Honda Cb250N -80 startproblem

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
hej
hej sorry om det blev fel
om det är mitt inlägg med ström som stör någon,
, så tänkte jag så här (kan givetvis vara tankevurpa). när den körs på starten på hondan i fråga så lär väl det komma 12v + till tändspolen/na annars ingen gnista. vad är skillnaden att lägga extra ström +till tändspolen för starttest under tiden, det måste ju vara dålig ström till tändspolarna som gör problemet..
men självklart följ all kunniga råd med uppmätning.
hej på er.

Tändspolen matas fortfarande från statorn, även när starten går. Startmotorn drar ju runt motor och svänghjul så ström genereras.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Samtidigt känns den här tråden ganska meningslös. TS svarar ytterst sällan och tar paus i typ ett år. Det är tydligt att TS inte är intresserad av att göra några enkla mätningar. Om så är fallet är rådet att byta del för del tills det löser sig. Kan ta tid och kosta en del pengar men vill man inte mäta så är det priset man får betala.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tråden börjar ju bli ganska lång med mycket tjat om att koppla tandspolen direkt till batteriet ;) Har inte TS också råkat ut för sjukdom under tiden som gått? Statorn är väl reststansmätt till just under 200 ohm och enligt TS ska 200 ohm vara undre spec på den, men det finns väl mer mätningar att göra.

Håller dock med att mäta är det enda sättet att veta allt annat är ju att chansa och visa sig fram, denna video finns ju tidigare i tråden och det vore mycket klokt att mäta upp allt som han gör här https://m.youtube.com/watch?v=mLudU41O14M

Hur svårt kan det vara att linda om statorn själv? Tänker att man lindar av spolen så man vet hur mycket tråd det är sen far man till en motorelektrisk firma för att få lackad koppartråd av rätt diameter, tycker det borde vara möjligt även om det lär ta lite tid och vara fruktansvärt tråkigt att sitta och linda koppartråden. Nån som testat detta?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tråden börjar ju bli ganska lång med mycket tjat om att koppla tandspolen direkt till batteriet ;) Har inte TS också råkat ut för sjukdom under tiden som gått? Statorn är väl reststansmätt till just under 200 ohm och enligt TS ska 200 ohm vara undre spec på den, men det finns väl mer mätningar att göra.

Håller dock med att mäta är det enda sättet att veta allt annat är ju att chansa och visa sig fram, denna video finns ju tidigare i tråden och det vore mycket klokt att mäta upp allt som han gör här https://m.youtube.com/watch?v=mLudU41O14M

Hur svårt kan det vara att linda om statorn själv? Tänker att man lindar av spolen så man vet hur mycket tråd det är sen far man till en motorelektrisk firma för att få lackad koppartråd av rätt diameter, tycker det borde vara möjligt även om det lär ta lite tid och vara fruktansvärt tråkigt att sitta och linda koppartråden. Nån som testat detta?

Mycket bra tips! TS borde göra precis som det visas i videon. Testa komp. Om allt är ok så borde han testa att starta utan likriktaren inkopplad. En kass likriktare kan få statorn att krångla.

Gällande att linda om spolen så hade jag vågat mig på det om stator är dyr. Man behöver ju bara lackad koppartråd, lite maskeringstejp, krympslang och eventuellt en lödpenna. Känns som ett fint söndagsjobb :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ska en kass likriktare påverka den delen av statorn som är till tändningen? Är bara nyfiken på hur det går till för som jag fattar det är det "två spolar" i statorn som ger spänningen till tändningen och resterande spolar går till de tre "faserna" från "generatorn" som väl egentligen är en alternator som sen går till likriktaren och laddningen?

Om det "bara" är två av "spolarna" som ska lindas om borde det ju inte röra sig om så många meter kommartråd som ska lindas om, tycker det borde vara möjligt om man är normalhändig och kan löda hyfsat.

