Gå ner i vikt/komma i form - dela med er av era erfarenheter!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vill bara flika in åldersproblemet, grejer som funkar vid 20+ funkar inte vid 40+. När man passerat den gränsen så gäller helt andra spelregler så ta aldrig råd från slynglar.

Helt sant, helvete vad mycket mer jag kunde käka när jag var 20-30! :jisses
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Frun började käka LCHF och eftersom att jag äter den mat hon lagar så blev det även den kosten för mig.
Slutade äta fika på jobbet och så bytte jag ut dom vanliga starkölen mot Solsidan som finns att beställa på systembolaget. http://www.solsidansbryggeri.se
Började på 80 kilo och 10 månader senare var jag 10 kilo lättare, som minst var jag ner på 69 kilo men har hittat en bra balans nu på 72 kilo. äter vanligt käk, vanliga öl, men varje frukost är tre kokta ägg och en kopp kaffe, godis blir en gång per månad.

(under semestern tenderar det att bli rätt många öl när man snickrar i solen så då köptes en låda solsidan in.)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För några år sedan fick jag diagnosen typ 2 diabetes. Ok, fick väl lägga om kosten. Tog bort allt godis, bytte vanlig Coke mot Zero, drog ner på mängden potatis och ris. Började läsa innehållsdeklarationer på förpackningarna, valde sånt med lite socker. Upptäckte att många sorters mörkt bröd innehöll mycket socker. Resultatet blev att jag blev 15 kg lättare på ett halvår. Sen dess en ständig kamp att hålla vikten under 69 kg. Skulle helst vilja hamna på 65 kg, men det verkar omöjligt utan att komplettera jobbet i skogen med nån trist motion som tiden inte räcker till.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte för att minska på vikten, men jag testade att köra en köttdiet - keto kost under en månad i våras och när den månaden gick fortsatte jag ca en månad till och håller mig mer eller mindre där fortfarande. Gjort lite avsteg någon måltid eller över någon helg och så. Men kommer att återgå mot keto diet större delen av tiden.

Med den kosten när man är i ketos bränner kroppen fett. Det borde vara ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Lägg sedan till regelbunden motion på det.

I mitt fall ville jag testa. Många kan ha intoleranser mot vissa grönsaker, mjöl och mjölkprodukter och utesluter man det och sedan lägger till enstaka saker och testar sig fram vad man mår bra av.

På ren köttdiet känner man inget sug efter socker. Man är mätt och nöjd. Äter när man är hungrig. T ex kan man gå länge utan att äta.

Dessförinnan brukade jag äta vad jag kände för att äta. Under senare år någon form av matig sallad som man ändå inte stod sig på mer än ett par timmar med en aktiv livsstil och någon varmrätt på kvällen. Inte sällan med ett starkt sockersug.

Köttdieten är det enklaste jag har gjort någonsin när det gäller kost.

Det kanske är politiskt inkorrekt idag med tanke på att man förespråkar vegankost och mycket annat nu med den miljödebatt som pågår.

Det kommer att släppas en dokumentär som förespråkar vegankost - The Game Changers.

Har aldrig sett en som lever på ren vegankost som ser ut att må helt bra i hy, tänder etc. verkar ha någon brist allihopa.

Var och en får dra sina egna slutsatser vad man mår bra av. Det kommer hela tiden nya rön vad man ska äta och inte. Starka ekonomiska intressen bakom.

Jag tror det bästa är att bara hitta ett förhållningssätt och rutiner som man kan hålla över tid. Vad som är bäst för någon behöver inte vara det bästa för någon annan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är en flugviktare av natur, tror att min matchvikt är 65kg på 170cm.
Men för 6-7 år sedan så vägde jag 76kg som mest men låg och pendlade runt 72-74kg och kände mig tjock och trött.
Tjejen är även hon en flugviktare, 52kg/166cm men vägde då runt 57kg efter 2 barn på kort tid och hon var alltid trött.

Med träningsgalna vänner som körde LCHF så fick hon idéen att börja med det och givetvis så fick ju jag också hoppa på tåget eftersom hon är den som lagar 2/3 av maten hemma.

