Låsa motorn för att dra bulten till svänghjulet

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är väl momentet man skulle vilja få rätt känns mer kontrollerat att dra för hand. Rinabs svänghjuletmothåll klarar bara 130 mm vilket är för litet för Hondans svänghjul, xlmoto har en större variant som kostar 699 kr vilket ju inte var gratis.

Ska se om man kan göra nån haknyckel till hålen i svänghjulet än bultar och plattjärn men det lutar nog åt mutterdragaren. Kom på att jag har momentstavar till mutterdragaren man borde väl, kunna ta en sån för att vara någorlunda rätt i moment?

Visst var det 12 kg, dvs 120 Nm. Står väl på men momentstavar brukar lika där omkring, bara att dra lite hårdare om du har 110 tex. Lär ju inte heller skada om din ligger på 130.

Annars kan du göra som i tråden jag skickade till dig igår där han använder hylsförlängare till spärrnyckel som han stoppar i hålen och sedan en kofot för att hålla fast hjulet medan man drar åt eller lossar bulten.

Det borde också mycket lätt gå att göra ett mothåll av en träplanka som jag gjorde fast för kopplingskorgen. Du behöver bara borra 3 hål i en planka. Ca 35 sek in i videon
https://youtu.be/bN_nCpaOamo
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För att Chronic ska känna sig mindre krEnkt ;) tog jag mutterdragaren och bara drog dit bulten utan momentstavar och annat jox. Bör ju sitta så jag i alla fall klarar besiktningen för sen ska ju allt lös igen och på med remskivan för skrivningen av kompressorn.

Det verkar så att de äldre Hondorna hade runda hål i svänghjulet och modellen jag har har avlånga hål, dock finns det några grunda hål som inte går genom svänghjulet som kanske är 4 mm i diameter och här kan man nog få dit en haknyckel. Får kolla på det längre fram då den rivs igen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För att Chronic ska känna sig mindre krEnkt ;) tog jag mutterdragaren och bara drog dit bulten utan momentstavar och annat jox. Bör ju sitta så jag i alla fall klarar besiktningen för sen ska ju allt lös igen och på med remskivan för skrivningen av kompressorn.

Det verkar så att de äldre Hondorna hade runda hål i svänghjulet och modellen jag har har avlånga hål, dock finns det några grunda hål som inte går genom svänghjulet som kanske är 4 mm i diameter och här kan man nog få dit en haknyckel. Får kolla på det längre fram då den rivs igen.

Momentnycklar är överskattat men för de utan känsla och kunskap är de ett måste! :(
Härligt med människor med känsla och kunskap! :tummenupp
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Japp, de kör säkert med känsla på fabrikerna annars är dom amatörer!

Många ggr drar man ju på känsla men ibland vill man ha momentnyckel. Relativt krafig bult, bara att dra ganska hårt men hur pass hårt/löst drar den där mutterdragaren?
Det vet man inte efter första gången den används på det sättet men som Bosse säger lär det räcka just nu.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För att Chronic ska känna sig mindre krEnkt ;) tog jag mutterdragaren och bara drog dit bulten utan momentstavar och annat jox. Bör ju sitta så jag i alla fall klarar besiktningen för sen ska ju allt lös igen och på med remskivan för skrivningen av kompressorn.

Det verkar så att de äldre Hondorna hade runda hål i svänghjulet och modellen jag har har avlånga hål, dock finns det några grunda hål som inte går genom svänghjulet som kanske är 4 mm i diameter och här kan man nog få dit en haknyckel. Får kolla på det längre fram då den rivs igen.

Tack, men här är det viktigt att du känner att det är DU som har gjort dig själv en tjänst, kanske har du sträckt på dig en smula och fortsättningsvis kan känna dig trygg i att utforska möjligheterna att göra små arbeten efter eget huvud, utan manual och utan att starta en tråd om det. Jag säger grattis "slowclap" :D:):tungan


Min åsikt i detta baserades ju självklart på att det handlar om en gammal hink som snart ska slås isär igen, och det faktum att ett massivt svänghjul på en lika massiv konad stålaxel inte är särskilt ömtåliga grejer. Inte ska du till Nordkap heller antar jag.

Halvkul extrainfo, jag köpte en hoj värd 25 papp för 6 tusen häromåret, den skramlade satan kort efter en firmaservice och han sålde den till mig. Svänghjulet satt löst och jag brappade fast det med mutterpickan och körde så i tre år. Undrar om meken letade efter momentnyckeln och sen glömde bort att dra fast den efter lunchen:lol
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan väl säga att jag gillar att ha koll och om jag kunnat hade jag gärna använt momentnyckeln då jag inte riktigt vet hur mycket min gamla mutterdragare drar men den drar inte superhårt det kan jag säga. Ska nog försöka göra en haknyckel men det får bli ett senare projekt då jag tar loss det gela igen.

