Tvätta kolfiberfälgar - tips?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur gör ni?

Brukar själv använda WD-40 för att få bort kedjeskvätt. På vanliga fälgar brukar jag låta det sitta kvar efteråt och bara torka av med en torr trasa. Den yta som blir kvar gör det lättare att tvätta nästa gång.

Hur är det ned kolfiberfälgar? Kan man göra likadant? Skölja av och vaxa efteråt? Andra förslag?


Tack o hej!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Borde väl bara vara att tvätta dem som vanligt om det inte finns några särskilda tvättråd som medföljer. Hade kanske använt lite skonsammare avfettningsmedel och dylikt på de värst åtsittande fläckarna om klarlacken verkar vara känslig och skyddat fälgen genom att vaxa dem ordentligt efteråt. Kolfiberdetaljer brukar bli lite matta och tråkiga med åren när de utsätts för bl a uv-strålning så man bör se till att vårda dem så att de ser fräschare ut längre. Sedan kan man säkert restaurera dem när den dagen kommer. Men det är en annan fråga för ett senare tillfälle.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Vanlig enkel lampolja funkar utmärkt, spruta på med sprayflaska, låt verka en stund, ta en diskborste och svabba lite, spruta på ytterligare lampolja, spola med vattenslang = som nytt.

Bör funka utmärkt på cOOlfiber, kan jag tycka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här gäller för
Blackstone TEK carbon fiber motorcycle wheels
.
.
Cleaning
the wheel can be cleaned with warm water and mild soaps. Do not use heavy duty cleaning detergents ,petrol, thinners, acetone or similar to clean your wheel

Slut Blackstone

Jag tolkar det som att vatten och vanligt handdiskmedel är OK.
Vilket funkar alldeles utmärkt.
Även om jag själv brukar dra av kedjeolja från Aluminiumbakfälgen med hushållspapper och lampolja.
Men det är det slut med, nu vatten och Grumme Natur.
Tycker Grumme Natur är bättre än Yes för få ren mina mekarhänder
när jag slarvat med handskarna.

Annat bra att veta är att det INTE är bra använda däckjärn för att kränga däck på Blackstones kolfiberfälgar. Fälgarna förstörs.

Däck ska läggas på / av med däckmaskin. Instruktioner här
https://www.youtube.com/watch?v=u8a2dr_LwyI&list=PLrX2gCJMQ0GjkeIIVq1ts16K2SXeyLLBT&index=21&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=tU10X26B5SQ&list=PLrX2gCJMQ0GjkeIIVq1ts16K2SXeyLLBT&index=20&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=et13oreD0KA

Jag kan lägga till att de här skydden man sätter på fälgen typ
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/falgskydd-2000022154
https://verktygsboden.se/soekresultat?query=fälgskydd

Efter att däckmaskin greppat fälgen är det en bra ide att linda fast snöret på fälgskyddet runt "däckmaskingreppet"
för friktionen mellan greppet och fälgskyddet är lägre än friktionen mellan fälgskyddet och fälgen.

Det finns alltså risk för att däckmaskinens "grepp" tappar taget om fälgskyddet och när bordet roterar får man plötsligt se ett / flera fälgskydd på fel plats. (Använder fälgskydd på AL-fälgar också....)

Det jobbigaste är att få ner 2a sidan av däcket på fälgen. För däcket måste ju tryckas ihop mer än normalt.
Det är ju inte poppat ännu.
Använder själv däckvärmare för få däcket mjukare.
Och två sådan här för att trycka ner däcksidan mot mitten av fälgen.
https://verktygsboden.se/tillbehoer-till-daeckmaskiner/komplett-handtag-med-las

Som jag sätter på direkt efter däckmaskinen tryckt över första biten av 2a sidan, kör 1/4 varv, nästa handtag, kör och trycker ner själv efter handtagen och så är 2 sidan på plats. Hittills.
 

