Gå ner i vikt/komma i form - dela med er av era erfarenheter!

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag gör det enkelt - kolhydrater är inte förbjudet hos mig, däremot så äter jag inte nio potatisar som det lätt kan ligga på en lunchtallrik, det är många kalorier. En eller max två mindre potatisar, sen kött och grönsaker istället.

Jag undviker så mycket som möjligt lightprodukter och liknande. Fett mättar. Men skippa petroleumsmör typ Lätta. Petroleum har vi i hojtanken, inte på mackan. Jag har varit på en margarinfabrik, alla som varit det äter inte skiten...

Överlag tror jag på varierad kost och så naturligt som möjligt. Skippa tex aspartam, drick en (1) vanlig Cola då och då. Vatten är utmärkt som vardagsdryck. Köp en Sodastream och ha kallt kolsyrat vatten i kylen. Förutom mackor så gillar jag mjölk, men det blir en eller två liter i veckan istället för en liter om dagen.

Ovan är inga absoluta sanningar, jag är inte vetenskapsman. Men i grund och botten sunt förnuft.

Jag har tänkt mycket på och läst en del om hur vi människor fungerar med mat. Dagens samhälle ger oss möjlighet att äta alltför mycket alltför lätt. Hela kroppen är byggd för att jaga föda, från fötter till hjärna. När mat finns överallt i överflöd i kombination med att vi inte rör oss så är det inte konstigt att vi går upp i vikt. Innan jordbrukssamhället och ännu värre industrialiseringen fick vi kämpa för mat, och brände det vi stoppade i oss. Genetiken ändras inte mycket på 20000 år, än mindre på 100 år. Så vår hjärna är fortfarande inställd på jakt, ”stoppa i dig så mycket du kan när det går, för du vet aldrig när du får mat nästa gång”, osv. Det bör rimligtvis ändras med evolutionen, men lär ta en stund.

Att förstå varför utöver det uppenbara att man måste äta mindre än man förbrukar har hjälpt mig.

Kunde inte sagt det bättre, jag har precis samma tankar. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att förstå varför utöver det uppenbara att man måste äta mindre än man förbrukar har hjälpt mig.

Devisen ”kalorier in - kalorier ut” stämmer inte. Den stämmer för dig och för mig så visst skulle vi kunna tro att det gäller för andra också men så är det tydligen inte.

Devisen ”kalorier in - kalorier ut” stämmer inte. För att förstå varför vissa går lätt upp i vikt och andra inte behöver man blicka inåt. Forskning visar att det kan vara din kropps förmåga att omsätta och lagra fett som spelar roll för om du är överviktig eller inte.
Vi föds med olika förutsättningar för att lagra fett, efter 20-årsåldern kan man inte minska sitt antal fettceller. Stress och sömnbrist är också en faktor som påverkar hur lätt vi har för att gå upp i vikt.
Att späka sig är ingen bra idé, man måste jobba med sin kropp och inte mot den. Det menar Erik Hemmingsson, överviktsforskare på Gymnastik- och idrottshögskolan.


Biologin bakom övervikt
Vissa tycks kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt medan andra får kämpa för att mota tillbaka varje extra kilo. Varför är det så?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1187387
Tiden går fort för jag tycker inte det var länge sedan jag lyssnade men det var tydligen 20 november... :va

Men bara för att inte har problem med vikten betyder inte att jag inte har problem att komma i form. :rodnar
Jag är för slö för att träna så jag använder varje tillfälle att röra på mig. Undviker hiss och rulltrappor när det går och är det inte för mycket folk tar jag vartannat trappsteg i lite fart också. :)
Cyklar så ofta jag kan! :tummenupp Men undviker naturligtvis lycra eftersom det materialet stryper blodtillförseln till hjärnan och skapar en hänsynslös, egoistisk trafikant och det vill man ju undvika. :tungan
Köra motorcykel är väl inte så jobbigt men börjar man få upp farten på bana, i mitt fall fortfarande för låg,:rodnar så känns det om man kört flera dagar i rad. Kul "träning" är det. :tummenupp

Min vikt är "normal" dvs 75 kg innan jag sätter mig i sadeln inklusive feta, knappt använda Classicknäpuckar. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Devisen ”kalorier in - kalorier ut” stämmer inte. Den stämmer för dig och för mig så visst skulle vi kunna tro att det gäller för andra också men så är det tydligen inte.

