Elhoj, vad tycker ni?

Dennis_GasGas

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
GasGas TXT 280 -04
Screen Shot 2019-08-06 at 12.46.09.png

Detta är inte fel heller


Är det dags att på allvar börja kolla in på el-mc? trumfar ljudet och känsla detta klippet?

Var inne och kollade en snabb kalkyl på vad de skulle kosta att få till en hojj som skulle mäta sig med en bränsle hojj. Efter lite sökande på delar (mobile.de) så hittade jag att även om jag skulle lägga nästa 150 tkr på en perfekt el-hojj så skulle det fortfarande med dagens elpris om man kollar på http://spotpriset.se så skulle det fortfarande kosta 122 kr att ladda med super charge..... så super ekonmiskt blir det inte mot att tanka bränsle för 200 kr (98). Även om man skulle hitta ett elavtal som var näst intill gratis så är det fortfarande 150 tkr att lägga fram, när man istället kan hitta en kawa 700a för 50 tkr... hur tänker ni här?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Räckvidden är problemet fortfarande för mig. Elhojar är en pendlingshoj, eller om du bara kör kortare turer. Räckvidd landsväg 159 km för Zero SR/F och DSR enligt Zero/Mickes motor. Sen är det ladda i en timme i bästa fall (snabbladdare) eller fyra timmar i vanligt uttag.

Hade jag haft råd och behov hade jag gärna kört en Zero som pendlingshoj - det är den klockren till. Men som nöjesfordon, för mig tyvärr inte. Mina kvällsturer är ofta mellan två och fyra timmar och oftast minst 20 mil, för att inte tala om endagsövernattningarna i naturen då jag gärna håller mig så långt borta från civilisationen som möjligt.

Prismässigt är det svårt att räkna hem som nöjesfordon. Drivmedel är inte den stora kostnaden, det är värdeminskning och inköp. En Zero DSR kostar 239.900 kr i enklaste utförande. Min Street Triple RS kostade 125.000 kr. Jag får mycket bensin för de dryga 110.000 kronorna. Plus att värdeminskningen inte är lika massiv i kronor räknat.

Men en vacker dag så kanske elhojarna är i mål för mitt bruk.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att vi tittar på elhoj 1.2 just nu. Elhoj 2.0 blir otroligt mycket roligare och de stora tillverkarna kommer att här liksom som på bilsidan komma in steget efter när pionjärerna stakat ut färdriktningen och lanserat de tekniska lösningarna.

Men en Zero SR har upp till 36 mils räckvidd på ett 14,4+3,6 kWh batteri. I min värld är det då maximalt 18 kWh energi som kan fyllas och det kostar med dagens elpris inte mer än kanske worstcase 30 spänn... En supercharger typ Ionic eller Tesla laddar in detta på kortare tid än vad du hinner kränga av dig stället och få fram tankkortet som du glömt i bakfickan.

Dvs en milkostnad på väl under kronan. Ingen snordyr service, du kan ha den inomhus, få rörliga delar....

Den är sjukt billig i jämförelse med en vanlig hoj oavsett hur man räknar. Och prestanda är det ju inget fel på. Dagens elbilar har batteriteknologi som laddar oerhört snabbt, det är ingen vågad gissning att den sortens batterier kommer i MC också framöver.

Enkel årskostnadskalkyl baserat på 500 mil

Bensinhoj 150.000kr
Värdeminskning 15% 22.500
Bensin 0,5l/mil 17kr 4.250
Skatt 180
Service (100 mil + årsservice) 5.000
Försäkring 5.000

Totalt 36.930 kr


Elhoj 150.000
Värdeminskning 15% 22.500 (troligen betydligt mindre men för att vara på säkra sidan)
"Bränsle" 500
Skatt 0
Service 0
Försäkring 5.000

Totalt 28.000 kr.

8.930 kr billigare (eller ca 750 kr/mån) och då tror jag att de flesta inser att skillnaden troligen blir ännu större.

Kör man så lite som 500 mil årligen är det ju svårare att "räkna hem" den, men om man pendlar, kör budhoj eller helt enkelt kör mycket hoj och lägger tex 1000-2000-4000 årliga mil på hoj blir skillnaden förstås betydligt större.