Jag frågar nog ganska mycket här men det bjuder jag på ;) frågar heller en gång för mycket då jag är osäker :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kan väl säga att jag gillar att ha koll och om jag kunnat hade jag gärna använt momentnyckeln då jag inte riktigt vet hur mycket min gamla mutterdragare drar men den drar inte superhårt det kan jag säga. Ska nog försöka göra en haknyckel men det får bli ett senare projekt då jag tar loss det gela igen.

Jag frågar nog ganska mycket här men det bjuder jag på ;) frågar heller en gång för mycket då jag är osäker :)

Du har juh koll! :7peta

Du har juh känsla och kunskap! :7peta

Att du är osäker är bara sunt, att alltid ifrågasätta det man gör gör misstagen färre! :7peta

Du kan använda gänglåsning om du är osäker, det är bara att värma när du ska plocka isär nästa gång! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har juh koll! :7peta

Du har juh känsla och kunskap! :7peta

Att du är osäker är bara sunt, att alltid ifrågasätta det man gör gör misstagen färre! :7peta

Du kan använda gänglåsning om du är osäker, det är bara att värma när du ska plocka isär nästa gång! :)

Har väl hyfsad kunskap då det gäller allmänt skruvande men har jag faktiskt aldrig dragit ett mc-svänghjul så det var premiär, har ringa erfarenhet av M12x1.25 och hur hårt man verkligen ska dra.

Hade varit intressant om man hade haft en M12x1.25 bult och mutter och testa dra den med mutterknackaren och sen tagit momentnyckeln och börja lågt ställd och sen testat att öka till den slutar klicka, på det sättet borde man väl få ett grovt hum och vilket moment man får med mutterdragaren?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har väl hyfsad kunskap då det gäller allmänt skruvande men har jag faktiskt aldrig dragit ett mc-svänghjul så det var premiär, har ringa erfarenhet av M12x1.25 och hur hårt man verkligen ska dra.

Hade varit intressant om man hade haft en M12x1.25 bult och mutter och testa dra den med mutterknackaren och sen tagit momentnyckeln och börja lågt ställd och sen testat att öka till den slutar klicka, på det sättet borde man väl få ett grovt hum och vilket moment man får med mutterdragaren?

Är det inte exakt det du har då?

Sätt en spännrem runt svänghjulet och till fotpinnen och kolla med momentnyckeln...oh wait, det var ju ursprungsproblemet haha

Men kolla! Spännande juh
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har väl hyfsad kunskap då det gäller allmänt skruvande men har jag faktiskt aldrig dragit ett mc-svänghjul så det var premiär, har ringa erfarenhet av M12x1.25 och hur hårt man verkligen ska dra.

Hade varit intressant om man hade haft en M12x1.25 bult och mutter och testa dra den med mutterknackaren och sen tagit momentnyckeln och börja lågt ställd och sen testat att öka till den slutar klicka, på det sättet borde man väl få ett grovt hum och vilket moment man får med mutterdragaren?

M12x1.25 har du dragit många ggr tror jag, hjulskruv/mutter storlek.... ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Knä eländet har varit svullet i natt, eller rättare sagt foten och vaden efter att varit igång för mycket igår:huvet. Efter att läst Chronics inlägg om spännband till fotpinne i natt kom jag nu på morgonen på att man borde kunna göra ett eget verktyg av ett spännband om man svetsar fast ett skaft i spännaren kapar bort kroken ifrån bandet bultar fast bandet i skaftet med spännaren. Kan tänka mig att man får limma fast gummi på insidan av bandet och undersidan av skaftet för att få friktion så det inte ska snurra.

När du säger det så stämmer det att M12x1.25 är väl vanlig i hjulbultar:rodnar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I 99 fall av 100 på alla hojmotorer så går de fippla in/ta spjärn mot svänghjulets hål eller utvändiga tändimpuls upphöjnader och ram/block/drevaxel på hojen.Man vrider fast stålbiten typ en skruvmejsel plattjärn ringnyckel mellan ram på hojen och svänghjuls hål/skruv/upphöjnader ja ni fattar. Om de finns gängade små skruvhål i svänghjulet är de bara dra in en skruv i ett av hålen och ta spjärn mot ram /block på motor/drevaxel ja ni fattar.
De blir tvärstumt så momentdragning blir en bit av en kaka.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Syns inte mina inlägg? Blir jag ignorerad? Skruva dit svänghjulet EXAKT på samma sätt som du lossade det, med mutterpickan fast högervarv. Är det momentet du är orolig över eller varför forsätter ens denna diskussion?

