Dags för tyngre leksak

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Samtidigt tröttnar jag på boxerkaraktären efter ett tag. En viss känsla av jordbruksredskap infinner sig och jag längtar tillbaka till radfyra, men det är förstås en smaksak.

Bästa jag läst på länge :rofl

Det ni beskriver som livligt är också utväxling , en ktm 990 tex har en helt annan utväxling än tex 959 panigale och alla 1000cc för den delen .

Personligen så har jag haft ett par brutala streetfighters . Superduke 1290r tex och även i viss mån tuono v4 och nu Yamaha mt10 sp . en radfyra som beteer sig som en Twin upp till halva gasen och låter som en V8 ..Jag är förvånad över hur denna motorn svarar på gas och lyfter på framhjulet utan problen i 1-4 växel . mellanregistret är fanemej suveränt :banana
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Mmmmmm MT10an... Vilket ljud. :kär Med rätt dämpare så är det ett bröööölande utan dess like!
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Tack för många bra svar! :tummenupp
Finns många fina hojar att välja mellan..
Idag var jag och testade Triumph Speed Triple RS & Speed Twin 1200(som säljaren tvingade mig att prova), och jag måste säga att Twinnen var sjukt rolig! Inta alls vad jag förväntade mig, jag satt och skrattade hela turen.
Speed Triple RS var också väldigt trevlig med helt ok drag. Fast tyvärr kommer det med ett pris, den är inte alls lika silkeslen som min 765..
På vägen hem från provkörningarna så kändes faktiskt min 765 jävligt trevlig, kanske behåller den lite till.. :hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack för många bra svar! :tummenupp
Finns många fina hojar att välja mellan..
Idag var jag och testade Triumph Speed Triple RS & Speed Twin 1200(som säljaren tvingade mig att prova), och jag måste säga att Twinnen var sjukt rolig! Inta alls vad jag förväntade mig, jag satt och skrattade hela turen.
Speed Triple RS var också väldigt trevlig med helt ok drag. Fast tyvärr kommer det med ett pris, den är inte alls lika silkeslen som min 765..
På vägen hem från provkörningarna så kändes faktiskt min 765 jävligt trevlig, kanske behåller den lite till.. :hihi

Bonneville-spisarna har fint vrid, jag provade Scrambler XE under JE68 Bike day. Speed RS är också matigare, med jag tycker skillnaden är för liten mot Street RS. Växellådan är yxigare också, plus att jag aldrig varit överens med designen på Speeden, den ser klumpig och topptung ut.

Sen har vi priset. Street RS är galet prisvärd tycker jag, så fort jag tittar på större hoj så trillar priset snabbt upp.

Det är svårt... prova några av de andra tipsen i tråden, men glöm inte att den hoj du har är grym!

Kanske ett snabbgashandtag hade hjälpt på känslan? Det har alltid varit för lång rulle på Streeten, man får vara snudd på akrobat för att rulla full gas. På min förra Street bytte jag till Speedens gasrulle, det blev en jävla skillnad. Vet inte om man kan göra samma på de nya modellerna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kul du kommit igång med provkörningar och upptäckt att din Street Triple RS kanske inte är värd att bytas ännu...

Performance Bikes har låtit Michael Rutter provköra hojar på Donington Park.
Lägsta varvtider har rena sporthojar som ligger från 1:36,35 Panigale V4S och uppåt
Snabbaste nakenhojar, årsmodell och modell, tid, max mph på banan, hp i bromsbänk, kg på vågen, kommentar
2017 Aprilia Tuono V4 Factory 1:38,96, 144, 165, 215 Sharp raucous, the top supernaked
2018 Triumph Speed Triple RS 1:39,51, 138, 142, 211 Nearly 30 hp down on the KTM, but quicker
2017 KTM 1290 Super Duke R 1:39,71, 141, 171, 216 Superbike beating torque, supreme setup
2017 BMW S1000R Sport 1:39,88, 143, 161, 206 Active suspension is more roadbased
2017 Yamaha MT-10SP 1:41,51 , 136, 154, 210 Flexible motor, semiactive suspension
2017 Triumph Street Triple RS 1:41,66 , 129, 126, 189 Hard, on the heels of MT-10SP Wow
2017 Ducati Monster 1200S 1:42,02 , 135, 137, 214 Near perfectly balanced chassis
mph, hp, kg avrundade siffror.