Åter igen ta tag och mät statorn, fråga om du är osäker. Det är bara att börja våga och efter ett tag får du in tänket och multimetern bli din bästa vän och du kan snabbt hitta olika sorters elfel i många sammanhang.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Samtidigt känns den här tråden ganska meningslös. TS svarar ytterst sällan och tar paus i typ ett år. Det är tydligt att TS inte är intresserad av att göra några enkla mätningar. Om så är fallet är rådet att byta del för del tills det löser sig. Kan ta tid och kosta en del pengar men vill man inte mäta så är det priset man får betala.

Om du följt tråden hade du märkt att jag haft anledning att hålla mig ifrån en längre tid. Och sett att mätningarna är gjorda enl. rekommendationerna i tråden därav min slutsats att statorn är slut!
:3freak Håller med Bosse-l att man inte ska koppla dc till ac grejor då det kan sluta illa.
Har nu haft loss statorn och mätt. Denna ger för låg resistans enl videon. Strax under 200 Ohm och då som det sägs i videon att 200 är lägsta värdet så kan det inte vara något annat som orsakar det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du följt tråden hade du märkt att jag haft anledning att hålla mig ifrån en längre tid. Och sett att mätningarna är gjorda enl. rekommendationerna i tråden därav min slutsats att statorn är slut!
:3freak Håller med Bosse-l att man inte ska koppla dc till ac grejor då det kan sluta illa.
Har nu haft loss statorn och mätt. Denna ger för låg resistans enl videon. Strax under 200 Ohm och då som det sägs i videon att 200 är lägsta värdet så kan det inte vara något annat som orsakar det.

Spring igång den i sommar, det är ju som fränt med gammeldags TT-start:rock Ta loss statorn till vintern och linda av koppartråden på de spolarna som det berör och mät längden, åk till en elmotorfirma med koppartråden och fixa koppartråd av rätt dimension och sen hem och linda om den själv.

För lågt värde bör ge längre spänning till tändningen och det är ju inga stor resistanser vi håller på med så det är nog mycket möjligt att en kortslutning mellan några varv som kanske tar bort 10-20 ohm är det som fattas för att få nog spänning att orka tända med startmotorn.

Annars så är det att startmotorn snurrar för sakta.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Spring igång den i sommar, det är ju som fränt med gammeldags TT-start:rock Ta loss statorn till vintern och linda av koppartråden på de spolarna som det berör och mät längden, åk till en elmotorfirma med koppartråden och fixa koppartråd av rätt dimension och sen hem och linda om den själv.

För lågt värde bör ge längre spänning till tändningen och det är ju inga stor resistanser vi håller på med så det är nog mycket möjligt att en kortslutning mellan några varv som kanske tar bort 10-20 ohm är det som fattas för att få nog spänning att orka tända med startmotorn.

Annars så är det att startmotorn snurrar för sakta.

Jo det blir springa i sommar (bra träning efter stillaliggande i nästan 1 år), startmotorn snurrar bra, hade isär den och rengjorde den vilket knappast behövdes va renare än på grabbens 125:a som har en nästan ny startmotor. :tummenupp Så det blir vinterprojekt att linda om spolen/arna två på denna modell. En fullmatad och en lite klenare. Precis enligt videon.
Så min slutsats för för hela detta långdragna projekt är att för lite motstånd är dåligt, mycket ger mer spänning till livet! :smasha
Ha det gott allihopa i sommar och njut av färden vart den än bär! Kanske syns vi på vägarna?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Men vad är felet då, enligt dig?

Jag TROR det är fel på den elektriska startmotorn eftersom den startar bra med den manuella startmotorn.