Devisen ”kalorier in - kalorier ut” stämmer inte. För att förstå varför vissa går lätt upp i vikt och andra inte behöver man blicka inåt. Forskning visar att det kan vara din kropps förmåga att omsätta och lagra fett som spelar roll för om du är överviktig eller inte.
Vi föds med olika förutsättningar för att lagra fett, efter 20-årsåldern kan man inte minska sitt antal fettceller. Stress och sömnbrist är också en faktor som påverkar hur lätt vi har för att gå upp i vikt.
Att späka sig är ingen bra idé, man måste jobba med sin kropp och inte mot den. Det menar Erik Hemmingsson, överviktsforskare på Gymnastik- och idrottshögskolan.


Biologin bakom övervikt
Vissa tycks kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt medan andra får kämpa för att mota tillbaka varje extra kilo. Varför är det så?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1187387
Tiden går fort för jag tycker inte det var länge sedan jag lyssnade men det var tydligen 20 november... :va

Men bara för att inte har problem med vikten betyder inte att jag inte har problem att komma i form. :rodnar
Jag är för slö för att träna så jag använder varje tillfälle att röra på mig. Undviker hiss och rulltrappor när det går och är det inte för mycket folk tar jag vartannat trappsteg i lite fart också. :)
Cyklar så ofta jag kan! :tummenupp Men undviker naturligtvis lycra eftersom det materialet stryper blodtillförseln till hjärnan och skapar en hänsynslös, egoistisk trafikant och det vill man ju undvika. :tungan
Köra motorcykel är väl inte så jobbigt men börjar man få upp farten på bana, i mitt fall fortfarande för låg,:rodnar så känns det om man kört flera dagar i rad. Kul "träning" är det. :tummenupp

Min vikt är "normal" dvs 75 kg innan jag sätter mig i sadeln inklusive feta, knappt använda Classicknäpuckar. :D

Ta det försiktigt med SR och SVTs reportage. Det ligger viss sanning i det de säger, men mycket är fel eller feltolkat från forskning.

"Devisen "kalorier in kalorier" ut stämmer inte." Jo det gör den, för alla. Däremot kan andra faktorer spela in som gör det tuffare. Men kroppen kan inte tillverka fett av luft eller vatten.

"...efter 20-årsåldern kan man inte minska sitt antal fettceller." Det är lite oklart än - men du kan åtminstone bevisligen minska storleken på dem. Visst har det forskats kring fettceller och huruvida man får fler, färre eller har samma hela livet. Storleken på dem varierar. Men detta är en klassisk SVT, ta ett oklart forskningsresultat och dra egna slutsatser:

Citat från KI https://ki.se/forskning/fetma-en-kamp-mot-oss-sjalva:

"Men omsättningen av fettcellerna är väldigt hårt reglerad. För att en ny fettcell ska bildas måste en annan dö. Så vitt forskarna kan visa har människan samma antal fettceller igenom hela livet. Men å andra sidan finns det inga långtidsstudier som har följt samma individer under deras vuxna liv och undersökt fettcellernas antal så egentligen vet ingen riktigt hur det är."

Stress och sömnbrist påverkar absolut. Men viktökningen kommer till syvende och sist av att stressade människor med sömnbrist äter sämre, oftare och förbränner sämre under nattsömnen än de som inte har stressrelaterade problem. Alltså är intaget igen det som gör det - orsaken är dåliga eller ohälsosamma vanor. Obs jag rackar inte ner på stresssymptom - har haft det själv och vet hur jävla tufft det är. Det sista man tänker på är kosten.

Däremot håller jag med Erik Hemmingsson i att det inte är någon idé att späka sig, eller vardagligt sagt banta. De som gör så går oftast upp allt och lite till igen. Och det är ju inte så konstigt. Ändrar man sina vanor en liten stund, och sen går tillbaka till sitt vanliga sätt, ja då kommer kilona tillbaka.

Jag är verkligen på krigsstigen mot SVT och SR för deras ursäktande av ohälsa, det är ju långt ifrån bara vikten det handlar om, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes är risker man löper i högre grad vid övervikt/fetma och allmän ohälsa.

Det hjälper ingen att skriva som de gjort här med hjälp av samme Erik Hemmingsson:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ska-du-inte-skuldbelagga-manniskor-med-overvikt

Nä det hjälper inte för alla, alltid. Men de flesta som rör sig mer, bryr sig om sin kost REGELBUNDET och KONSEKVENT, kommer att se hälsoeffekter, både i vikt och mående. Det är fan odiskutabelt i princip.

