Gå ner i vikt/komma i form - dela med er av era erfarenheter!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är påfallande ofta människor som aldrig varit överviktiga som vet hur man går ner i vikt.
Det är "bara" att si eller "bara" att så.
ALLA dieter funkar för att gå ner i vikt om man följer dem.
Det tuffa är att hålla vikten.

Dieten/maten formar vikten.
Träning formar muskler/kroppen.

De flesta otränade som börjar träna överkompenserar med matintag.
Dvs kan gå upp istf ner och sedan tappa sugen.
Jag följde Jacob Gudiol i 5-6 år vad gäller diet och träning.
Läste allt på traningslara.se, tranastyrka.se och nu tyngre.se
Där finns massa bra om mat, dieter och träning.
Bla dietistpodden som just handlar om viktnedgång i senaste avsnittet.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Oj läst igenom tråden och trots mina 50 bast så kan jag ha samma brallor som efter muck, dock behövs det inget skärp längre :va

Semesterfet har jag också lyckats med, julen är hemsk om det är mycket snö ute och man inte kan jaga, sittandes hemma med julskinka och julöl, då går man upp fler kg än man ätit

Gå är kanske ingen pulshöjare för en del, men då går man för sakta och för kort tid, före frukost och minst 45min i tempo på så nära eller under 7min/km, det är en grundkondis som byggs upp, funkar att simma om man gillar det.

Ät inte som en gris alla dagar i veckan, men försök inte bli hälsofreak, drick vatten utan kolsyra, söndag-torsdag ät inte pommes eller snabbmat, fredag och lördag gör vad du vill, du måste ju leva också.

Läsk godis och kakor eller använda ordet unna sig är förbjudet, ketchup är ingenting annat än socker, läs på förpackningen vad är det du äter? köp en cykel ta den istället för bilen, hoj är naturligtvis en oskriven hobby som gör att man kommer ur alla problem med, dock inte träffas och äta korv o mos med räksallad.

Jag brukar fråga om DU vill träffa barn o barnbarn eller om DU ska äta o dricka ihjäl dig, valet är bara ditt.

Stirra inte på vågen, känn efter hur du mår, anmäl dig till ett konditionslopp om året, se det som en hälsotest ingenting annat.

Jag körde mina första triathlon(sprint) nu i sommar, skiter fullständigt i tiden, men jag ska runt.

Smidig blir man inte på gym och inte bränner man så jäkla mycket kalorier heller, crossfit är bättre eller kampsport.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kroppen är lite lurig med signaler också... alla känner väl igen den energibrist och yrsel som kommer när man ligger på kaloriunderskott, men det är ofta magen tycker man ska äta, när det egentligen räcker med ett glass vatten.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ett stilla sittande jobb är döden, bättre me ett rörligt jobb...
Att sitta hela dagen å sen ta några gym pass å några löpar rundor i vecken ger inte så mycke..
Bättre då att va i rörelse hela dagen ju.. Förr va brevbärare ett bra rörligt jobb, men idag åker dom moppe istället.. Alla jobb är mer å mer stilla sittande då..
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Testa att äta samma som du gör nu, men gör portionerna 20-30% mindre. Dom procenten kan du fylla med rivna morötter, vitkål, broccoli eller annat grönt.

Tycker du det är trist att stå och riva morötter så tryck i dig 2x medan du står och lagar mat.
Dra också ner på kolhydraterna (ris, pasta, potatis och sånt). Mackor är också en stor bov, likaså frukostflingorna. Rena raketbränslet om man sportar mycket, men annars är det bättre att vara utan.

Till frukost har jag käkat ett ägg och en kaffe i flera år nu. Funkar bra för mig.
Att gå hungrig på dagarna funkar INTE annat än i korta perioder och det slutar alltid med att man mular i sig en rulle singoalla eller annat skit till sist. Fyll hellre på med frukt/grönsaker under dagen.

