MotoGP 2021: Silly Season

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Kan mycket väl vara så också, men jag vill minnas att det var Neil Spaulding som sa det när han gästade kommentatorsbåset och killen brukar ju ha koll. Men å andra sidan heter det ju inte silly season för inget och de brukar vara förtegna med den officiella informationen in i det sista. Ryktet säger ju att Redding ska vara klar för Bautistas hoj. Själv ställer jag mig frågande till att man skulle vilja göra sig av med den överlägset bäste föraren i teamet :va Borde det inte vara Chaz som ryker?

Bautista fick erbjudande om ett 2 årskontrakt med Borgo Panigale team (aruba ?) men avböjde så nu kör dom på plan B.
Dock en knepig nöt eftersom det är dåligt med lediga toppförare.
Alvaro säger själv att alla dörrar är öppna.
Kanske något för Zarco, dock mest troligt att han redan har en plan fram till 2021 när många säten ska fyllas i MotoGP.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Enligt preliminär kalender körs Finlands GP 12 juli nästa år :yoparty
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Kan mycket väl vara så också, men jag vill minnas att det var Neil Spaulding som sa det när han gästade kommentatorsbåset och killen brukar ju ha koll. Men å andra sidan heter det ju inte silly season för inget och de brukar vara förtegna med den officiella informationen in i det sista. Ryktet säger ju att Redding ska vara klar för Bautistas hoj. Själv ställer jag mig frågande till att man skulle vilja göra sig av med den överlägset bäste föraren i teamet :va Borde det inte vara Chaz som ryker?

Redding klar för WSBK med ducati tydligen.

http://www.worldsbk.com/en/news/2019/Redding to make WorldSBK debut with Ducati in 2020
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterst inofficiella depårykten säger att Bautistas lön på sitt nuvarande jobb inte är väldigt hög. Ryktena säger vidare att Honda SBK såväl som KTM MotoGP viftar med sedelbuntar som är typ tio gånger större. Då han inte längre är att betrakta som ung och lovande så är det en no-brainer att han springer efter pengarna, även om det till en början innebär ett jobb långt utanför poängplats och rampljus.

Kalendern för 2020 har varit ute i inofficiell form i någon vecka (så att de som jobbar med MotoGP ska kunna boka hotellrum ostört) och den är nu ute för allmän beskådan. Alltså hög tid att agera för de fans som absolut vill ha boende hyfsat nära Kymi Ring.

Observera dock att det finns ett antal saker på denna bana som måste fixas inom en snar framtid för att detta GP överhuvudtaget skall inträffa...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ska det ens vara möjligt att komma in som nytt team och prestera på den nivån?

MotoGP-teamets personal är ju inte direkt några nykomlingar. Båda chefsmekaniker har mycket lång erfarenhet från mängder av arbetsuppgifter inom depån och även de "vanliga" mekanikerna har lång erfarenhet (de flesta av dem kommer direkt från det nedlagda Marc VDS-teamet).

Sedan är ju de människor som fattar de tekniska besluten precis samma ingenjörer som också styr fabriksteamet.

Om något indikerar väl deras framgångar dels att Yamaha nu är lite seriösare med sin support till ett "satellitteam", dels att Tech3 kanske inte alltid är det seriösaste teamet i depån...?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MotoGP-teamets personal är ju inte direkt några nykomlingar. Båda chefsmekaniker har mycket lång erfarenhet från mängder av arbetsuppgifter inom depån och även de "vanliga" mekanikerna har lång erfarenhet (de flesta av dem kommer direkt från det nedlagda Marc VDS-teamet).

Sedan är ju de människor som fattar de tekniska besluten precis samma ingenjörer som också styr fabriksteamet.

Om något indikerar väl deras framgångar dels att Yamaha nu är lite seriösare med sin support till ett "satellitteam", dels att Tech3 kanske inte alltid är det seriösaste teamet i depån...?

Som vanligt tack för att du öppnar ett fönster in mot en värld vi andra bara ser via TV. :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
... Kymi Ring.

Observera dock att det finns ett antal saker på denna bana som måste fixas inom en snar framtid för att detta GP överhuvudtaget skall inträffa...

Såpass? Är det själva banans utförande som är problemet eller är det anläggningen runt om som inte lever upp till förväntningarna?

