Honda Cb250N -80 startproblem

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Citera mig själv? Wicked.

Iaf så beställde jag en utbytesstator igår, och skickade iväg min trasiga. Utbytes fanns på hyllan så det ska bli OHYGGLIGT spännande detta....

Jag fick iaf min omlindade stator från England häromveckan, hojen tände till på första kicken efter att inte varit igång på 20 år!!!! Sen tog det 10-15 kickar så gick den. Lite OT men jag hade ju redan börjat på den linjen så.......:D


Tack som fan för tipzet raZmaN
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Status uppdatering!

Tillbaks efter nästan ett år i konvalescens.
Nya försök att få igång 250'n.
Fick grabben till att springa efter och putta, startade efter ca 20 meter springande. Körde lite stängde av, Provade att starta ingen lycka.
Rengjorde alla kontakter (igen) en liten språngmarsch på 5 meter startade perfekt. Körde lite och provade starta om igen, DEN GICK IGÅNG! Fortsatte funka hur bra som helst hela dagen. Dagen efter inte en suck i hel vete.
Beställde en stator från England. 2 månader senare så får jag nog betrakta de pengarna som bortkastade för ingen stator kom.
Men skam den som ger sig. Ska ha igång maskinen om så det är det sista jag gör!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Alla väntar med spänning på att få höra lösningen på mysteriet...
Jag har själv hållit på med en CB400 i ett par år utan att komma nån vart. Har bytt all el utom cdi:n som inte går att få tag i, och som skulle vara för dyr om den funnits. Förgasarna har jag inte vågat mig på än, verkar alldeles för komplicerat.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Satt och funderade, kan någon rätta mig om jag är helt ute och cyklar? Statorn ger startström till spolarna. Om statorn för lågvarv lägger av (vilket jag misstänker är fallet) kan man inte då lösa detta med att när man kör startmotorn ge ström från batteriet till spolarna? Försöker komma på hur man i så fall gör? Ska strömmen gå till spolarna konstant eller ska det gå genom "brytarna" finns ju inte brytare men det sitter ju avkännargrejor som har samma funktion vilkens namn jag naturligtvis helt har tappat bort.
Någon som vet om detta skulle ha en chans att lyckas?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag ingen expert på tändningar men är det inte misstänkt att tändspolen matas med växelspänning från statorn? Nästa krux är väl vilken spänning som matningen till tändpolen ska ha? Har egentligen ingen aning om det då skulle funka att mata 12V likspänning men jag är tveksam till att det skulle funka och skulle verkligen kolla upp detta noga så man inte eldar upp några grejer som cdibox och pickupen och inte chansa då det verkar vara dyra grejer till gamla hojar.

Rent kopplingsmässsigt är det ju väldigt enkelt att bara koppla in ström till tändspolen från startmotor eller startreläet så spänningen till tändspolen i lågvarvsläget bara ligger då startmotorn går och sen växlar till statorn.

Som sagt är jag tveksam till att det skulle funka då tändningen inte matas med likspänning från batteriet. Tror det är smatast att försöka hitta nån som kan linda om statorn.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Alla väntar med spänning på att få höra lösningen på mysteriet...
Jag har själv hållit på med en CB400 i ett par år utan att komma nån vart. Har bytt all el utom cdi:n som inte går att få tag i, och som skulle vara för dyr om den funnits. Förgasarna har jag inte vågat mig på än, verkar alldeles för komplicerat.

Vänd dig till Hondatwins.net
De kan allt om dessa hojar men de vill att du presenterar dig först och berättar lite om hojen.

Förgasaren är inte så svår att ta isär och rengöra men det hjälper att fota alternativt filma vissa saker från olika vinklar. Annars finns en tråd som är väl dokumenterad med bilder.

Kanske kan du mäta CDI:n om du hittar värden den ska ligga på?
https://www.hondatwins.net/threads/timing-not-advancing-completely-1979-cm400t.18582/#post-146925
Fast detta är en [FONT=&quot]Magician unit CDI.[/FONT]

Kolla skrot i Sverige men annars finns denna tex om den nu passar: https://www.ebay.de/itm/Honda-CB400...489250?hash=item2f2f261aa2:g:uUMAAOSwqUBctL~I
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
400:an har annat tändsystem än 250:in och är lite osäker på om det inte kan skilja mellan de olika årsmodellerna. Då jag skulle köpa ett svänghjul att modda till min vid kompressormatningen så verkar det finns olika svänghjul, så det är nog bra att verkligen kolla om det är rätt grejer. Cmsln är ju en bra ska om man ska att kolla på grejer då man får olika fram original nr på olika grejer och kolla om det skiljer mellan olika årsmodeller.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Misstänker du har rätt om växelspänning från statorn. Iofs ger vissa spolar likspänning men vete sjutton hur det är med dessa. :-D Variatorn (generatorn) ger ju växelspänning så sannolikheten att resten av spolarna ger växel är nog ganska stor.
Får fram med mätutrustningen igen och mäta upp hur det ser ut. Kollade resistanserna och de låg enligt värdena som står någonstans tidigare i den här tråden. Funderade på CDI'n kanske strular men tvivlar för (om jag fattat saken rätt dvs) skulle den inte starta ens om man springer igång den. Fick förslaget att byta likriktaren men det förstår jag inte alls. Nä detta är irriterande och samtidigt intressant.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Nu är jag ingen expert på tändningar men är det inte misstänkt att tändspolen matas med växelspänning från statorn? Nästa krux är väl vilken spänning som matningen till tändpolen ska ha? Har egentligen ingen aning om det då skulle funka att mata 12V likspänning men jag är tveksam till att det skulle funka och skulle verkligen kolla upp detta noga så man inte eldar upp några grejer som cdibox och pickupen och inte chansa då det verkar vara dyra grejer till gamla hojar.