1000 mil bensin 8.500kr
2000 mil bensin 17.000kr
4000 mil bensin 34.000kr

1000 mil el 1.000kr
2000 mil el 2.000kr
4000 mil el 4.000kr

Besparing 7.500, 15.000, 30.000kr/år - bara på bränslet, tillkommer förstås service som ligger på ungefär 3kr/mil för de flesta vanliga hojar... lägg till då 3.000/6.000/12.000 spänn... per år.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag förväntar mig inte några radikala steg framåt för elhojar närmaste åren. De blir nischfordon för pendling, lekfordon för kortare sträckor och möjligen racing, men för annan körning är räckvidden för kort. Dagens batteriteknik sätter begränsningar. På elbilssidan togs det visserligen kliv framåt när det gäller energitäthet i och med introduktionen av litiumjonbatterier, men jämfört med bensin är det fortfarande ljusårs skillnad. Istället har elbilsutvecklingen gynnats av att det där funnits en stor potential att öka räckvidden genom att utveckla nya plattformar som från början varit anpassade till batteridrift, där de skrymmande och tunga batteripaketen kunnat få utrymme på ett helt annat sätt, men vi snackar fortfarande om hundratals kilo tunga och utrymmeskrävande batterier som skall få plats.

På motorcyklar finns inte riktigt samma potential. Hur man än vrider och vänder på saken blir dagens litiumbatterier så stora och tunga att de dramatiskt kommer försämra hojens vikt/egenskaper om de samtidigt skall ge någon vidare räckvidd. För att få en hoj med samma vikt/egenskaper som dagens bensinare, som samtidigt har en verklig räckvidd på minst 25 mil vid inspirerad körning och som kan snabbladdas på några minuter lite varstans ute på landsbygden tror jag att det krävs betydligt större teknikkliv än de vi idag kan se vid horisonten.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tror att vi tittar på elhoj 1.2 just nu. Elhoj 2.0 blir otroligt mycket roligare och de stora tillverkarna kommer att här liksom som på bilsidan komma in steget efter när pionjärerna stakat ut färdriktningen och lanserat de tekniska lösningarna.

Men en Zero SR har upp till 36 mils räckvidd på ett 14,4+3,6 kWh batteri. I min värld är det då maximalt 18 kWh energi som kan fyllas och det kostar med dagens elpris inte mer än kanske worstcase 30 spänn... En supercharger typ Ionic eller Tesla laddar in detta på kortare tid än vad du hinner kränga av dig stället och få fram tankkortet som du glömt i bakfickan.

Dvs en milkostnad på väl under kronan. Ingen snordyr service, du kan ha den inomhus, få rörliga delar....

Den är sjukt billig i jämförelse med en vanlig hoj oavsett hur man räknar. Och prestanda är det ju inget fel på. Dagens elbilar har batteriteknologi som laddar oerhört snabbt, det är ingen vågad gissning att den sortens batterier kommer i MC också framöver.

Enkel årskostnadskalkyl baserat på 500 mil

Bensinhoj 150.000kr
Värdeminskning 15% 22.500
Bensin 0,5l/mil 17kr 4.250
Skatt 180
Service (100 mil + årsservice) 5.000
Försäkring 5.000

Totalt 36.930 kr


Elhoj 150.000
Värdeminskning 15% 22.500 (troligen betydligt mindre men för att vara på säkra sidan)
"Bränsle" 500
Skatt 0
Service 0
Försäkring 5.000

Totalt 28.000 kr.

8.930 kr billigare (eller ca 750 kr/mån) och då tror jag att de flesta inser att skillnaden troligen blir ännu större.

Kör man så lite som 500 mil årligen är det ju svårare att "räkna hem" den, men om man pendlar, kör budhoj eller helt enkelt kör mycket hoj och lägger tex 1000-2000-4000 årliga mil på hoj blir skillnaden förstås betydligt större.

1000 mil bensin 8.500kr
2000 mil bensin 17.000kr
4000 mil bensin 34.000kr

1000 mil el 1.000kr
2000 mil el 2.000kr
4000 mil el 4.000kr

Besparing 7.500, 15.000, 30.000kr/år - bara på bränslet, tillkommer förstås service som ligger på ungefär 3kr/mil för de flesta vanliga hojar... lägg till då 3.000/6.000/12.000 spänn... per år.

