Första motorcykel till en nybörjare

nuicic

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006, Suzuki GSF650s
Hej,

Jag har planer på att ta ett tungt MC-kort nästa vår/sommar och är en ovan förare på tvåhjuliga fordon med motor. Därför undrar jag vad ni rekommenderar för första hoj att övningsköra på för en tjej på ca 50 kg som är 167 cm lång.

Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra. Ja, gärna så lätt som möjligt för en ovan förare att hantera.

Har ni tips på en annan hoj som skulle passa mig bättre?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Den hojen är väl helt ok om du redan har den. Når du ner och inte ligger dubbelvikt så kan du med lagom mkt träning köra upp på den utan bekymmer.
 

nuicic

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006, Suzuki GSF650s
Att föreslå en R1 för en ovan förare tycker jag tyder på att du är mer ovan än mig. Jag är inte ute efter ett kraftpaket, utan är ute efter att lära mig att kunna kontrollera och manövrera cykeln. Jag kan ha fel om att den inte är lättkörd, men en R1 känns för mig som att den ligger över min körförmåga.

Kanske ska jag som @webgringo säger behålla min cykel och helt enkelt öva mer. Det är ju det jag känner att jag behöver och helt enkelt inte göra dumma saker över min körförmåga.

ER6:an ser helt klart intressant ut, men skiljer sig den nämnvärt från den jag redan har? Verkar som att ER6 väger ganska mycket mindre dock, men bortsett från det vad särskiljer dessa två motorcyklar?
 

kf7

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000R -17
Skippa R1, får logga det som ett mindre seriöst inlägg

XJ6 också en populär nybörjarhoj som jag sett kortare personer köra upp med
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Skippa R1, får logga det som ett mindre seriöst inlägg

XJ6 också en populär nybörjarhoj som jag sett kortare personer köra upp med
Och motorn går fint som en symaskin, lätt att dosera med gas och koppling på manöverprovet

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, om du har för avsikt att ta full A-behörighet så blir det ju tokfel, men går man annars ner ett snäpp i effekt och kubik så finns det förstås ett helt batteri med mer eller mindre nya A2-hojar som alla väger drygt 50 pannor mindre än din Suzuki. Fulltankade, alltså. Och det brukar förändra hojlivet avsevärt. De flesta med en sitthöjd kring 78 cm, dessutom. De är liksom inte framtagna för att skrämma någon från hojåkande, allra minst relativt små mc-tjejer. Tvärtom...

Här några exempel:

Kawasaki Z400
2 cyl, 399 cc
45 hk (33,4 kW)
168 kg (fulltankad)
53 900 SEk

Honda CB500F
2 cyl, 471 cc
47,6 hk (35 kW)
189 kg (fulltankad)
69 900 SEK

KTM 390 Duke
1 cyl, 373 cc
43,5 Hk (32 kW)
163 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,27 Hk/kg
56 900 SEK

Yamaha MT-03
2 cyl, 321 cc
42 Hk (30,9 kW)
168 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,25 Hk/kg
55 900 SEK

BMW G 310 R
1 cyl, 313 cc
34 Hk (25 kW)
158,5 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,21 Hk/kg
50 900 SEK

Honda CB300R
1 cyl, 286 cc
31,4 hk (23.1 kW)
143 kg (fulltankad)
vikt/effektforhållande: 0,22 hk/kg
62 900 SEK



Bara som exempel, alltså...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
KTM 690 Duke. Väger som en vante, klart tillräckligt med krut för att du aldrig ska tröttna på den. Oerhört lättsvängd. Den väger för lite för att köra upp på (149<175 kg) men jag hade kört upp genom en körskola i alla fall så strunta i om den uppfyller kraven eller ej.

Om man tycker den är för hög så kan man alltid byta sadel eller sänka fjädringen, den minimala vikten gör dock att bara man får ner tårna så borde man vara nöjd.

