REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9

    Varvar bra vid stillastående men hackar vid gaspådrag under körning.

    Har en z750-81 som jag renoverat. Helt genomgången och förgasarna är ultraljudstvättade samt att jag bytt alla slitna delar i förgasarna.
    Den startar direkt och går bra på tomgång, varvar upp bra när den står på gården men så fort jag drar på gas vid körning börjar den rycka fram till det man kommit upp i fart och slutar accelerera. Hittar inget fel på stift eller annat.
    Någon som har ett förslag?

  2. #2
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    10 900
    Är det CV-förgasare med spjäll eller manuella trottelförgasare? Din årsmodell kan ha olika versioner av förgasare beroende på varifrån den kommer. Symptomen är iaf 100% för CV-förgasare, avsaknad av original luftburk och korrekt luftfilter.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  3. #3
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 537
    Kan inflika att även gamla japsradfyror med mekaniska trottelförgasare beter sig sådär utan luftburk. Exakt så.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Tack för snabba svar! Det är Keihin trottelförgasare. Har provkört med luftburk men utan filter. Ska pröva med filter.

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 537
    Citat Ursprungligen postat av Berton Visa inlägg
    Tack för snabba svar! Det är Keihin trottelförgasare. Har provkört med luftburk men utan filter. Ska pröva med filter.
    Jag har haft en likadan fast 550, väldigt känslig för sprickor och springor i luftburk och rör. Funkar säkert med filter i burken.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 004
    Vad är det för förgasare?
    Original var det Kehin vakuumförgasare. 1983-84 på L3-L4 satt det Mikuni vakuumförgasare. Samma som på GPZ 750.
    Några vanliga mekaniska trottelförgasare satt det inte original på z750-4.
    Om det inte är originalförgasare på hojen så är utgångsläget ett annat.
    Original så går slangen från vevhusventilationen in i luftburken. Är det hålet i luftburken öppet?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Fel av mig av bara farten. Det är original vakumförgasare Kehin. Hålet till vevhusventilation är öppet men jag får dubbelkolla.

  8. #8
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 537
    Min -81 hade original vanliga, inte CV

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Min -81 hade original vanliga, inte CV
    Lite ot i tråden. Jag har aldrig sett vanliga trottelförgasare i någon test, i verkligheten eller i min Clymer som täcker 1980 och -81. Däremot tas det amerikanska Air Suction systemet upp.
    Köpte du din 81:a ny?
    Z650 hade vanliga förgasare.
    Finns det 26 mm smoothbore, det har jag nog sett ihop med 810 cc mm men då är det ju inte original.

    Åter till ämnet.
    Är motorn ändrad på något sätt eller ska du kolla att det är originalmunstycken som sitter i?
    Det kan ju räcka med att sätta i luftfiltret för att den ska gå bra igen.

    Jag har en z750 E1 -80:a med fyra koniska K&N-filter + 4-1. Tycker att den går hyggligt på alla varvtal trots original CV-förgasare.
    Senast redigerat av Björn F den 2019-08-07 klockan 21:55. Anledning: +nog

  10. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 533
    Citat Ursprungligen postat av Berton Visa inlägg
    Fel av mig av bara farten. Det är original vakumförgasare Kehin. Hålet till vevhusventilation är öppet men jag får dubbelkolla.
    Slangen från vevhusventen måste va kopplat till hålet i luftburken. Och kolla även om de är ett trimfilter typ kn filter de kan räcka för att den ska dumma sig.
    Kolla noga på luftburken så ingen varit o kapat upp extra hål i den.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-08-08 klockan 07:45.
    BOOST III

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Förgasare kawasaki.gif
Visningar:	21
Storlek:	15,0 KB
Id:	450185
    Här är förgasaren. Hojen har jag haft sedan -81 och i allt är original utom avgassystemet som jag bytte -83. Väntar på luftfilter som kommer nästa vecka. Kollat alla slangar och allt är helt och sitter som det ska.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Förgasare kawasaki.gif
Visningar:	20
Storlek:	45,2 KB
Id:	450184  

  12. #12
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 537
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Köpte du din 81:a ny?
    .
    Är du galen? Tror du jag är sjuttio?

    Den motorn gjordes iaf i måånga cc format, 550 har vanliga mekaniska trottelförgasare, vilket en snabb googling också visar.

    OT: han som sålde den fick den inte att att fungera trots att han "rengjort förgasarna" vilket han hade gjort hemma på köksbordet, de var superblanka men bara på utsidan, han hade alltså inte öppnat dem. Det var en deciliter ärgad smuts i varje fugge, och de är dessutom mindre än en moppefugge.

