Video Energica Eva Review - Electric Bike

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi behöver en :fapfapfap smilie på det här forumet.
Dags att kränga av geggmåpparna och börja spara till en Eva.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Andra gången jag sett/hört liknelsen "acceleration like a passenger jet takeoff".
Bästa liknelsen jag sett för eldrivna fordon.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Andra gången jag sett/hört liknelsen "acceleration like a passenger jet takeoff".
Bästa liknelsen jag sett för eldrivna fordon.

Fast, ett jetpassagerarflyg tar väl runt 6-7 sekunder på sig 0-100. Det låter fantastiskt tråkigt på en hoj. :hihi
Flyg som startar från hangarfartyg däremot... Wheee!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast, ett jetpassagerarflyg tar väl runt 6-7 sekunder på sig 0-100. Det låter fantastiskt tråkigt på en hoj. :hihi
Flyg som startar från hangarfartyg däremot... Wheee!
Eva'n ligger ju enligt uppgift på 3s, så det blir nog inte tråkigt.
Det beskriver hur acceleration känns, inte hur snabbt det går: Utan växlingar som avbryter acceleration med konstant kraft framåt.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Eva'n ligger ju enligt uppgift på 3s, så det blir nog inte tråkigt.

0-60mph, inte 0-100 ;)

Jäääävligt coolt att den kunde sprätta på grus så dom fick ha med det två gånger.
Ser riktigt smidigt ut oxå när han ”kör” genom svängarna på den (gamla nerlagda?) gokartbanan.

Och jeflar vad han gick igång på att den hade parkeringshjälp med back, har man inte fysiken till att putta rundor på 270kg hoj så finns det ju mindre lättare.

Bitter? Nä inte jag inte.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså.... de där elhojarn.... sticker iväg rätt bra! https://www.youtube.com/watch?v=lcxDj5-iv_M
Om man nu har tillgång till en flygraka varför kör man 201 m eller var det mindre till och med..?? :va
Det skall ju vara 0-402 & 0-1000 m minst.

Men elhojar och elbilar för den delen är ruggiga vid acceleration numera.
Siktar ju själv på långsving och sänkt framända på Blackbirden för att överleva rödljusracen mot Teslorna här i traktena. :crash
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om man nu har tillgång till en flygraka varför kör man 201 m eller var det mindre till och med..?? :va
Det skall ju vara 0-402 & 0-1000 m minst.

Körde en Energica för ett slag sedan, och den tappar orken vid 170-200 km/h... Och det KAN ju vara anledningen till att de inte körde den klassiska kvartsmilen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Back på hojen låter initialt kackigt, men jag kan tänka mig åtminstone ett reellt användningsområde: Backa upp för lastramp. Då hade man kunnat lasta hojen helt själv oavsett lutning. Och lite som sades i klippet, det är ju trivialt enkelt att lägga till funktionen, så varför inte..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Back på hojen låter initialt kackigt, men jag kan tänka mig åtminstone ett reellt användningsområde: Backa upp för lastramp. Då hade man kunnat lasta hojen helt själv oavsett lutning. Och lite som sades i klippet, det är ju trivialt enkelt att lägga till funktionen, så varför inte..

Exakt, det kostar ju inget att ha backfunktion så varför inte...


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Back på hojen låter initialt kackigt, men jag kan tänka mig åtminstone ett reellt användningsområde: Backa upp för lastramp. Då hade man kunnat lasta hojen helt själv oavsett lutning. Och lite som sades i klippet, det är ju trivialt enkelt att lägga till funktionen, så varför inte..

Jag kör upp för lastramper själv hela tiden även utan back, så lite nyfiken på hur det skulle hjälpa att ha backväxel när man kör uppför en ramp. (Jag har inget problem med backväxel, bara nyfiken)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag kör upp för lastramper själv hela tiden även utan back, så lite nyfiken på hur det skulle hjälpa att ha backväxel när man kör uppför en ramp. (Jag har inget problem med backväxel, bara nyfiken)
Du backar upp en 270kg hoj på 15cm bred ramp utan sidoväggar med ~15-20° lutning själv utan problem? Jag måste nog öva på tekniken för att lyckas med något sånt :brynad
Edit: Inte köra upp den framåt utan hojen behöver stå bakvänd. Ex. när man lastar tre hojar på samma lilla släp, så en måste stå åt andra hållet för att få plats.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du backar upp en 270kg hoj på 15cm bred ramp utan sidoväggar med ~15-20° lutning själv utan problem? Jag måste nog öva på tekniken för att lyckas med något sånt :brynad
Edit: Inte köra upp den framåt utan hojen behöver stå bakvänd. Ex. när man lastar tre hojar på samma lilla släp, så en måste stå åt andra hållet för att få plats.

Den enda gången jag behövt en hoj bakvänd på ett släp så körde jag upp den och vände den på släpet, men ja, det kan nog vara lite småjobbigt att köra hojen baklänges. Innan jag bröt ryggen hade jag nog inte haft större probem att dra en 270 kg hoj baklänges uppför en ramp ensam, men nu är det lite jävligare. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top