Låsa motorn för att dra bulten till svänghjulet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att återställa lill Hondan som genomgår en uppgradering med kompressormatning inför en sista besiktning och det mesta är tillbaka på hojen nu.

Mitt problem är att jag lossade bulten till, svänghjulet för att kunna tillverka fästet för remskivan som ska driva kompressorn, lossade säkert bulten i vintras och tror jag körde med mutterknackare. Nu ska den tillbaka och har ni några tips på hur man ska låsa motorn? Min tanke var att lägga i 6:an och bromsa bakhjulet medan man drar med momentnyckeln men det skiter sig då jag är enbent för tillfället. Funderade på åt dra en planka genom fälgen och under svingen men det känns så där, är rädd att de gamla comstar fälgarna får stint.

Några tips på detta och tänk på att operationen ska utföras balanserandes på ett ben alternativ sittandes på rullator.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur gjorde du när muttern skulle av? Jag brukar smacka på med mutterpickan utan att låsa motorn, åt båda hållen så att säga. Aldrig varit problem med det.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Googla svänghjulsmothåll, jag kör på en sån här variant.

31-130160-large_1.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kommer inte ihåg hur håg gjorde är väl ett halvår sen, men jag borde använt mutterdragaren.

Jag vet inte hur man ska få fast nån haknyckel på det svänghjulet, I sånt fall dra man ju göra nån specialare som passar i de två avlånga hålen men som har så korta "pinnar" så att den inte kan skada nåt innanför svänghjulet, sen måste man ha ett stort hål i mitten på een haknyckeln för att komma åt med hylsan att dra bulten.

I Haynes manualen står inget om monteringen av svänghjulet inte ens momentet till bulten finns med där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googla svänghjulsmothåll, jag kör på en sån här variant.

31-130160-large_1.jpg

Ett sånt där verktyg hade ju varit fint men skulle helst velat få ihop hojen i veckan (imorgon) för att försöka göra bort besiktningen i veckan om det finns tider i Kalix.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sån här haknyckel borde väl funka i hålen på svänghjulet?

Kostar inte många kronor och finns även med utbytbara stift.

Men jag har gjort egen en gång när jag behövde en. Ett par plattjärn och gängade hål så jag kan byta stift efter behov.
 

Bifogat

  • haknyckel.jpg
    haknyckel.jpg
    25.9 KB · Visningar: 28

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Högsta växeln och fullt tryck på bakbromsen har funkat för mig än så länge ;-)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur gjorde du när muttern skulle av? Jag brukar smacka på med mutterpickan utan att låsa motorn, åt båda hållen så att säga. Aldrig varit problem med det.

Syns inte mina inlägg? Blir jag ignorerad? Skruva dit svänghjulet EXAKT på samma sätt som du lossade det, med mutterpickan fast högervarv. Är det momentet du är orolig över eller varför forsätter ens denna diskussion?

Mutterpickan = braap braap så sitter ju svänghjulet där... hur är detta ens ett problem att fortsätta diskutera?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Syns inte mina inlägg? Blir jag ignorerad? Skruva dit svänghjulet EXAKT på samma sätt som du lossade det, med mutterpickan fast högervarv. Är det momentet du är orolig över eller varför forsätter ens denna diskussion?

Mutterpickan = braap braap så sitter ju svänghjulet där... hur är detta ens ett problem att fortsätta diskutera?

Precis, på båda punkterna. Vad är problemet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fan vad sjukt, jag gick precis in på ebay för att tröstköpa något mc-relaterat och den där onödiga grejen du visar kommer DIRECKT upp i reklamfältet från Xlmoto:huvet

Hur gick du in på ebay ?
Dator ?
Mobiltelefon ?
Padda ?
Platta android ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur gick du in på ebay ?
Dator ?
Mobiltelefon ?
Padda ?
Platta android ?

Dator. Fast så sjukt är det inte egentligen, det händer betydligt konstigare saker nuförtiden, som att man är avlyssnad. Eller tex att jag använder någon annans telefon på samma nätverk och får sökrelaterad reklam på min. Eller att osv osv

För tio år sedan tyckte jag det var rätt modernt att, tex om jag rullade in i ngn närliggande stad så fick man facebookreklam om luncherbjudanden osv men nu räcker det inte att sätta tejp på kameran, de jävlarna lyssnar ju 24/7:gnissla
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl momentet man skulle vilja få rätt känns mer kontrollerat att dra för hand. Rinabs svänghjuletmothåll klarar bara 130 mm vilket är för litet för Hondans svänghjul, xlmoto har en större variant som kostar 699 kr vilket ju inte var gratis.

Ska se om man kan göra nån haknyckel till hålen i svänghjulet än bultar och plattjärn men det lutar nog åt mutterdragaren. Kom på att jag har momentstavar till mutterdragaren man borde väl, kunna ta en sån för att vara någorlunda rätt i moment?
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
En sån här haknyckel borde väl funka i hålen på svänghjulet?

Kostar inte många kronor och finns även med utbytbara stift.

Men jag har gjort egen en gång när jag behövde en. Ett par plattjärn och gängade hål så jag kan byta stift efter behov.

Samma här, gjort en egen som man kan ha till lite allt möjligt :)

20160428_205501.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu är jag ingen cb 250 expert, men jag har lossat å dragit startkoppling, svänghjul, kopplingskorg, motordrev åtskilliga gånger på busamotorn med mutterknackaren (elektrisk). Har aldrig pajat gängor eller att något har lossnat.

Sen vet jag inte om det är sant, men hörde någonstans en som sa att risken att hårddra minskar med just att axeln roterar när man knackar på en mutter på samma axel.

Vet inte men det låter som att det ligger något i det.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag står inte och bara matar på med mutterdragaren fast muttern har bottnat för längesedan, utan skruvar på den för hand några varv men kollar så att den sitter en bit ifrån kontaktytan så den får fart när man trycker på avtryckaren, släpper sen direkt avtryckaren när muttern är dragen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top