Första motorcykel till en nybörjare

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
nuicic skriver:
"För att svara på någons fundering gällande A2 så är min avsikt att ta ett A-kort då jag har åldern inne för detta"

Problemet är att du inte har styrkan och tekniken för att köra tung hoj.
för du skriver ju också
"Därför undrar jag vad ni rekommenderar för första hoj att övningsköra på för en tjej på ca 50 kg som är 167 cm lång. Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra."

Jag tycker faktiskt inlägg #2 är riktigt bra. :)

En perfekt kontring på dina orimliga (som jag ser det) krav. På tung MC.

Jag tycker #11 är riktigt bra. Ta A2 kort. För det har du i dagsläget de fysiska förutsättningarna för.

När du besökt gymmet 3 dagar i veckan och kört mountainbike i skogen 2 dagar i veckan.
(Alternativt en crossmoppe på motocrossbanan 1 dag i veckan)
Och kört din A2-hoj.
Nått år, ja då kommer du inte ha problem med vare sig vikt eller teknik för klara en tung MC.
Och kan ta A kort. Om du vill det.
 
Last edited:

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
nuicic skriver:
"För att svara på någons fundering gällande A2 så är min avsikt att ta ett A-kort då jag har åldern inne för detta"

Problemet är att du inte har styrkan och tekniken för att köra tung hoj.
för du skriver ju också
"Därför undrar jag vad ni rekommenderar för första hoj att övningsköra på för en tjej på ca 50 kg som är 167 cm lång. Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra."

Jag tycker faktiskt inlägg #2 är riktigt bra. :)

En perfekt kontring på dina orimliga (som jag ser det) krav. På tung MC.

Jag tycker #11 är riktigt bra. Ta A2 kort. För det har du i dagsläget de fysiska förutsättningarna för.

När du besökt gymmet 3 dagar i veckan och kört mountainbike i skogen 2 dagar i veckan.
(Alternativt en crossmoppe på motocrossbanan 1 dag i veckan)
Och kört din A2-hoj.
Nått år, ja då kommer du inte ha problem med vare sig vikt eller teknik för klara en tung MC.
Och kan ta A kort. Om du vill det.

Det där är ju bara skitsnack. Det är klart att hon kan ta A kort, även med den hoj hon har nu. Kör mycket krypfartsövningar och nöt på. Det kommer att gå kanon!
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vi har väl alla tappat cyklar och bromsat omkull oss någon gång. Det ingår i processen. Inget att skämmas för. Även Rossi bromsar omkull sig eller klantar till det på annat sätt emellanåt.
Du lär också åka omkull någon gång.
Så skaffa kraschpuckar för att minimera skadorna vid en tappning och bra personlig skyddsutrustning. Rekommenderar uppblåsbar väst typ Helite. Bara byta patron för några hundralappar när den löst ut.
Välkommen och ha kul:D
 

nuicic

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006, Suzuki GSF650s
nuicic skriver:
"För att svara på någons fundering gällande A2 så är min avsikt att ta ett A-kort då jag har åldern inne för detta"

Problemet är att du inte har styrkan och tekniken för att köra tung hoj.
för du skriver ju också
"Därför undrar jag vad ni rekommenderar för första hoj att övningsköra på för en tjej på ca 50 kg som är 167 cm lång. Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra."

Jag tycker faktiskt inlägg #2 är riktigt bra. :)

En perfekt kontring på dina orimliga (som jag ser det) krav. På tung MC.

Jag tycker #11 är riktigt bra. Ta A2 kort. För det har du i dagsläget de fysiska förutsättningarna för.

När du besökt gymmet 3 dagar i veckan och kört mountainbike i skogen 2 dagar i veckan.
(Alternativt en crossmoppe på motocrossbanan 1 dag i veckan)
Och kört din A2-hoj.
Nått år, ja då kommer du inte ha problem med vare sig vikt eller teknik för klara en tung MC.
Och kan ta A kort. Om du vill det.