Gör du enligt ovan så KOMMER du gå ner i vikt. Brukar ta några veckor innan man ser resultat, men sen går det undan, speciellt i kombination med valfri sport/aktivitet. Ta det i små steg, skär bort lite i taget. Det de flesta gör fel är att de tokbantar i några veckor, rasar 5-10 kilo och sen hamnar i de gamla spåren igen. Ha tålamod.

Rock on, har själv varit i samma sits, men det var några år sedan :tummenupp

Tack for tips.
Mackor och frukostflingor äter jag nästan aldrig. Så vad beträffar kolhydrater så är det mest potatis och pasta (och någon enstaka ris-rätt) jag kan kapa bort. Allt annat är redan borta (förutom ölen alltså, som jag kapar nu).
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack for tips.
Mackor och frukostflingor äter jag nästan aldrig. Så vad beträffar kolhydrater så är det mest potatis och pasta (och någon enstaka ris-rätt) jag kan kapa bort. Allt annat är redan borta (förutom ölen alltså, som jag kapar nu).

Här är fem artiklar i en serie om viktnedgång.
Tar död på en del myter och ger en del bra tips.
https://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/
https://traningslara.se/viktnedgang-del-ii-branna-kalorier/
https://traningslara.se/viktnedgang-del-iii-bibehalla-muskelmassa-och-hogre-forbranning/
https://traningslara.se/viktnedgang-del-iv-battre-somn-ger-battre-resultat/
https://traningslara.se/viktnedgang-del-v-en-mangd-myter/

Här är avsnittet från dietistpodden om viktnedgång.
https://tyngre.se/podcast/dietistpodden-det-absolut-basta-sattet-att-ga-ner-i-vikt/
Lite "pratig" men en del bra tips.
Tex att inte göra allt samtidigt utan dela upp åtgärderna i steg.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Skummade bara igenom träningsläralänkarna men min snabba summering av de blir "ät mindre energi än du förbrukar" och det är ju sant vad gäller viktnedgång. :tummenupp

Vad gäller tidpunkter att äta så ska man nog komma ihåg att det finns alla ytterligheter av människor och studier fokuserar på snittmänniskan, man kan tillhöra de som inte påverkas av att käka natt eller de som påverkas mycket av att käka på natten, är nog viktigare vad man äter och just "nattsnacks" kanske inte tillhör de mest kalorifattiga matintagen man gör per dygn..
Jag är nattmänniska och tar huvudparten av energin mellan 20-04 på arbetsdagar, helger så käkar jag nära inget på natten men runt midnatt blir det ju kvällsmat, verkar inte påverkas alls av detta utan jag mår bra så jag kommer inte ändra något.
Blev faktiskt bättre och stabilare när jag gick över och jobbade enbart natt så jag kan käka när jag vill istället för att vara tvungen att äta fasta tider varje dag men generellt stämmer det säkert att man ska käka huvudparten när vi "normalt" är vakna, bara man vet vad som är normalt för en själv. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skummade bara igenom träningsläralänkarna men min snabba summering av de blir "ät mindre energi än du förbrukar" och det är ju sant vad gäller viktnedgång. :tummenupp...

Ja, utan kaloriunderskott ingen viktnedgång.
Frågan är hur man kommer dit, hur man får "bäst" resultat med muskler kvar och fett bort.
Och lite fällor man kan undvika.
Jag har nog själv varit ner i alla innan jag började läsa på Träningslära...:rodnar
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
1. Sätt upp realistiska mål.
2. Ge aldrig upp.

Vägde 95,8 i vintras, hade fått högt blodtryck, är normalt lågtryckare men nu var det högt. Oj hoppsan.
Sen flåsade jag som en flodhäst i minsta uppförsbacke. Sov sämre, orkade mindre. Större kläder, drog faktiskt 52/54 i klädstorlekar, i arbetskläderna var det XL och t o m XXL. Idag, 6 mån senare har jag krympt nåt alldeles. Klädstorlek 44 i jeans, medium i skjortor/blusar. På arbetskläderna är det stl M som gäller.