Mutterpickan = braap braap så sitter ju svänghjulet där... hur är detta ens ett problem att fortsätta diskutera?

Att dra loss/fast ett svänghjul på en vevaxel med hjälp av mutterknack är i mina mekanikerögon en riktigt DÅLIG idé. Vevaxeln är en känslig detalj, och ska INTE utsättas för våld över huvud taget. Alla svänghjul/rotorer har någon form av ingrepp för ett mothåll, så att muttern kan lossas och dras utan att utsätta vevaxeln för påfrestningar. Tycker jag.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att dra loss/fast ett svänghjul på en vevaxel med hjälp av mutterknack är i mina mekanikerögon en riktigt DÅLIG idé. Vevaxeln är en känslig detalj, och ska INTE utsättas för våld över huvud taget. Alla svänghjul/rotorer har någon form av ingrepp för ett mothåll, så att muttern kan lossas och dras utan att utsätta vevaxeln för påfrestningar. Tycker jag.

Där har du en poäng, som jag aldrig tänkt på. En pressad vev skulle nog lätt vrida sig en smula av att bli hackad på av en mutterpicka
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hade varit intressant om man hade haft en M12x1.25 bult och mutter och testa dra den med mutterknackaren och sen tagit momentnyckeln och börja lågt ställd och sen testat att öka till den slutar klicka, på det sättet borde man väl få ett grovt hum och vilket moment man får med mutterdragaren?

Tror inte det fungerar att kolla så. Släppmomentet för att dra muttern lite till är mycket högre än det man drog utan avbrott som man gör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att dra loss/fast ett svänghjul på en vevaxel med hjälp av mutterknack är i mina mekanikerögon en riktigt DÅLIG idé. Vevaxeln är en känslig detalj, och ska INTE utsättas för våld över huvud taget. Alla svänghjul/rotorer har någon form av ingrepp för ett mothåll, så att muttern kan lossas och dras utan att utsätta vevaxeln för påfrestningar. Tycker jag.

Det låter ut troligt då man tänker efter, jag ska snickra till en haknyckel eller testa göra en nyckel av ett spännband och ett profilrör för risken finns att jag kommer att få lossa denna bult några gånger och byta remskiva innan jag hittat rätt utväxling till kompressorn.


Tror inte det fungerar att kolla så. Släppmomentet för att dra muttern lite till är mycket högre än det man drog utan avbrott som man gör.

Det har du säker rätt i, nu sitter ju bulten på plats och så fort jag får besiktad ska den ju rivas igen och nästa gång ska jag som jag skrivit ovan göra nån form av låsverktyg. Tyvärr hade dom inga besiktningstider i Kalix fören den 13 augusti hade hoppats på att få besikta i den i veckan för nästa vecka åker vi på semester.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Handhållen haknyckel funkar nog men försök inte handhålla den för de blir för flexande för momentdragning men spjärna fast den mot något stumt på hojen funkar såklart. Annars är de enkelt hitta lämplig verktyg i de flesta garage som passar mot något hål eller utstående klack på svänghjulet och på många svänghjul finns borrade balanseringshål utvändigt som de går ta spjärn emot.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Handhållen haknyckel funkar nog men försök inte handhålla den för de blir för flexande för momentdragning men spjärna fast den mot något stumt på hojen funkar såklart. Annars är de enkelt hitta lämplig verktyg i de flesta garage som passar mot något hål eller utstående klack på svänghjulet och på många svänghjul finns borrade balanseringshål utvändigt som de går ta spjärn emot.

Ska se om jag inte kan göra en haknyckel som passar i de två mindre grunda hål som finns i sväghjulet, man får väl testa sig fram lite. Tycker att det borde finnas nåt Honda original hakverktyg men har inte hittat nåt sånt via Google.

Ska loss med svänghjulet på KLR:en för att byta balansaxelsträckaren men där går det att använda en lite om svetsad 32 mm blocknyckel att hålla svänghjulet med om man inte vill köpa en specialnyckel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ser svänghjulet ut, så här med ovala hål?
View attachment 450082

Japp det är ett sånt på min, tidigare modellerna tror jag har runda hål. På det där svänghjulet sitter det också två grunda hål runt 5 mm i diameter på bilden du postat syns ett tydligt och det andra är i borrningen för balanseringen. Har ett löst svänghjul som jag köpte på ebay då jag trodde att det skulle behövas moddas för drivningen av kompressorn men det funkade utan moddning av svänghjulet så det kan jag använda som mall för att tillverka en haknyckel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top