Utonbordarmekhjälp

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp!

Inte en hojmotor men motor iaf och jag misstänker att det är en del här som har koll. Jag vet fasen inte vilket annat forum jag borde ställa frågan så jag provar här. Svärföräldrarna har en Johnsson 60hk m/ä som läcker soppa ur en slang som går till ena förgasaren som jag tänker ge mig på att byta. Dum som jag är så mätte jag inte skiten innan jag åkte från landet. Så, vad är det för slang jag behöver?

Som jag minns det ur huvudet så är det soppa in från extern tank till soppafilter, oklart om det är en pump inblandad men sen går det slang till en t-koppling och från den till varsin förgasare och sen till cylindern. Det är slangen från t-kopplingen till cylingdern som jag vill byta. Det står 14bar på de som sitter nu om det hjälper, synnerligen oklart om det behövs slang som grejar 14 bar där kan jag tyck spontant eftersom förgasaren BÖR suga (här kan mina motorkunskaper fallera en smula :))

/R
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ingen hjälp men vad jag minns är pumpen en ”kloss” och jag har också svårt att tänka mig att det är 14 bar efter den men åas är det väl ingen dyr grej att smacka dit en armerad slang heller.

Jag rasade växelhuset på en johnson 60 och skruvade dit ett från en evinrude 55, passade rakt på så jag tror det är samma maskin.

Inget svar men det kanske ger dig mer att googla på.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla med https://www.marinshopen.se
De ligger i Älvsjö utmed Huddingevägen. De är väl bäst i Sverige på delar till gamla utombordare.
Nu är det bara slang du ska ha. Original går inte att få tag i men de har nog den dimensionen på löpmeter.

Bifogar en bild på en t-koppling från en 60 hästare från 1981. Slangarna som går vidare till förgasarna är nog 5 eller 6 mm i innerdiameter och rätt tunna så de kan dras med liten radie.
e91e94daa9424bce2cd3118597402bca.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top