Jag är skitlycklig. Och jag väger nu 78,2 kg. :)
Målet är 75 och lägre. Men 75 duger också. För jag är smal nu.

Så här har jag gjort:

Bort med allt som heter kolhydrater i kosten. Dit hör bl a potatis, ris och pasta.
Allt godis som choklad (älskar choklad!) rök också. MEN, jag har gjort en deal med mig själv, en överenskommelse:
jag får äta choklad men den måste vara mörk. Då räcker 1-2 rutor av den mörka chokladen, så inga mängder där längre.

Läsk: bannlyst. Läsk ökar suget efter sött, så läsken den rök också så det stod härliga till.
Bröd: inget ljust bröd, bara mörkt. Smör på, inget margarin. Smör. :)
Kaffe och te utan socker, lite mjölk i bara. Inget socker på fil, yoghurt, gröt etc.

Ät nåt var 3:e timme.

Så här ser min dag ut hur och vad jag äter:

Frukost: fiberhavregrynsgröt, max 1 dl minimjölk + 2 msk linfrön (max 2 msk per dygn).
Eller: naturell yoghurt med bär, absolut ingen fruktyoghurt eftersom de innehåller mängder med socker.

Mellanmål förmiddag: 1 ägg eller 1 päron (päron innehåller fler fibrer, så får magen jobba lite) eller 1 knäckebrödskiva med dryck till.

Lunch: Köttbit, kyckling eller fisk + grönsaker, ibland tillför jag 2 msk kokt ris eller 1 potatis alt en mindre slev pasta + lite sås till (inga mängder) men fokus ligger på större mängd grönt.

Mellanmål eftermiddag: några morötter eller en näve jordnötter eller 10 gr sötmandlar (ca 10 st). Ingen frukt under eftermiddagen eftersom jag vill förbränna den energin tidigare under dagen så frukter äts under förmiddag så har jag ett förbränneri igång under dagen.

Middag: I stil som på lunchen.

Kvällsmacka: 1 knäcke eller mörk brödskiva med smör alt bara ett ägg på, med dryck (en kopp te t ex).

Det här är var tredje timme som jag äter nåt, jag håller magen i jobb hela tiden.
jag tillför mer proteiner och fibrer än kolhydrater. Jag håller inte stenkoll med vägning av allt jag äter eller följer nån app som räknar åt mig. Allt går med sunt förnuft och ögonmått.

Jag har två matlådor med mig till jobbet, en är större och innehåller grönsaker. Den andra som är mindre innehåller fisk, kött eller kyckling. Kanske lite lite ris som ska kicka igång förbränningen om jag står still för länge och inte rör mig neråt. Hjälps inte det så blir det en portion pasta med köttbullar eller annat ”vanligt” så chockar jag kroppen och får igång förbränningen igen.

Magen brukar protestera då så närhet till toan är bra att ha till hands. :rodnar

Eftersom jag tillför mer proteiner så behöver jag dricka mer, minst 2 liter om dagen.
Ingen hämtmat, ingen restaurang heller, ingen dressing på sallader. Undviker majs, kikärtor och annat med för högt sockerinnehåll. Allt tillagas, använder så rena ingredienser som möjligt, t ex smör och inte margarin på brödet. Olivolja i stekpannan.

Om man ska kalla det för nån speciell diet så är det stenålderskosten jag går efter, med fröer, bär, frukt, kött, fisk, kyckling, grönsaker. Den kallas även för paleoitisk kost.

I människans begynnelse bestod kosten av just detta. Potatisen, riset och pastan fanns inte då som kost, inte heller mjölken drack man. Under tusentals år vande vi vårt matsmältningssystem att äta så här. Och det är så här våra magar trivs bättre, åtminstone min. Ska man äta bröd är det dinkelmjöl som gäller, det är godare och även snällare mot våra magar.

