Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    nuicic skriver:
    "För att svara på någons fundering gällande A2 så är min avsikt att ta ett A-kort då jag har åldern inne för detta"

Problemet är att du inte har styrkan och tekniken för att köra tung hoj.
    för du skriver ju också
    "Därför undrar jag vad ni rekommenderar för första hoj att övningsköra på för en tjej på ca 50 kg som är 167 cm lång. Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra."

Jag tycker faktiskt inlägg #2 är riktigt bra.

En perfekt kontring på dina orimliga (som jag ser det) krav. På tung MC.

Jag tycker #11 är riktigt bra. Ta A2 kort. För det har du i dagsläget de fysiska förutsättningarna för.

När du besökt gymmet 3 dagar i veckan och kört mountainbike i skogen 2 dagar i veckan.
    (Alternativt en crossmoppe på motocrossbanan 1 dag i veckan)
    Och kört din A2-hoj.
    Nått år, ja då kommer du inte ha problem med vare sig vikt eller teknik för klara en tung MC.
    Och kan ta A kort. Om du vill det.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-07-24 klockan 10:26.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    S1000R-15
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    nuicic skriver:
    "För att svara på någons fundering gällande A2 så är min avsikt att ta ett A-kort då jag har åldern inne för detta"

för du skriver ju också
    "Därför undrar jag vad ni rekommenderar för första hoj att övningsköra på för en tjej på ca 50 kg som är 167 cm lång. Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra."

Jag tycker #11 är riktigt bra. Ta A2 kort. För det har du i dagsläget de fysiska förutsättningarna för.

När du besökt gymmet 3 dagar i veckan och kört mountainbike i skogen 2 dagar i veckan.
    Och kört din A2-hoj.
    Nått år, ja då kommer du inte ha problem med vare sig vikt eller teknik för klara en tung MC.
    Det där är ju bara skitsnack. Det är klart att hon kan ta A kort, även med den hoj hon har nu. Kör mycket krypfartsövningar och nöt på. Det kommer att gå kanon!

Vi har väl alla tappat cyklar och bromsat omkull oss någon gång. Det ingår i processen. Inget att skämmas för. Även Rossi bromsar omkull sig eller klantar till det på annat sätt emellanåt.
    Du lär också åka omkull någon gång.
    Så skaffa kraschpuckar för att minimera skadorna vid en tappning och bra personlig skyddsutrustning. Rekommenderar uppblåsbar väst typ Helite. Bara byta patron för några hundralappar när den löst ut.
    Välkommen och ha kul

Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Hoj
    2006, Suzuki GSF650s
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    nuicic skriver:

för du skriver ju också

Och kört din A2-hoj.
    Jag håller inte med dig att jag inte skulle vara tillräckligt stark. Där kan många som känner mig gå i god för att så inte är fallet. Jag klättrar och gymmar, så min styrka är det absolut inget fel på i förhållande till min storlek. Jag tror att det är som många säger här. Det är bara att nöta och inte ha en övertro på sig själv. Att ta det lugnt och sansat och inte stressa igenom det hela.

Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Rekommenderar uppblåsbar väst typ Helite. Bara byta patron för några hundralappar när den löst ut.
    Välkommen och ha kul
    En uppblåsbar väst som fungerar som en airbag låter ju riktigt smart. Det ska jag kika på!

För övrigt vill jag tacka alla vettiga människor som har gett mig jättebra tips och som tror på mig och andra, trots att vi själva kan vara lite väl hårda mot oss själva, så återigen tack för uppmuntran!
    Senast redigerat av nuicic den 2019-07-24 klockan 13:45.

5. 2019-07-24, 11:21

6. 2019-07-24, 11:25

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    Ingen just nu
    Jag vet inte om jag tycker att hojens vikt är en faktor. Jag körde upp på en Suzuki GSX750E -82. Min Diversion var för liten för A så jag tränade ett tag med Suzukin innan. Den var som en gjutjärnsspis men jag tyckte inte den var svårkörd. Den gick väldigt stadigt, på grusväg mycket bättre än Yamahan och garagesvängen var inte svårare än på Diversion.

När det gäller att kunna fota så tror jag det är mest psykologiskt. Jag är kort och når inte ned på rätt många hojar utan får helt enkelt luta den vid rödljusen men det är inga problem. Visst kan jag förstå att det känns bättre att kunna ha fötterna platt mot marken men som sagt det är inte nödvändigt.

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Det är inte svar på dina frågor men om det stämmer att du bor i Linköping så har du Sviesta och Mantorp nästgårds.
    Du har inga funderingar på att köra där? Då kan du ju skaffa vilket gammalt banlik som helst och verkligen toknöta.

