Honda Cb250N -80 startproblem

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Min hoj startar utan problem, om Mussemouse skulle skicka en video till mig så ror jag det borde gå att med en stämmapparat till gitarr (spelar en hel del musik) kunna se om det skiljer i frekvens mellan hans hoj och min hoj och på så sätt avgöra vilket varvtal startmotor ger, kan det vara då att han ligger precis under att den ska orka tända?

Har lagt upp en video på FB. Vet inte om du kan se den där?
(Länk tidigare i tråden)
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Otroligt att den inte startar med den farten på startmotorn. De måste va försvagad gnista typ stator eller tändspole så den kräver ännu högre fart typ igångrullning. Jag mins inte om du ohmmätt statorspolen eller testat annan tändspole?

Nä har inte mätt upp spolen, men testade med en splitter ny och fick inte bättre resultat så bytte tillbaks till den gamle igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har lagt upp en video på FB. Vet inte om du kan se den där?
(Länk tidigare i tråden)

Jag har inte Facebook så jag kan nog intr se den. Kan inte du också bli Youtubeer var ju inte så svårt.. skulle vara intressant att jämföra filmerna om man kan höra skillnad.

Min kariär som Youtubeer går nog lite så där bara 13 visningar och en likes :va :D Får det nog kämpigt med att livnära mig på det:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nä har inte mätt upp spolen, men testade med en splitter ny och fick inte bättre resultat så bytte tillbaks till den gamle igen.

Du har enbart bytt tändspole men inte någon spole nere bakom svänghjulet? Fråga om bosse-l kan mäta sin statorspole vilken volt den ger upp till tändspolen när man kör på startmotor. Om den statorspolen ger lilla minsta för lite volt så orkar inte tändstiften gnistra när de får komptryck på sig när du kör på startmotor men när man springer igång den så blir de lite högre volt så tändstiften orkar tända.
Ibland får man helt enkelt byta statorspole trots att den mäter rätt volt och ohm de kan va semiväck ändå. Om inte denna spole är så dyr skulle jag bytt den på vinst o förlust.

Ser statorn ut såhär så kan Timrå elbyggnad linda om själva primärspolen som ger gnista. För några år sedan kostade det 1600kr.

https://www.gumtree.com.au/s-ad/cow...cb250t-year-1980-alternator-stator/1209089055

www.timra-elbyggnad.se/
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De blev så långt inlägg senast så jag tar mitt nästa tips du bör prova i ett nytt inlägg.
Ta bort tändhattarna och vira fast tändkablarna direkt på tändstiften för då får man lite extra ström till stiften om de är störningsfria tändhattar vilket de garanterat är. De duger om du trycker in ståltråd i tändkabeln och virar fast andra änden på stiften eller förläng med vanlig elkabel ,,de är ju bara tillfällig test.
Du hade väl provat nya tändhattar antar jag?
Slå även ihop bygeln på stiften till 0,4mm de gör också att de orkar ge gnista under om de är försvagad stator. En kombo av 0,4mm gnistgap och utan tändhattar kan göra att den startar.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
De blev så långt inlägg senast så jag tar mitt nästa tips du bör prova i ett nytt inlägg.
Ta bort tändhattarna och vira fast tändkablarna direkt på tändstiften för då får man lite extra ström till stiften om de är störningsfria tändhattar vilket de garanterat är. De duger om du trycker in ståltråd i tändkabeln och virar fast andra änden på stiften eller förläng med vanlig elkabel ,,de är ju bara tillfällig test.
Du hade väl provat nya tändhattar antar jag?
Slå även ihop bygeln på stiften till 0,4mm de gör också att de orkar ge gnista under om de är försvagad stator. En kombo av 0,4mm gnistgap och utan tändhattar kan göra att den startar.