Först skulle jag kolla om det kommer gnista på stiften som sitter i motorn. Det görs enklast med en gnistprovare från biltema för 59kr. Har man långt till biltema så kan man jorda ett ”extra tändstift” mot tändstiftet som sitter i motorn. Gnistrar det i det extra tändstiftet så gnistrar det även i stiftet som sitter i motorn, seriekoppla tändstiften alltså.
Man kan också mäta hur vilket Max gnistgap man har vi atmosfärstryck genom att sätta t.ex. en skruv i tändhatten och sätta upp den på avstånd från en jordpunkt. Kan gnistan hoppa över ett gap på 25mm så är det inget fel på tändsystemet även om motorn går med ett betydligt kortare Max gnistgap.

Sen är det bara en sak kvar som kan vara fel och det är hastigheten på startmotorn. Den mäter man enklast med multimeter. T.ex. biltema Art.nr:15-292. Man måste också veta vilket varvtal det ska vara vilket borde stå i Haynes. Alternativt kan man mäta varvtalet på en annan likadan motor och jämföra med.

Finns det en dekompressionsanordning kopplad till elstarten är även den värd att titta på.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Jag TROR det är fel på den elektriska startmotorn eftersom den startar bra med den manuella startmotorn.


Först skulle jag kolla om det kommer gnista på stiften som sitter i motorn. Det görs enklast med en gnistprovare från biltema för 59kr. Har man långt till biltema så kan man jorda ett ”extra tändstift” mot tändstiftet som sitter i motorn. Gnistrar det i det extra tändstiftet så gnistrar det även i stiftet som sitter i motorn, seriekoppla tändstiften alltså.
Man kan också mäta hur vilket Max gnistgap man har vi atmosfärstryck genom att sätta t.ex. en skruv i tändhatten och sätta upp den på avstånd från en jordpunkt. Kan gnistan hoppa över ett gap på 25mm så är det inget fel på tändsystemet även om motorn går med ett betydligt kortare Max gnistgap.

Sen är det bara en sak kvar som kan vara fel och det är hastigheten på startmotorn. Den mäter man enklast med multimeter. T.ex. biltema Art.nr:15-292. Man måste också veta vilket varvtal det ska vara vilket borde stå i Haynes. Alternativt kan man mäta varvtalet på en annan likadan motor och jämföra med.

Finns det en dekompressionsanordning kopplad till elstarten är även den värd att titta på.

Ok Jag har testat med gnisttestare inköpt på biltema och den visar inget när jag kör på startmotorn. Dvs ingen gnista på stiften när man kör startmotorn. Och då resistansen är under minimum på statorn så så kan det bara vara den som jäklas. Startmotorn snurrar bra iaf enl en som kollade det och det tror jag på (även om jag hoppats på att det va den för då hade det gått snabbare att fixa problemet) Men nu får vi nog se detta som ett avslutat kapitel Under 200 Ohms resistans på statorn Low Speed sida så är det enligt mitt tycke det som är orsaken. Blir inget mer skruvande på denna mc då jag vill ägna sommaren åt att köra (abstinensbesvär så det ryker) Hösten/vintern blir det omlindning om detta INTE skulle hjälpa så återkommer jag ;-)
Nu ska det köras och fixas med nästa cykel som helt plötsligt bestämt sig för att jäklas!
Ha en skön sommar med många mil i sadeln!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är nästan läge för vadslagning ;) Jag satsar på kass stator, nån som ska sätta i mot på dålig snurr på startmotorn eller nåt annat?

Ska bli spännande att få höra vad som är fel.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag håller nog fortfarande på startmotorn.
Jag har varit med om det här en gång förut och vi reagerade inte på att startmotorn skulle vara trött men när vi ställde en annan likadan bredvid och startade så blev det direkt uppenbart att startmotorn gick för långsamt.

Dessutom står det att startmotorn är nyservad och där ringer det lite varningsklockor hos mig. Blev den rätt ihopsatt.

Men visst är statorn en god kandidat
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har ts provat dra igång den? Eller dragit den för koll av gnista? Jag menar de är onödigt linda om statorn om den startar eller ger gnista om man drar igång den....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top