Motorn utbytt?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Alltså som sagt, jag köpte tillbaka min första hoj, en XJ600S Diversion -99. Jag fick en fix idé att kolla upp vad som hänt med den och beställde ett utdrag från transport styrelsen. Nuförtiden finns inga namn, bara person organisationsnummer och en massa kryptiska interna koder. Dock har jag fått fram följande.

1999-07-12 Första handlaren

1999-07-23 Farsan

2002-04-02 Jag

2002-05-27 Farsan

2002-12-19 Ny ägare 1

2008-03-04 Inbytt på Two Wheels/Northbike

2008-05-05 Ny ägare 2

2008-05-09 Rättning motornummer 4BR268699

2008-07-04 Inbytt på Two Wheels/Northbike

2011-06-28 Ny ägare 3

2013-06-25 Inbytt på Two Wheels/Northbike

2013-07-01 Ny ägare 4

2015-08-18 Tillbaka i vår ägo

Det finns en massa poster emellan men det verkar mest ha att göra med besiktning av/påställning och inbet./utbet. skatt.

Jag har pratat med kvinna som bara ägde den i 2 månader (Ny ägare 2) och vars köp sammanfaller med rättningen och hon säger att den gick som en klocka och att i varje fall hon inte kände till något motorbyte. Efter att ha snokat runt på nätet verkar det som att Yamaha efter mitten på -99 inte har samma slutsiffror på VIN och motornumret.

Finns det ändå något sätt att utifrån dessa se om det är matching numbers som dom säger i bilkretsar? Skall tilläggas att som jag skrev i en annan tråd så stämmer inte siffran i positionen för årsmodell i VIN på min hoj. Jag har en nolla men det skall vara ett X konstigt nog.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det spelar väll ingen roll lixom. Hojen är ju en dussin hoj som troligen inte har något framtida samlingsvärde, utan e den besiktigad o godkänd i det utförande den är i så ut o kör det är sommar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sen kan de vara ägare nr 1 som byt motor å sålt vidare hojen utan att nämna de..
Egentligen så har de ju ingen betydelse då, orginal som orginal. .
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
2008-05-09 Rättning motornummer 4BR268699

Motorn som satt i stämde inte med papperen och de rättade till det lilla misstaget så att nästa ägare slipper problem med försäkringsbolaget....... :va
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag pratade med ägaren efter kvinnan och han hade det bestämda intrycket att inget gjorts åt den, alltså att orginalmotorn satt där. Det säger ju i och för sig inget. Den har enligt papperen gått 3900 mil. Jag tror inte det är så vanligt att dom havererar redan vid 3600 (då vi köpte tillbaka den) men man vet ju aldrig. Ägare 1, var för övrigt en äldre herre, jag tvivlar på att han inte skulle nämna något så stort som ett motorbyte.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det spelar väll ingen roll lixom. Hojen är ju en dussin hoj som troligen inte har något framtida samlingsvärde, utan e den besiktigad o godkänd i det utförande den är i så ut o kör det är sommar.

Det är en Diversion Shuriken edition ju! Nej, skämt åsido, det är väl mest sentimentala skäl. Det var min första hoj och den jag lärde mig köra på. Nyhetens behag gör att man minns så många turer med den, man vill gärna veta om det är samma hoj.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Motorn som satt i stämde inte med papperen och de rättade till det lilla misstaget så att nästa ägare slipper problem med försäkringsbolaget....... :va

Det tror jag också har hänt. Har själv rättat ett chassinummer på en bil där det var fel, WDB... hade blivit WOB... vid registrering. Man vill ju gärna ha det där rätt så det inte blir problem senare.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det tror jag också har hänt. Har själv rättat ett chassinummer på en bil där det var fel, WDB... hade blivit WOB... vid registrering. Man vill ju gärna ha det där rätt så det inte blir problem senare.

