REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25

    Honda Cb250N -80 startproblem

    Hej!
    Har problem att starta min Honda på elstarten (kick finnes ej) Nytt batteri, ventil spel ok, ny stift, bränsle fram till cylindern ok, gnista på stift. testat med startgas hjälpte inte ett dugg, men när man springer igång den startar den direkt, dödaren ok, (tror inte den hade gått att springa i gång om den hade varit problemet). startmotor nyservad. Jag har testat med olika nya batterier, t o m med ett bilbatteri som funkar att starta en större bil.
    Vad mer kan man kolla?

  2. #2
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    837
    Om den startar och går bra när du springer i gång den, så borde problemet ligga i kretsen batteri-kablar-startrelä-anslutningar- startmotor. En gissning är att tändsystemet inte får tillräckligt hög spänning när du kör startmotorn. Snurrar startmotorn på normalt?
    Mät batterispänningen när du kör startmotorn.
    Racing is the process of turning money into noise.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25
    Batterierna tappar ca 1.5 volt. Från 13.6 till 12.1 på sprillans nytt batteri. Startmotorn snurrar normalt.

  4. #4
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    837
    En liten koll. Om du slår på halvljus och kör startmotorn, är det fortfarande bra ljus?
    Racing is the process of turning money into noise.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25
    Blir lite svagare men inte mycket. En fråga till. Skulle man kunna koppla ett batteri enbart till startmotorn och ha "original" batteriet till resten? Bara för att testa? Åt helsicke för många år sen man läste el lära.

  6. #6
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    837
    Min misstanke var att det var oxid på batterikabelns anslutning till startreläet. Men då är det inte mycket spänningsfall där.
    Nu vet jag inte var startreläet sitter på dom. Men det borde gå att dela på sladdarna så att du försörjer hojen från sitt eget batteri och ansluter ett annat batteri till startreläet.
    Skumt fel. Hoppas nån smartare än jag kan lista ut var felet sitter.
    Racing is the process of turning money into noise.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25
    Turligt nog sitter reläet precis vid batteriet, ca 5 cm kabel mellan relä och batteri. Ska testa med två batterier i morgon. Tack för idéerna och svaren!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Timmele
    Hoj
    2010 BMW K1300GT, 1985-Yamaha XT350
    Inlägg
    25
    Prova att koppla ett batteri direkt på startmotorn med tändningen på. Då kopplar du förbi startrelä och sånt. Om den startar då är det något skumt med kretsen som styr startrelät.
    Vill minnas att jag hade ett konstigt fel på någon hoj då den inte startade så länge jag höll inne startknappen, men den kunde hoppa igång när jag släppte knappen. Minns inte vad problemet var, dock.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25
    Tjo. Testade med ett batteri direkt till startmotorn, den snurrade på som den ska men inte f-n startade cykeln. Sprillans nya stift sattes i, nyladdat batteri för tändkretsar mm, egen nyladdat batteri till startmotorn, nytt försök och ingen start. Sprang i gång den och den startade direkt.
    Börjar mer eller mindre förtvivla nu.

  10. #10
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 099
    Stödkontakt/koppling indragen?

    Kolla om du har 12v på tändspolen(arna) när du kör med startmotorn eller ta ett löst stift och kolla om det kommer gnista.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25
    Som jag skrev i början så kommer det gnista. På spolarna är spänningen strax över 12 V. :-) Koppling inne eller ute, har ingen betydelse i friläge, gnistan är där. kontakt för stödet finns inte.
    Den går att springa i gång. Två batterier ett för tändsystem och ett separat för startmotor, likväl ingen lycka.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Timmele
    Hoj
    2010 BMW K1300GT, 1985-Yamaha XT350
    Inlägg
    25
    Mycket mystiskt. Antar att det är elektronisk tändning på den, så det inte finns brytarspetsar som ställer till det.
    Skulle tro att du får högre varv på motorn när du springer igång den än när den dras runt av startmotorn. Kanske därför den startar då.
    Kanske tändkablarna är dåliga, så det blir överslag.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 707
    Ett jäkla långskott testa knacka ihop stiften till kanske ca 0.4 mm och se om den startar då, undra om kompen tar död på gnistan?

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    25
    Låter som en ide! Nya kablar beställda.
    Knabbade ihop till 0.5, inget hände, 0.4 och den tände till lite som hastigast. Sen vägrade den igen. Bytte stift och knabbade ihop till till 0.45 och den tände för en skeund (knappt, gick några varv bara)
    Testade med rekommenderade 0.6 och 0.7 inget hände.
    Tack för alla förslag! Fortsätta komma med idéer, mina är slut.
    Senast redigerat av Mussemouse den 2019-08-02 klockan 12:38.

  15. #15
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 537
    När du testade separat batteri enbart för start gick du förbi startrelätet då typ la startkablal minus direkt i jord och + startkabel på startmotorns +? Om du gjort så borde den startat tycker men om du kopplat på annat sätt så de båda batterierna blev ihopkopplad just vis startögonblicket så startar den inte såklart.
    BOOST III

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 707
    Lite mer långskott. Skruvade ihop min CB250N igår och pluskabeln från batteriet direkt till startreläet och sen delar spänningsmatningen sig på startreläet och går vidare till övriga elsystemet. Kan du ha oxid nånstans runt startreläet eller pluspolen? Mer långskott ta en startkabel mellan pluspolen och matningen av startreläet och testa, det borde hjälpa om du har spänningsfall där. Du kan säkett få ett spänningsfall i elsystemet då det ska gå mycket ström då du kör med startmotorn medan det inte märks då du springer igång hojen då tändningen inte tar mycket ström. Du behöver inte ha mycket resistens (motstånd) för att få hyfsat spänningfall då du drar mycket ström.

    Som Boost 3 skriver, se till att inte parallellkoppla batterierna via startmotorn om du kör med extra batteri till startmotorn utan lossa pluskabeln på startreläet eller startmotorn då du testat. Men håll koll på det hela för det är grova kablar och inga säkringar i kablaget till startmotorn så du inte kortsluter eller sätter lös eld.

    Hur har du med jorden av tändspolen? Tänker om den är dålig kan säker det lilla spänningsfall du får av startmotorn räcka för att inte tända och då kan du ju ändå ha "full spänning" till tändspolen. Tror det sitter en jordkabel vid tändspolarna men kan minnas fel att spolen jordar direkt i ramen.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    567
    Har du kontrollerat start kopplingen ?
    "Ryddarn" här har renoverat sin 2 gånger (CB 900)
    Bytte själv min till R6 2005 (CB1100)

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 707
    Vad menar du med start kopplongen, startreläet eller den mekaniska inkopplingen av startmotorn?

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    567
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Vad menar du med start kopplongen, startreläet eller den mekaniska inkopplingen av startmotorn?
    Den mekaniska inkopplingen.
    Start clutch om du vill kolla Youtube.
    Senast redigerat av CBR1 den 2019-08-02 klockan 22:29.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 707
    Citat Ursprungligen postat av CBR1 Visa inlägg
    Den mekaniska inkopplingen.
    Start clutch om du vill kolla Youtube.
    Borde man inte höra om den är dålig eller märka att motorn inte dras runt som den ska? Eller kan den vara svårt att upptäcka detta fel?

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Uppdaterar väl lite, var på sjukgympa i onsdags och det gick bra, rörligheten är bra och slutsträckningen av knäet är också bra. Sjukgymnasten säger att det s [...]

bosse-l
Vill du annonsera ovan? Klicka här