Jag övade hemma med en Suzuki GSX750 från 1984, när man hade nött krypkörning med den och lyckats balansera så var uppkörningen med körskolans XJ6 en barnlek. XJ6 är för övrigt som tidigare nämnt en utmärkt övningskörningshoj, men lite för b på det mesta för att vara värd att äga. Suzukin var 80-tals frän men hade jag fått gjort om det så hade jag lagt på 10 kkr på första hojen och skaffat nåt mer lättsvängt.

Om du tycker att vikten på hojen är ett hinder - byt omgående! När man blivit varm i kläderna så kommer inte vikten vara ett problem alls men det är ett störningsmoment som kommer hindra dig i utvecklingen.

Även om blå backe är buslätt egentligen så bör man börja i barnbacken. :fakta
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Suzuki Gladius, mindre populär efterträdare till sv 650. Bra hoj som man kan få till rimliga priser.
 

nuicic

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006, Suzuki GSF650s
Jag vet inte om jag tycker att att vikten på min cykel (230 kg) är ett hinder, men jag får dock kämpa lite grann med att få upp den på centralstödet. Ibland går det väldigt enkelt och snabbt, andra gånger behöver jag 2-3 försök, men jag tänker att detta har att göra med tekniken och den kan jag förhoppningsvis öva upp. Men det är klart att en cykel som väger 175 kg istället för 230 kg är lättare att få upp på ett centralstöd samt lättare att hålla upp vid eventuellt misstag som skulle kunna leda till att den hamnar på backen.

Jag finner det dock intressant att det bara är en av er som har tyckt att jag kan ha kvar cykeln, trots att många forum och artiklar på nätet beskriver Suzuki Gsf650 som en nybörjarhoj.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag väger nog dubbelt så mycket som du och står jag eller hojen "fel" blir det omtag för att få upp den på centralstödet, det är en teknikgrej och inget mer :)

Annars är väl SV650 och Hornet klockrena. Att ta en A2-hoj om man har ålder och allt inne för att köra tung mc känns bara dumt. Sen kan man ju såklart köpa en sån senare i alla fall men att begränsa sig med körkortet i onödan är ju.. Onödigt. :7peta
 

kf7

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000R -17
Jag finner det dock intressant att det bara är en av er som har tyckt att jag kan ha kvar cykeln, trots att många forum och artiklar på nätet beskriver Suzuki Gsf650 som en nybörjarhoj.

Suzukin är ingen dålig starthoj, och finns personer som lärt sig samt kört upp med betydligt mindre nybörjarvänliga hojar. Om du tycker att den inte passar dig så har du en bra samling lättare/lägre/mindre cc varianter i tråden här. Till slut bara du som kan besluta om det är värt pengarna att byta. Bäst att testa några av de du är mest intresserad av och se hur de känns :tummenupp
 

nuicic

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006, Suzuki GSF650s
Först och främst vill jag tacka för alla svar och den hjälp ni har gett mig.

För att svara på någons fundering gällande A2 så är min avsikt att ta ett A-kort då jag har åldern inne för detta, men. Ed det sagt är det inget som hindrar mig från att sedan äga och köra en mc med mindre motor. Men jag vill inte begränsa mig i onödan.

Anledningen till att jag började fundera på om jag skulle byta hoj är för att jag har gjort några dumma nybörjarmisstag som resulterat i att jag lagt ner cykeln på backen. Men jag tänker också att detta är bra lärotillfällen som får mig att tänka till, planera min körning och lära mixat kontrollera cykeln och alla dess reglage. Jag tror att jag är lite väl hård mot mig själv då jag endast suttit på cykeln två gånger och puttrat. Med detta sagt tänker jag nog ge cykeln och mig själv en till chans och investera ett par kraschskydd. Cykeln var som sagt inte superdyr, gav 26000 för den, men den är väldigt fin 8 lack och motor så vill försöka hålla den så länge det går. Det är också en av anledningarna till att jag drar mig för att byta mc, för Arden troligtvis kommer att gå upp i pris vid inköp då och jag kommer säkerligen slicka marken nån mer gång.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag la också hojen i låg fart när jag övningskörde.
Jag köpte ett par billiga mjuka sidoväskor (Lidl/Biltema?) som jag fyllde med skumgummi innan jag började köra.
Dom skyddade lacken ganska bra.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top