Jag håller inte med dig att jag inte skulle vara tillräckligt stark. Där kan många som känner mig gå i god för att så inte är fallet. Jag klättrar och gymmar, så min styrka är det absolut inget fel på i förhållande till min storlek. Jag tror att det är som många säger här. Det är bara att nöta och inte ha en övertro på sig själv. Att ta det lugnt och sansat och inte stressa igenom det hela.

Rekommenderar uppblåsbar väst typ Helite. Bara byta patron för några hundralappar när den löst ut.
Välkommen och ha kul:D

En uppblåsbar väst som fungerar som en airbag låter ju riktigt smart. Det ska jag kika på!

För övrigt vill jag tacka alla vettiga människor som har gett mig jättebra tips och som tror på mig och andra, trots att vi själva kan vara lite väl hårda mot oss själva, så återigen tack för uppmuntran!
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag vet inte om jag tycker att hojens vikt är en faktor. Jag körde upp på en Suzuki GSX750E -82. Min Diversion var för liten för A så jag tränade ett tag med Suzukin innan. Den var som en gjutjärnsspis men jag tyckte inte den var svårkörd. Den gick väldigt stadigt, på grusväg mycket bättre än Yamahan och garagesvängen var inte svårare än på Diversion.

När det gäller att kunna fota så tror jag det är mest psykologiskt. Jag är kort och når inte ned på rätt många hojar utan får helt enkelt luta den vid rödljusen men det är inga problem. Visst kan jag förstå att det känns bättre att kunna ha fötterna platt mot marken men som sagt det är inte nödvändigt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är inte svar på dina frågor men om det stämmer att du bor i Linköping så har du Sviesta och Mantorp nästgårds.
Du har inga funderingar på att köra där? Då kan du ju skaffa vilket gammalt banlik som helst och verkligen toknöta.

Efter några hundra varv på en bana borde de flesta standardproblem du upplever vara avdramatiserade kan jag tycka?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min garagekompis Tobbe är 160cm lång och kör en Yamaha MT-09.
Han har köpt en extra sadel, gröpt ur stoppningen och låtit en tapetserare sy ett nytt sadelöverdrag.
Han är nöjd med hojen men tänker byta upp sig till en Yamaha MT-09 SP för den bättre fjädringen. Och lämna sin MT-09 med originalsadeln i inbyte.

Eftersom Tobbes föräldrar är från Turkiet tänker jag på Naim Süleymanoglu när jag ser Tobbe
https://en.wikipedia.org/wiki/Naim_Süleymanoğlu
 
Last edited:

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Jag håller på att ta A-kort just nu och köpte en Yamaha MT-07 som jag övningskör på. Jag är 190 cm och väger ca 73 kg. Nu har jag tyvärr inte kört någon annan hoj men jag är ruggigt nöjd med mitt val! Rolig och lätt att köra. Inga som helst problem att manövrera i låga farter. Inte utan anledning modellen används av flera trafikskolor.

Åk och provsitt hos handlare och begagnade för att få en uppfattning om vad som kan tänkas passa. Lycka till!
 

nuicic

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006, Suzuki GSF650s
Jag kommer att fortsätta nöta med min Suzuki. Problemen och osäkerheten jag upplever beror nog helt och hållet på ovana. Det är ju inte för inte som man säger att ”övning ger färdighet”. Hur fungerar det att köra på bana som Mantorp och Sviestad? Hyr man in sig ett par timmar, eller hur funkar det?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kommer att fortsätta nöta med min Suzuki. Problemen och osäkerheten jag upplever beror nog helt och hållet på ovana. Det är ju inte för inte som man säger att ”övning ger färdighet”. Hur fungerar det att köra på bana som Mantorp och Sviestad? Hyr man in sig ett par timmar, eller hur funkar det?

