Billiga Depåstöd

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hej allesammans!

Dags att införskaffa depåstöd till nya hojen! Har kikat på lite billigare varianter från XLmoto - är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Generellt är jag allergisk mot sånt, man vill ju knappast att stödet rasar eller liknande. Samt att jag gärna köper från lokal handlare så att dessa finns kvar i framtiden också...

"Orginalstödet" från KTM är ju svindyrt, och de lite lyxigare stöden från t.ex. Pit Bull är också svindyra, samt frakten från utlandet.

https://www.xlmoto.se/depastod-svin...6179&nosto=productpage-personal-category-1#?p
- Ser ut som ett R&G depåstöd som brukar vara dyra och bra

samt https://www.xlmoto.se/depastod-enke...c=56179&nosto=productpage-personal-brand-1#?p

Åsikter? Någon som har provat, känt och klämt? Förslag på alternativ kan också vara fint.

Hojen är för övrigt en 1290 Superduke GT, så dryga 250kg fulltankad.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Tyvärr har jag inga åsikter angående de stöden du pratar om men har köpt billigare stöd och dyrare, dom dyrare har varit ljusår bättre. Finns inga mer tröttsamt en ett kasst depåstöd när du ska fixa med hojen.

Har du ekonomin, köp ett BRA från början är mitt råd.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det fanns en likadan tråd för några veckor sedan och mitt svar är fortfarande detsamma - jag är kategoriskt misstänksam mot alla billiga depåstöd...

Jag har kört en och samma uppsättning kvalitetsstöd från Valter Moto till olika sporthojar i mer än tjugo år. Ett sådant som lyfter i styrstolpen fram och ett sådant som lyfter på bobiner / rullar bak. De är mycket stabila och de har fungerat klockrent på tiotalet olika sporthojar.

Häromåret tänkte jag utöka samlingen med ett bakstöd som lyfter under svingen med hjälp av L-formade plattor. Kollade in Biltema, Jula och diverse andra men blev grymt besviken. Dels på hur (in)stabila de verkade vara bara genom torrbrytning, dels på den uppenbart usla byggkvaliten. Det hela slutade med att jag istället skaffade centralstöd till hojen i fråga.

I slutändan tror jag att du kommer att bli mer nöjd med originalstödet eller någon av de dyrare varianterna. Som det står i bergnäsarns signatur - köp kvalitet och gråt en gång.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Funderar på en sak. Visst känns ett dyrt stöd stabilare än ett billigt. Men hur många har faktiskt tappat hojen?
Tänker då mest på bakstöd.
Däremot framstöd verkar vara stor skillnad på både stabilitet och hur lättjobbade dom är. Är väl olika på olika hojar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Funderar på en sak. Visst känns ett dyrt stöd stabilare än ett billigt. Men hur många har faktiskt tappat hojen?
Tänker då mest på bakstöd.
Däremot framstöd verkar vara stor skillnad på både stabilitet och hur lättjobbade dom är. Är väl olika på olika hojar.

Ett tag hade ju biltema besvär med kvalitén på sina L-hållare på depåstöden, som knäcktes och hojen for i backen. I övrigt är de ju lite dryga eftersom att låsskruven inte låser så värst bra, så de kan glida isär under upplyft exempelvis, och då tappar man hojen då med.
Har man klykor och bobbiner så är det ju genast svårare att välta hojen på depådstödet, men sedan är ju dessutom hjulen ett besvär, små, hårda plasthjul gör att minsta gruskorn är ett irritationsmoment.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Det fanns en likadan tråd för några veckor sedan och mitt svar är fortfarande detsamma - jag är kategoriskt misstänksam mot alla billiga depåstöd............................I slutändan tror jag att du kommer att bli mer nöjd med originalstödet eller någon av de dyrare varianterna. Som det står i bergnäsarns signatur - köp kvalitet och gråt en gång.

Detta har jag missat! Ska söka lite efter den tråden.

Jag är helt med på att dyra stöd alldeles säkert är bättre än billiga. Jag hade ett par enkla, om än ganska dyra och rejäla stöd förr i tiden till min första hoj, en tung gris vid namn GSX1400 :död. Stabila till den grad att vi kunde sitta två personer på hojen och torrbryta när den var uppställd både fram och bak.