Bifogat

  • BSTCarbonFiber-A-and-M-Instructions.jpg
    BSTCarbonFiber-A-and-M-Instructions.jpg
    150.5 KB · Visningar: 40
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det här gäller för
Blackstone TEK carbon fiber motorcycle wheels
.
.
Cleaning
the wheel can be cleaned with warm water and mild soaps. Do not use heavy duty cleaning detergents ,petrol, thinners, acetone or similar to clean your wheel

Slut Blackstone

Jag tolkar det som att vatten och vanligt handdiskmedel är OK.
Vilket funkar alldeles utmärkt.
Även om jag själv brukar dra av kedjeolja från Aluminiumbakfälgen med hushållspapper och lampolja.
Men det är det slut med, nu vatten och Grumme Natur.
Tycker Grumme Natur är bättre än Yes för få ren mina mekarhänder
när jag slarvat med handskarna.

Annat bra att veta är att det INTE är bra använda däckjärn för att kränga däck på Blackstones kolfiberfälgar. Fälgarna förstörs.

Däck ska läggas på / av med däckmaskin. Instruktioner här
https://www.youtube.com/watch?v=u8a2dr_LwyI&list=PLrX2gCJMQ0GjkeIIVq1ts16K2SXeyLLBT&index=21&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=tU10X26B5SQ&list=PLrX2gCJMQ0GjkeIIVq1ts16K2SXeyLLBT&index=20&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=et13oreD0KA

Jag kan lägga till att de här skydden man sätter på fälgen typ
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/falgskydd-2000022154
https://verktygsboden.se/soekresultat?query=fälgskydd

Efter att däckmaskin greppat fälgen är det en bra ide att linda fast snöret på fälgskyddet runt "däckmaskingreppet"
för friktionen mellan greppet och fälgskyddet är lägre än friktionen mellan fälgskyddet och fälgen.

Det finns alltså risk för att däckmaskinens "grepp" tappar taget om fälgskyddet och när bordet roterar får man plötsligt se ett / flera fälgskydd på fel plats. (Använder fälgskydd på AL-fälgar också....)

Det jobbigaste är att få ner 2a sidan av däcket på fälgen. För däcket måste ju tryckas ihop mer än normalt.
Det är ju inte poppat ännu.
Använder själv däckvärmare för få däcket mjukare.
Och två sådan här för att trycka ner däcksidan mot mitten av fälgen.
https://verktygsboden.se/tillbehoer-till-daeckmaskiner/komplett-handtag-med-las

Som jag sätter på direkt efter däckmaskinen tryckt över första biten av 2a sidan, kör 1/4 varv, nästa handtag, kör och trycker ner själv efter handtagen och så är 2 sidan på plats. Hittills.

Tack för utförligt svar!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för utförligt svar!

Jag lägger till
På vanliga Aluminiumfälgar är det vanligt med lösa distanser mellan kullagren och tex svingen.
Distanser som det är ett lite ***** att hålla på plats samtidigt som hjulet ska in i svingen.

Inte så på Blackstones kolfiberfälgar.
Distanser sitter på plats och verkar fastlimmade eller ????

Distanserna är inte fastlimmade.
Blackstone använder kullager som har en dimension större innerdiameter än axeln.
Det innebär att distansen fortsätter som ett rör inne i kullagret.
Och det känns som distansen är fastlimmad.
Distansen är inte fastlimmad.
Distansen är intryckt med bra passning (inte presspassning) och tunn olja i kullagret.
Det är oljan som klibbar distansens korta rör på plats inne i kullagret.

Tar man och trycker igenom axeln från andra sidan kan axeln knuffa ut distansen.
Och distansen kan glida ut tex under hantering av fälgen.
Så lämnar man in hjulen för däckbyte så hade jag tagit loss distanserna innan.
Så man har distanserna kvar efter däckbytet.

Exempel på distanser, båda är 12,3mm höga och BST har dessutom överst röret som går in i kullagret. Röret har väggtjockleken 1,5mm så kullagren får en innerdiameter som är 3mm större än originallagret.
Det är små toleranser.
För att få in en distans i kullagret måste jag stoppa genom axeln från andra sidan,
trä distansen på axeln och föra distansen in mot kullagret. För annars kommer distansen lätt snett och fastnar.
 

