Honda Cb250N -80 startproblem

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror utan att vara nån expert att spänningfallet som startmotorn ger vid dess användning räcker till att sänka spänningen så mycket att hojen inte ska tända med kompression. Min Canam 400 fyrhjuling gjorde precis så, startmotorn gick hur fint som helst men den startade inte men drog man igång den med magnapullen startade den utan problem, det berodde på oxid på minuspolen och det var inte mycket oxid det rörde sig om för att skapa detta problem.

Vore intressant att veta hur det är gjort när man kollat gnistan med tändstiften? Har tändstiften suttit i toppen och man haft andra stift till att kolla om hojen ger gnista? Kan nog vad så att om man testat utan stift i toppen så får man betydligt mindre spänningsfall från startmotorn då motorn går lätt runt utan komp och då får man gnista.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Fattar inte vad felet kan vara. Antar att du vridit på tändningen när du körde separat batteri direkt på startmotor och jord.

Lite ot kanske. Min TDM vägrade att starta en vinterdag för något år sedan. 3-4 grader ute. Startmotorn snurrade som vanligt. Laddade batteriet. Samma sak igen. Laddade pånytt, rullade ner den i tvätthallen i garaget. Tvättade inför säsomgsuppehållet. Startade motvilligt efter lite nötande. Nytt batteri ett par månader senare. Startade direkt och har gjort så sedan dess.
Min Kawa 750 twin har ett gammalt Biltema-batteri som är lite mindre än original. Har hojen stått en vecka eller så går den knappt runt på startmotorn. Ni vet det blir tyst mellan kolvslagen. Men när den väl går runt ett par varv så startar den. Har kick men har bara testat för att testa.

En anledning till att startreläer pajar är att man bränner dom när man fortsätter att hålla in startknappen när startmotorn inte längre går runt. Man bränner kontaktytorna i solenoiden.

Ungefär som jag gör när jag startar Kawan ibland då...

Har en fyrcylindrig Kawa 750 som jag bytt startmotorkoppling på 5-6 gånger. Behöver byta igen. Den startade på 2-3 bensprattel. Parkering vid nedförsbacke men det gick även bra utanför Donken på Sveavägen.
Startmotorkopplingen på TS Honda har inget med startproblemet att göra.

Återkom om hur du kopplade det separata batteriet och om tändningen var påslagen. Dödarknappen på On. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag ganska förvirrad kollade de scheman jag hittar på nätet men där verkar ju inte batteriet vara kopplat till tändningen på CB250N:va missar jag nåt? Ska kolla Haynes i manualen jag har garaget då jag ger jämthunden mat om det verkligen stämmer.

Stämmer detta kan felet vara att man inte får nog snurr på motorn via startmotorn för att få nog med spänning från primärlindningen för att få gnista, stämmer detta är det troligt att man får gnista om man lossar tändstiften från toppen och kör startmotorn utan att ha komp då den snurrar fortaren och kompen inte släcker gnistan.

Jag skulle också kolla kontaktdonen som sitter bakom vänster sidokåpa som går till tändningen att dom inte är oxiderade om det skulle vara nåt där som skulle skapa motstånd där. Finns också ett kontaktdon mellan CDI:n och tändspolen kolla där med efter oxid, minns jag rätt sitter detta kontaktdon under tanken, kolla då också att du verkligen har jord till tändspolen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag kollat i Haynes boken och det är samma där, tändningen går inte över batteriet och jag tror inte jag missat nåt utan alla kablar går från statorn direkt till CDI:n och vidare till tändspolen och tändningen slås av genom att en kabel till CDI:n jordas. Här finns ett schema som verkar samma som Haynes manualen men i färg om jag nu har fel https://www.caferacer.net/forum/att...l-models-1-pdf-march-3-2012-11-24-pm-346k.jpg