Totalt nu, sen slutet av januari, har jag nu gått ner 17,6 kg. Känslan av att komma ner i mina gamla mc-kläder är underbar. Jag är smal nu. :klappar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Str3 R,
Tanken jag har haft med att gå ner i vikt är att överleva lite längre. Skulle jag leva efter dina råd skulle jag tycka att jag hållit mig i liv ett år efter bara en vecka.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1. Sätt upp realistiska mål.
2. Ge aldrig upp.

Vägde 95,8 i vintras, hade fått högt blodtryck, är normalt lågtryckare men nu var det högt. Oj hoppsan.
Sen flåsade jag som en flodhäst i minsta uppförsbacke. Sov sämre, orkade mindre. Större kläder, drog faktiskt 52/54 i klädstorlekar, i arbetskläderna var det XL och t o m XXL. Idag, 6 mån senare har jag krympt nåt alldeles. Klädstorlek 44 i jeans, medium i skjortor/blusar. På arbetskläderna är det stl M som gäller.

Jag är skitlycklig. Och jag väger nu 78,2 kg. :)
Målet är 75 och lägre. Men 75 duger också. För jag är smal nu.

Så här har jag gjort:

Bort med allt som heter kolhydrater i kosten. Dit hör bl a potatis, ris och pasta.
Allt godis som choklad (älskar choklad!) rök också. MEN, jag har gjort en deal med mig själv, en överenskommelse:
jag får äta choklad men den måste vara mörk. Då räcker 1-2 rutor av den mörka chokladen, så inga mängder där längre.

Läsk: bannlyst. Läsk ökar suget efter sött, så läsken den rök också så det stod härliga till.
Bröd: inget ljust bröd, bara mörkt. Smör på, inget margarin. Smör. :)
Kaffe och te utan socker, lite mjölk i bara. Inget socker på fil, yoghurt, gröt etc.

Ät nåt var 3:e timme.

Så här ser min dag ut hur och vad jag äter:

Frukost: fiberhavregrynsgröt, max 1 dl minimjölk + 2 msk linfrön (max 2 msk per dygn).
Eller: naturell yoghurt med bär, absolut ingen fruktyoghurt eftersom de innehåller mängder med socker.

Mellanmål förmiddag: 1 ägg eller 1 päron (päron innehåller fler fibrer, så får magen jobba lite) eller 1 knäckebrödskiva med dryck till.

Lunch: Köttbit, kyckling eller fisk + grönsaker, ibland tillför jag 2 msk kokt ris eller 1 potatis alt en mindre slev pasta + lite sås till (inga mängder) men fokus ligger på större mängd grönt.

Mellanmål eftermiddag: några morötter eller en näve jordnötter eller 10 gr sötmandlar (ca 10 st). Ingen frukt under eftermiddagen eftersom jag vill förbränna den energin tidigare under dagen så frukter äts under förmiddag så har jag ett förbränneri igång under dagen.

Middag: I stil som på lunchen.

Kvällsmacka: 1 knäcke eller mörk brödskiva med smör alt bara ett ägg på, med dryck (en kopp te t ex).

Det här är var tredje timme som jag äter nåt, jag håller magen i jobb hela tiden.
jag tillför mer proteiner och fibrer än kolhydrater. Jag håller inte stenkoll med vägning av allt jag äter eller följer nån app som räknar åt mig. Allt går med sunt förnuft och ögonmått.

Jag har två matlådor med mig till jobbet, en är större och innehåller grönsaker. Den andra som är mindre innehåller fisk, kött eller kyckling. Kanske lite lite ris som ska kicka igång förbränningen om jag står still för länge och inte rör mig neråt. Hjälps inte det så blir det en portion pasta med köttbullar eller annat ”vanligt” så chockar jag kroppen och får igång förbränningen igen.

