Tändstiftsbyte

Sevenfifty

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Karlshamn
Hoj
Honda 750 1998
Är det någon som bytt från originalstift till Iridiumstift och märkt någon skillnad,Är det sedan någon större skillnad mellan NGK eller Champion?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett tändstift tänder - eller inte. Iridium håller längre då förslitningen på mittelektroden är lägre än för ett vanligt stift. Köpa BMW eller AUDI? Your mileage may vary. Köp korrekt modell av det billigaste märkeständstiftet och justera till rätt gnistgap. Min Pontiac Firebird gick 24000 på vanliga stift innan gnistgapet (förslitning) blev för stort. De hade nog kunnat gått ytterligare 10000 mil om jag knackat ihop gnistgapet (som då var 2 mm).
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej du märker ingen skillnad i praktiken.

Har man hoj med kick och uselt tändsystem kan stift som behöver mindre energi för att ge gnista göra den mer lättstartad men i övrigt är det mest placebo.

Iridium är bättre för att det håller längre. I övrigt ingen skillnad i en normal motor.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Har kört med Biltemas stift i både bilar och hojar utan problem (har original i min nuvarande hoj). Tror inte jag skulle märka nån skillnad om jag satte i andra stift, iridium eller ej..
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det finns dom som säger sig haft problem med iridium i gamla oljedrickande engelska motorcyklar.
Men som vanligt så vet man inte vad som är sant på nätet.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Har kört med Biltemas stift i både bilar och hojar utan problem (har original i min nuvarande hoj). Tror inte jag skulle märka nån skillnad om jag satte i andra stift, iridium eller ej..

För mig Biltema säljer just nu Brisk tändstift. Innan vet jag dom hade Equiem och Beru. Så inget fel på dom alls. Brisk tex är från ----> Czech Republic och sitter än idag i många Skoda bilar orginal tex. Men klar säljer Biltema dom kan dom ju inte vara bra enligt många :arsele
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top