Yamaha Dragstar 650 classic går endast en liten stund sen dör den

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tjenare! Var och köpte mig en dragstar 650 classic - 99 igår. Den hade en defekt när jag köpte den. Tidigare ägare förklarade att den hade börjat gå lite dåligt ett tag och sen gick det över till att det endast gick att starta den en stund för att den sedan dör. Det går att få den att gå om man sprutar in stargas konturnerligt i luftburken, krävs inte så jätte mycket. Men ibland går den lite längre och ibland är det svårt att ens få den att starta.

Tidigare ägare menar även på att han läst av en motorkod som kom upp någon gång och då sa den att det var TPS (throttle position sensor) fel. Men när jag läser om detta så menar vissa på att det inte styr hur mycket bränsle som den skickar på utan att det har något med förbränning av bränslet?

Jag testade att koppla ur TPS, men det var absolut INGENTING som hände, den gick varken bättre eller sämre? Så tror ni det är den som är boven då?

Därför vänder jag mig till er, vad tror ni felet kan vara?

Tack på förhand!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har ingen aning om motorkoder och såna moderniteter, men de symptom du beskriver tyder ju på problem med bränsletillförseln. Man tänker ju automatiskt på bränslefilter, bränslepump/insprutare/förgasare, vilket du nu har på din hoj.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är en förgasarmotor om den är max årg 2002 jag vet inte ens om de finns nyare med insprut. Hursom så tror jag till 90% att bränslepumpen laget av. Kolla alla säkringar i första hand. TPS givaren har inget med soppan att göra den styr tändning typ förtändning vs gasutslag mm. Men du kan ohmmäta den lös stick bara in en multimeter inställd på ohmmätning och vrid sakta tps vredet med en skruvmejesel sakta fram och åter eller ännu lättare montera den på förgasaren och dra ur kontakten och mät medans du sakta drar på gasrullen från tomg till fullt och tillbaka igen. Värdet ska då följa vridningen typ tiga och sänkas utan bortfall bugg . Jag vet inte vilket motstånd den ska ha men de är oviktigt för man letar bortfall kontaktbrist i kolbanan.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Hej igen!

Vill bara meddela er att det som var fel var att "hållaren" som avluftningsslangen från förgasaren går till var helt igensatt av något märkligt, såg ut som det var en puppa eller annat djurliknande grejs. Så efter att man bara tog en skruvmejsel och tog bort skräpet så gick den som ny igen.

Tack för alla tips i tråden!
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Hej igen!

Vill bara meddela er att det som var fel var att "hållaren" som avluftningsslangen från förgasaren går till var helt igensatt av något märkligt, såg ut som det var en puppa eller annat djurliknande grejs. Så efter att man bara tog en skruvmejsel och tog bort skräpet så gick den som ny igen.

Tack för alla tips i tråden!

Najs om du fick den för ett bra pris med tanke på att den inte gick som den skulle, och så var det inte värre än en puppa i maskineriet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top