Laddning CB 750 71:a

The Naisse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR600F
Hejsan.
Håller på o hjälper grannen med hans chopper som har en motor från en CB 750 från 71.
Den laddar inte

Jag har gjort en första felsökning och kommit fram till följande
Lindning 1 till jord oändligt
Lindning 2 till jord oändligt
Lindning 3 till jord oändligt

Lindning 1 till Lindning 2 ca 1 Ohm
Lindning 1 till Lindning 3 ca 1 Ohm
Lindning 3 till Lindning 2 ca 1 Ohm

Sedan har vi två trådar till som jag har fått fram är en fältlindning.
Mellan dessa är det ungefär 7 Ohm
Och till jord är det oändligt.

Startar jag motorn så genererar inte någon av lindningarna spänning varesig mellan dom eller mot jord

Om jag har fattat allt rätt så gör de inte det om det inte finns en spänning på fältlindningen?
Skulle man kunna tvinga igång fältlindningen genom att koppla den till batteriet med en 5W lampa i serie?

För vad jag förstod på min granne så är spänningsregulatorn relativt svår att få tag i idag?

Min tanke var att man hade en egen aktivering av fältlindningen för att köra med en vanlig regulator.

Vad tror ni?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är enklare o fulfixa din sällsynta laddreglering än vanlig för man kan styra fältlindningen med typ valfri bilregulator...

Jag har en åt gamla Honda cb/cbx liggande i en skrotlåda hemma - ej funktionstestad dock.

Finns i Göteborg gratis
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och för likriktningen en 3-faslikriktare på kylfläns. (om 3-faslikriktare inte ingår i laddningsregulatorn)
Eller ofta billigare 2 st enfaslikriktare kopplade så de fungerar som 3-faslikriktare.
Och fastskruvade på kylfläns med kylpasta emellan likriktare och kylfläns.
https://www.kjell.com/se/produkter/...luxorparts-likriktarbrygga-25-a-2-pack-p90629
https://www.kjell.com/se/produkter/...ment-peltier/kylflans-oborrad-1-85-c-w-p90367
https://www.kjell.com/se/sok?query=kylpasta

Vad det gäller iden koppla en 5W lampa (12Volt) i serie med fältlindningen så kommer en sådan lampa ge en nästan konstant ström på ca 0,35 A oavsett spänning över lampan.
Tills lamptråden brinner av.
Om lampan inte räddas av det kokande batteriet.
(Lämpligt med blybatteri där man fyller på batterivatten, de tål överladdning bättre än moderna "underhållsfria" batterier.)
Men jag tror att en sådan här rätt inkopplad kan ge "lagom" fältström.
Biltema 63-311009
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ingsregulatorer/laddningsregulator-2000028517

Fotot visar till vänster två 1-faslikriktare kopplade som 3-faslikriktare på kylfläns.
(SV650S har permanent magnetrotor, L1 kopplad till båda likriktarna, L2 via triac till ena likriktaren, L3 via triac till den andra likriktaren. Triacarna styrs av en operationsförstärkare som styr optokopplare (triac) som bryter bort L2 och L3 vid batterispänning ca 14,2 Volt)
 

Bifogat

  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 22
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är ganska dyrt att bygga en regulator/likriktare med komponenter köpta i fåtal.
Kraftiga halvledare är DYRA.

Man dock använda bilregulatorn för och styra fältlindingen om likriktardioderna verkar hela in nödfall.
I nödfall kan man även bygga en 3 fasliktiktare av bilgeneratorns dioder - 6st med kylning från deras hållare och en lödkolv men det kräver sin man.

Vi med permanentmagnet generatorer kan inte macgyvermecka så enkelt - ha med regulator i reserv vid långresor om hojen har aptit på dom
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top