Honda Cb250N -80 startproblem

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bilens generator kommer att steka hojens laddregulator. Om det är batterirelaterat kommer hojen att hoppa igång - och du kan söka vidare på taskig kablering/kontaktering.

Okej då vet jag, då lärde man sig nåt nyttigt idag.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Lägger upp ljudfil när jag fått de nya kablarna. Tror inte det är lönt att fortsätta utan att byta dem först.
Ev ny tändspole? Tål att fundera på. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När uppstod problemet? Var det så när du köpte hojen, efter startmotorrenoveringen eller efter någon upprensning av elsystemet?

Ett klassiskt tips är att ta loss tändhattarna och klippa av en cm av tändkabeln ifall det är oxid där. Inte troligt i detta fall då oxid i så fall skulle kommit samtidigt på bägge sidor. Den går ju inte ens på ena cylindern.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
När uppstod problemet? Var det så när du köpte hojen, efter startmotorrenoveringen eller efter någon upprensning av elsystemet?

Ett klassiskt tips är att ta loss tändhattarna och klippa av en cm av tändkabeln ifall det är oxid där. Inte troligt i detta fall då oxid i så fall skulle kommit samtidigt på bägge sidor. Den går ju inte ens på ena cylindern.

Den startade när jag fick hem den, sen efter ca 1 månad vägrade den, sprang igång den och ägnade vintern åt felsökning och renovering av förgasare, startmotor och annat smått och gott. Efter nåra månader på sjukhus och rehabilitering så ville jag ut och köra och märkte att den lille rackaren fortfarande va tjurig! :-D
Klippte kablarna nån cm, Det hjälpte inte, vilket som du skriver är ganska klassiskt knep. Börjar misstänka tändspolarna då de är det enda (förutom hattar och tändkabel) som jag inte fixat.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Rimligen kan man stryka allt som fungerar när den knuffas igång från listan med möjliga fel.
Hur skulle t.ex. tändkablarna eller förgasarna kunna veta om motorn dras runt av en elmotor eller av en svettig och arg gubbe?

Första saken som jag skulle kontrollera när jag strukit klart på listan av möjligs fel är om startmotorn går tillräckligt fort.
EDIT: Om startmotorn är nyrenoverad. Vilken eller vilka delar byttes inte? Både rotor och stator borde kunna ge problem med att den inte kommer upp i rätt varvtal för att starta.



En liten anekdot på samma tema:
En startmotor till en Porsche 924 kostade massor med pengar och det är många som i ett lyckorus upptäckt att en startmotor till en Golf har samma mått, kostar en bråkdel och åtminstone förr fanns i en butik nära dig. Lyckan grumlades dock en smula när Golfstarten monterats och Porschen vägrade starta. Efter en lång och komplicerad felsökning där bilen med enkelhet gick att knuffa igång kom de till slut fram till att skillnaden mellan de olika startmotorerna är rotationsriktningen.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett klipp från tuben. Du kanske har kollat värdena redan.
https://youtu.be/PtosXhV43qY

Hondan har inte mekanisk tändförställare? Mina Kawor har det. Vid 3000 varv ändrar den förtändningen. Kan kärva.
Gjort kompprov?
Cdi-boxen? Min Zundapp la av åtta mil hemifrån. Kickade och sprang i 1,5 timme innan den startade igen. Funkade hela vägen hem men inte dagen efter. Ny kostade 680 spänn vilket är nära en mille i dagens penningvärde! Hojen kostade 4000 och en liter 99 oktan kostade 1,68.

Hoppas det löser sig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett klipp från tuben. Du kanske har kollat värdena redan.
https://youtu.be/PtosXhV43qY

Hondan har inte mekanisk tändförställare? Mina Kawor har det. Vid 3000 varv ändrar den förtändningen. Kan kärva.
Gjort kompprov?
Cdi-boxen? Min Zundapp la av åtta mil hemifrån. Kickade och sprang i 1,5 timme innan den startade igen. Funkade hela vägen hem men inte dagen efter. Ny kostade 680 spänn vilket är nära en mille i dagens penningvärde! Hojen kostade 4000 och en liter 99 oktan kostade 1,68.

Hoppas det löser sig.

Bra video, kan konstatera att jag läste schemat rätt att batteriet inte behövs till tändningen. Stämmer även att bägge stiften måste vara jordade för att tändningen ska funka.