Magen brukar protestera då så närhet till toan är bra att ha till hands. :rodnar

Eftersom jag tillför mer proteiner så behöver jag dricka mer, minst 2 liter om dagen.
Ingen hämtmat, ingen restaurang heller, ingen dressing på sallader. Undviker majs, kikärtor och annat med för högt sockerinnehåll. Allt tillagas, använder så rena ingredienser som möjligt, t ex smör och inte margarin på brödet. Olivolja i stekpannan.

Om man ska kalla det för nån speciell diet så är det stenålderskosten jag går efter, med fröer, bär, frukt, kött, fisk, kyckling, grönsaker. Den kallas även för paleoitisk kost.

I människans begynnelse bestod kosten av just detta. Potatisen, riset och pastan fanns inte då som kost, inte heller mjölken drack man. Under tusentals år vande vi vårt matsmältningssystem att äta så här. Och det är så här våra magar trivs bättre, åtminstone min. Ska man äta bröd är det dinkelmjöl som gäller, det är godare och även snällare mot våra magar.

Totalt nu, sen slutet av januari, har jag nu gått ner 17,6 kg. Känslan av att komma ner i mina gamla mc-kläder är underbar. Jag är smal nu. :klappar

:Bugar
Fantastiskt bra gjort!
Det brukar dessutom vara svårare för tjejer. :)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
:Bugar
Fantastiskt bra gjort!
Det brukar dessutom vara svårare för tjejer. :)
Tack så mycket! :kär
Det så klart, speciellt i min eminenta ålder kan det vara lite knepigt. Men fan jag grejar det, men beror nog på att jag vet hur och vad jag ska äta för att nå resultat.

Glömde skriva om delmål också. Ha delmål på vägen, det triggar en att fortsätta kämpa vidare. När man når ett delmål blir man så jävla glad att man får mer energi och starkare vilja att fortsätta. :)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Str3 R,
Tanken jag har haft med att gå ner i vikt är att överleva lite längre. Skulle jag leva efter dina råd skulle jag tycka att jag hållit mig i liv ett år efter bara en vecka.
Va fan Mäkinen, det gäller att äta rätt saker, i rätt mängder. Det här funkar för mig, jag är ju stenålders ändå så. :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Va fan Mäkinen, det gäller att äta rätt saker, i rätt mängder. Det här funkar för mig, jag är ju stenålders ändå så. :hihi

Jag har väldigt lätt för att hitta anledning att gå tillbaka till min vanliga diet. För drygt ett år sen började jag käka sallad till lunch för att försöka få i mig nyttigheter och tyckte det gick bra. Efter några veckor kom problemen smygande. Det där med IBS och fibrer gick inte ihop. Som finnjävel är jag inte förvånad över att jag har svårt att klara laktos också.

Äter jag pizza (med vällagrad ost), vitt bröd och kött med bea slipper jag smärtan i magen. För stunden känns det som att någon stuckit en glödgad kniv strax under revbenen. Kan vara rödbetsshotsen som spökar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När det begav sig för 15 år sedan gick jag ned från 110 till 90 på ett år enbart genom att ändra kvällsvanan med nattmacka till ett äpple + en näve jordnötter.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan äta massa kolhydrater om man rör sig annars proteiner/fett.

T.ex om man rör sig så äter man kolhydrater för soppa til kroppen men mot kvällen proteiner.

Slappa typer bör hålla kolhydraterna på låg nivå så är viktnedgången ett faktum.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Man kan äta massa kolhydrater om man rör sig annars proteiner/fett.

T.ex om man rör sig så äter man kolhydrater för soppa til kroppen men mot kvällen proteiner.

Slappa typer bör hålla kolhydraterna på låg nivå så är viktnedgången ett faktum.