Eftersom skillnaden mellan A och A2 är effektbegränsningen så kan du absolut nöta på med befintlig hoj. Alla hojar känns tunga och otympliga innan man blir van. Teknikfråga och du behöver öva. Konbana, åttor, blick, koppling/gas, broms osv. När du känner dig bekväm med hojen är saken biff.


Buy quality, cry once
 

EVINITY

Bannad
Gick med
27 Sep 2019
Ort
FRANCE
Hoj
BMX
slår ett slag för en er6a jag med. Bra för korta personer.

Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i usa today protonmail marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra. Ja, gärna så lätt som möjligt för en ovan förare att hantera.
 
Last edited:

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag håller inte med dig att jag inte skulle vara tillräckligt stark. Där kan många som känner mig gå i god för att så inte är fallet. Jag klättrar och gymmar, så min styrka är det absolut inget fel på i förhållande till min storlek. Jag tror att det är som många säger här. Det är bara att nöta och inte ha en övertro på sig själv. Att ta det lugnt och sansat och inte stressa igenom det hela.

Jag tror inte heller styrka har så mycket med saken att göra. Tappar man balansen så räcker inte alltid muskler. Själv är jag över 190cm lång och snubblade till en gång när jag skulle kliva av en inte allt för tung hoj på 180kg. Hojen började tippa, och jag lyckades iof stoppa den med vänster hand i någon konstig vinkel vilket istället resulterade i att jag stukade handleden. Det hade varit bättre att låta hojen åka i backen. :tungan
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
r/woooosh/ :rofl

Att föreslå en R1 för en ovan förare tycker jag tyder på att du är mer ovan än mig. Jag är inte ute efter ett kraftpaket, utan är ute efter att lära mig att kunna kontrollera och manövrera cykeln. Jag kan ha fel om att den inte är lättkörd, men en R1 känns för mig som att den ligger över min körförmåga.

......

R1 07

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Jag tror inte heller styrka har så mycket med saken att göra. Tappar man balansen så räcker inte alltid muskler. Själv är jag över 190cm lång och snubblade till en gång när jag skulle kliva av en inte allt för tung hoj på 180kg. Hojen började tippa, och jag lyckades iof stoppa den med vänster hand i någon konstig vinkel vilket istället resulterade i att jag stukade handleden. Det hade varit bättre att låta hojen åka i backen. :tungan
Hade varit bättre att lägga skämskudden emellan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kommer att fortsätta nöta med min Suzuki. Problemen och osäkerheten jag upplever beror nog helt och hållet på ovana. Det är ju inte för inte som man säger att ”övning ger färdighet”. Hur fungerar det att köra på bana som Mantorp och Sviestad? Hyr man in sig ett par timmar, eller hur funkar det?

Nu har du antagligen redan klarat uppkörningen men för andra i Linköpingstrakten kan det vara bra att veta att det finns låg och högfartsbanor samt bromsprovsbana uppställt på tisdagar dagtid(om jag minns rätt) och det kostar en liten slant men man får nöta hur mycket man vill men flytta på sig om det ska ske en uppkörning. Man anmäler sig och betalar i kanslihuset vid parkeringen utanför banan.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Att föreslå en R1 för en ovan förare tycker jag tyder på att du är mer ovan än mig. Jag är inte ute efter ett kraftpaket, utan är ute efter att lära mig att kunna kontrollera och manövrera cykeln. Jag kan ha fel om att den inte är lättkörd, men en R1 känns för mig som att den ligger över min körförmåga.

Kanske ska jag som @webgringo säger behålla min cykel och helt enkelt öva mer. Det är ju det jag känner att jag behöver och helt enkelt inte göra dumma saker över min körförmåga.