Nu går jag loss, så håll i er (saxat från ovan alster):

"1. När du försöker gå ner i vikt kommer kroppen att försvara sina kilon eftersom den skyddar sig mot svält. Det innebär bland annat att du inte kommer att bränna lika många kalorier. Varken i vila eller när du är fysiskt aktiv. Kroppen drar helt enkelt i nödbromsen."

Ja, om du underäter massor och tränar massor. Easy does it - låt det ta tid och jobba med inte mot din kropp. Ät lite mindre än du gör av med. Spring/gymma två gånger i veckan. Då hamnar inte din kropp i svältläge.

"2. Aptiten ökar! Hungerhormonet ghrelin reglerar vår aptit och när du gå ner i vikt stiger ghrelin-nivåerna och signalerar till kroppen att börja äta för att ta tillbaka den förlorade vikten. Studier har till exempel visat att människors aptit ökar proportionerligt med viktnedgången, vilket i sin tur leder till att de behöver äta fler kalorier för att bli mätta, något som bromsar in viktnedgången."

Ja exakt. Det är därför man måste se det som en livsstilsförändring. Undra vad som hänt med mig om jag när jag nådde mina 70 kilo började dricka som innan, röra mig som innan (inte alls), dricka massor med mjölk och äta mackor kvällarna långa? Boom tillbaka. Det går inte att banta.

Det finns också studier som visar på det exakt motsatta - att aptiten minskar. Men det måste få ta tid, kroppen gör inte av sig med en vana på två veckor. Långtidsperspektiv saknas här. Plus att när man går ner i vikt, är det inte en jämn stadig viktnedgång. Vissa månader går du ner mycket, andra lite, någon upp. Så är det. Tänk långsiktigt, ge inte upp.

"3. Ohälsosamma vanor som orsakat viktökningen är väldigt svåra att göra sig av med när de väl etablerats. Extra svårt är det om man lever i en miljö med konstant tillgång på billig, energität och näringsfattig mat. Och ju oftare vi tvingas använda vår självkontroll, desto större risk löper vi att göra ohälsosamma val."

Sant såklart, en del viljestyrka krävs. Men ska det användas som ursäkt för att inte försöka? Då kan vi köra samma resonemang med klimatet eller bilåkandet. Det är för jobbigt, så jag skiter i det. Det är kvalificerat snömos. Det är inte enkelt, men alldeles fullt görbart. Vi har val. Jag skulle säga tvärtom, Ju oftare vi tvingas använda vår självkontroll, desto MINDRE risk löper vi att göra ohälsosamma val. Problemet är att vi inte ens tänker efter.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Att födas med olika förutsättningar gäller det mesta i livet. Acceptera och gå vidare. Förhållandet mellan kalorier in och kalorier ut gäller alltid. Att vissa har svårare att hålla vikten än andra beror inte på att en del lyckas upphäva fysikens lagar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att födas med olika förutsättningar gäller det mesta i livet. Acceptera och gå vidare. Förhållandet mellan kalorier in och kalorier ut gäller alltid. Att vissa har svårare att hålla vikten än andra beror inte på att en del lyckas upphäva fysikens lagar.

Absolut. Det är viktigt som fan att komma ihåg. Om någon tror det var enkelt för mig att gå ner 30 kg kan jag dela med mig av min Garminhistorik... Det var ett jävla slit, medan andra vänner knappt gjort något för att komma i form. Gemensamt för alla jag känner som inte lyckas är dock detsamma; tillbaka till gamla vanor bestående av för högt intag och för lite rörelse. Av olika orsaker.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Kan bara instämma i kritiken mot media. Generellt utmålas övervikt nuförtiden snarare som något som ska accepteras, bejakas och nära på uppmuntras. Förr handlade det bara om (snabb) viktnedgång. Inte bra det heller såklart, men någonstans på vägen verkar gråzonerna ha försvunnit. Bara för att man lär sig acceptera sin egen kropp tar det liksom inte bort vare sig det personliga ansvaret eller det faktum att övervikt på populationsnivå är fruktansvärt skadligt.

Dagens mediarapportering verkas mest gå ut på att stryka medhårs. "Det är OK. Ingen ser ut som modellerna. Bantning fungerar inte ändå". Tja, har man gett upp, eller t.o.m. aldrig brytt sig är det säkert skönt att höra. Fast man ska aldrig tro att det är hälsosamt med övervikt eller inte går att göra något åt saken. Även om det bevisligen är olika svårt för olika människor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ta det försiktigt med SR och SVTs reportage. Det ligger viss sanning i det de säger, men mycket är fel eller feltolkat från forskning.