Synd att vi inte har kick på våra "nyare" modeller av CB250N då hade man kunna strunta i batteriet och startmotorn och spara några kg i vikt för ökad prestanda:D
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har kick på min och det går att installera på era hojar eftersom tidigare årsmodell med samma motor hade kick men som du säger är det inte helt nyttigt att köra utan batteri även om det går, coilsen på statorn skulle brinna upp. Det finns Battery eleminator kit att köpa: http://www.oregonmotorcycleparts.com/BEC.html fast jag satsar nog på ett litet och lätt litiumbatteri istället.


Föresten går hojen bra genom hela registret på alla växlar efter att du sprungit igång den?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kick på min och det går att installera på era hojar eftersom tidigare årsmodell med samma motor hade kick men som du säger är det inte helt nyttigt att köra utan batteri även om det går, coilsen på statorn skulle brinna upp. Det finns Battery eleminator kit att köpa: http://www.oregonmotorcycleparts.com/BEC.html fast jag satsar nog på ett litet och lätt litiumbatteri istället.


Föresten går hojen bra genom hela registret på alla växlar efter att du sprungit igång den?

Jag vet att man kan köpa kicken men frågan är hur mycket jobb det är att få dig den? Har för mig att den inte heller är så billig då jag kollade.

Helt klar är det inte nyttigt att köra utan batteri, glömde skriva. Skulle jag få för mig att ta bort batteriet hade jag testat med en stor kondensator fast frågan är väl den om den är så mycket mindre lättare än ett lite batteri då det bara ska klara av lyset, blinker och tuta?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du skrev ju tidigare att det nog inte är bra att köra utan batteri så visst nämnde du.

Lite OT nu.. :gnissla

Jag uppfattar det som att det inte är svårt alls mer än att man måste ta isär motorn och köpa rätt delar. När det gäller CB/CM400 ska man hålla reda på om man har 5 eller 6 växlar. Vid 6 krävs det modd (osäker på hur det gick för killen som hade 6 växlar) om nu inte CB250 med kick också har 6 växlar. Det finns en risk att det inte är lönt.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Jag har kick på min och det går att installera på era hojar eftersom tidigare årsmodell med samma motor hade kick men som du säger är det inte helt nyttigt att köra utan batteri även om det går, coilsen på statorn skulle brinna upp. Det finns Battery eleminator kit att köpa: http://www.oregonmotorcycleparts.com/BEC.html fast jag satsar nog på ett litet och lätt litiumbatteri istället.


Föresten går hojen bra genom hela registret på alla växlar efter att du sprungit igång den?

Jodå, den går jämt och fint, körde lite mer än 40 mil i sträck med den utan minsta problem (förutom att springa igång efter mat och bensinstoppen alltså). Varvar villigt, nu kör jag inte racingfart längre men den tuggade på i motorvägsfart (ca 130) utan problem förutom att gubben blev lite välskakad av vibrationerna. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jodå, den går jämt och fint, körde lite mer än 40 mil i sträck med den utan minsta problem (förutom att springa igång efter mat och bensinstoppen alltså). Varvar villigt, nu kör jag inte racingfart längre men den tuggade på i motorvägsfart (ca 130) utan problem förutom att gubben blev lite välskakad av vibrationerna. :)

Lite OT, men vilka varv har du på motorn i 130 km/h? Tycker min varvar rätt friskt redan i 90 ;) toppar inte dessa typ 136 km/h:va
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Lite OT, men vilka varv har du på motorn i 130 km/h? Tycker min varvar rätt friskt redan i 90 ;) toppar inte dessa typ 136 km/h:va

Jodå nästan fullt varv så det blev inte nåra långa stunder i dessa "extrema" hastigheter. Men runt 100 - 110 är den faktiskt bekväm att köra, men allra bäst runt 90, då slipper man vibrationerna.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Ett klipp från tuben. Du kanske har kollat värdena redan.
https://youtu.be/PtosXhV43qY

Hondan har inte mekanisk tändförställare? Mina Kawor har det. Vid 3000 varv ändrar den förtändningen. Kan kärva.
Gjort kompprov?
Cdi-boxen? Min Zundapp la av åtta mil hemifrån. Kickade och sprang i 1,5 timme innan den startade igen. Funkade hela vägen hem men inte dagen efter. Ny kostade 680 spänn vilket är nära en mille i dagens penningvärde! Hojen kostade 4000 och en liter 99 oktan kostade 1,68.

Hoppas det löser sig.

