Byte bakdäck er6

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Har nu kört cirka 1000 mil med bakdäcket. Michelin Road 4 tror jag det är. Dags att byta, vågar inte köra mer.
2 frågor... Tips på däck? Är förvisso nöjd men kanske finns bättre? Har ju samma fram.
Sedan vad är rimligt pris när man ringer runt och frågar för att lämna in hela hojen och få däcket bytt? Det är skåne som gäller. Tips? Körde på Mitonga sist, förvisso inte missnöjd men ekonomin är verkligen ansträngd i år så tänkte ta en koll här...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fortsätt med samma däck typ om du är nöjd själv, mil är viktiga o det har du verkligen lyckats klämma ut.

Pris varierar mycket så allt mellan 200 i byte för löst hjul till 1000 för inlämnad hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror starkt på var du lämnar in hojen för byte av bakdäck
Elit MC (Göteborg) tog 3500kr för att byta bakdäcket på en BMW R1200GS -15
till ett Anakee 2 150/70 17 på innan hojen såldes (försäljningsförmedling) våren 2019.

Det blir väl ca 1500kr för däcket och 2000kr för att byta däcket ?

Att BMWs originaldimension för bakdäcket är 170/60 17 spelar väl ingen roll, man tar vad man har inne på lagret.

Priset 3500kr framgick av Elit MC s redovisning till säljaren.
Jag har fått uppgiften av köparen som talat med säljaren efter affären var klar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad vill du få ut av det nya däcket som du inte tycker att ditt nuvarande har erbjudit tillräckligt av?
Michelin gör annars ytterst bra däck, så det är bara att fortsätta med ett road 5 om du inte har några specifika önskemål på ändringar. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beror starkt på var du lämnar in hojen för byte av bakdäck
Elit MC (Göteborg) tog 3500kr för att byta bakdäcket på en BMW R1200GS -15
till ett Anakee 2 150/70 17 på innan hojen såldes (försäljningsförmedling) våren 2019.

Det blir väl ca 1500kr för däcket och 2000kr för att byta däcket ?

Att BMWs originaldimension för bakdäcket är 170/60 17 spelar väl ingen roll, man tar vad man har inne på lagret.

Priset 3500kr framgick av Elit MC s redovisning till säljaren.
Jag har fått uppgiften av köparen som talat med säljaren efter affären var klar.

Anakee2 har väl inte tillverkats på sisådär 7-8 år? Fanns nog inte i dessa dimensioner heller. Nya Anakee Adventure har ett liknande mönster, det var inte ett sådant?

Men onödigt dyrt kan jag tycka.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad vill du få ut av det nya däcket som du inte tycker att ditt nuvarande har erbjudit tillräckligt av?
Michelin gör annars ytterst bra däck, så det är bara att fortsätta med ett road 5 om du inte har några specifika önskemål på ändringar. :D

Det är i allmänhet klokt att köra med samma däckstyp som man har på framhjulet. PR4 fram håller uppåt 2000 mil så när du kört slut på det nya bakdäcket kan du sätta PR5 på bägge.


Buy quality, cry once
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Anakee2 har väl inte tillverkats på sisådär 7-8 år? Fanns nog inte i dessa dimensioner heller. Nya Anakee Adventure har ett liknande mönster, det var inte ett sådant?

Men onödigt dyrt kan jag tycka.


Buy quality, cry once

googla på
anakee 2

Det var just detta.
1) Gammalt utgånget däck Anakee 2 (inte Anakee 3)
2) Fel däckdimension 150/70 17, inte BMW original 170/60 17

Som gjorde köparen så ********* att han själv (med lite assistans av mig) bytte däck både fram och bak till Metzeler Tourance.
Innan han drog till Alperna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är i allmänhet klokt att köra med samma däckstyp som man har på framhjulet. PR4 fram håller uppåt 2000 mil så när du kört slut på det nya bakdäcket kan du sätta PR5 på bägge.


Buy quality, cry once

Nu svär jag säkert i kyrkan, men jag har kört på flera knepiga kombinationer av däck, och det har inte varit något större problem. Sedan föredrar jag väl att ha ett par bandagsdäck om jag ska köra bana, ett par touringdäck om jag ska toura och så vidare eftersom att de har lite olika saker de är bra på, men det är ju inte direkt så att man kör ihjäl sig direkt om man kör med ett bandagdäck fram och ett touringdäck bak, exempelvis.
Men, det är ju bättre att ha däck som är tillverkade att användas som ett par, speciellt på gamla hojar där resten av geometrin kan få spunk av fel däck. (Eller harleys)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top