"Devisen "kalorier in kalorier" ut stämmer inte." Jo det gör den, för alla. Däremot kan andra faktorer spela in som gör det tuffare. Men kroppen kan inte tillverka fett av luft eller vatten.

Nu är jag inte forskare så jag kan inte säga att du har fel...

Jag såg ett program på BBC med Michael Mosley, och här kan du lätt hitta åsikter som "BBC are biased cunts" så det går heller inte att tro på, där de hade hittat enäggstvillingar där bara en var smal. Båda hade samma uppväxt och åt lika mycket, det enda som skilde var att devisen ”kalorier in - kalorier ut” bara stämde på den smale tack vare en gen. Men, som sagt, "BBC are biased cunts" så det stämmer nog inte.:( Nu gillar jag Michael Mosley så det är kanske därför jag så lätt blir lurad. :)
Ett annat program jag såg handlade om hur man sänker blodsockret. Eftersom jag inte är forskare kan jag inte säga om det stämmer heller... :(
https://thebloodsugardiet.com/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu är jag inte forskare så jag kan inte säga att du har fel...

Jag såg ett program på BBC med Michael Mosley, och här kan du lätt hitta åsikter som "BBC are biased cunts" så det går heller inte att tro på, där de hade hittat enäggstvillingar där bara en var smal. Båda hade samma uppväxt och åt lika mycket, det enda som skilde var att devisen ”kalorier in - kalorier ut” bara stämde på den smale tack vare en gen. Men, som sagt, "BBC are biased cunts" så det stämmer nog inte.:( Nu gillar jag Michael Mosley så det är kanske därför jag så lätt blir lurad. :)
Ett annat program jag såg handlade om hur man sänker blodsockret. Eftersom jag inte är forskare kan jag inte säga om det stämmer heller... :(
https://thebloodsugardiet.com/

Inte så att denna gen styr energibehovet då?
Alltså behöver denne tvilling äta mindre för att klara sig, inte att han/hon äter rätt energimängd för sitt behov och går upp ändå..

Man kan lixom inte tanka mindre än man behöver och ändå få mer i tanken, har man bara behov av 500kcal men äter de 1500 de flesta behöver betyder ju inte det att du inte kan hålla vikten, det betyder ju bara att du inte kan äta mer än de 500 du förbrukar utan att gå upp i vikt, att andra kan betyder inte att alla kan.

Är detta något jämlikhetsfåneri? "alla andra kan äta så mycket så det ska jag med kunna!"

Ed. Annars är ju denna gen per definition en evighetsmaskin som precis hela forskarvärlden borde kasta sig över, skapar ju energi ur ingenting!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inte så att denna gen styr energibehovet då?
Alltså behöver denne tvilling äta mindre för att klara sig, inte att han/hon äter rätt energimängd för sitt behov och går upp ändå..

Man kan lixom inte tanka mindre än man behöver och ändå få mer i tanken, har man bara behov av 500kcal men äter de 1500 de flesta behöver betyder ju inte det att du inte kan hålla vikten, det betyder ju bara att du inte kan äta mer än de 500 du förbrukar utan att gå upp i vikt, att andra kan betyder inte att alla kan.

Är detta något jämlikhetsfåneri? "alla andra kan äta så mycket så det ska jag med kunna!"

Nu är jag inte forskare så jag kan inte säga att du har fel...
Kan bara konstatera att det har hänt att etablerade sanningar visat sig vara fel så att man kan göra saker som tidigare inte var möjligt... :krama
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu är jag inte forskare så jag kan inte säga att du har fel...
Kan bara konstatera att det har hänt att etablerade sanningar visat sig vara fel så att man kan göra saker som tidigare inte var möjligt... :krama

Såklart, men som jag editerade samtidigt som du svarade, det är ju att skapa energi ur ingenting..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ligger väl i tiden på alla områden att om sanningen kan tänkas kränka någon så måste sanningen ändras.

Som oktanhalt precis sa, även kroppen följer fysikens lagar. Att några människor verkar kunna ta in mer energi kan bara bero på att de helt enkelt även släpper ut mer energi i någon form, rörelse, värme eller större utsläpp av oförbränd energi.

Energi som inte förbrukas lagras helt enkelt.

Individuella skillnader sätter inte den fysiken ur spel. Själv tror jag på att det viktigaste är att hitta sin egen metod som man trivs med. Några föredrar att vara försiktiga med kosten andra föredrar och se till att bränna mer.

