Dags för tyngre leksak

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Tyvärr känner jag att adrenalinet inte pumpar på som jag önskar när jag kör min Street triple 765 RS. Visst är det en helt fantastisk hoj på nästan alla vis, förutom ett då, vridmomentet är tyvärr för dåligt! Jag vill känna kraften direkt när jag rullar på högern, inte behöva vänta i flera sekunder på att nålen först ska passera 7000rpm innan hojen börjar kännas levande. Med det sagt så vill jag ändå poängtera att jag inte är någon racerförare som kör runt på ett hjul eller ligger och pressar i höga hastigheter.

Förutom vridet så älskar jag allt med min RS, så min naturliga tankegång är att byta till storebror Speed Triple RS, men jag tänkte bolla lite med panelen först och lyssna på era erfarenheter.


Jag letar alltså efter en starkare hoj med liknande karaktär, alltså gärna naket. Den får inte kosta skjortan att försäkra, så Super Duke går tyvärr bort. Jag kommer att köpa helt ny eller möjligen något år gammal. Priset bör ligga runt eller under 160-180".
I dagsläget kör jag mest på kurvig landsväg, ingen pendling eller semesterresor. Alltså enbart mer eller mindre aktiva nöjesrundor. Gärna någon bandag då och då..


Kandidater jag tittar/funderar på just nu:

Speed Triple RS
KTM Super Duke GT
BMW S1000R
Aprilia Tuono

Givetvis kommer jag att provköra, så det behöver inte skrivas. Jag söker synpunkter, erfarenheter och för/emot på olika modeller, och gärna tips på fler! :)
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tuonon och S1000R är båda riktiga muskelpaket med effekt och vrid som räcker låångt.
Aprilian går dessutom att försäkra snorbilligt om man handlar utav Probike, jag betalar 5200kr hel/hel.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Skulle nog provköra några av de modeller som du är intresserad av.
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Tack för bra tips Ivil! Fast jag tänker ändå att det är skillnad på att testköra en ny hoj en liten stund jämfört med att ta råd från nån som ägt maskinen/maskinerna i fråga och levt med dem under tid.
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Ja, Ducati Monster 1200 är ju också ett alternativ. Ska inom Claessons Motor imorgon fm och kolla, de har både Ducati & BMW. Sen ska jag även till JE68 på em och testa Speed RS :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Lätt val , Yamaha mt-10/sp , kan du leva med designen så är det en väldigt underskattad hoj ialf från mig innan jag Provkörde ordentligt . Väldigt allsidig hoj med en underbar motor och skönsång , bekväm som få och gillar bus så man blir förvånad .
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vilka för/nackdelar & skillnader upplevde du med Tuono vs S1000R?

Tuonon är betydligt sportigare än S1000R, mkt pga sittställningen, känns även som en "mindre" hoj.

S1000R upplever jag som en lugnare hoj, skulle jag göra nån lite längre resa så gör Bmwn det bättre än Aprilian.

Sen är det ju rad4/V4, stor skillnad i karraktär. Provkör båda! Hade jag haft råd så hade jag haft kvar båda hojarna :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Simon76 skriver:
vridmomentet är tyvärr för dåligt! Jag vill känna kraften direkt när jag rullar på högern, inte behöva vänta i flera sekunder på att nålen först ska passera 7000rpm innan hojen börjar kännas levande

Jag känner igen mig,
min lösning är att växla ner så jag har det varvtal där det händer något innan jag rullar på högern.

Vridmomentet är i princip proportionellt mot motorns slagvolym.
Det här innebar praktiskt att när jag började köra Sprint RS, 955cm3 så räckte det med minst 4000RPM för jag skulle vara nöjd med accelerationen när jag rullade på högern jämfört med minst 6000RPM på SV650S 650cm3.

Nu efter 6 år är med GSX1300R vill jag ha minst 4000RPM innan jag rullar på högern.
Att växla ner innan tex omkörning sitter nästan i ryggmärgen.
För nedväxling ökar ju vridmomentet på bakhjulet.
Det vridmoment som driver hojen.

Så vill du ha mer vridmoment än du har med 765cm3 köp hoj med större slagvolym.
Ju större slagvolym desto större vridmoment.
Och växla ner innan du vrider på rullen så du får ökad kraft på bakhjulet, det vridmoment som känns av hoj/förare.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så vill du ha mer vridmoment än du har 765cm3 köp hoj med större slagvolym.
Ju större slagvolym desto större vridmoment.
Och växla ner innan du vrider på rullen så du får ökad kraft på bakhjulet, det vridmoment som känns av hoj/förare.

Ja ett bra exempel på det är t.ex. HD. Även med bara 70 hp skjuter de på kolossalt bra på alla växlar. Baksidan är att prestanda tar slut redan innan 150 km/h och att de kan kännas klumpiga i vissa lägen. Men skitskoj att köra som omväxling om man gillar hojkörning. I bland ångrar jag att jag sålde min men inget jag vill ha som enda-hoj.
 

Bifogat

  • 20151004_135809.jpg
    20151004_135809.jpg
    558.9 KB · Visningar: 47

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Är toknöjd med min S1000R som jag haft i snart 4 år. Har även kört R1200R och R1200RS en hel del i Spanien (hyrhoj) så kan iaf jämföra dessa med S1000R (kan inte uttala mig om 1250, men bör väl inte vara några astronomiska skillnader mot 1200).