Vet inte vad man ska tro, men antingen får inte startmotorn nog snurr för att motor ska orka tända eller så är det nåt i tändsystemet som fallerar lite så att det kräver högre varv än tänkt på motorn för att orka tända vilket man kanske får med att springa igång hojen.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Boost 3 och bosse-i: Extrabatteriet kopplades med jord till blocket och plus till startmotorn, vilket borde göra så att all kräm kom till startmotorn och inget drogs från "fasta" batteriet.
Ny jordkabel drogs från batteriet till tändspolarna när jag bytte startrelä och drog nya kablar där med. (De var i bra skick men tänkte att lika bra, nåra trådar kostar inte mycket.) :)

CBR1: Nyrenoverad startmotor så där ska inte vara några problem. Den snurrar på som bara den och låter som den ska.
Tack för förslagen! Nu ska jag bara ha hem nya tändkablar och "tändhattar" och testa om det gör någon skillnad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Boost 3 och bosse-i: Extrabatteriet kopplades med jord till blocket och plus till startmotorn, vilket borde göra så att all kräm kom till startmotorn och inget drogs från "fasta" batteriet.
Ny jordkabel drogs från batteriet till tändspolarna när jag bytte startrelä och drog nya kablar där med. (De var i bra skick men tänkte att lika bra, nåra trådar kostar inte mycket.) :)

CBR1: Nyrenoverad startmotor så där ska inte vara några problem. Den snurrar på som bara den och låter som den ska.
Tack för förslagen! Nu ska jag bara ha hem nya tändkablar och "tändhattar" och testa om det gör någon skillnad.

Om du kopplat plus direkt till startmotorn och inte startreläet är draget borde det bli full ström till startmotorn och ingen ström bör gå till övriga elsystemet.

Klokt att byta tändkablar, tändhattar och sen kolla igenom alla kontaktdon i tändningen. Tror dock att du behöver skarvar till tändkablarna för på min hoj verkar i alla fall tändkablarna vara gjutna i tändspolen, vet inte om det är så på alla modeller. Jag skulle börja med nya hattar om det är fasta tändkablar i din hoj, om det inte blir skillnad skulle jag ge mig på kablarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3 och bosse-i: Extrabatteriet kopplades med jord till blocket och plus till startmotorn, vilket borde göra så att all kräm kom till startmotorn och inget drogs från "fasta" batteriet.
Ny jordkabel drogs från batteriet till tändspolarna när jag bytte startrelä och drog nya kablar där med. (De var i bra skick men tänkte att lika bra, nåra trådar kostar inte mycket.) :)

CBR1: Nyrenoverad startmotor så där ska inte vara några problem. Den snurrar på som bara den och låter som den ska.
Tack för förslagen! Nu ska jag bara ha hem nya tändkablar och "tändhattar" och testa om det gör någon skillnad.

Om du inte skruvat lös + kabeln från startreläet så prova samma sak med startkablar fast skruva lös all förbindelse med startrelä.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det som är intressant i det hela är att tändningen inte verkar har nåt med batteriet att göra, eller har nån en annan tolkning av schemat jag postat tidigare i tråden?

Det svåra i detta fal borde vara att avgöra om det är tändningen som inte är hundra för att tända vid det varvtal som startmotorn klarar av att få till eller om det är startmotorn som går för sakta för att få nog snurr på motorn för att få bra gnista. Hojen verkar ju tänt till med ihopknackade stift så det kan ju knappast vara mycket som fattas för att få igång den med startmotorn.

Kom på en sak till hur ser det ut i gängan till tändstiften, är det sot och allsköns elände i gängan på toppen? Om jag minns rätt så har en kompis nämt att han hade detta problem på just sin CB250N tror också han sa nåt om att bägge stiften ska vara jordade för att tändningen ska funka som den ska, detta är inget jag själv varit ut för så hur detta stämmer vet jag inte men kan ju vara värt att kolla hur det ser ut i gängan till stiften för det är ju ingen större operation.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Testat med att ta ut tändstiften för koll av gnista (på de stift som satt i) jodå gnista fanns. Lät stiften sitta i sina hål och testade med ett par nya, också där gnista. Skiftade till de nya och provade (tredje paret nya stift nu) inget hände. Kollade gnista på nytt med befintligt batteri och stift i hålen, jodå gnistrar hur bra som helst! Men byte av kablar och hattar blir det på tisdag i vilket fall som.
Kopplade ur solenoiden (Relä)(bara för att) men det gör varken till eller från. Jodå tändning tillslagen när jag kört separat batteri till startmotorn. (Ganska onödigt arbete annars) ;-)