Ok det får bli nästa test, 0,4 mm gap har jag testat. Det hjälpte inte. Ska se om jag kan hitta en passande svänghjulsavdragare för att komma åt spolarna och se om jag hittar nya såna på ebay.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har enbart bytt tändspole men inte någon spole nere bakom svänghjulet? Fråga om bosse-l kan mäta sin statorspole vilken volt den ger upp till tändspolen när man kör på startmotor. Om den statorspolen ger lilla minsta för lite volt så orkar inte tändstiften gnistra när de får komptryck på sig när du kör på startmotor men när man springer igång den så blir de lite högre volt så tändstiften orkar tända.
Ibland får man helt enkelt byta statorspole trots att den mäter rätt volt och ohm de kan va semiväck ändå. Om inte denna spole är så dyr skulle jag bytt den på vinst o förlust.

Ser statorn ut såhär så kan Timrå elbyggnad linda om själva primärspolen som ger gnista. För några år sedan kostade det 1600kr.

https://www.gumtree.com.au/s-ad/cow...cb250t-year-1980-alternator-stator/1209089055

www.timra-elbyggnad.se/

Vad ska mätas? Det verkar gå fyra kablar från "bakom" svänghjulet till CDI:n och två från pickupen, kolla detta schema https://www.caferacer.net/forum/att...l-models-1-pdf-march-3-2012-11-24-pm-346k.jpg

Nu har jag flyttat hojen från mekgaraget till förvaringsgaraget för att jag måste fixa frontlastaren på traktorn, sen börjar älgjakten i imorgon men jag kan säkert kolla upp detta hyfsat fort bara jag vet vad som ska göras?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad ska mätas? Det verkar gå fyra kablar från "bakom" svänghjulet till CDI:n och två från pickupen, kolla detta schema https://www.caferacer.net/forum/att...l-models-1-pdf-march-3-2012-11-24-pm-346k.jpg

Nu har jag flyttat hojen från mekgaraget till förvaringsgaraget för att jag måste fixa frontlastaren på traktorn, sen börjar älgjakten i imorgon men jag kan säkert kolla upp detta hyfsat fort bara jag vet vad som ska göras?

Omöjligt att säga vilka kablar du ska mäta emellan de står endast i verkstadsbok viken borde finnas på nätet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Omöjligt att säga vilka kablar du ska mäta emellan de står endast i verkstadsbok viken borde finnas på nätet.

Får kolla i Haynes boken men tror inte det står nåt där, har boken till CB/CM400T och där står det lite resistensvärden men jag vet att 400:an och 250:in inte har likadant tändsystem så det skiter sig där. Är själv verkligen intresserad av shopmanualen till CB250/400N om nån har den eller kan hitta den.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Hej,

Har själv en 250n, där tändningen gäckat mig länge.
Mätte på statorn och konstaterade att en lindning var kass.

Mät enligt följande på statorn.

(Low speed source) Green-White 200-500ohms
(High speed source) Blue-White 4-7ohms
(Low speed pick-up) Green-Light blue 100-200ohms
(High speed pick up) Green-Pink 10-30ohms

Kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=mLudU41O14M
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När du ohm mäter statorn så mät den först kall och sedan värmer du den med varmluftspistol och mäter samtidigt. Ohmvärdet stiger ca 10% när den är ganska varm typ 60c varm men de ska inte visa lägre eller helt off värde alt glapp. Man kan även knacka på den under mätning för att framkalla ev glapp. Men inte ens enmätning av stator är helt säker för även om mätvärdet blir enligt boken så kan de jäklas ändå. Ibland får man helt enkelt byta på vinstoförlust när man uteslutit allt annat.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Ok då är det att ut och mäta upp statorn då. Får försöka hitta nån som har en över som man kan köpa loss. Hittade på e-bay men den kostade lite för mycket enl. mitt tycke 500+ Eu-pengar. :)
Förmodar att man inte kan köpa en till en av årsmodell 2001 (CB250 den med men med ett F i änden) Då hade det kostat 28 Pund.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har egentligen ingen koll på detta med kan det inte utöver resisransnätning vara bra att kolla eventuella överslag med en megger? Har fördelen att ha tillgång till en sån via jobbet om det skulle behövas.