Man har också testat en MV men den blåste kylarvätskan under testet (Min kommentar: blåst topplockspackning ?)
men jag har sett MV hos Nilsson MC i Helsingborg så
2018 MV Augusta F3 800, 1:39,31 , 139, 130 (est), 202 Full of caracter, but sadly empty of coolant...
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har också läst Rutters test av både Speed och Street RS, plus de övriga.... :D

Han var väl imponerad av båda hojarna, men som den racer han är mer av Speeden, för den var snabbast såklart. Men drygt 2 sekunder är inte mycket skillnad. Däremot säger ju egentligen inte detta test så mycket för TS frågeställning, han vill ha pulver vid lägre varv, det är inte något eftersträvansvärt för att komma snabbt runt Donington. :D

Jag saknar inget på min Street - jo farthållare, men det hör inte hit. Jag trivs med lite lugnare roll on vid lägre varv och att jag får ta upp hojen i varvregistret för att det ska bli riktigt rappt. Jag tycker det ökar användbarheten, för mig handlar det bara om rätt växel vid rätt tillfälle.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Street triplen är en fruktansvärt fin hoj. Väldigt välbalanserad!
Hojarna du eventuellt vill byta till är brutalare, men egentligen inte bättre, då smidigheten på 675/765 är grym.
Vill du ha brutal power (framhjulslyft) så byt hoj, annars behåll den du har :).

Som jämförelse så har jag haft en 990 superduke. Den var klart brutalare, men Trajjan mera balanserad och därför egentligen bättre (betydligt mer lättkörd).
Båda har sina tjusningar :D
 
Last edited:

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Har en speed triple rs 2018, är jättenöjd. Provkörde en street också och man kan väl säga att det är inte värt prisskillnaden egentligen. Bidde en speed ändå då jag är van vid större motorer (inte för att jag på något sätt skulle kunna maxa en street men ändå)... har också fått upp ögonen för speed twinen, måste testa en vid tillfälle :)

Jag är som många andra, ser en annan hoj och byter, men behälla är nog underskattat, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv :)
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Just nu funderar jag lite på att behålla min Street RS, OCH köpa en Speed Twin. Får ändå lägga ca 70-90 emellan om jag byter in till en ny större maskin. Undrar vad frugan kommer tycka om det förslaget.. :gnissla
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Just nu funderar jag lite på att behålla min Street RS, OCH köpa en Speed Twin. Får ändå lägga ca 70-90 emellan om jag byter in till en ny större maskin. Undrar vad frugan kommer tycka om det förslaget.. :gnissla

Hälsa henne att du har fullt stöd av oss på SH! :)

Jag vill ju ha en Scrambler XE som andrahoj, blir kanske om ett par år när begagnade börjar dyka upp. Eller en Tiger 1050, eller en S1000XR.... fan att man aldrig är nöjd. ;)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Nu kanske du redan kommit fram till ett beslut men iallfall...

Som alltid är det personligt tycke och smak men min åsikt är:
Speed Triple RS - Bra bottenvrid och bra på höga varv. Sitter bra och kan mycket väl tänka mig den.
KTM Super Duke GT - Har aldrig testat då jag inte är förtjust i hojtypen.
BMW S1000R - Sitter inte bra.
Aprilia Tuono - Sitter inte bra. För liten/trång för mig.
MT10 - Sitter inte bra. För liten/trång för mig.
Mt09 - Sitter kanonbra och tilräckligt drag i motorn. Kan mycket väl tänka mig den.
1290 SD - Bra bottenvrid och bra på höga varv. Sitter bra och köpte en sådan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top