MotoGP #11: myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag antar att MotoE-träningen inte videobevakas och att jag sumpade min sovmorgon men fick möjligheten att göra i ordning finkaffe istället?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Quartararo provar kolfibergaffel.
Vad jag förstått finns rätt stor potential jämfört med aluminium.
Varför har Petronas inte racat med dessa tidigare?
Kostnadsfråga, yamaha ville inte släppa dem eller är det så lång tillvänjningssträcka jämfört med alu att man inte kunnat/velat göra bytet tidigare?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det verkar som e-tekniken ligger på experimentnivå fortfarande !?
Eller har MotoGP bara valt lägsta anbudet när MotoGP valde batterileverantör ?

Fascinerande, med tanke på hur många elbilar som snurrar i Norge borde hela Oslo stått i lågor för länge sedan ifall detta var ett generellt problem?
Har man någon teori om vad detta beror på?
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Fascinerande, med tanke på hur många elbilar som snurrar i Norge borde hela Oslo stått i lågor för länge sedan ifall detta var ett generellt problem?
Har man någon teori om vad detta beror på?

Jag tror inte att de elbilarna som snurrar i Oslo har plattan i mattan hela tiden som MotoE gör :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fascinerande, med tanke på hur många elbilar som snurrar i Norge borde hela Oslo stått i lågor för länge sedan ifall detta var ett generellt problem?
Har man någon teori om vad detta beror på?

Väldigt små marginaler i effektuttaget från batteriet skulle jag gissa.
Tesla har ju haft lite besvär med bilar som självantänt ståendes på parkeringar just pga batterier som skadats av för snabba uppladdningar för många gånger i kombination med effektuttaget. De åtgärdade det med sänkt effektuttag och längre laddtider. M otoE-hojarna är antagligen precis på gränsen till specen för vad batterierna ska klara av, och har det blivit några orenheter eller obalanser i cellerna vid tillverkning så att någon enda cell är utanför spec så säger det poff helt plötsligt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror inte att de elbilarna som snurrar i Oslo har plattan i mattan hela tiden som MotoE gör :hihi

De tar väl inte eld under drift?

Väldigt små marginaler i effektuttaget från batteriet skulle jag gissa.
Tesla har ju haft lite besvär med bilar som självantänt ståendes på parkeringar just pga batterier som skadats av för snabba uppladdningar för många gånger i kombination med effektuttaget. De åtgärdade det med sänkt effektuttag och längre laddtider. M otoE-hojarna är antagligen precis på gränsen till specen för vad batterierna ska klara av, och har det blivit några orenheter eller obalanser i cellerna vid tillverkning så att någon enda cell är utanför spec så säger det poff helt plötsligt.

Makes sense. Ytterligare ett batteri i loopen kanske kan råda bot på det men då får man säkert logistikbekymmer istället
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett litet problem för MotoE är att det inte finns eleffekt framdraget till depån/banan för laddning av batterierna på alla hojarna samtidigt.
Det har man löst genom att i MotoE depån finns ett "jätte-depå-batteri" som laddas kontinuerligt med låg effekt.
Det var "jätte-depå-batteriet" som fattade eld under laddning förra gången.

MotoE hojarna ska sedan kunna snabbladdas från "jätte-depå-batteriet".
Och det brukar gå bra.
Men det gjorde det inte den här gången så batteriet på en hoj small under snabbladdning.

Off topic
är jag glad att familjens eltramphoj står i ett cykelförråd 20 meter från bostadsrättsföreningens lägenheter
hojbatteriet ska alltid laddas när vi är vakna och hemma
lithiumbatteri i mina hojar avstår jag från, behöver ingen handgranat i vårt garage
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Formula E har ju kört sedan 2014 utan bränder vad jag vet?
Tror dom har erbjudit hjälp till MotoE också.
Kanske är ett klassiskt "kan bäst själv"-problem?

Spännande FP3. :)
Vilket jobb Yamaha har gjort sedan förra året! :tummenupp
Blir kul med QP om en stund. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Väldigt små marginaler i effektuttaget från batteriet skulle jag gissa.
Tesla har ju haft lite besvär med bilar som självantänt ståendes på parkeringar just pga batterier som skadats av för snabba uppladdningar för många gånger i kombination med effektuttaget. De åtgärdade det med sänkt effektuttag och längre laddtider. M otoE-hojarna är antagligen precis på gränsen till specen för vad batterierna ska klara av, och har det blivit några orenheter eller obalanser i cellerna vid tillverkning så att någon enda cell är utanför spec så säger det poff helt plötsligt.

Läser i dagens HD (10 augusti) att Tesla stäms av bilägare för batterikapaciten har strypts efter en mjukvaruuppdatering. Stämningen inlämnad till domstol i Kalifornien.
Problemen verkar uppstått i maj då Tesla uppdaterade sedan en modell S fattat eld i Hongkong.
Uppdateringen hade målet att bättre skydda batteriet och öka dess livslängd. Enligt HD, papperstidning.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Läser i dagens HD (10 augusti) att Tesla stäms av bilägare för batterikapaciten har strypts efter en mjukvaruuppdatering. Stämningen inlämnad till domstol i Kalifornien.
Problemen verkar uppstått i maj då Tesla uppdaterade sedan en modell S fattat eld i Hongkong.
Uppdateringen hade målet att bättre skydda batteriet och öka dess livslängd. Enligt HD, papperstidning.

Här står det om det.

https://amp.svt.se/nyheter/ekonomi/tesla-stams-bilar-tappar-rackvidd
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Läser i dagens HD (10 augusti) att Tesla stäms av bilägare för batterikapaciten har strypts efter en mjukvaruuppdatering. Stämningen inlämnad till domstol i Kalifornien.
Problemen verkar uppstått i maj då Tesla uppdaterade sedan en modell S fattat eld i Hongkong.
Uppdateringen hade målet att bättre skydda batteriet och öka dess livslängd. Enligt HD, papperstidning.


Ur artikeln:

Tesla började i förra veckan att fjärruppdatera bilar i syfte att åtgärda problemet, enligt bolaget.

Ja jo det är väl trevligt att kunna köra fjärruppdateringar men jag önsksar att åtminstone själv kunna välja om jag vill ha den aktuella uppdateringen eller ej. Får man en notis varje gång en uppdatering av någon mjukvara är på g? Har man isf möjlighet att avstå?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ur artikeln:
Ja jo det är väl trevligt att kunna köra fjärruppdateringar men jag önsksar att åtminstone själv kunna välja om jag vill ha den aktuella uppdateringen eller ej. Får man en notis varje gång en uppdatering av någon mjukvara är på g? Har man isf möjlighet att avstå?

Kör inga nyare fordon så slipper du fundera. !
Valet är ditt. :7peta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar MM står i 1a startledet efter Q2.

Några här på SH som inte tror att MM står i 1a startledet efter Q2 ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MM premier class pole position record - check! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top