MotoGP 2021: Silly Season

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var det klart med Zarco hos Avintia nu?
Såg något om att det bara skulle rivas något av kontrakten först innan..
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Men blir inte Avintia satellitteam som Pramac nästa år istället för privatteam?

Så ..kanske ändå. :)

Om jag har uppfattat det hela korrekt så har jag uppfattat det som du ovan beskriver läget. Bör ju kunna bli en boost för teamet och ett värdigt alternativ för Zarco.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När de intervjuade Abraham i förrgår lät han ändå ganska säker och hoppfull men klart saker kan ändra sej...

-Every now and then someone scares me like, Auoow, it goes different way.
And i say, what?
And then i find out he heard or read it some where.
It's how i said it before.
We are now talking about some adjustments in the contract, but we DO have a contract for next year.
The team they know it and agree on the contract so, that's how it is and IF some thing changes, if we disagree on the adjustments or something yea then maybe things can go a different way but at the moment there's nothing.....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur är det med kontrakten i gp?
Kan de "bänka" en förare och ersätta honom med någon annan eller är hojen bunden tills de löst kontraktet?

Kan alltså Rabat/Abraham i detta fallet stoppa Avintia från att få någon annan förare om de vägrar släppa sina kontrakt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett chassie med stålram av fackverktyp och ett chassie med aluboxram är ganska långt ifrån identiska.

Ja, vi kan märka ord i bästa Radare / Ny Teknik / Mc Queen stil hela natten om du vill. Men om alla saker förutom ramen går att beställa som reservdel från Kalex så fattar nog till och med en internerkrigare som du vad jag menar.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ja, vi kan märka ord i bästa Radare / Ny Teknik / Mc Queen / Klosse / Vanvan stil hela natten om du vill. Men om alla saker förutom ramen går att beställa som reservdel från Kalex så fattar nog till och med en internerkrigare som du vad jag menar.

La till lite kalla fakta i citatet.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
När det gäller chassien och sånt på en MC gissar jag att det är som all annan utveckling. Dvs de som bara kopierar andra kommer alltid att vara steget efter, eftersom de inte förstår varför något ser ut exakt som det gör. De vet att det fungerar bra, men det är "varför" som är det viktiga för att kunna ta sig förbi konkurrenterna.
Att ta sig nästan ifatt är lätt. Att ta sig förbi är skitsvårt. Sen får väl var och en tro vad man vill om huruvida KTM vet tillräckligt mycket för att ta sig förbi.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När det gäller chassien och sånt på en MC gissar jag att det är som all annan utveckling. Dvs de som bara kopierar andra kommer alltid att vara steget efter, eftersom de inte förstår varför något ser ut exakt som det gör. De vet att det fungerar bra, men det är "varför" som är det viktiga för att kunna ta sig förbi konkurrenterna.
Att ta sig nästan ifatt är lätt. Att ta sig förbi är skitsvårt. Sen får väl var och en tro vad man vill om huruvida KTM vet tillräckligt mycket för att ta sig förbi.

Inte bara hårdvara man "lånar", Ducati har visst blivit av med en fjädringsingenjör samt en expert på motorstyrning.

KTM tog en, Yamaha en annan.
Båda fick visst lämna sina uppdrag omgående.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Karel Abraham hade en presskonferans för 30min sen på Brno-banan om att han avslutar sin motorcykelkarriär.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inte bara hårdvara man "lånar", Ducati har visst blivit av med en fjädringsingenjör samt en expert på motorstyrning. KTM tog en, Yamaha en annan. Båda fick visst lämna sina uppdrag omgående.

Inte en fjädringsingenjör, men väl en fjädringstekniker (= mekaniker).

I vilket fall som, oavsett vilka rekryteringar som görs mitt under pågående säsong så är standardlösningen - i princip inom all motorsport på någorlunda nivå - att den som blir rekryterad av en annan tillverkare stängs av under resten av sin kontraktstid (så fort det uppdagas, så klart). Är man under pågående säsong redan lojal mot en annan tillverkare så får man inte fortsätta att knalla runt i den förstes depåbox.

Den engelska termen är "being blackbagged", det vill säga "lägg dina personliga tillhörigheter i den svarta plastsäcken, sen kommer säkerhetsvakten att eskortera dig och säcken ut ur huset"...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Karel Abraham hade en presskonferans för 30min sen på Brno-banan om att han avslutar sin motorcykelkarriär.
Uppenbarligen en överraskning för Karel själv...

Inte mycket info på engelska än men en översättning från
Tjeckiska media:

Motorcycle rider Karel Abraham leaves the royal category of the MotoGP World Road Championship. The 29-year-old competitor announced this at a meeting with fans in Brno today. He had a valid contract with Reale Avintia Racing for next year, but the team canceled it on Friday. Recently, it has been speculated that Abraham should replace the double Moto2 World Champion, Frenchman Johann Zarco.

“I received an email from a notary Avintia in Spanish last night, which was annoying because we always communicated in English. We translated it and it was a contract termination, ”Abraham said at a meeting with fans at the Masaryk Circuit. “We will not continue. I'm sorry, we loved the team, just like Ducati (motorcycles). It is a great pity, ”said Brno native.

The possible replacement of Zarco for Abraham has been speculated in recent days, but the Czech racer was assured by the team's representatives that they continue to count on him. But in the end everything is different. "I do not understand it at all. We have a signed contract and we are 100% sure that we have not broken it in any direction. We will continue to address the situation, but it is clear that I will not continue. No one would like to race on a team that has done this to you, ”Abraham said.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte en fjädringsingenjör, men väl en fjädringstekniker (= mekaniker).

I vilket fall som, oavsett vilka rekryteringar som görs mitt under pågående säsong så är standardlösningen - i princip inom all motorsport på någorlunda nivå - att den som blir rekryterad av en annan tillverkare stängs av under resten av sin kontraktstid (så fort det uppdagas, så klart). Är man under pågående säsong redan lojal mot en annan tillverkare så får man inte fortsätta att knalla runt i den förstes depåbox.

Den engelska termen är "being blackbagged", det vill säga "lägg dina personliga tillhörigheter i den svarta plastsäcken, sen kommer säkerhetsvakten att eskortera dig och säcken ut ur huset"...

Det är likadant på vanliga arbetsplatser. Jag satt i karantän häromåret efter att ha skrivit på för en konkurrent.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte en fjädringsingenjör, men väl en fjädringstekniker (= mekaniker).

I vilket fall som, oavsett vilka rekryteringar som görs mitt under pågående säsong så är standardlösningen - i princip inom all motorsport på någorlunda nivå - att den som blir rekryterad av en annan tillverkare stängs av under resten av sin kontraktstid (så fort det uppdagas, så klart). Är man under pågående säsong redan lojal mot en annan tillverkare så får man inte fortsätta att knalla runt i den förstes depåbox.

Den engelska termen är "being blackbagged", det vill säga "lägg dina personliga tillhörigheter i den svarta plastsäcken, sen kommer säkerhetsvakten att eskortera dig och säcken ut ur huset"...
Okej, men hyfsad mek i alla fall då han stod med i förarens teambeskrivning...

Fast då lär han väl blivit frilans eftersom de kör med WP.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top