Honda Cb250N -80 startproblem

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du får lite högre kompression när motorn är varm och jag tror det beror på saker expanderar och blir tätare. Glöm inte att vrida fullt på gashandtaget också när du testar kompressionen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D

Knuffa igång den för kompprov? Kompprov tar du utan att starta motorn skruva ur ett stift bara och testa med startmotor och full gas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D

bosse-I Intressant att du upplever att din snurrar ett varv (eller två) efter du släppt knappen. Då skulle det enligt tidigare post vara dålig komp? Men din startar, vilket min inte gör. Så kanske min investering var slöseri på pengar? Men man kan väl alltid ha nån nytta av en komp mätare. ;-)

Jag skulle inte säga att köpet av kompprovaren är ett slöseri, min motor går uppskattningsvis ett eller två varv efter man släpper startknappen och min hoj startar utan problem det är vad vi vet vi inte i detta fall. Enda sättet att veta nåt i hur det ligger till i din hoj är ju att mäta vilket kräver kompprovaren, visar sig kompen nu vara okej ja då får du nog jaga vidare i felsökandet.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D

Knuffa igång den för kompprov? Kompprov tar du utan att starta motorn skruva ur ett stift bara och testa med startmotor och full gas.

Naturligtvis måste jag knuffa igång den för att få en varm motor! Testen måste naturligtvis ske när motorn är avstängd. :)
Misstänker det skulle bli litta problem att försöka hålla igång maskinen medans man skruvar ut 50% av tändstiften.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Du får lite högre kompression när motorn är varm och jag tror det beror på saker expanderar och blir tätare. Glöm inte att vrida fullt på gashandtaget också när du testar kompressionen.

Då borde det va bättre att testa med kall motor? Det är ju trots allt (kanske, eventuellt, möjligen) låg komp som är problemet. Men man får ju iofs springa igång den även om den är varm.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det går att kolla med kall motor men det representerar nog inte kompressionen då du kör vilket man kanske normalt vill veta fast testa båda och skriv ned värdena kall/varm, vänster/höger.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Vet inte men den bör starta om den visar 7 bar eller mer. En grov gissning på fräsch moter är 9-10 bar. De viktiga är att ingen cylinder ligger under 7 bar och att de är ganska jämnt mellanalla cylindrar typ inom 0,5 bar. Allt under 8 bar är för lågt skulle jag säga men den bör starta på 8 bar.

Ok, testade kompressionen idag. Den ligger på nästan 11 bar på höger och ganska prick 11 bar på vänster. Skulle va ok med diff < 0,5 bar vilket det verkar vara. Nu va detta med kall motor då jag inte hade nån springhjälp men ville testa ändå.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ok, testade kompressionen idag. Den ligger på nästan 11 bar på höger och ganska prick 11 bar på vänster. Skulle va ok med diff < 0,5 bar vilket det verkar vara. Nu va detta med kall motor då jag inte hade nån springhjälp men ville testa ändå.

Det är ok komp :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, testade kompressionen idag. Den ligger på nästan 11 bar på höger och ganska prick 11 bar på vänster. Skulle va ok med diff < 0,5 bar vilket det verkar vara. Nu va detta med kall motor då jag inte hade nån springhjälp men ville testa ändå.

Ok de va yberbra komp du behöver inte testa varm motor. Då lutar de åt försvagad gnista då du kör startmotor. Men du har ju provat externt bilbatteri direkt till startmotor så jag fattar inte vad de är?
Testa gnistan igen med ett löst stift och skruva inte ur några stift ur motorn så den får kämpa med komptrycket. Jorda de lösa stiftet noga så du inte smäller en tändspole.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok de va yberbra komp du behöver inte testa varm motor. Då lutar de åt försvagad gnista då du kör startmotor. Men du har ju provat externt bilbatteri direkt till startmotor så jag fattar inte vad de är?
Testa gnistan igen med ett löst stift och skruva inte ur några stift ur motorn så den får kämpa med komptrycket. Jorda de lösa stiftet noga så du inte smäller en tändspole.

Sen spelar ju inte batteriet nån roll för tändningen, trodde också att det är batteritändning på CB250N men det är det i
Inte. Batteriet ska bara se till att få snurr på startmotorn i startögonblicket. Det finns ju gnistprovare man sätter mellan tändstift och tändkabel, kan det vara når för att veta om man har gnista eller ej? Har aldrig testa nåt sånt själv men hittade dessa

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ka-testinstrument/tandningsprovare-2000017037

Borde det inte funka med en tändinställningslampa om man nu skulle ha det bara för att se om man har gnista under komp eller kan den trigga ändå?

Jag skulle kunna försöka spela in en video med telefon då jag kör min startmotor för man borde ju med bara öronen kunna höra skillnaden om det diffar mycket. Problemet är bara att lägga ut en video här:va
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Sen spelar ju inte batteriet nån roll för tändningen, trodde också att det är batteritändning på CB250N men det är det i
Inte. Batteriet ska bara se till att få snurr på startmotorn i startögonblicket. Det finns ju gnistprovare man sätter mellan tändstift och tändkabel, kan det vara når för att veta om man har gnista eller ej? Har aldrig testa nåt sånt själv men hittade dessa

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ka-testinstrument/tandningsprovare-2000017037

Borde det inte funka med en tändinställningslampa om man nu skulle ha det bara för att se om man har gnista under komp eller kan den trigga ändå?