Jag tappade vikt i rasande fart, gick ner till 61kg på 3 månader efter att ha slutat tvärt med alla kolhydrater och bara käka fett och proteiner typ.
Inte hållbart med den vikten dock men jag lyckades äta upp mig så att jag numera hamnar på 65kg som mest under full ketos men fuskar jag så drar det iväg mot 68-69 väldigt fort, några få veckor.

Vikten är ointressant för oss båda utan vi vill komma åt den mer rakare kurvan när det kommer till energi, något som är hopplöst för oss med sockertoppar osv. När jag inte fuskar så har jag en rak kurva i pigghet och känner mig 10 år yngre. Fuskar jag, som nu under semestern, så känner jag mig gammal och trött och sover skitdåligt och måste ha 8-9 timmar för att känna mig utvilad. När jag är strikt med maten så klarar jag mig på 5-6 timmar, lite mer krävs om jag har varit väldigt fysisk.

Nackdelar med LCHF:
Dyrare mat för det mesta
Kräver mer planering
Man luktar illa som fan när man är på väg in i ketos, jag svettas som en gris och det luktar syra om pisset
Det passar inte alla och kräver man 3-4000Kcal per dag pga träning/jobb så är det jobbigt att äta så mycket som krävs utan att bara stoppa i sig rent fett som grädde.
Svårt om man är laktosallergiker
När man väl fuskar så märker man av det som en stor jävla käftsmäll av Mike Tyson, jag får ingen sockerkick numera om jag stoppar i mig något onyttigt utan jag får en sjujävla dipp istället som är svår att ta sig upp ur.


Fördelar:
Jävligt god mat
Man blir aldrig vrålhungrig så att magen skriker, när man inte äter så finns det fettdepåer som kroppen tar av (därav enkel viktnedgång)
Man tappar vikt och om man bryr sig om utseende så syns muskler riktigt snabbt, mitt sexpack tittar fram utan att träna magen speciellt hårt.
"man" mår väldigt bra och slipper trötthet till 90%, något som har varit underbart för oss som är småbarnsföräldrar.
Har man problem med autoimmuna sjukdomar så funkar denna diet väldigt bra för många.
Har talat med flera som har haft problem med diverse sjukdomar där denna diet har fungerat väldigt väl, bland annat en med psoriasis som har blivit nästan helt bra efter detta.
En tjejkompis har en son som har ätit medicin för add/adhd? Något sånt åtminstone, där har de kunnat sluta med medicin tack vare detta.
En anställd hos mig åt medicin för add som de kom fram till i vuxen ålder och han är stenhård på dieten nu och han har fått ett nytt liv tack vare det. Tidigare försov han sig stup i kvarten, kunde somna på lunchen osv och var väldigt ojämn. Nu är han på jobbet före mig allt som oftast och han är jämn hela dagarna i stort sett.
Smal som en sticka dock så där var problemet mer att han tappade mycket i början men nu har han återhämtat vikten igen.


Alternativ till diet är ju att annars äta det du behöver och rör på dig, stoppa inte i dig läsk och godis och sluta komma med bortförklaringar som de flesta tjockisar :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alternativ till diet är ju att annars äta det du behöver och rör på dig, stoppa inte i dig läsk och godis och sluta komma med bortförklaringar som de flesta tjockisar :fakta

Precis där tror jag du har samlat det mesta.

Den här tråden fick mig att fundera lite för några dagar sedan. Jag började titta på min omgivning och kan säga helt utan undantag så är är samtliga överviktiga personer jag känner sådan människor som inte tränar.

Och på andra sidan av skalan bland de jag känner som tränar så är absolut ingen med träning i sin livsstil att betrakta som fet. Bland de som gymmar kan finnas någon med aningen för mycket underhudsfett men inte direkt feta.

Och bland konditionsidrottare har definitivt ingen mycket fett på kroppen.

Sen finns ju de där personerna som är pinnsmala helt utan träning men jag tror ändå de har en hyfsat sund kosthållning. Och de personerna är ju dock sådana som man inte ska jämföra sig med eller ta som ursäkt för sin egen fysik.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top