F800r med ABS-krångel

eebee

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Kvissleby
Hoj
BMW F800r -10, Honda XL600v -97 Yamaha XJ600 Diversion -92
Jag bytte bakdäck igår och monterade tillbaka hjulet. När jag skulle köra efter det började ABS'en att slå till direkt vid inbromsning med bakbromsen. Detta händer ett antal försök att bromsa tills jag tar i lite mer vid lite högre hastighet. Då börjar bromsen fungera normalt (vad det känns som), men en varningslampa börjar lysa. Detta händer varje gång jag startar om hojen.Testade att plocka ut ABS-sensorn igen och rengöra både den och ABS-kransen, men ingen skillnad. Några förslag på vad det kan vara?
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
På en Honda jag hade, så fick jag abs-fel efter ett bakdäcksbyte, det var ABS-ringen som var lite skev så det gav felsignal till givaren. Hade samma symptom då. Palla upp hojen och snurra bakhjulet och kolla om ringen skevar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nya däck är snorhala så det var nog grundanledningen till att ABS-en slog in direkt...

Kolla sedan så sensorn sitter rätt om du monterade av/på hjulet utan att tänka på om den hamnade rätt.


Buy quality, cry once
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nya däck är snorhala så det var nog grundanledningen till att ABS-en slog in direkt...

Det är därför jag alltid "burnar loss" i en grus/sandhög när bakdäcket är nypålagt (jag har inte hittat optimala lösningen för framdäcket ännu).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är därför jag alltid "burnar loss" i en grus/sandhög när bakdäcket är nypålagt (jag har inte hittat optimala lösningen för framdäcket ännu).

Tvåhjulsdrifting i rondeller åt bägge håll brukar funka för mig. :fakta

Nä, jag tar det lugnt första kilometern och gör några mjuka inbromsningar vilket tycks räcka.


Buy quality, cry once
 

eebee

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Kvissleby
Hoj
BMW F800r -10, Honda XL600v -97 Yamaha XJ600 Diversion -92
Det var precis som i första svaret. ABS-kransen hade en bula. Fick bända rätt bra för att få på hjulet igen och jag trodde nog att kransen var av lite stabilare sort. Var visst bara tunnplåt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top