Vem säljer en elhoj för 150.000 kr med 36 mils räckvidd? Du pratar om Zero SR ovan med extrebatteriet, den kostar 239.900 kr. Din jämförelse haltar tyvärr.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Vem säljer en elhoj för 150.000 kr med 36 mils räckvidd? Du pratar om Zero SR ovan med extrebatteriet, den kostar 239.900 kr. Din jämförelse haltar tyvärr.

Den haltar rejält när han antar att någon tillverkare kommer ge dig någon garanti alls utan att ha in dig på någon form av service / kontroll / inspektion med.

Hur ska återförsäljaren överleva om de inte kan roffa pengar med garanti-monopol på service???!
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jag är absolut nyfiken på exempelvis KTM E-SM eller liknande. Alta SM ovan verkar kul. Bensin och förbränning kan jag vara utan. Visst kommer jag dock sakna ljudet.. Jag vill kunna köra något pålitligt, smidigt och stadsorienterat. Att räckvidden inte är så värst lång (än) ser jag, för min typ av körning, inte som något begränsande. Men visst får räckvidden gärna vara längre! Det tror jag också kommer inom kort.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Den haltar rejält när han antar att någon tillverkare kommer ge dig någon garanti alls utan att ha in dig på någon form av service / kontroll / inspektion med.

Hur ska återförsäljaren överleva om de inte kan roffa pengar med garanti-monopol på service???!

Det behövs ju inte på bilar så varför på hojar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den haltar rejält när han antar att någon tillverkare kommer ge dig någon garanti alls utan att ha in dig på någon form av service / kontroll / inspektion med.

Hur ska återförsäljaren överleva om de inte kan roffa pengar med garanti-monopol på service???!

Kolla hur Tesla gör. 1. Inga återförsäljare (Mercedes mfl gör nu detsamma)
2. Ingen service krävs för garantin (som är väldigt lång, i Teslafallet 4 års nybil samt 8 år eller 19200 mil på drivlinan).
3. Du får alla framtida uppdateringar på köpet


Klart att det inte kommer att fungera som det gör idag. Om det sedan kostar 150’ eller 239’ spelar absolut ingen roll när det är TCO som räknas i slutändan.


Buy quality, cry once
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag skulle utan problem kunna ha en elhoj också. Nackdelen är ju som sagt räckvidden men innan jag har råd att köpa en har de nog löst det problemet. :rodnar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kolla hur Tesla gör. 1. Inga återförsäljare (Mercedes mfl gör nu detsamma)
2. Ingen service krävs för garantin (som är väldigt lång, i Teslafallet 4 års nybil samt 8 år eller 19200 mil på drivlinan)
Och vad gäller Alta finns väl inte ens tillverkare längre.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kolla hur Tesla gör. 1. Inga återförsäljare (Mercedes mfl gör nu detsamma)
2. Ingen service krävs för garantin (som är väldigt lång, i Teslafallet 4 års nybil samt 8 år eller 19200 mil på drivlinan).
3. Du får alla framtida uppdateringar på köpet


Klart att det inte kommer att fungera som det gör idag. Om det sedan kostar 150’ eller 239’ spelar absolut ingen roll när det är TCO som räknas i slutändan.


Buy quality, cry once

Återförsäljaren har egentligen redan spelat ut sin roll. När jag skulle köpa tjänstebil hade jag lika gärna kunnat beställa den på nätet. Säljarna vet inte mycket mer än jag om bilens funktioner. Bilen i fråga (VW Tiguan) gick att konfigurera fullt ut på nätet, hindret var att beställa via jobbet/leasing. Men avtalet signeras ändå av vår VD via Bankid, så det borde vara en smal sak att fixa via nätet.

Visst har du rätt med totalkostnaden, men för mig faller elhojen som sagt pga laddtid och räckvidd. Fixa fram för allt laddtiden till mer rimliga fem minuter så kan det passa mig.

