Underställ - dagens problem

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Var på bandag i går. +30 i skuggan. Första gången på bana med helställ med rätt passform. Har visst gått ner 15 kilo sen jag köpte det förra. Allt bra tills sparkdräkten skulle av. Visste inte att jag svettades snabblim. Så vad är bästa understället för att inte bli kokt mellan körpassen?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Bästa vet jag inte, men jag kör siden från SidenSelma, funkat klockrent. Manligt varumärke också :) Förväntade mig inte så lång livslängd då stället är tunt och ska tvättas med specialtvål bla bla bla. Jag har haft det i fem år cirka, fortfarande helt. Tvättar det i 40 grader med vanligt tvättmedel.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör på everest vanligt underställ men testa dig fram till ett du trivs i med skinnet över.
Sen är det bara ta av skinnet mellan passen för inga underställ gör det svalare, jag har de i första hand för att kunna få av mig stället som annars sitter klistrat på kroppen.

Inga underställ har ännu smält trots syntetmaterial osv. när jag kanat asfalt och jag har gjort det ett jäkla stort antal gånger, över 200km/h som värst så det ska förmodligen till en något alldeles speciell krasch för det ska hända, mao. ser jag ingen anledning att undvika syntet.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag kör med Dainese underpyjamas i år. Funkar bra

Har tidigare kört med diverse gymkläder, underställ och det mesta finkar bättre än inget. Skillnaden i material är framförallt hur effektivt de leder bort fukt och hur svala de är. Vissa tycker om bambu, andra syntet, och sen finns det de av oss som inte vet vad de är gjorda av...
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag kör med billigt bambu-underställ från ITAB, lätt, tunt, lent, funkar lika bra när jag kör skoter på vintern som MC på sommarn. Har inte haft problem med att några kläder svettats fast på kroppen, förutom här jag haft fodret kvar i allvädersstället.
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Bambu är mjukt och svalt. Annars skulle jag satsa på nåt funktionsunderställ med gles väv. Tänk nätbrynja. Det trista med syntet är att det blir dålig lukt så fort. Har ett coolmax-ställ från Louis. Det sitter lite tajt, och man ser ut som en balettsprätt i det, men det ger faktiskt en lätt kylande känsla när pajen är av.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör också bambu när det är varmt. Förvånansvärt skönt. Annars ylle vilket ger god komfort nästan oavsett temperatur. Syntet - no way.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samma här.
Bambu när det är varmt och merinoull när det är kallt.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har både siden och bambuunderställ och jag tycker att siden funkar bäst vid bankörning;
Det är tunnare, ventilerar bättre och torkar på några minuter.

Mvh,
Ingvar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Bambu suger åt sig svetten medan siden transporterar bort den bättre. Siden känns också något svalare och är halt torrt som blött. Båda materialen håller dålig lukt borta betydligt bättre än bomull. Syntet får hela stället att lukta apa med tiden så det går definitivt bort.

Kort sagt: Siden vid värme, merino vid kyla.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Held har ett bra underställ som är kalas; svalare än utan när det är riktigt varmt!:tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tack för alla idèer och tankar.
Tidsbristen gjorde att det fick bli ett McKinley tunt ullställ. Blev förstås blött efter en körning, men det var fortfarande lätt att dra av skinnstället direkt efter körning. Men på race har man ju bara två pass per dag.
Så jag grubblar fortfarande på vilket som passar mig bäst till bandagar med typ 7 pass. Får väl slita av stället efter varje pass om det är riktigt varmt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top