Honda Cb250N -80 startproblem

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Spottar ur mig ett förslag.......jordpunkt till cdi boxen eller motsvarande. Har du elchema så skulle du väl kunna dra en separat kabel från batteri till jord av cdi:n. Se över anslutningarna i allmänhet till cdi:n också så det inte ärgat där.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Spottar ur mig ett förslag.......jordpunkt till cdi boxen eller motsvarande. Har du elchema så skulle du väl kunna dra en separat kabel från batteri till jord av cdi:n. Se över anslutningarna i allmänhet till cdi:n också så det inte ärgat där.

Som jag skrev tidigt i tråden så är det ny kabel till jordpunkt på boxen, och även en extra dragen till tändspolar. Men tack ändå! :)
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Ett jäkla långskott till, men jag tror att vi har en varvtalsmätare på jobbet att mäta varven på ventilationsaggregat om jag minns rätt skulle jag nog kunna låna den och kolla vilket varv som min hoj har på veven då man kör startmotorn. Skulle du kunna göra nåt liknande och mäta varvtalet på veven då man kör startmotorn skulle vi kunna se om det skiljer mycket mellan min och din hoj.


Har du kollat kompen? Tänker om nån ventil skulle läcka även om ventilspelet är okej. Min hoj hade gått ca 1300 mil då den köptes om jag minns rätt, men jag fick slipa ventilerna på toppen då en av ventilerna inte var hundra tät.

Kommer inte ihåg värdena på kompressionen men de låg väldigt nära varandra och vad jag vill minnas sa killen som testade åt mig att det va bra.
Det med varvtalet är klart intressant! Ska se om jag kan få tag på nån varvtalsräknare. Borde gå med en enkel optisk givare och en optisk avläsare sen ta tiden med en klocka och se hur många varv på 5 sek? Arduino nästa för att se om det går att få ihop :-D
Tackar för iden!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En till idé om jordning, batteriet har ju inget med tändningen att göra, funderar om man i sånt fall skulle testa dra en ny separat jordkabel från motorns block upp till cdi:n för att utaluta jordfel även om jag inte riktigt tror att det är felet men det kan ju vara värt ett test tar ju ingen längre tid att testa.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
En till idé om jordning, batteriet har ju inget med tändningen att göra, funderar om man i sånt fall skulle testa dra en ny separat jordkabel från motorns block upp till cdi:n för att utaluta jordfel även om jag inte riktigt tror att det är felet men det kan ju vara värt ett test tar ju ingen längre tid att testa.

Det är en ide som omedelbart ska testas! Som du skriver batteriet har ju inte så mycket att göra med tändningen iaf inte när man springer igång så kanske spökar jordningen när man kör startmotorn, långsökt, men värt att testa :)
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Ok, nu har jag jordat både till höger och vänster, nya hattar och bytt de kablar jag kunnat. Likt förb... vägrar den!
Tog en film när jag körde runt startmotorn, ett par stift kopplade till tändhattarna och fastklämda mot blocket, ett par stift satt på sina platser i blocket i därför avsedda hål. Vilket betyder att det var full komp. Inget externt batteri tillkopplat utan bara det som sitter på cykeln användes. Se och lyssna :) Kanske någon kan komma fram till om jag behöver byta startmotor eller ej, ge upp på cykeln eller bara börja träna upp benen så jag klarar springandet igen! :hihi
(Lite dålig bildkvalisort men hoppas ni kan se ändå)

[video]https://www.facebook.com/mikael.hallberg.169/media_set?set=a.10212627237714901&type=3[/video]

Håller tummarna för att jag lyckats få dit en video som nån kan se!
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad händer om motorn går på tomgång och du trycker på startmotorknappen?
Stannar motorn då?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kollade filmen och reagerade direkt på att de lät som tändstiften va urskruvade dvs värdelöst komptryck. Men om jag fattare texten rätt satt stiften iskruvade och lösa stift på sidan om som visade gnista . Motorn fortsatt ju snurra flera varv efter startmotorknappen släppts de kan väl inte va normalt eller? På alla motorer jag startat har motorn tvärstannat om man släppt startknapp både kinamoppe som stor mc /bil/båtmotor you name it.
Om de nu va stift iskruvade så låter de som ventiler eller kolvringar läcker.
Jag mins inte om ts skrivit om han tagit något komptryck men gör de om de inte är gjort.
Varför den startar på rull om de nu är dåligt komp är normalt för motorer startar lättare vid igångdragning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan inte se filmen man måste väl ha Facebook? Men om det är som Boost 3 skriver att motorn fortsätter snurra efter att man släpper starten verkar det ju skumt att kompen är åt skogen. Är inte hemma så jag kan kolla hur min hoj beter sig men vad jag minns stannar motorn direkt man släpper startknappen om den inte startat.

Men hur f-n kan man ligga och marscha i 130 km/h med en 250N med så taskig komp att den inte orkar starta? Jag får ju hålla på ett bra tag att komma upp i 130 km/h
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Kan inte se filmen man måste väl ha Facebook? Men om det är som Boost 3 skriver att motorn fortsätter snurra efter att man släpper starten verkar det ju skumt att kompen är åt skogen. Är inte hemma så jag kan kolla hur min hoj beter sig men vad jag minns stannar motorn direkt man släpper startknappen om den inte startat.