Mika Kallio var inte nådig i sin kritik. ”Banan behöver byggas om”, kort och gott. Min tyska är inte den bästa men om jag förstår denna artikel i tyska speedweek rätt så saknas omkörningsmöjligheter på större delen av banan. Kanske det du också syftade på?

http://m.speedweek.com/motogp/news/148382/Mika-Kallio-Warum-er-Umbau-des-KymiRings-verlangt.html
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just nu är själva banan och tolv stycken depåboxar färdiga. Innan man kan arrangera ett GP krävs ett fyrtiotal depåboxar, curbs, grusfållor och andra avåkningszoner, asfalterad depå, ett flertal läktare, räcken och stängsel, tillfartsvägar, ett stort antal parkeringar, elektricitet och VVS, mediacenter, sjukstuga, restauranger med mera. Helt enkelt en komplett anläggning för femtusen anställda och hundra tusen åskådare. Detta skall fixas på tio månader varav fem är snötäckta...

Sedan vet jag inte hur testförarnas kritik kring banan har mottagits (om man skiter i den, om man frivilligt kommer att göra något åt den eller om man rent av tvingas att göra något åt den innan man får FIM-licens).

Den samlade kritiken är väl ungefär att första tredjedelen av varvet är helt OK med ett antal snabba kurvor men också att resterande två tredjedelar spenderas i extremt låg hastighet på andra växeln utan några som helst omkörningsmöjligheter. Ungefär som att bandesignern inte har fått tillräcklig rådgivning om vilken typ av kurvor som skapar bra racing.

Flera av testförarna hade faktiskt vettiga förslag om att slopa flera långsamma kurvor i mitten av varvet med en enda snabb kurva. Något som skulle förkorta varvtiden men också ge ett betydligt mer varierande varv med fler omkörningsmöjligheter. Om detta kommer att genomföras vet jag dock inte.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, man skulle ju kunna tänka sig något i den här stilen (mina tillägg med grönt). Fortfarande 14 kurvor men betydligt snabbare. Särskilt det som blir kurva 8 känns ju jäkligt läcker.

784-A6344-36-AE-42-FB-B739-F84734-ACC689.jpg
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ytterst inofficiella depårykten säger att Bautistas lön på sitt nuvarande jobb inte är väldigt hög. Ryktena säger vidare att Honda SBK såväl som KTM MotoGP viftar med sedelbuntar som är typ tio gånger större. Då han inte längre är att betrakta som ung och lovande så är det en no-brainer att han springer efter pengarna, även om det till en början innebär ett jobb långt utanför poängplats och rampljus.

Kalendern för 2020 har varit ute i inofficiell form i någon vecka (så att de som jobbar med MotoGP ska kunna boka hotellrum ostört) och den är nu ute för allmän beskådan. Alltså hög tid att agera för de fans som absolut vill ha boende hyfsat nära Kymi Ring.

Observera dock att det finns ett antal saker på denna bana som måste fixas inom en snar framtid för att detta GP överhuvudtaget skall inträffa...

En nyfiken fråga!

Hur mkt tjänar en toppförare i wsbk? Rea, Baz, vDM men inte minst bautista t ex? Utan att veta, om vi nu pratar bautista men hur mkt skulle en förare som han kunna tjäna på att sitta på KTM i motogp?

En nyfiken fråga till: hur mkt (circus) tjänar ianonne. 200 000€ om året, 500 000€?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inte särskilt många fabrikanter, team eller förare lämnar ut sådana uppgifter. Fabriksförare i MotoGP tjänar utan tvekan bra med stålar medans privata team längre bak i kön betalar peanuts.

Angående Bautista vet jag inget annat än att rykten säger att Honda lockar med betydligt mer pengar än hans nuvarande jobb.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Inte särskilt många fabrikanter, team eller förare lämnar ut sådana uppgifter. Fabriksförare i MotoGP tjänar utan tvekan bra med stålar medans privata team längre bak i kön betalar peanuts.

Angående Bautista vet jag inget annat än att rykten säger att Honda lockar med betydligt mer pengar än hans nuvarande jobb.

allt är relativt men jordnötspengarna är säkerligen bättre betalt än att stå å slava på ölfabriken estrella i spanien plus gratis resor över hela världen, jag hade också valt hoj över ölfabrik för 100 000€ om året utan tvekan:tungan
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kallio ersätter Zarco resten av 2019.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top