En annan myt är ju att man inte kan träna bort vikt. Själv tränade jag ner mig från 91 till 84 på fyra månader i vintras. Ändrade inte en gnutta på kosten, tvärtom äter jag mer när jag tränar mycket.
Nu har jag efter en intensiv jobbperiod utan träning under sommaren åkt upp till 89 kg igen. Nu är den perioden över så jag kan återgå till bättre träningsrutiner och jag är ändå starkare än jag var för ett år sedan så jag tror det ska gå snabbt neråt igen utan att jag bryr mig om maten.
Eg är min idealvikt kring 75 när jag är i trim så jag har en hel del kvar att jobba med.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolhydrater som potisar,pasta och cocacola ala massa socker är bra så länge man rör på sig.

Soppa för kroppen men om man kör den utan o röra sig...FETTO

Grejen är kolhydrater med lite fett till frukost,lunch då är man fulltankad - sen skall man slänga in massa proteiner i kvällsmaten - massa för det är dom som lagar och bygger din kropp - riktigt viktigt även om man inte tränar:fakta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kolhydrater behövs som bränsle till hjärnan. Det bevisas enkelt genom att studera folk som går på LCHF-diet. De blir ofta enkelspåriga och tror att de har funnit "den sanna vägen".
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu är jag inte forskare så jag kan inte säga att du har fel...

Jag såg ett program på BBC med Michael Mosley, och här kan du lätt hitta åsikter som "BBC are biased cunts" så det går heller inte att tro på, där de hade hittat enäggstvillingar där bara en var smal. Båda hade samma uppväxt och åt lika mycket, det enda som skilde var att devisen ”kalorier in - kalorier ut” bara stämde på den smale tack vare en gen. Men, som sagt, "BBC are biased cunts" så det stämmer nog inte.:( Nu gillar jag Michael Mosley så det är kanske därför jag så lätt blir lurad. :)
Ett annat program jag såg handlade om hur man sänker blodsockret. Eftersom jag inte är forskare kan jag inte säga om det stämmer heller... :(
https://thebloodsugardiet.com/

Nä alltså jag är ingen mediehatare ala Flashback, men tycker väl att mången gammelmedia gör det enkelt, vill hitta klickvänligt material som säljer annonser. (Den artikeln som jag länkade till på SVT har rubriken "Därför ska du inte skuldbelägga överviktiga" - vilket inte artikeln alls handlade om egentligen. Självklart ska vi inte skuldbelägga folk, men hjälpa dem, och det genom rätt information.)

Mycket feghet är inblandat också, vem vill stöta sig med alla som går och bär på extrakilon? Bättre att acceptera ohälsan och hitta på att det är ok, så är alla nöjda och glada.

Den genen jag har läst om gällande detta (FTO) gör egentligen bara att om man har den så känner man mättnad sämre och får sug på mat lättare, inte att kroppen är mer eller mindre bra på att göra om mat till fett.

"A new study compared men with two copies of the ‘high risk’ gene variant with men with two copies of the ‘low risk’ variant. Men with two copies of the high risk variant had less hunger suppression and less suppression of levels of the appetite stimulating hormone acyl-ghrelin after eating. In addition, brain scans found that their brains responded differently to the hormone and to pictures of food."

Källa: https://www.nhs.uk/news/genetics-and-stem-cells/why-fat-gene-mutation-may-make-you-obese/

Jag säger inte att jag har rätt och Michael Mosley och BBC fel, för vi är alla olika, även enäggstvillingar - men jag skulle inte bli förvånad om den ena tvillingens intag är högre än den andres över tid. Eller att den ena bränner 3000 kcal per dag och den andra 2000 kcal. Äter dom samma mat så blir den ena tjock och den andra smal. Att tvillingar kan äta exakt samma mat genom ett helt liv finner jag otroligt. Att dom gör det under en undersökning, absolut. Men Rom byggdes inte på en dag som bekant. :D

För övrigt är jag inte forskare heller, men gillar att läsa vetenskapliga artiklar. :D
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Har hört mycket gott om amfetamin. Sällan man ser en fet tjackpundare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nä alltså jag är ingen mediehatare ala Flashback, men tycker väl att mången gammelmedia gör det enkelt, vill hitta klickvänligt material som säljer annonser. (Den artikeln som jag länkade till på SVT har rubriken "Därför ska du inte skuldbelägga överviktiga" - vilket inte artikeln alls handlade om egentligen. Självklart ska vi inte skuldbelägga folk, men hjälpa dem, och det genom rätt information.)