Tackar. Jodå testat med CDi från en annan (väl fungerande) 250 av samma årsmodell. Ingen skillnad. :-(
Förtändningen är nog mekanisk? Nu blev jag osäker. Får kolla det!
99 okran för 1.68? Några år sen det. När en annan körde moppe så kostade 1 liter runt 70 öre. Tyckte det va hemst när soppan gick upp till närmare kronan.. Att jämföra med dagens pris :-D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är lite lur på att förtändningen ändras av CDI:n kollade på cmsnl https://images.cmsnl.com/img/partsl...nkcase-covr-generator_bigma000119e09_589b.gif och då borde det ju finna några rörliga delar som ska ändra sig. Som jag fattar det är det "pickupen" till tändningen som sitter på utsidan av svänghjulet med den vita och blå kabeln och då fattar jag inte hur det hela ska gå till.

Om du lånat en CDI som funkar, kan du låna en startmotor? Hade varit intressant att testa annan startmotorn om den har bättre snurr även om din är renoverad då hojen går bra i övrigt. Kan det blivit nån miss i renoveringen så den går för sakta?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bosse har säkert rätt om startmotorn. Startmotorn spinner men gör cylindrarna det vid startförsök?

Har du servat startmotorn själv?
Om inte finns beskrivning. Tror det är samma startmotor på dessa Hondor så manualen till CB400 borde funka. De går igenom startmotorn i del 17 i Honda shop manual: http://dk.toastednet.org/CM400A/Honda_-_Shop_Manual_1978-1981_CB400T_CM400T.pdf

Starter clutch, del 10-7.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Bosse har säkert rätt om startmotorn. Startmotorn spinner men gör cylindrarna det vid startförsök?

Har du servat startmotorn själv?
Om inte finns beskrivning. Tror det är samma startmotor på dessa Hondor så manualen till CB400 borde funka. De går igenom startmotorn i del 17 i Honda shop manual: http://dk.toastednet.org/CM400A/Honda_-_Shop_Manual_1978-1981_CB400T_CM400T.pdf

Starter clutch, del 10-7.

Jodå kolvarna åker upp och ner med bra fart. Served inte startmotorn själv utan lämnade den till en som skulle kunna sånt då jag inte hade möjlighet själv. Förhoppningsvis utfördes servicen, men osvuret är bäst då man aldrig kan veta om det blir gjort om man bara betalar för det ;-)
Jodå det är samma startmotor på dessa två modeller (efter vad Honda säger och de får jag nog lita på).
Ska plocka sönder den själv och se om det finns något intressant inuti. Får väl hitta ett servicepaket till den och byta själv för säkerhets skull.
Tyvärr sålde min bekante sin maskin så jag kan inte ta hans startmotor. Vilket hade varit intressant att testa.
Skulle byta tändkablar men de verkar gjutna i tändspolen så det projektet las ner men bytte tändhattar, men det gjorde ingen skillnad.
Mätte upp alternator och fick ungefär samma värden som i filmen så den är det inte som spökar iaf.
Så nu återstår bara ny service på startmotorn att testa.
Får tacka alla som kommit med idéer och förslag! Heders till er alla. (Och håll tummarna för att jag får tag på delar till startmotorn och får det hela att fungera)!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du testat med startgas i samband med startmotorförsöken?
Långskott förvisso..... :rodnar men om tändningen står lite fel så kan det kanske ge nåt.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Har du testat med startgas i samband med startmotorförsöken?
Långskott förvisso..... :rodnar men om tändningen står lite fel så kan det kanske ge nåt.

Med och utan startgas, ingen skillnad. :)
Tändningen har jag inte kollat förvisso, men det ska va gjort precis innan jag köpte den. Får kolla det med, vem vet, kanske den kan ändra sig pga vibrationerna?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett jäkla långskott till, men jag tror att vi har en varvtalsmätare på jobbet att mäta varven på ventilationsaggregat om jag minns rätt skulle jag nog kunna låna den och kolla vilket varv som min hoj har på veven då man kör startmotorn. Skulle du kunna göra nåt liknande och mäta varvtalet på veven då man kör startmotorn skulle vi kunna se om det skiljer mycket mellan min och din hoj.


Har du kollat kompen? Tänker om nån ventil skulle läcka även om ventilspelet är okej. Min hoj hade gått ca 1300 mil då den köptes om jag minns rätt, men jag fick slipa ventilerna på toppen då en av ventilerna inte var hundra tät.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top