Jag skulle kunna försöka spela in en video med telefon då jag kör min startmotor för man borde ju med bara öronen kunna höra skillnaden om det diffar mycket. Problemet är bara att lägga ut en video här:va

Gnistprovare har jag testat, och den visar på bra gnista??? Funderar nu på att koppla min tändinst. lampa och se om inställningarna är rätt. (Får leta efter inställningarna för de står inte i boken jag fick med cykeln)
Lägga upp video här verkar inte funka, bara länka till olika ställen verkar det som. Tyvärr funkar inte min server ( har lagt pengarna på MC i stället för dem :-D )
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Ok de va yberbra komp du behöver inte testa varm motor. Då lutar de åt försvagad gnista då du kör startmotor. Men du har ju provat externt bilbatteri direkt till startmotor så jag fattar inte vad de är?
Testa gnistan igen med ett löst stift och skruva inte ur några stift ur motorn så den får kämpa med komptrycket. Jorda de lösa stiftet noga så du inte smäller en tändspole.

Det har jag gjort ett antal gånger, låtit stiften sitta i och kopplat på andra stift. gnistrar så bra som de kan. Men funderar på om tändinst. kan va tokig?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du får kolla med en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...stinstrument/tandinstallningslampa-2000020145

Kanske kan låna av någon? Min granne hade 3 st ;-)

Du skrev dock att din hoj gick bra genom hela registret när jag frågade tidigare men en sympton verkar vara att hojen blir svårstartad. Vet inte om du har manual för din hoj men timingen kollar man iaf på min hoj vid idle (index at F mark) och vid 5350 rpm (index between advance marks)
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Du får kolla med en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...stinstrument/tandinstallningslampa-2000020145

Kanske kan låna av någon? Min granne hade 3 st ;-)

Du skrev dock att din hoj gick bra genom hela registret när jag frågade tidigare men en sympton verkar vara att hojen blir svårstartad. Vet inte om du har manual för din hoj men timingen kollar man iaf på min hoj vid idle (index at F mark) och vid 5350 rpm (index between advance marks)

Ok ser ut som en sån jag har, iofs min är har nog många år på nacken men funkat felfritt hittills. :) Jo den går jämnt och fint när den väl startar. Användar manualen som kom med när cykeln en gång i tiden var ny är det enda jag har, står mycket nyttigt där men det saknas ett blad. Kan ge mig sjutton på att den info jag behöver är på det bladet. Men ska nog hitta en på nätet. (Vilket Google gjorde precis nu)! Så dags att ta på läsglasen!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu jävlar är jag också en Youtubeer så se till att ge mig likes eller vad det nu heter så jag kan sluta jobba och bara posta menlösa videos på min Honda CB250N, det är ju tydligen detta som är den största drömmen för många unga :D

Så här låter min Honda ut då man kör startmotorn med lyset avslaget och dödaren på styret aktiverad.
https://youtu.be/TpUuZZ_vDkU
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Nu jävlar är jag också en Youtubeer så se till att ge mig likes eller vad det nu heter så jag kan sluta jobba och bara posta menlösa videos på min Honda CB250N, det är ju tydligen detta som är den största drömmen för många unga :D

Så här låter min Honda ut då man kör startmotorn med lyset avslaget och dödaren på styret aktiverad.
https://youtu.be/TpUuZZ_vDkU

Låter ta mig sjutton exakt som min!
Grattis till tubfilmen!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bosse: Haha :D ..synd bara att man måste ha 4000 titt-timmar på tuben per år, ha 1000 följare och vara delaktig i communityn för att ens börja tjäna pengar.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Otroligt att den inte startar med den farten på startmotorn. De måste va försvagad gnista typ stator eller tändspole så den kräver ännu högre fart typ igångrullning. Jag mins inte om du ohmmätt statorspolen eller testat annan tändspole?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse: Haha :D ..synd bara att man måste ha 4000 titt-timmar på tuben per år, ha 1000 följare och vara delaktig i communityn för att ens börja tjäna pengar.

Fan också, låter inte ut nåt vidare, förresten vad är en community för nåt:va

Tyvärr så är nog min video inte heller så bra för youtube, helst skulle jag stått och mässat i minst 10 min om min hoj och vilket superbygge min hoj är med din egentillverkade sadel och sidokåpor och sen tommpratat minst 5 min till om att nån annan hade funderingar om startmotorn på sin hoj och efter detta noggrant beskriva hur man vrider om nyckeln, slår om dödaren, slår av lyset och sen trycker på startknappen ca 18 min efter att filmen börjat ;) Jag blir vansinnig på folk som ska snacka bara för att göra det utan att det ger det minsta i sina videos då dom ska visa nåt, så för mig blev det en kort film som man direkt på utvärdera ljudet från startmotorn med med risken att inte få så många likes:D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Otroligt att den inte startar med den farten på startmotorn. De måste va försvagad gnista typ stator eller tändspole så den kräver ännu högre fart typ igångrullning. Jag mins inte om du ohmmätt statorspolen eller testat annan tändspole?

Min hoj startar utan problem, om Mussemouse skulle skicka en video till mig så ror jag det borde gå att med en stämmapparat till gitarr (spelar en hel del musik) kunna se om det skiljer i frekvens mellan hans hoj och min hoj och på så sätt avgöra vilket varvtal startmotor ger, kan det vara då att han ligger precis under att den ska orka tända?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top