Enkla tips att hålla reda på soppan i tanken

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Funderar om det finns något smidigt att mäta hur mycket det är i tanken, fast installation till mc? Eller hur gör ni andra, håller koll på milen vid varje tankning? Brukar själv nolla ”trippen” vid tankning men glömmer ibland. Men vore trevligt med något smidigt när man är ute på längre ”resor”. Visst man kan stanna och kolla ner i tanken för att få sig en gissning men ej detta jag är ute efter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag nollar trippmätaren vid varje tankning, eller i starten på varje längre resa och kommer ihåg vad den stod på vid senaste tankningen. Min sambo fuskar och har hojar med tankmätare.

Är man riktigt nyfiken kan man ju öppna och sticka ner en pinne i tanken för att se nivån.

Det finns ju även folk som har monterat nivåglas i sidan på tanken så det lätt går att se där.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara kolla klockan. Och tankkvitto.
1 timme efter klockslaget på tankkvittot vill jag tankas vatten och hojen får en slurk bensin.
2 timmar efter klockslaget på tankkvittot ja då är det inte mycket soppa kvar, var finns närmsta mack ! :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nollar trippmätaren och vet ungefär vad den drar och därmed räckvidden. Behövs inget annat.

Brukar nolla trippmätaren på bilen också trots färddator och vet ungefär beräknad körsträcka baserat på hur bilen körts. Blandad, korta eller långa sträckor.

Färddator med beräknad körsträcka och snittförbrukning är mest en gimmick. Kanske bra om man sätter sig i en okänd bil där man inte har koll på tankens volym och vad den drar under olika omständigheter.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag nollar trippmätaren vid varje tankning, eller i starten på varje längre resa och kommer ihåg vad den stod på vid senaste tankningen. Min sambo fuskar och har hojar med tankmätare.

Är man riktigt nyfiken kan man ju öppna och sticka ner en pinne i tanken för att se nivån.

Det finns ju även folk som har monterat nivåglas i sidan på tanken så det lätt går att se där.

"nivåglas i sidan" har du egen tidsmaskin ?:hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tittar på bränslemätaren. Drygt svar, jag vet, men att det fortfarande säljs gathojar utan är ett mysterium. Glömmer aldrig när jag provkörde Diaveln när den kom med massa bling bling, LCD skärm och jada jada. Förutom ett löjligt brett bakdäck på grisen hade den ingen soppamätare. Ridå.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
KTM 990 SMt har en lampa som börjar lysa med 3,7 l kvar i tanken. Det räcker (givetvis beroende på typ av körning) ca. 6 mil.
Fungerar bra, även i Norrland och Norge där det kan vara långt till närmsta bränslepåfyllningstation :tummenupp
/H
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"nivåglas i sidan" har du egen tidsmaskin ?:hihi

Jag har även sett hojar med ett externt genomskinligt rör som bränslemätare. :hihi
Eller ja "hojar" är väl fel. "en hoj" är mer korrekt. Eller... hoj och hoj... en såndär utställningsmackapär som är helt jävla okörbar, men som kallas hoj av folk.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Racebike = ingen tankmätare. Så jag har en graderad pinne som jag sticker ner i tanken. Funkar fint!
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Alla mina mc
/mopeder, sedan analoga hedenhös till digitala nu, har haft trippmätare, så jag använder fortsatt även nu efter det... funkar perfekt.

Brukar först kolla hur mycket respektive går/drar å sedan göra en bedömning.:smasha
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Bara kolla klockan. Och tankkvitto.
1 timme efter klockslaget på tankkvittot vill jag tankas vatten och hojen får en slurk bensin.
2 timmar efter klockslaget på tankkvittot ja då är det inte mycket soppa kvar, var finns närmsta mack ! :)

Funkar sådär. Jag har tömt en tank på 40 minuter på autobahn.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
När motorn stannar, är tanken tom, gammalt djungelordspråk.. :3freak
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förgasarhojar har soppakran med reservläge. När motorn hackar till slår man på reserven. Min enstånka har soppakranen på högersida så gashanden får vrida om det korta och tröga vredet. Kör man 50 hinner motorn stanna så man får kicka. Kör man fortare så går det bättre. Eller så har man koll på trippmätaren och slår på reserven innan det är dags. 21 liter varav fyra i reserv.

Min TDM har insprutning, ingen soppakran men tankmätare. När det är ca fyra liter kvar blinkar den sista pluppen på soppaindikeringen. En ny trippmätare visas istället. Den startar på 0 och då har jag upp till åtta mil på mig att hitta en mack. Har aldrig fått soppatorsk.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Suckan drar så mycket sås att det alltid är dags att tanka.
Enkelt liksom, varje mack, in och maxa (macksa). :banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grattis till hojköpet! :tummenupp
Din Daytona har en bränslelampa. Tanka fullt, nolla trippen och tanka när den tänds så vet du hur många liter som går åt. Om du alltid nollar kommer du att lära dig hur många liter som gått åt beroende på körstil.
Enkelt tips för att hålla reda på hur mycket du har i tanken!:)

Nollar trippmätaren och vet ungefär vad den drar och därmed räckvidden. Behövs inget annat.

När jag började köra hoj på 80-talet fanns inga dåligt fungerande bränslemätare och lampan fanns inte utan det var en reservkran. Så jag lärde mig snabbt att använda trippen. Fungerar fortfarande... :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag köpte nyligen en bättre begagnad hoj som har varningslampa för bränslenivån. Tydligen så är givaren för varningslampan ur funktion. Det visade sig häromdagen ungefär 1,7km från närmaste bensinmack, mitt på en bro, i eftermiddagstrafiken, när temperaturen var över 28°C i skuggan.

Nu vet jag vad hojen drar och kör på trippen istället.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top