Rent kopplingsmässsigt är det ju väldigt enkelt att bara koppla in ström till tändspolen från startmotor eller startreläet så spänningen till tändspolen i lågvarvsläget bara ligger då startmotorn går och sen växlar till statorn.

Som sagt är jag tveksam till att det skulle funka då tändningen inte matas med likspänning från batteriet. Tror det är smatast att försöka hitta nån som kan linda om statorn.


Suttit och funderat på om växel eller likström till spolarna. Om växelström borde inte spolarna bränna när de är jordade mot ramen? Själva kärnan är ju jordad mot ramen och så är ju batteriet? Blir snart knollrig i skallen av detta! :smasha
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan ju skippa batteriet, generator, likritaren och det övriga i likströmsdelen på hojen då den inte har nåt med tändningen att göra. Hojen går att köra utan batteri som en hederlig gammeldags moped om man bara ser till tändningen och att få motorn att gå som den ska., sen kan man säkert elda upp saker och ting om man kör utan batteri men tändningen är ett helt eget system som inte har nån koppling till "batteridelen" av hojen.

Det du nämner om att byta likritare men den ska inte ha nån betydelse men möjligtvis kan det sitta en diod i tändkretsen, men detta är jag inte hundra säker på om det gör och i sånt fall vad den har för funktion. Men det sitter en diod i form av en svart liten grej på plattan med likritaren och de andra elgrejerna ganska högt upp.

Är det nån som nämt att kolla ventilera och ventilspelet?

Bra förslag att kolla om man har gnista med stiften i med en sån där tändningsprovare.

Har du kollat om den startar med hjälp av startgas? Startar den inte då vet du att det är knas med tändningen.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Glöm ventiler, förgasare, startgas, kompression, dålig bensin, stator, o.s.v. den startar och går om man puttar igång den
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Glöm ventiler, förgasare, startgas, kompression, dålig bensin, stator, o.s.v. den startar och går om man puttar igång den

I sånt fall finns ju bara ett fel kvar, att startmotorn går för sakta, jämfört mot min CB250N via ett Youtube klipp jag spelat in så ska den gå likadant och min hoj smäller igång direkt på startmotorn.

Som jag skrivit tidigare så har inte tändningen nånting med batteriet och laddningen att göra så fenomenet där startmotorn verkar gå som den ska men sänker spänningen så tändningen inte orkar tända finns inte på CB250N. Det är väl misstänkt att man får bättre snurr på motorn då man springer igång hojen mot med startmotorn.

Det är ju nåt som måste vara precis på gränsen för att hojen inte ska starta med startmotorn men som man kommer över då man springer igång den men vad?
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Du kan ju skippa batteriet, generator, likritaren och det övriga i likströmsdelen på hojen då den inte har nåt med tändningen att göra. Hojen går att köra utan batteri som en hederlig gammeldags moped om man bara ser till tändningen och att få motorn att gå som den ska., sen kan man säkert elda upp saker och ting om man kör utan batteri men tändningen är ett helt eget system som inte har nån koppling till "batteridelen" av hojen.

Det du nämner om att byta likritare men den ska inte ha nån betydelse men möjligtvis kan det sitta en diod i tändkretsen, men detta är jag inte hundra säker på om det gör och i sånt fall vad den har för funktion. Men det sitter en diod i form av en svart liten grej på plattan med likritaren och de andra elgrejerna ganska högt upp.

Är det nån som nämt att kolla ventilera och ventilspelet?

Bra förslag att kolla om man har gnista med stiften i med en sån där tändningsprovare.

Har du kollat om den startar med hjälp av startgas? Startar den inte då vet du att det är knas med tändningen.

Been there done that. Startar inte med startgas, allt annat är fullständigt enl. boken ventilspel osv. Det enda jag har kvar är som du sa startmotorn går för långsamt eller statorn är på gränsen. Resistansen ligger strax under 200 Ohm vilket ska vara det lägre gränsvärdet. Testade med nytt instrument (digitalt) innan analogt som gör det lite svårare att se exakta värden (På några Ohm när) 197 Ohm enl. det digitala och 202 enl analoga.
Lutar åt att det i kombo med lite slö startmotor gör det omöjligt. Får väl se om jag kan hitta en renoveringssats för startmotorn, fanns förr men vete sjutton om sånt finns längre?
Annars byta stator (om jag hittar nån annan till vettig peng) eller linda om i vinter. För i sommar ska jag bannemig köra den om jag så ska få löparben på kuppen!
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Alla väntar med spänning på att få höra lösningen på mysteriet...
Jag har själv hållit på med en CB400 i ett par år utan att komma nån vart. Har bytt all el utom cdi:n som inte går att få tag i, och som skulle vara för dyr om den funnits. Förgasarna har jag inte vågat mig på än, verkar alldeles för komplicerat.

Lycka till! CDI'n verkar vara omöjlig att få tag på för lite äldre cyklar, men sällan de går sönder.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu orkar jag inte söka i tråden men hade du gnista med stiften i under komp eller var det med lösa stift? Inte att du har stift i toppen och andra stift lösa på sidan om utan att du verkligen har gnista på stiften som sitter i förbränningsrummet. Kan nog vara läge att testa den med ett sånt där instrument från biltema om det nu inte redan är gjort.

Om du ligger på nedre gränsen på statorn så borde det betyda (tror jag tänker rätt) att den ger sämre spänning och att några lindningar skulle brännt ihop, ju högre likspänningsresistans du har på spolen ju högre spänning bör du få ut ur statorn. Man kan ju tänka sig att du ligger precis på gränsen för att få gnista under komp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top