Men än så länge är motorcykeln för mig ett nästan 100%igt nöjesfordon, och en stor del av nöjet är just en bensinmotor med alla dess för och nackdelar. Jag tar gladeligen kostnaden för service en gång om året, inga problem. Ska jag börja räkna på hojåkandet kan jag lika gärna lägga ner, det är ett transportmedel jag enbart behöver för nöjes skull.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Visst har du rätt med totalkostnaden, men för mig faller elhojen som sagt pga laddtid och räckvidd. Fixa fram för allt laddtiden till mer rimliga fem minuter så kan det passa mig.

Men än så länge är motorcykeln för mig ett nästan 100%igt nöjesfordon, och en stor del av nöjet är just en bensinmotor med alla dess för och nackdelar. Jag tar gladeligen kostnaden för service en gång om året, inga problem. Ska jag börja räkna på hojåkandet kan jag lika gärna lägga ner, det är ett transportmedel jag enbart behöver för nöjes skull.

+1 på den.
Jag köpte en ny hoj senast, enbart därför att jag ville ha det.
Och eftersom det är ett nöjesfordon så struntar jag i värdeminskning och andra kostnader så länge jag känner att jag har möjlighet att betala vad det kostar.
Men funkar den inte att nyttja som jag gör idag pga laddtid eller laddlogistik så är det inte intressant att byta bort förbränningsmotorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför inte ?
När jag kan köpa en för 80000kr. (som Busan)
Jag kommer 20 mil på en timme när förhållandena tillåter.
Utan batteriladdning under de 20 milen.
När jag kan ladda den på vanliga mackar på 10 minuter.
När man inte har några planer på att införa km-skatt som ersättning för minskade bränsleskatter.

Ja där rök iden.
Km-skatt är ju redan påtänkt.
https://www.qwant.com/?q=kilometerskatt elfordon&t=web
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kommer att köpa elhoj den dag en sådan ger mig samma känslor som mina nuvarande fossilhojar. Fram tills dess sitter jag gladeligen på en fossilhoj. Många hundra mil om året. Helt och hållet för nöjes skull. Utan någon som helst ångest.

Den dag man åker hoj för att spara pengar eller miljö kan man lika gärna sälja hojen och skaffa busskort.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka

:hihi

Gillar den lätt syrliga tonen i artikeln. (Även om många av de till synes urlöjliga kontrollpunkterna knappast är unika just för ett elfordon).

Tyvärr är det nog som vanligt. Gungor och karuseller o.s.v. Tesla spelar i en annan liga så vad de tar sig för känns inte helt relevant för dussinmärkena. Skulle bli mycket förvånad om det inte kommer krävas regelbunden s.k. service för att garantin ska gälla på nyinköpt elhoj från en tillverkare med befintligt nätverk av återförsäljare. Till viss del går det säkert att baka in de ekonomiska effekterna av ett servicebortfall redan i inköpspriset. Fast än så länge agerar ju återförsäljare/märkesverkstäder den hand som föder tillverkarna och vill man inte skjuta sig själv i foten gör man nog bäst i att gå varsamt fram.

Vad det gäller statens finanser så tvivlar jag inte en enda sekund på att kilometerskatt eller dylikt kommer att införas på sikt. Pappa staten måste få "sina" pengar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack. Precis detta jag syftar på. Inget fordon med garanti skulle få rulla utan löpande karrosserikontroll & slitagedelskontroll :)

Annars lär de sig inte vilka delar de kan snåla in på / förhandla med sina underleverantörer!
Nej, att inbilla sig att service på ett fordon enbart handlar om motorn är ju tämligen naivt. Bromsar, lager, däck mm slits ju minst lika mycket på ett elfordon, och det kostar också att underhålla, så att servicekostnaden är noll är ju någonslags floskelmyt som har bitit sig fast. Själv har jag också fått byta startbatteri lite då och då på mina fordon genom åren, och varken mobiler eller laptopar får ju bättre batteritider med åren, så där är en till kostnad som få verkar tänka på, kanske för att man bara leasar bilen i 3 år, och sen tar man en ny :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När det kommer en elhoj som kan konkurrera pris/prestandamässigt med en begagnad bensinhoj för 60000, och som klarar av 20 mil motorväg mellan laddningarna så kommer jag att byta min pendlingshoj mot en elhoj.
Jag vill ha en elhoj att pendla med, men det är helt enkelt inte realistiskt för mig nu. Och det kommer dröja länge tills det blir ekonomiskt gångbart med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top