Egentligen är man väl dumsnål när man ska spara in på stöd när hojen i sig kostade 180.000... Men ändå, tänkte att ämnet ändå var värt att utforska, någon kanske har hittat ett prisvärt guldkorn till stöd. Nu ska det inte mekas seriöst på stödet, utan förenkla kedjerengöring och sånt krafs.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ett tag hade ju biltema besvär med kvalitén på sina L-hållare på depåstöden, som knäcktes och hojen for i backen. I övrigt är de ju lite dryga eftersom att låsskruven inte låser så värst bra, så de kan glida isär under upplyft exempelvis, och då tappar man hojen då med.
Har man klykor och bobbiner så är det ju genast svårare att välta hojen på depådstödet, men sedan är ju dessutom hjulen ett besvär, små, hårda plasthjul gör att minsta gruskorn är ett irritationsmoment.

Hjulen är inga större problem om man har klykor/bobiner, kör man plattor däremot kan det bli lite besvärligare även på asfalt men plattor ska du aldrig ha om du använder stödet kontiunerligt på bandagar ändå så det är ett ickeproblem egentligen.

Att det inte går att låsa löser man med en borrmaskin ( :borra ! :D ) gör ett hål större än skruven där du vill att klykor/plattor ska sitta så är de på plats tills skruven går av/trillar ur. :)

Men, idag är inte biltemas stöd aktuella då de är delade, vilket sannolikt de flesta billiga är av transportkostadsskäl så detta är ett ickeproblem ändå. :)

Alltså, ska det handlas billigt stöd se till att det är "helt", då är det sannolikt användbart, delade går bort om de inte är från en erkänt bra tlllverkare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hjulen är inga större problem om man har klykor/bobiner, kör man plattor däremot kan det bli lite besvärligare även på asfalt men plattor ska du aldrig ha om du använder stödet kontiunerligt på bandagar ändå så det är ett ickeproblem egentligen.

Att det inte går att låsa löser man med en borrmaskin ( :borra ! :D ) gör ett hål större än skruven där du vill att klykor/plattor ska sitta så är de på plats tills skruven går av/trillar ur. :)

Men, idag är inte biltemas stöd aktuella då de är delade, vilket sannolikt de flesta billiga är av transportkostadsskäl så detta är ett ickeproblem ändå. :)

Alltså, ska det handlas billigt stöd se till att det är "helt", då är det sannolikt användbart, delade går bort om de inte är från en erkänt bra tlllverkare

Jag har en hel hög med biltemastöd och har aldrig lyckats tappa en hoj i backen, och då har jag även de delade stöden. Drog åt skruvarna så hårt att rören blev ovala så det glappar inte heller. :hihi
Det fungerar ju helt okej för min del. Skulle jag köpa något mer fancy så skulle det nog bli abbas lyft. Känns som rejält mycket mer för pengarna än depåstöd.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Hänger på tråden lite..
Om man kan tänka sig att betala för ett bättre depåstöd (bak), vad har ni för rekommendationer?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hänger på tråden lite..
Om man kan tänka sig att betala för ett bättre depåstöd (bak), vad har ni för rekommendationer?

Har själv Trackside Rear Support stand. Helsvetsat i 38mm stålrör.
Flexar inte alls när jag lyfter Busan.
Funkar både för att lyfta i Bobiner och direkt under svingen.
#5 här
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-stand/

Men Pitbull och Valtermoto har många supporters.

Billigt då?
Kör in hojen mellan två träd och lyft hojen med spännband i lämpligt fäste,
kanske passagerarfotstöden duger.
Finns snyggt foto på SH ! Nånstans i en tråd !
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hänger på tråden lite..
Om man kan tänka sig att betala för ett bättre depåstöd (bak), vad har ni för rekommendationer?
Hade jag haft mycket cash hade jag tittat på något i denna stilen. OBS! Bilden är random från Google.
199b459ce654ecfd67486264daabb41d.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har några Bikelift som jag tycker är bra.

Mvh,
Ingvar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade tagit
https://www.xlmoto.se/depastod-svin...6179&nosto=productpage-personal-category-1#?p
av de två alternativen.
Helsvetsat
Fyra hjul. Nästa steg när du har bakre depåstöd (bakre som behövs för man lätt ska kunna använda Abba stand)
är
https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=superbike-stand&pid=1
plus så man lätt får framhjulet i luften, byta framdäck, serva gaffeln
https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=front-lift-arm&pid=42

Obs jag har varit nära tappa Sprint RS för stödet gled isär.
Hade inte orkat dra friktionskruven tillräckligt hårt.
Så jag har borrat och gängat hål för en M8 insex i fyrkantröret som går under hojen från vänster till höger sida.
Så delarna inte kan dela sig.
Det lite bredare hålet för Sprint RS (!?)
Trean är bredare över svinglagret än fyran GSX1300R !
Plankan är kompensation för garagegolvet lutar.
 

Bifogat

  • AbbaStandSafetyscrew.jpg
    AbbaStandSafetyscrew.jpg
    134.4 KB · Visningar: 16
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top