Så kan det ju vara. Jag tycker ändå att det i så fall är konstigt att det tog 8 år innan det åtgärdades, å andra sidan kollar dom det ju vad jag vet inte vid besiktning så ingen kanske brytt sig om det sen första registrering.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Varför skulle det bli problem senare?

Jag har jobbat med försäkringsbolag tillräckligt många år för att veta att de drar i minsta halmstrå för att slippa eller förhala kontantreglering. Jag menar inte att de är ”onda”, men finns det något att ifrågasätta så gör man det i regel. Antagligen skulle det inte bli problem med skadereglering pga felaktigt chassinummer i Transportstyrelsens databas, men möjligt att ärendet skulle komma att ta längre tid. Det ville jag undvika. Plus att det ska vara rätt helt enkelt.

Försök förklara för en tysk polis eller bärgningsfirma att chassinumret är fel i ditt fahrzugbrief längs autobahn eller när din bil blivit bortbogserad i Berlin för du parkerade på torghandelsplats. Fråga mig inte hur jag vet... :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så kan det ju vara. Jag tycker ändå att det i så fall är konstigt att det tog 8 år innan det åtgärdades, å andra sidan kollar dom det ju vad jag vet inte vid besiktning så ingen kanske brytt sig om det sen första registrering.


I mitt fall hade ingen upptäckt något på 20 år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förr skrevs numret in manuellt och då blev det fel ibland. Troligen har felet upptäckts vid något ägarbyte/nyförsäkring då det inte stämmer med listorna och då har man gjort rättelsen (som ju måste ske officiellt i registret).

Jag tror att man någon gång infört automatisk registerkontroll vid ägarbytet för att upptäcka ev stulna fordon.


Buy quality, cry once
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag har jobbat med försäkringsbolag tillräckligt många år för att veta att de drar i minsta halmstrå för att slippa eller förhala kontantreglering. Jag menar inte att de är ”onda”, men finns det något att ifrågasätta så gör man det i regel. Antagligen skulle det inte bli problem med skadereglering pga felaktigt chassinummer i Transportstyrelsens databas, men möjligt att ärendet skulle komma att ta längre tid. Det ville jag undvika. Plus att det ska vara rätt helt enkelt.

Försök förklara för en tysk polis eller bärgningsfirma att chassinumret är fel i ditt fahrzugbrief längs autobahn eller när din bil blivit bortbogserad i Berlin för du parkerade på torghandelsplats. Fråga mig inte hur jag vet... :)
Sry, antog att du menade motornumret som i TS fall.

Chassinr kan jag hålla med om att det bör vara korrekt. Går väl inte heller genom besiktning med fel chassinr.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sry, antog att du menade motornumret som i TS fall.

Chassinr kan jag hålla med om att det bör vara korrekt. Går väl inte heller genom besiktning med fel chassinr.

Det var det lustiga med den bilen, att ingen sett eller brytt sig på så många år. Gammal bil, så ingen OBD-skanning utan manuell avläsning. Förvisso är ju O och D ganska lika varann på en plåtbit. Men när det är petigt med allt annat så varför inte detta? :tungan
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
På ALLA mina R1:0r & R6:eek:r genom åren, så har inte motornummer stått med i något reg.bevis
men nämner man att man vill ha in det på reg.beviset på en besiktning, så för dom in det.

då kan det stå som i ditt utdrag
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
och när det gäller Yamaha så går det inte att se för oss dödliga vilken motor som tillhör vilket chassie
dvs. maching numers existerar inte
detta går hos Yamaha dock
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
och när det gäller Yamaha så går det inte att se för oss dödliga vilken motor som tillhör vilket chassie
dvs. maching numers existerar inte
detta går hos Yamaha dock


Vad menar du, att Yamaha sitter på datan så att dom i teorin skulle kunna säga om motorn hör till just det chassiet?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Förr skrev man inte in motornummer. Nu hör man. Rättning, gissningsvis.
Har kvar ett par papper på hojar som fått motornummer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top