Kan tänka mig att såna som lindar om elmotorer kan linda om statorn långt under 5000 kr om man bara hittar rätt, kolla med dom i Timrå som Boost 3 tipsat om km du i te kan hitta nån som hundra kan felsöka och fixa den på närmare håll. Är ju bättre att låta nån som man vet kan fixa statorn göra det än att chansa och få göra om det.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Har egentligen ingen koll på detta med kan det inte utöver resisransnätning vara bra att kolla eventuella överslag med en megger? Har fördelen att ha tillgång till en sån via jobbet om det skulle behövas.

Kan tänka mig att såna som lindar om elmotorer kan linda om statorn långt under 5000 kr om man bara hittar rätt, kolla med dom i Timrå som Boost 3 tipsat om km du i te kan hitta nån som hundra kan felsöka och fixa den på närmare håll. Är ju bättre att låta nån som man vet kan fixa statorn göra det än att chansa och få göra om det.

Får mäta upp först och om det visar sig att det visar på nåt tokigt lämna över till de som kan. Får höra med en som har vanan av att linda om elmotorer som finns här i byn om det är något han kan göra. Så jag hoppas att detta är lösningen nu. :) Tack alla som engagerat sig och lämnat förslag och idéer!
Återkommer med hur det går inom det snaraste! Kan va bra för andra som drabbas att veta om man hittat någon lösning.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Jag skickade min stator till bb-bikeshop i UK för omlindning, efter att ha detekterat felet.
De tog dryga 80 pund+frakt för omlindning.
Enda smolket i bägaren var, efter att jag installerat den omlindade statorn och renovering o rengöring av förgasarna upplevde att hojen gick skitilla och orkade inte över 5000.

Efter att ha kliat upp en flint och vandrat upp ett Balthazar-dike i garagegolvet så bytte jag CDI, vilket gjorde susen.
Gissar på att en kortis i en av spolarna tog med sig CDI'n.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skickade min stator till bb-bikeshop i UK för omlindning, efter att ha detekterat felet.
De tog dryga 80 pund+frakt för omlindning.
Enda smolket i bägaren var, efter att jag installerat den omlindade statorn och renovering o rengöring av förgasarna upplevde att hojen gick skitilla och orkade inte över 5000.

Efter att ha kliat upp en flint och vandrat upp ett Balthazar-dike i garagegolvet så bytte jag CDI, vilket gjorde susen.
Gissar på att en kortis i en av spolarna tog med sig CDI'n.

Fan va grymt, jag ska skicka en stator direkt, billigare än svärje och billigare än en gammal rutten från eBay!!!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fan va grymt, jag ska skicka en stator direkt, billigare än svärje och billigare än en gammal rutten från eBay!!!

Citera mig själv? Wicked.

Iaf så beställde jag en utbytesstator igår, och skickade iväg min trasiga. Utbytes fanns på hyllan så det ska bli OHYGGLIGT spännande detta....
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Får mäta upp först och om det visar sig att det visar på nåt tokigt lämna över till de som kan. Får höra med en som har vanan av att linda om elmotorer som finns här i byn om det är något han kan göra. Så jag hoppas att detta är lösningen nu. :) Tack alla som engagerat sig och lämnat förslag och idéer!
Återkommer med hur det går inom det snaraste! Kan va bra för andra som drabbas att veta om man hittat någon lösning.

Har du fått någon snurr på rovan ?
Givetvis undrar jag/vi även var felet låg.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har läst hela tråden och från början till slut så har jag fortfarande samma teori. Statorn. Hade ett par kinamoppar där tändsystemet är en kopia av din Hondas. Hade liknande problem med ena moppen, funkade bra på kick men startade inte med startmotor.

Ohm-mät spolarna och se att du har rätt motstånd. Mät även mellan jord och spole och mellan spolarna så det inte är kortis någonstans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top