ER6:an ser helt klart intressant ut, men skiljer sig den nämnvärt från den jag redan har? Verkar som att ER6 väger ganska mycket mindre dock, men bortsett från det vad särskiljer dessa två motorcyklar?
Du får inga brudar när du glider fram på en er6 som låter som en gräsklippare. "Tjena snäckan, kolla på mig vilken lagom kille jag är".. Tyvärr ingen street cred heller. En Sussuki GSF eller er6 rastar jag med min diesel kombi lastad på väg till tippen


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Du får inga brudar när du glider fram på en er6 som låter som en gräsklippare. "Tjena snäckan, kolla på mig vilken lagom kille jag är".. Tyvärr ingen street cred heller. En Sussuki GSF eller er6 rastar jag med min diesel kombi lastad på väg till tippen


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Ey, Gurun, det är en brud! Kanske letar efter tjejer men någon lagom kille är det ju knappast

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ey, Gurun, det är en brud! Kanske letar efter tjejer men någon lagom kille är det ju knappast

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Haha ok, dags att sluta så hon inte tror att det är bara idioter här.. B

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Att föreslå en R1 för en ovan förare tycker jag tyder på att du är mer ovan än mig. Jag är inte ute efter ett kraftpaket, utan är ute efter att lära mig att kunna kontrollera och manövrera cykeln. Jag kan ha fel om att den inte är lättkörd, men en R1 känns för mig som att den ligger över min körförmåga.

Kanske ska jag som @webgringo säger behålla min cykel och helt enkelt öva mer. Det är ju det jag känner att jag behöver och helt enkelt inte göra dumma saker över min körförmåga.

ER6:an ser helt klart intressant ut, men skiljer sig den nämnvärt från den jag redan har? Verkar som att ER6 väger ganska mycket mindre dock, men bortsett från det vad särskiljer dessa två motorcyklar?
Sorry, det är något av en tradition här på Sporthoj.com att någon rekommenderar en R1:a till nybörjare.
Mitt näst bästa tips till en tjej som ska köra hoj, om du vill ha en lätt hoj, lätt att manövrera och snygg, Ducati 696. Otroligt lätt, smal, och låg. Dock hade jag tröttnat på den efter 2 dagar. Ett steg bättre skulle vara en Triumph Street Triple, där har du lite mer mos i motorn, lika låg,, ungefär lika smal, silkeslen gång, och bra vridmoment eftersom den har 3 cylindrar. Inte lika snygg, men en bättre och roligare hoj. Att öva och köra upp på en tung sugga från tidigt 2000-tal är inte att rekommendera, om du har råd med en modern hoj.

Lycka till


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Kris_ultraswede

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2020
Ort
Ljungby
Hoj
-
Hej,

lånar den här tråden, då den handlar precis om mina egna grubblerier och vill också passa på att säga tjena som den rookie man ändå är. 39 år och kommer ifrån Ljungby .. då är det dags för MC! (40-årskris FTW :))

Mitt dilemma är lite tudelat .. dels p g a våra kära myndigheter också som har bestämt sig för att bli för att köra upp så måste cykeln ge över >50 KW .. men A-klass är = >35KW och det gör mig något irriterad...

Jag tänker att jag vill köpa en äldre och billigare hoj för att träna på och övningsköra privat med farsan. De som jag kollat på hamnar ofta i området 35-47 KW .. d v s lite mindre hojar som passar en nybörjare (tänker jag) Yamaha XZ550, Honda CB 500, Suzuki XV 800 (!), Honda 650 Revere men alla dessa hamnar under 50 KW så känns det en smula .. ja, onödigt (?) och som någon på forumet nämnde. Blir man kuggad en gång på uppkörningen så handlar det helt plötsligt om 3000 spänn eller mer (inte slutet på jorden, men ett irritationsmoment)

Såå.. jag hoppas att någon/några här inne har lite goda råd för vad som kan vara en driftsäker (kardandrift), manöverduglig, förlåtande (ett fel-drag på gasen skickar inte mig till månen) och lugn (på låga varv) hoj att starta sitt motorcykelkörande på .. och lägg till att jag är 191cm och väger 90 kg.. så att köra på en crescent compact-modell blir inte helt bra heller ..


Tack på förhand!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top