Ubuntu 18.04. LTS

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Finner inte datorrummet. Har ubuntu installerad på laptopen. Får meddelande: (initramfs).. hur formaterar jag hdd så jag blir av med detta eländiga program? Tar ca 4 minuter att starta upp datorn.. ca 2 minuter att öopna "inställningar" o s v. Fungerade bra med ubuntu 12 men 18 totalt värdelös!
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Din Zepto 3215W från 2007 har nog gjort sitt. Den kom antingen med XP eller Vista från fabrik så om du installerar Windows 7 från en "hittad" CD kan den lätt aktiveras då datorn har SLIC/SLIC2 tatuerat i BIOS från fabrik (som berättar för Windows att det var förinstallerat).

Själv skulle jag donerat den till återvinningen då den kommer att stjäla allt för mycket dyrbar tid man kan lägga på annat roligare. Windows 10 kommer förmodligen att gnälla på för gammal hårdvara.

Vill du installera Windows, gör det - som då kommer att sopa bort alla spår av Ubuntu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Fungerade bra med ubuntu 12 men 18 totalt värdelös!

Är du tillräckligt tuff gör du som jag. När nått inte fungerar så installerar jag om det som fungerade.
Kör själv Mint 17.3 därför det fungerar på den här datorn. Testade en senare Mint version.
Den senare versionen fungerade sämre. Så jag återgick till 17.3

Så mitt förslag: Installera Ubuntu 12 igen.

Det är faktiskt inte konstigare än att inte ha en helt ny MC !
Den här R90S har nu rullat 52000mil, tillverkades på 1970-talet.
Fotot taget när ägaren skulle dra från mig efter besök 2018.

Men krånglar datorn kan jag tänka mig hårddiskskada efter så många år.
Om den är tillverkad 2007.
Dags för byte av hårddisk ?
Hårddiskar felsökes med program från hårddisktillverkaren
(hårddisktillverkaren, inte datortillverkaren)
 

Bifogat

  • R90S-52000mil-20180924.jpg
    R90S-52000mil-20180924.jpg
    103.2 KB · Visningar: 53
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns det inget kommando för att formatera hdd i ubuntu?
Det görs ju om du installerar om operativet, både Ubuntu och Windows erbjuder totalt rensning av disk och ompartitionering...?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Finns det inget kommando för att formatera hdd i ubuntu?

Formatera om systemdisken är alltid lite svårt nuförtiden, gick väl med dos 1-3 typ. Ny/ominstallation eller uppstart från annat media och köra en "total erase" är det bästa (förutom fysisk förstörelse av mediat) om du inte vill att känslig info inte ska gå att återskapa.

lubuntu (lite version av ubuntu) valfri version kan köras på gammalt skrot men man behöver inte hålla i hatten för att det jättefort.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Tackar för hjälpen. Ska ladda ner vid tillfälle ubuntu 16 för fungerade bra på datorn också.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hmm.. att ladda ner något av ovanstående måste man ha ett speciellt program för detta? händer inget när jag klickar på download..
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du borde få ner en ISO eller img eller något som går att göra en bootbar usb av

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmm.. att ladda ner något av ovanstående måste man ha ett speciellt program för detta? händer inget när jag klickar på download..
Lubuntu är bara att ladda ner, en .iso som sen ska "specialkopieras" till ett usbminne eller dvd. Rufus-3.6.exe heter ett bra program för att skapa bootmediat.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Lubuntu är bara att ladda ner, en .iso som sen ska "specialkopieras" till ett usbminne eller dvd. Rufus-3.6.exe heter ett bra program för att skapa bootmediat.

Tack. Då kompisen har en ganska ny laptop (ny laptop fanns inte med dvd/cd brännare köpa i år, utgått), måste jag infösrskaffa en extern sådan. Men fortfarande kvarstår problemet med att ladda ned programmet. Får försöka hitta någon annan sida att ladda ned ifrån.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Lånade Linux original cd av en kollega på jobbet 19.04. Kunde dock inte installera denna på min gamla laptop (datorn höll på i i drygt 36 timmar). Men via denna skiva kunde jag reparera/återställa filer som av någon anledning var skadade.

Nu fungerar datorn rätt hyfsat men bäst fungerade den med Ubuntu 14. Hoppas finna original cd med Ubuntu 14.
Är det nåt jag fått mycket av de senaste åren så är det tålamod. I detta fall behövde jag bida min tid bara i några månader.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Passar på säga följande: Har du 32-bit dator? installera inte program som är 64-bit, och definitivt inte Linux/Ubuntu!!
Datorn blir "fantastikt" låååååååångsam..om du nu lyckas installera densamma.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Passar på säga följande: Har du 32-bit dator? installera inte program som är 64-bit, och definitivt inte Linux/Ubuntu!!
Datorn blir "fantastikt" låååååååångsam..om du nu lyckas installera densamma.
Hur har du lyckats med det?

Om man försöker installera ngt med t.ex "apt-get install ngt-program-64-bit" så så borde du få
ngt i stil med "Non-compatible cpu-architecture" som svar...
Dels så borde du inte ha ett enda 64-bits programbibliotek(repository) aktivt. Så varifrån 64-bitars programmmen kommer kan man ju undra? Så att installera 64-bitars program är nog lite av en bedrift.
Och att installera en 64-bits distro på en 32-bitars maskin borde i teorin vara omöjligt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top