Får kolla om tändkablarna är fastgjutna eller ej, verkar som om de skulle kunna bytas men osvuret är bäst!
Tackar och bugar för alla förslag! Fler idéer så låt dem komma bara.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har du stödet nere när du kör på startmotorn? Antar att det är uppfällt när du springer igång den.

Bara så att det inte spökar.......
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du stödet nere när du kör på startmotorn? Antar att det är uppfällt när du springer igång den.

Bara så att det inte spökar.......

Finns igen brytare på stödet, vet inte om det överhuvudtaget funnits på CB250N. Jag har en 81:a och den har inte brytare ill stödet och den finns inte heller med på elschemat så troligtvis har det aldrig funnits på någon modell av CB250N. Neutralkontakten och kopplingskontakten påverkar startmotorns relä men i det fallet så går ju inte startmotorn alls.

Som jag tolkar schemat är att har man tändningen eller dödaren på styret i off läge så jordas en kabel som går till CDI:n precis som på en gammeldags moped, med tändlås och dödaren i on läge ligger denna kabel i luften till man slår av motorn. Inget annat verkar finnas i dödarkretsen till motorn.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Finns igen brytare på stödet, vet inte om det överhuvudtaget funnits på CB250N. Jag har en 81:a och den har inte brytare ill stödet och den finns inte heller med på elschemat så troligtvis har det aldrig funnits på någon modell av CB250N. Neutralkontakten och kopplingskontakten påverkar startmotorns relä men i det fallet så går ju inte startmotorn alls.

Som jag tolkar schemat är att har man tändningen eller dödaren på styret i off läge så jordas en kabel som går till CDI:n precis som på en gammeldags moped, med tändlås och dödaren i on läge ligger denna kabel i luften till man slår av motorn. Inget annat verkar finnas i dödarkretsen till motorn.

Mkay då är det ju garanterat inte det som spökar.:tummenupp
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Är stiften torra efter startförsök ?
I så fall kan det vara bränslerelaterat. Det är väl vacuumförgasare på den ? Kollat så att trottlarna är som dom ska ?
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Stiften blir ganska sura efter startförsök. Men det är ganska naturligt. Jodå trottlar är ok, nyrenoverad förgasare. Den sidan funkar och verkar va rätt inställda. Om det hade varit större problem där så borde den inte vara körbar efter man sprungit i gång den?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vi måste få höra en ljudfil eller video på hur snabbt startmotorn orkar dra runt motorn.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Om du tar starthjälp från ett fräscht bilbatteri? Bilen MÅSTE vara avstängd när du gör detta.

Som skrivit tidigare, testat det med. :)
iofs inte batteriet i bilen men vid sidan av. Sprillans nytt då jag ändå skulle byte på bilen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du tar starthjälp från ett fräscht bilbatteri? Bilen MÅSTE vara avstängd när du gör detta.

Bara en frånga varför måste bilen vara av, är som intresserad av detta?

I detta fall så har ju tändningen ingenting att göra med övriga elsystemet som generator och batteri som jag förstår det av att läsa schemat. CB250N bör gå att köra helt utan batteri men det är nog inte att rekommendera för jag vet inte vad som då händer med övriga elsystemet om nåt annat tar skada utan batteri. Det borde gå att testa detta genom att ta bort batteriet och lossa generations tre kablar i dess kontaktdon under vänster sidokåpa då borde inget kunna hända, tyvärr kan jag inte testa det på min hoj för jag kan inte springa igång den på ett ben och på kryckor ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bilens generator kommer att steka hojens laddregulator. Om det är batterirelaterat kommer hojen att hoppa igång - och du kan söka vidare på taskig kablering/kontaktering.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top