Bifogat

  • Distances-BST-OrgSuzuki.jpg
    Distances-BST-OrgSuzuki.jpg
    59.3 KB · Visningar: 12
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolfiberfälgen har väl rimligtvis en klarlackad yta där själva klarlacken är ganska tjock...? I vilket fall som, klarlack såväl som fiber och bindemedel brukar inte ha några problem med lättare petroleumprodukter typ WD40 och inte heller med hydraul- eller motoroljor. Det går ju att bygga växellådor såväl som fjädringskomponenter där dessa material kommer i direkt kontakt med sådana oljor utan några som helst problem...?
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Du tänker på M-fälgen? Motorrad Sthlm tipsade om att kolla med Kem & Rekondhuset och One Solution. Alkalisk kallavfettning ska enligt en rekondare fungera.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min reflektion är att BST fälgen bör tåla motorolja från kedjan.
För det är ju det jag smörjer kedjan med.
Enligt Suzuki instruktioner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kolfiberfälgen har väl rimligtvis en klarlackad yta där själva klarlacken är ganska tjock...? I vilket fall som, klarlack såväl som fiber och bindemedel brukar inte ha några problem med lättare petroleumprodukter typ WD40 och inte heller med hydraul- eller motoroljor. Det går ju att bygga växellådor såväl som fjädringskomponenter där dessa material kommer i direkt kontakt med sådana oljor utan några som helst problem...?

Håller med och jag jobbade med kolfiber för 10 år sen och det enda jag kan tänka mig skulle ställa till det är om fel typ av bindemedel till kolfibern används, nu skulle jag nog utgå ifrån att tillverkar man en mc-fälg i kolfiber och är seriös har man nog bra koll på detta och att fälgen inte ska lösas upp av olja, bensin, avfettning mm som den kan komma i kontakt med medvetet eller av misstag.

Dock kan jag tänka mig att tillverkaren skriver att den ska rengöras med diskmedel och vatten för att vara på säkra sidan, för mitt som det är har väl nån kommit över nåt herrejösses rengöringsmedel som löser upp precis allt och tar det på fälgarna som då kanske kan skadas.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Svaret jag fick från rekondaren var "Jag rekommenderar att du använder ”Ultimate All Wheel Cleaner”. Den är säker att använda på alla typer av material samt effektiv på att avlägsna smuts och bromsdamm."

Köpt och testat, verkar funka. Sen kör jag spraywax ovanpå.

Finns säkert andra alternativ men detta funkar finfint.

meguiars_all_wheel_cleaner_ultimate_1.jpg

carnauba_spraywax.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Funkar det inte med petroleumbaserad alt. alkalisk avfettning och sedan vanligt schampo?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funkar det inte med petroleumbaserad alt. alkalisk avfettning och sedan vanligt schampo?

Funkar säkert till 100 % för att få bort skiten.
Frågetecknet är angående hur kolfiberfälgen gillar det, Se #4
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Funkar säkert till 100 % för att få bort skiten.
Frågetecknet är angående hur kolfiberfälgen gillar det, Se #4

Om de är lackerade så är väl frågan huruvida lacken tål produkterna och inte det material som är lackerat?
Mycket annat på en hoj och bil är ju klarlackat och det har använts tex avfettning av olika typ i åratal.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om de är lackerade så är väl frågan huruvida lacken tål produkterna och inte det material som är lackerat?
Mycket annat på en hoj och bil är ju klarlackat och det har använts tex avfettning av olika typ i åratal.

Enklast är att följa tillverkarens instruktioner så slipper man fundera över OM klarlack eller inte klarlack.
(Det går att köpa fälgarna lackerade i vald färg mot en liten kostnad)

Blackstone TEK carbon fiber motorcycle wheels
Cleaning the wheel can be cleaned with warm water and mild soaps. Do not use heavy duty cleaning detergents, petrol, thinners, acetone or similar to clean your wheel
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top