MotoGP 2021: Silly Season

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Najs.
1711e657ca14f4d29379ba0aef6232c5.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Envisa depårykten gör dessutom gällande att de tänker göra samma sak med sin Moto2-hoj...

KTM har ju meddelat att man lägger ned sin satsning i Moto2 efter denna säsong. De team som nu åker KTM-chassie får därmed se sig om efter andra fabrikat inför nästa säsong. Ryktena säger dock att projektet inte alls är nedlagt internt på KTM, utan att man tillfälligt drar sig ur Moto2-VM för att samla kraft och för att analysera varför man haft så ojämn prestanda jämfört med Kalex.

Eller uttryckt på ett lite enklare sätt - man behöver ett år eller två för att lägga beslag på en Kalex-hoj man kan kopiera och sedan komma tillbaka med Husqvarna-dekal på tanken...

Den som lever får se, men med tanke på den österrikiska lömskhetsfaktorn så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta stämmer...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Envisa depårykten gör dessutom gällande att de tänker göra samma sak med sin Moto2-hoj...

KTM har ju meddelat att man lägger ned sin satsning i Moto2 efter denna säsong. De team som nu åker KTM-chassie får därmed se sig om efter andra fabrikat inför nästa säsong. Ryktena säger dock att projektet inte alls är nedlagt internt på KTM, utan att man tillfälligt drar sig ur Moto2-VM för att samla kraft och för att analysera varför man haft så ojämn prestanda jämfört med Kalex.

Eller uttryckt på ett lite enklare sätt - man behöver ett år eller två för att lägga beslag på en Kalex-hoj man kan kopiera och sedan komma tillbaka med Husqvarna-dekal på tanken...

Den som lever får se, men med tanke på den österrikiska lömskhetsfaktorn så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta stämmer...

Ja, jag har förstått att dom beter sig riktigt tråkigt! :(
Men jag blev ändå lite glad när jag såg H't på hojen.
Även om det inte betyder vad den en gång gjort.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bara 10 varv körde Petrucci under testet på Valencia idag. Jämför med hans teamkompis som körde 58 varv. Tänkte att han kanske just hade fått veta att han är petad till Ducatis jumbolag Avintia och hjälmen immade igen pga gråt. Helt förtvivlad! Inser såklart att han kanske vurpade på tionde varvet och skadade sig, men tänk om... Petningen skulle bero på att att Miller befordrats till fabriksteamet och Zarco får hans plats hos Pramac.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-11-19 kl. 19.11.06.png
    Skärmavbild 2019-11-19 kl. 19.11.06.png
    273.1 KB · Visningar: 87

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lägg ner skitsnacket. Petrucci har känningar i en axel efter gårdagens vurpa och åkte bara några varv för att känna om denna höll eller inte. Det gjorde den tyvärr inte.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Eller uttryckt på ett lite enklare sätt - man behöver ett år eller två för att lägga beslag på en Kalex-hoj man kan kopiera och sedan komma tillbaka med Husqvarna-dekal på tanken...

Den som lever får se, men med tanke på den österrikiska lömskhetsfaktorn så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta stämmer...

Aki Ajo har ju två Kalex att mäta på, så det går nog snabbt.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Bara 10 varv körde Petrucci under testet på Valencia idag. Jämför med hans teamkompis som körde 58 varv. Tänkte att han kanske just hade fått veta att han är petad till Ducatis jumbolag Avintia och hjälmen immade igen pga gråt. Helt förtvivlad! Inser såklart att han kanske vurpade på tionde varvet och skadade sig, men tänk om... Petningen skulle bero på att att Miller befordrats till fabriksteamet och Zarco får hans plats hos Pramac.

Skulle bli förvånad om han blev petad till förmån för Miller eller Zarco.
Man kan ju tycka att han har varit för ojämn i år absolut men han har faktiskt gjort något den här säsongen som ingen av de andra lyckats med och det är att vinna...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ianonne var lagom nöjd när han kom tillbaka efter att hojen tagit eld under start-, och mål-rakan...:mad:
Skärmklipp.PNG
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Skulle bli förvånad om han blev petad till förmån för Miller eller Zarco.
Man kan ju tycka att han har varit för ojämn i år absolut men han har faktiskt gjort något den här säsongen som ingen av de andra lyckats med och det är att vinna...
Ifall jag hade mandat om förarbeslut i Ducatis fabriksteam så hade jag ju varit avsevärt mer sugen på att ta in Miller än att fortsätta med Petrucci. Inte för att Petrucci saknar resultat, han gör mycket bra ifrån sig. Däremot ser han ut att ha slagit i taket vad gäller prestation. Det ser inte ut som han förmår prestera ännu bättre. Han vann sitt första race tidigare under säsongen, men sedan dess har hans prestationer varit rättså färglösa. Miller har däremot varit jämn över säsongen och ser inte ut att ha nått sin maximala nivå.

Se här deras båda resultat under 2019; Petruccis (överst) tio senaste race är inte en trend som jag hade godkänt för någon som vill fortsätta köra i fabriksteamet. Millers resultat är också ganska ojämna, men med regelbundna pall-placeringar och det är lättare att vara optimistiskt nyfiken på hans resultat 2020; pallplacering vartannat race under säsongens 6 sista race!
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-11-20 kl. 16.04.24.png
    Skärmavbild 2019-11-20 kl. 16.04.24.png
    58.3 KB · Visningar: 60
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För övrigt måste man skoja till det genom att nämna att RS-GP -20 verkar het...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad gör KTM som är lömskt och som andra fabriker inte har gjort?

Om du syftar på mitt inlägg och om vi håller oss till ämnet Moto2 så räcker det att nämna hur deras Moto2-projekt startade - som en identisk kopia av Johann Zarcos mästerskapsvinnande Kalex, fast med pinnstaket i stål istället för aluminiumram.

Det fanns fotobevis från en "hemlig" test på Almeria i början av 2016. Fotona visade bl.a. Zarcos Kalex och en exakt likadan hoj med pinnstaket som jämfördes mot varandra. Samma kåpor, samma svingarmar, samma fjädring, samma hjul. Till och med fotpinnar, trippelklampor och handtag rakt av från Kalexhojen. Trots detta blånekade KTM under ett drygt halvår att man hade några som helst planer på att ge sig in i Moto2.

Så här tre-fyra år senare vet vi hur det gick med det. Därför känns det också skönt att de aldrig lyckades slå Kalex i något mästerskap under 2017-2019, innan man officiellt kastade in handduken för den här gången.

Alla fabriker kopierar detaljer från varandra och det sker hela tiden. Men ingen (annan) har mig veterligen snott någon annans hoj och bara bytt ut enskilda komponenter samt dekalerna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top