    Verkstadshandboken ( Clymer? Hayens?) medgav att det var i princip omöjligt att montera tillbaka förgasarbryggan mellan luftburksgummi och insugsgummi. Och detta när den var NY. De bad på allvar om tips från läsarna.

    Det var inte helt lätt att få loss bryggan heller kan jag säga.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Nu är den testad med originalfilter. Går bättre men fortfarande lite hack när man drar på. Även några mindre avgasknallar när man ligger mellanvarv. Några förslag på vad man kan titta på. Ska köra lite längre i morgon och sedan kolla tändstiften och se om det är någon skillnad å dom.

  14. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 533
    Citat Ursprungligen postat av Berton Visa inlägg
    Nu är den testad med originalfilter. Går bättre men fortfarande lite hack när man drar på. Även några mindre avgasknallar när man ligger mellanvarv. Några förslag på vad man kan titta på. Ska köra lite längre i morgon och sedan kolla tändstiften och se om det är någon skillnad å dom.
    De låter som den får för lite soppa prova skruva ut bränsleskruven mer o mer så mycket motorn tål innan tomgången blir bluddrig.
    BOOST III

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Har tänkt tanken, ska pröva efter jobbet. Har tidigare redan öppnat den ett kvarts varv mer än det jag tror inställningen var, innan jag plockade isär förgasarna.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 004
    Standard är två varv ut.

  17. #17
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 533
    Citat Ursprungligen postat av Berton Visa inlägg
    Har tänkt tanken, ska pröva efter jobbet. Har tidigare redan öppnat den ett kvarts varv mer än det jag tror inställningen var, innan jag plockade isär förgasarna.
    Öppna skruven 3-4-5 varv om de behövs för att få den sluta smälla. Om skruven riskerar att lossna dutta dit lite packningssilikon ovanpå skruven eller vanligt byggsilikon funkar. De går utmärkt att trycka igenom en skruvmejsel genom silikonet om du måste justera senare. Om den blir bättre med härrejössesutskruvad bränsleskruv så köp nytt lågfartsmunstycke minst 10% större för då kan du dra in skruven till mer normala runt 2 varv. Men de går lika bra att köra med väldsamt utskruvad bränsleskruv bara man säkrat den med silikon huvudsak är att motorn går fint utan smällar.
    BOOST III

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Öppna skruven 3-4-5 varv om de behövs för att få den sluta smälla. Om skruven riskerar att lossna dutta dit lite packningssilikon ovanpå skruven eller vanligt byggsilikon funkar.
    Jag ställde in den på två varv och den gick bättre men fortfarande med enstaka smällar. Det visade sig att skruvarna ändrats sedan jag satte ihop förgasarna. Nu var det mellan två till tre varv på dom. Ska pröva att ställa in tre varv på alla och se om det blir bättre, sen blir det silikon för att hålla dom stilla. En av nålarna har sprucken o-ring som kanske påverkar till det sämre.

  19. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 533
    Sprucken oring som tätar runt bränsleskruv är inte så kinkigt när de är bränsleskruvar rakt uppifrån och ner i gasaren de kommer inte läcka någon soppa och de ställer inte till med tjuvluft heller.
    Som du funderar så testa 3 varv ut och även 4 varv kan va mening att prova gränsen går när gängan släpper.
    Mer utskruvat = mer soppa och de brukar släcka avgassmällar men prova inskruvat också för säkerhets skull.
    BOOST III

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Hoj
    z750 -81
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Sprucken oring som tätar runt bränsleskruv är inte så kinkigt när de är bränsleskruvar rakt uppifrån och ner i gasaren de kommer inte läcka någon soppa och de ställer inte till med tjuvluft heller.
    Som du funderar så testa 3 varv ut och även 4 varv kan va mening att prova gränsen går när gängan släpper.
    Mer utskruvat = mer soppa och de brukar släcka avgassmällar men prova inskruvat också för säkerhets skull.
    Har prövat skruva ut stegvis med ett kvarts varv åt gången. Började med att varmköra motorn och skruvade in skruvarna stegvis till dess att tomgången sjönk och sedan stegvis ut med provkörningar emellan. Slutade smälla vid tre och en halv. Bluddrandet minskade men inte helt. Skruvade ut till fyra och ett halvt varv. Går bra till kvarts gas och sedan inte helt rent fram till man slutar accelerera. Funderar på om jag måste öppna förgasarna och rengöra alla munstycken igen. Sedan synkronisera förgasarna. Någon som har ytterligare ideer?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Klart man hälsar om man har handen fri. Dock är det ingen prinsesseviftning med handleden vi pratar om här... Tuff som man är så glider man fram på 1000 kubik m [...]

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här