Mycket feghet är inblandat också, vem vill stöta sig med alla som går och bär på extrakilon? Bättre att acceptera ohälsan och hitta på att det är ok, så är alla nöjda och glada.

Den genen jag har läst om gällande detta (FTO) gör egentligen bara att om man har den så känner man mättnad sämre och får sug på mat lättare, inte att kroppen är mer eller mindre bra på att göra om mat till fett.

"A new study compared men with two copies of the ‘high risk’ gene variant with men with two copies of the ‘low risk’ variant. Men with two copies of the high risk variant had less hunger suppression and less suppression of levels of the appetite stimulating hormone acyl-ghrelin after eating. In addition, brain scans found that their brains responded differently to the hormone and to pictures of food."

Källa: https://www.nhs.uk/news/genetics-and-stem-cells/why-fat-gene-mutation-may-make-you-obese/

Jag säger inte att jag har rätt och Michael Mosley och BBC fel, för vi är alla olika, även enäggstvillingar - men jag skulle inte bli förvånad om den ena tvillingens intag är högre än den andres över tid. Eller att den ena bränner 3000 kcal per dag och den andra 2000 kcal. Äter dom samma mat så blir den ena tjock och den andra smal. Att tvillingar kan äta exakt samma mat genom ett helt liv finner jag otroligt. Att dom gör det under en undersökning, absolut. Men Rom byggdes inte på en dag som bekant. :D

För övrigt är jag inte forskare heller, men gillar att läsa vetenskapliga artiklar. :D

Energin försvinner ju inte utan görs bara om och det jag tror de menar med att devisen ”kalorier in - kalorier ut” inte stämmer är att med samma mängd in förbränner vi olika. När du och jag gör av med all energi är andra mer effektiva och får då ett överskott som lagras. Nu var det länge sedan jag lyssnade på programmet så ni som nyss lyssnat vet bättre vad de sa.
Vi kan se likadana ut men våra kroppar är olika och det gäller att hitta det som är bäst för ens egen kropp. Ju mer forskning, desto mer lär vi veta om våra kroppar även om det kan vara jobbigt att gamla sanningar kanske inte stämmer...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Energin försvinner ju inte utan görs bara om och det jag tror de menar med att devisen ”kalorier in - kalorier ut” inte stämmer är att med samma mängd in förbränner vi olika. När du och jag gör av med all energi är andra mer effektiva och får då ett överskott som lagras. Nu var det länge sedan jag lyssnade på programmet så ni som nyss lyssnat vet bättre vad de sa.
Vi kan se likadana ut men våra kroppar är olika och det gäller att hitta det som är bäst för ens egen kropp. Ju mer forskning, desto mer lär vi veta om våra kroppar även om det kan vara jobbigt att gamla sanningar kanske inte stämmer...

Men, det är ju det som är själva definitionen av "energi in-energi ut".

Ta reda på vad du förbrukar och se till att inte ta in mer om du är nöjd med vikten eller minska intaget/öka förbrukningen om du vill ner i vikt.
Att vi alla är olika och förbränner olika mängd energi på samma arbete gör ju fortfarande inte att det är någon skillnad på oss i avseende att vi går ner i vikt om vi äter mindre än vi förbrukar, bara hur mycket vi kan äta.

Jag bränner en jäkla massa energi i värme när jag rör mig och överhettar lätt om jag inte kan kyla bort denna värme vid hårt arbete vilket kan vara ett problem för mig en het sommardag och hörlurar som täcker öronen går fetbort för då svimmar jag nästan, tjejen är tvärtom, får köra riktigt hårt för att ens bli varm så att vi är olika och bränner olika stor mängd energi i samma arbete förstår jag.
Men, sålänge varken hon eller jag äter mer än vi förbrukar så håller vi vikten, energi in-energi ut.

Så, jag förstår inte riktigt vad du säger inte gäller när det kommer till "kalori in-kalori ut"..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så, jag förstår inte riktigt vad du säger inte gäller när det kommer till "kalori in-kalori ut"..

Meen det är inte jag som säger. :7peta


Biologin bakom övervikt
Vissa tycks kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt medan andra får kämpa för att mota tillbaka varje extra kilo. Varför är det så?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1187387

Det är mer än 8 månader jag lyssnade på programmet men du får väl höra av dig och påpeka att de har fel! :tummenupp
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=349274
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top