Jag är inte slapp, är bara opererad för giftstruma där 90% av sköldkörteln togs bort. Fruktansvärt lätt att klättra upp i vikt och jävligt ansträngande att få den att gå ner. Då måste det till fibrer och proteiner och låg andel kolhydrater.
Sen gör ju åldern sitt till också. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Öl ca: 120kcal/33cl så några kalorer blir det ju bara av ölen.
Dock är inte alkoholen i sig så jäkla farlig bara man inte(som med allt annat)överkonsumerar, en bieffekt dock är ökad sug/hunger och minskad styrka att stå emot, det blir gärna ett problem..

Summerar man allt en "pilsnerkväll" bär med sig i energiintag så kan det bli en mager vecka om man ska "svälta" bort överskottet av energi, det tillsammans med att man gärna slappar och "fettar" till det dagen efter gör att det kan bli kämpigt.

Gör ett experiment om du känner dig manad och fimpa all alkohol i 3månader och dra ett löp-pass istället på fredag-lördagkvällen, unna dig riktigt god mat istället med efterrätt och allt, håll bara koll på mängden i början så du inte överäter som kompensation för utebliven belöning, "summan av lasterna är konstant" :)

Precis vad jag upptäckte när jag slutade med alkohol. Även mitt i veckorna när jag inte drack något alls, så minskade suget på mat (mackor) på kvällarna. Innan hade jag ett oemotståndligt begär efter typ fem mackor på kvällen. Det minskade nästan helt efter några månader utan alkohol.

Jag började helt plötsligt rasa i vikt också, jag började min löpning och att gå ner i vikt ett halvår innan jag slutade dricka. Jag gick ner, men det var långsamt, kanske ett kilo i månaden. Under några veckor efter jag slutat dricka gick jag ner två kilo i veckan! För snabbt och inte något jag strävade efter, men det säger ju lite om vilken skillnad det gjorde.

Plus att orken att springa var där oftare, kroppen och huvudet var aldrig slitna på samma sätt.

Att sluta med alkohol var det som tveklöst hjälpte till mest för att underlätta hela grejen. Mitt råd är att prova, det går ju alltid att börja dricka alkohol igen!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ah ok annars är low carb grejen för folk som blir lite småfeta - kolhydrater endast före/under kroppsarbete o sen proteiner

Jag gör det enkelt - kolhydrater är inte förbjudet hos mig, däremot så äter jag inte nio potatisar som det lätt kan ligga på en lunchtallrik, det är många kalorier. En eller max två mindre potatisar, sen kött och grönsaker istället.

Jag undviker så mycket som möjligt lightprodukter och liknande. Fett mättar. Men skippa petroleumsmör typ Lätta. Petroleum har vi i hojtanken, inte på mackan. Jag har varit på en margarinfabrik, alla som varit det äter inte skiten...

Överlag tror jag på varierad kost och så naturligt som möjligt. Skippa tex aspartam, drick en (1) vanlig Cola då och då. Vatten är utmärkt som vardagsdryck. Köp en Sodastream och ha kallt kolsyrat vatten i kylen. Förutom mackor så gillar jag mjölk, men det blir en eller två liter i veckan istället för en liter om dagen.

Ovan är inga absoluta sanningar, jag är inte vetenskapsman. Men i grund och botten sunt förnuft.

Jag har tänkt mycket på och läst en del om hur vi människor fungerar med mat. Dagens samhälle ger oss möjlighet att äta alltför mycket alltför lätt. Hela kroppen är byggd för att jaga föda, från fötter till hjärna. När mat finns överallt i överflöd i kombination med att vi inte rör oss så är det inte konstigt att vi går upp i vikt. Innan jordbrukssamhället och ännu värre industrialiseringen fick vi kämpa för mat, och brände det vi stoppade i oss. Genetiken ändras inte mycket på 20000 år, än mindre på 100 år. Så vår hjärna är fortfarande inställd på jakt, ”stoppa i dig så mycket du kan när det går, för du vet aldrig när du får mat nästa gång”, osv. Det bör rimligtvis ändras med evolutionen, men lär ta en stund.

Att förstå varför utöver det uppenbara att man måste äta mindre än man förbrukar har hjälpt mig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top