Men hur f-n kan man ligga och marscha i 130 km/h med en 250N med så taskig komp att den inte orkar starta? Jag får ju hålla på ett bra tag att komma upp i 130 km/h

Jo det tar ett tag att komma upp i den farten, och man behåller den inte frivilligt nån längre stund. Vibratorn som cykeln förvandlas till är inte behaglig. Skämt åsido, den marscherar bra i runt 100 km/h. Går hyfsat snabbt upp till det också. Kör normalt en Yamaha 600 som går bra och startar som den ska, den låter likadant i starten, dvs slutar en millisek. efter man släppt knappen. Men osvuret är bäst, kan ju trots allt va komp. som jäklas? Så Boost 3 kan ha rätt. Ska höra med snubben som kollade komp åt mig sist om han kan göra det igen, har inte grejor eller förstånd att reda ut sånt själv. :)
(Jo man måste ha FB för att se filmen, tänkte lägga den på en annan server men den är nere för underhåll just nu, ska kolla om jag kan lägga den på nån annan server så man slipper ha sociala medel för att se film! ;-) )
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo det tar ett tag att komma upp i den farten, och man behåller den inte frivilligt nån längre stund. Vibratorn som cykeln förvandlas till är inte behaglig. Skämt åsido, den marscherar bra i runt 100 km/h. Går hyfsat snabbt upp till det också. Kör normalt en Yamaha 600 som går bra och startar som den ska, den låter likadant i starten, dvs slutar en millisek. efter man släppt knappen. Men osvuret är bäst, kan ju trots allt va komp. som jäklas? Så Boost 3 kan ha rätt. Ska höra med snubben som kollade komp åt mig sist om han kan göra det igen, har inte grejor eller förstånd att reda ut sånt själv. :)
(Jo man måste ha FB för att se filmen, tänkte lägga den på en annan server men den är nere för underhåll just nu, ska kolla om jag kan lägga den på nån annan server så man slipper ha sociala medel för att se film! ;-) )

Då är jag med, min går också upp till 100km/h hyfsat fort om man ser till att hålla uppe varven på motorn.

Köp en kompprovare på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/ver...essionsprovare/kompressionsprovare-2000016979 Är bara att hålla "gummikonan" mot tändstiftshålet så det blir tätt och köra runt motorn. Kommer inte ihåg vilken gänga det är på hojen men tror det är M10x1 eller M12x1,25 köper du den dyrare satsen https://www.biltema.se/bil---mc/ver...provare/kompressionsprovare-bensin-2000022140 kan du nog gänga fast mätaren direkt i toppen.

Kompprovare kan väl räknas som bra att ha grejer i garaget.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Då är jag med, min går också upp till 100km/h hyfsat fort om man ser till att hålla uppe varven på motorn.

Köp en kompprovare på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/ver...essionsprovare/kompressionsprovare-2000016979 Är bara att hålla "gummikonan" mot tändstiftshålet så det blir tätt och köra runt motorn. Kommer inte ihåg vilken gänga det är på hojen men tror det är M10x1 eller M12x1,25 köper du den dyrare satsen https://www.biltema.se/bil---mc/ver...provare/kompressionsprovare-bensin-2000022140 kan du nog gänga fast mätaren direkt i toppen.

Kompprovare kan väl räknas som bra att ha grejer i garaget.

Låter som en bra ide att ha en sån. Då återstår frågan vad ska mätarnålen stanna på? :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter som en bra ide att ha en sån. Då återstår frågan vad ska mätarnålen stanna på? :)

Vet inte men den bör starta om den visar 7 bar eller mer. En grov gissning på fräsch moter är 9-10 bar. De viktiga är att ingen cylinder ligger under 7 bar och att de är ganska jämnt mellanalla cylindrar typ inom 0,5 bar. Allt under 8 bar är för lågt skulle jag säga men den bör starta på 8 bar.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
CB400T/N har 185 psi +-15 och jag gissar på att du bör ligga där omkring. Gamla hojar och många ligger dock runt 150-160 och de går då ok. Som lägst ca 120 psi har jag läst någon skriva på Hondaforum och det är ca 8 bar, din verkar dock rulla på rätt bra efter att du sprungit igång hojen :va
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag nu minns rätt så ska 250:in ha 9,4 i komp men sitter just nu 67 mil från Haynes manualen. Kan ju vara intressant att testa både med varm och kall motor om det skulle ha nån betydelse.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Man ska testa med varm motor och full "gas" dvs, helt öppen. Du kan sedan testa att hälla i lite motorolja i tändstifthålen och sedan testa att starta hojen för det ökar kompressionen en stund.

Hittade nu ett inlägg som säger att den ska ha samma komp som CB400T/N
dvs. 185 +/-14 men det är ju ingen garanti. Dessutom verkar hojen bete sig ungefär som din dvs ibland startade den bara genom att springa/kicka igång. Du har nog låg kompression ändå.
https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=177272

Compression ratio är 9,4:1 enligt flera källor men fattar inte hur man räknar ut. Tydligen måste man ta hänsyn till flera saker.

12-14 bar eller 175-205 enligt detta inlägg och en av de som kan något i tråden skrev ca 175-180 psi vilket stämmer med 185 +/-14 psi.
https://www.hondatwins.net/forums/6...3-compression-pressures-cb250n.html#post60742
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och testade starta min CB250N och kollade lysen tuta och sånt i för besiktningen och kom då på att testa köra startmotorn med dödaren på styret av. Min hoj verkar ha så mycket snurr på startmotorn att den fortsätter gå ca två varv efter att man släpper startknappen, jag upplever att kan kan "höra två kompresioner" innan motorn stannar.

Jag har dock inga problem att få min att starta, fick nöta lite på startmotorn kall idag men då har den inte startats på ca en månad så det var nog lite dåligt med bränsle i förgasarn. Normalt startar den bra kall som varm.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D

bosse-I Intressant att du upplever att din snurrar ett varv (eller två) efter du släppt knappen. Då skulle det enligt tidigare post vara dålig komp? Men din startar, vilket min inte gör. Så kanske min investering var slöseri på pengar? Men man kan väl alltid ha nån nytta av en komp mätare. ;-)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top