Köpa hoj på söndag! HJÄLP

Riesen76

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2019
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha YZF R6 -03
Hej!

På söndag kör jag upp till Göteborg och tittar samt eventuellt köper min första hoj.

Funkar det att lasta på vanligt släp? Hur lastar jag hojjen på bästa sätt?

Fråga nr 2:

Var hos länsförsäkringar idag och kolla upp försäkringar etc, de erbjuder endast hel och halv. Min fråga:

När ägarbytet sker, är jag tvungen att försäkra den redan direkt? eller kan jag vänta tills jag tagit mitt körkort? Läste någonstans att ja måste försäkra den direkt annars måste jag betala ca 100 kr/dag eller nåt.

HJÄLP!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tjena.

1. Ja, det funkar alldeles utmärkt med ”vanligt” släp. Det finns andra som är mer rutinerade än jag men; kör framhjulet mot främre lämmen, spänn t.ex. i styret/handtagen åt främre hörnen (ett spännband per sida) och åt sidorna/snett bakåt från passagerarfotpinnarna. Typ så.
Viktigt är att du inte spänner för hårt så att gaffeln och dämparen bottnar. Det räcker ofta mer mindre kraft än man tror för att hålla hojen stadig.
För att få upp hojen på släpet rekommenderas en ramp, men det går med mer primitiva metoder än så. Jag har lyft upp och ned både en och två hojar för hand med hjälp av en kompis eller två.

2. Om du väljer att ställa av hojen i samband med ägarbytet så behövs bara garageförsäkring, vilket troligtvis handlar om någon/några hundringar om året. Om du inte ställer av hojen och inte försäkrar den så kommer du få en faktura från Trafikförsäkringsföreningen och det vill du inte ha.
Om Länsförsäkringar inte vill samarbeta finns det gott om andra bolag på marknaden.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag och tjejen rullade in hojen i en flyttbil med en stadig planka vi köpt på Bauhaus. Dock gör det på egen risk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top