Honda Cb250N -80 startproblem

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Hej!
Har problem att starta min Honda på elstarten (kick finnes ej) Nytt batteri, ventil spel ok, ny stift, bränsle fram till cylindern ok, gnista på stift. testat med startgas hjälpte inte ett dugg, men när man springer igång den startar den direkt, dödaren ok, (tror inte den hade gått att springa i gång om den hade varit problemet). startmotor nyservad. Jag har testat med olika nya batterier, t o m med ett bilbatteri som funkar att starta en större bil.
Vad mer kan man kolla?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om den startar och går bra när du springer i gång den, så borde problemet ligga i kretsen batteri-kablar-startrelä-anslutningar- startmotor. En gissning är att tändsystemet inte får tillräckligt hög spänning när du kör startmotorn. Snurrar startmotorn på normalt?
Mät batterispänningen när du kör startmotorn.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Batterierna tappar ca 1.5 volt. Från 13.6 till 12.1 på sprillans nytt batteri. Startmotorn snurrar normalt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En liten koll. Om du slår på halvljus och kör startmotorn, är det fortfarande bra ljus?
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Blir lite svagare men inte mycket. En fråga till. Skulle man kunna koppla ett batteri enbart till startmotorn och ha "original" batteriet till resten? Bara för att testa? Åt helsicke för många år sen man läste el lära.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Min misstanke var att det var oxid på batterikabelns anslutning till startreläet. Men då är det inte mycket spänningsfall där.
Nu vet jag inte var startreläet sitter på dom. Men det borde gå att dela på sladdarna så att du försörjer hojen från sitt eget batteri och ansluter ett annat batteri till startreläet.
Skumt fel. Hoppas nån smartare än jag kan lista ut var felet sitter.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Turligt nog sitter reläet precis vid batteriet, ca 5 cm kabel mellan relä och batteri. Ska testa med två batterier i morgon. Tack för idéerna och svaren!
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Prova att koppla ett batteri direkt på startmotorn med tändningen på. Då kopplar du förbi startrelä och sånt. Om den startar då är det något skumt med kretsen som styr startrelät.
Vill minnas att jag hade ett konstigt fel på någon hoj då den inte startade så länge jag höll inne startknappen, men den kunde hoppa igång när jag släppte knappen. Minns inte vad problemet var, dock.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Tjo. Testade med ett batteri direkt till startmotorn, den snurrade på som den ska men inte f-n startade cykeln. Sprillans nya stift sattes i, nyladdat batteri för tändkretsar mm, egen nyladdat batteri till startmotorn, nytt försök och ingen start. Sprang i gång den och den startade direkt.
Börjar mer eller mindre förtvivla nu.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Stödkontakt/koppling indragen?

Kolla om du har 12v på tändspolen(arna) när du kör med startmotorn eller ta ett löst stift och kolla om det kommer gnista.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Som jag skrev i början så kommer det gnista. På spolarna är spänningen strax över 12 V. :) Koppling inne eller ute, har ingen betydelse i friläge, gnistan är där. kontakt för stödet finns inte.
Den går att springa i gång. Två batterier ett för tändsystem och ett separat för startmotor, likväl ingen lycka.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Mycket mystiskt. Antar att det är elektronisk tändning på den, så det inte finns brytarspetsar som ställer till det.
Skulle tro att du får högre varv på motorn när du springer igång den än när den dras runt av startmotorn. Kanske därför den startar då.
Kanske tändkablarna är dåliga, så det blir överslag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett jäkla långskott testa knacka ihop stiften till kanske ca 0.4 mm och se om den startar då, undra om kompen tar död på gnistan?
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Låter som en ide! Nya kablar beställda.
Knabbade ihop till 0.5, inget hände, 0.4 och den tände till lite som hastigast. Sen vägrade den igen. Bytte stift och knabbade ihop till till 0.45 och den tände för en skeund (knappt, gick några varv bara)
Testade med rekommenderade 0.6 och 0.7 inget hände.
Tack för alla förslag! Fortsätta komma med idéer, mina är slut.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När du testade separat batteri enbart för start gick du förbi startrelätet då typ la startkablal minus direkt i jord och + startkabel på startmotorns +? Om du gjort så borde den startat tycker men om du kopplat på annat sätt så de båda batterierna blev ihopkopplad just vis startögonblicket så startar den inte såklart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite mer långskott. Skruvade ihop min CB250N igår och pluskabeln från batteriet direkt till startreläet och sen delar spänningsmatningen sig på startreläet och går vidare till övriga elsystemet. Kan du ha oxid nånstans runt startreläet eller pluspolen? Mer långskott ta en startkabel mellan pluspolen och matningen av startreläet och testa, det borde hjälpa om du har spänningsfall där. Du kan säkett få ett spänningsfall i elsystemet då det ska gå mycket ström då du kör med startmotorn medan det inte märks då du springer igång hojen då tändningen inte tar mycket ström. Du behöver inte ha mycket resistens (motstånd) för att få hyfsat spänningfall då du drar mycket ström.

Som Boost 3 skriver, se till att inte parallellkoppla batterierna via startmotorn om du kör med extra batteri till startmotorn utan lossa pluskabeln på startreläet eller startmotorn då du testat. Men håll koll på det hela för det är grova kablar och inga säkringar i kablaget till startmotorn så du inte kortsluter eller sätter lös eld.

Hur har du med jorden av tändspolen? Tänker om den är dålig kan säker det lilla spänningsfall du får av startmotorn räcka för att inte tända och då kan du ju ändå ha "full spänning" till tändspolen. Tror det sitter en jordkabel vid tändspolarna men kan minnas fel att spolen jordar direkt i ramen.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har du kontrollerat start kopplingen ?
"Ryddarn" här har renoverat sin 2 gånger (CB 900)
Bytte själv min till R6 2005 (CB1100)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad menar du med start kopplongen, startreläet eller den mekaniska inkopplingen av startmotorn?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den mekaniska inkopplingen.
Start clutch om du vill kolla Youtube.

Borde man inte höra om den är dålig eller märka att motorn inte dras runt som den ska? Eller kan den vara svårt att upptäcka detta fel?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top