R1200R är en hoj med som definitivt inte skäms för sig på kurviga vägar. Svänger bra och med fin känsla, samtidigt som motorn har kraft så det räcker. Motorn har rätt så mycket karaktär. Mycket boxer-känsla med bra vrid samtidigt som den upplevs mjuk och förfinad. Funkar bra för både avslappnad och mer aktiv körning. Samtidigt tröttnar jag på boxerkaraktären efter ett tag. En viss känsla av jordbruksredskap infinner sig och jag längtar tillbaka till radfyra, men det är förstås en smaksak.

Skulle du ändå vara inne på R1250R kan det vara läge att ta en titt även på R1250RS. R1200RS upplevde jag som en kanonhoj som konstigt nog var ännu roligare att köra än R1200R. Då har man även kåpa som ger bra skydd för vinden vid långkörning. Både R och RS har bra packmöjligheter för långkörning. Är ju ingen nackdel, även om du skriver att du inte är så intresserad av touring. Som kort förare upplevde jag att den framåtlutade körställningen på RS var mer ansträngande för ryggen jämfört med R och den upplevdes även som klumpig att baxa runt med på parkeringsplatser i lutning och med ojämnt underlag.

S1000R är en mer utpräglad körmaskin som bara känns bättre ju hårdare den körs och ju bättre man blir som förare. I början slås man förstås av den brutala kraften och de imponerande bromsarna, men det jag kommit att uppskatta mest är känslan av ett precisioninstrument. Detta är en hoj som gör precis det man vill, utan några filter emellan. En del kan tycka att den inte har lika mycket unik karaktär som vissa konkurrenter, den känns mer klinisk, men det är också dess styrka enligt mig. Detta är en hoj som gör sitt jobb förbannat bra. När man lärt sig köra bra så upplever jag det som att hojen ger en enorm känsla av kontroll - det är nästan som att kontrollen känns större ju fortare det går och att det är jag som kör - inte hojen. Detta gör den vansinnigt rolig att köra när det är ordentligt kurvigt.

Jar har kört en del långturer med min och det funkar absolut utan att få träsmak, även om den inte är så praktisk när det gäller packmöjligheter och det inte är en höjdare att köra längre motorvägssträckor utan skydd för vinden. Skall man köra mycket touring kan man ju även snegla på S1000XR som har bättre packmöjligheter.

Om du provkör en S1000R, se till att testa den med elektronisk fjädring, quickshifter och i körläge Dynamic.

Hade jag haft råd och utrymme hade jag haft både en S1000R och en R1250RS i garaget - den förra som ren körmaskin hemma och på bana och den senare för långkörningar.
 
Last edited by a moderator:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ska tydligen vara stor skillnad mellan 1200 och 1250 motorn. Inte bara på toppen utan från riktigt låga varv. Där 1200an tappade i drag, fortsätter 1250 att pusha på, ge mer och dra iväg. 143 mot tidigare 125 nm och 136 mot tidigare 125 hästar är ju en bra skillnad.

Detta har gjort att många upplever den nya motorn som natt och dag mot den tidigare generationen. Shift cam gör mer än man tror. Tror att nya 1250R kan vara en riktig best som gör sig bäst på krokiga vägar med den mängden vrid som den har.

Har själv bara provkört gs1200an men ska testa gs1250 under denna veckan. :yoparty
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Dynon visar ju rejält trevlig kurva mellan 1200 & 1250.
Jag kikar själv på en r1250r då jag är 1.94 och tycker många nakenhojjar känns så förbaskat små.
Vill dessutom kunna ta en långresa då och då utan att lida för mycket.

R1250GS-v-R1200GS-dyno-WOT.jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
För mig är det inte mängden vrid, eller mängden hästkrafter, som levereras lika mycket som hur de levereras. Missförstå mig rätt, en viss mängd behövs så klart. Det som du beskriver "Jag vill känna kraften direkt när jag rullar på högern, inte behöva vänta..." får man genom att köpa en twin. Jag har en 115 hk ktm 990 smt som wheelar på tvåan från 3-4k rpm (alltså utan koppling) :) En annan hoj som slog mig i magen vid gas var en av de första multistrada 1200.

Innan dessa har jag haft flera radfyror och kört båda v4or och andra twinar. Jag tror du vill ha en "upprätt twin".


Edit: varför jag skriver upprätt är för att jag provade kompisens 959 panigale som har bra mer hästar än min 990 men den är inte alls lika livlig. Går som ett as gör den ju så klart... En annan kompis har en tuono v4 som också går som ett as, riktigt fin med sjukt mycket pulver. Inte lika livlig och yvig som 990'in men prova den, den är grym!
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Dynon visar ju rejält trevlig kurva mellan 1200 & 1250.
Jag kikar själv på en r1250r då jag är 1.94 och tycker många nakenhojjar känns så förbaskat små.
Vill dessutom kunna ta en långresa då och då utan att lida för mycket.

View attachment 450124

Oj ja där ser man det tydligt. Rätt fin skillnad om man säger så. Bra mängd mer power/vrid att tillgå på samma varv som tidigare.

Hoppas du diggar R varianten. Finns fina extra tillbehör till den som kåpglas och väskor. Annars om du är lång så testa GS eller GSA. Tror du skulle kunna gilla dem. Där känner man sig verkligen inte liten och uppebarligen så finns där effekt så det räcker. Jag förstår varför svenska polisen gärna åker BMW boxer. :hihi
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top