Efter några hundra varv på en bana borde de flesta standardproblem du upplever vara avdramatiserade kan jag tycka?
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Min garagekompis Tobbe är 160cm lång och kör en Yamaha MT-09.
    Han har köpt en extra sadel, gröpt ur stoppningen och låtit en tapetserare sy ett nytt sadelöverdrag.
    Han är nöjd med hojen men tänker byta upp sig till en Yamaha MT-09 SP för den bättre fjädringen. Och lämna sin MT-09 med originalsadeln i inbyte.

Eftersom Tobbes föräldrar är från Turkiet tänker jag på Naim Süleymanoglu när jag ser Tobbe
    https://en.wikipedia.org/wiki/Naim_S...eymano%C4%9Flu
    Senast redigerat av Comeback den 2019-07-25 klockan 09:52.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Medlem perperubs avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Hoj
    BMW S1000XR 2019 Triple Black
    Jag håller på att ta A-kort just nu och köpte en Yamaha MT-07 som jag övningskör på. Jag är 190 cm och väger ca 73 kg. Nu har jag tyvärr inte kört någon annan hoj men jag är ruggigt nöjd med mitt val! Rolig och lätt att köra. Inga som helst problem att manövrera i låga farter. Inte utan anledning modellen används av flera trafikskolor.

Åk och provsitt hos handlare och begagnade för att få en uppfattning om vad som kan tänkas passa. Lycka till!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Hoj
    2006, Suzuki GSF650s
    Jag kommer att fortsätta nöta med min Suzuki. Problemen och osäkerheten jag upplever beror nog helt och hållet på ovana. Det är ju inte för inte som man säger att ”övning ger färdighet”. Hur fungerar det att köra på bana som Mantorp och Sviestad? Hyr man in sig ett par timmar, eller hur funkar det?
    Senast redigerat av nuicic den 2019-07-25 klockan 10:58.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av nuicic Visa inlägg
    Jag kommer att fortsätta nöta med min Suzuki. Problemen och osäkerheten jag upplever beror nog helt och hållet på ovana. Det är ju inte för inte som man säger att ”övning ger färdighet”. Hur fungerar det att köra på bana som Mantorp och Sviestad? Hyr man in sig ett par timmar, eller hur funkar det?
    Eftersom skillnaden mellan A och A2 är effektbegränsningen så kan du absolut nöta på med befintlig hoj. Alla hojar känns tunga och otympliga innan man blir van. Teknikfråga och du behöver öva. Konbana, åttor, blick, koppling/gas, broms osv. När du känner dig bekväm med hojen är saken biff.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Bannad
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    BMX
    Citat Ursprungligen postat av Ägge Visa inlägg
    slår ett slag för en er6a jag med. Bra för korta personer.
    Jag har i dagsläget en Suzuki GSF650/S i årsmodell 2006, som jag nog kan tycka är för tung för mig. Jag når ner med fötterna i usa today protonmail marken sittandes på denna och det är mycket viktigt för mig. Utöver att jag vill kunna nå ner i marken sittandes på cykeln så ska den vara lättmanövrerad och lätt att köra. Ja, gärna så lätt som möjligt för en ovan förare att hantera.
    Senast redigerat av EVINITY den 2019-09-28 klockan 01:34.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Hoj
    2011 XT660R
    Jag håller inte med dig att jag inte skulle vara tillräckligt stark. Där kan många som känner mig gå i god för att så inte är fallet. Jag klättrar och gymmar, så min styrka är det absolut inget fel på i förhållande till min storlek. Jag tror att det är som många säger här. Det är bara att nöta och inte ha en övertro på sig själv. Att ta det lugnt och sansat och inte stressa igenom det hela.
    Jag tror inte heller styrka har så mycket med saken att göra. Tappar man balansen så räcker inte alltid muskler. Själv är jag över 190cm lång och snubblade till en gång när jag skulle kliva av en inte allt för tung hoj på 180kg. Hojen började tippa, och jag lyckades iof stoppa den med vänster hand i någon konstig vinkel vilket istället resulterade i att jag stukade handleden. Det hade varit bättre att låta hojen åka i backen.
    Hojar:
    Suzuki DR650SE 1998 såld
    Yamaha Bulldog 2002 såld
    Triumph Adventurer Cafe/Scrambler 1996 såld
    Yamaha XJ6 ABS 2012 såld
    Yamaha XT660R 2011

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    r/woooosh/

Att föreslå en R1 för en ovan förare tycker jag tyder på att du är mer ovan än mig. Jag är inte ute efter ett kraftpaket, utan är ute efter att lära mig att kunna kontrollera och manövrera cykeln. Jag kan ha fel om att den inte är lättkörd, men en R1 känns för mig som att den ligger över min körförmåga.

......
    Citat Ursprungligen postat av javaguru Visa inlägg
    R1 07

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

3,5L bensintanks avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    Honda VFR800-98
    Citat Ursprungligen postat av apstubbe Visa inlägg
    Jag tror inte heller styrka har så mycket med saken att göra. Tappar man balansen så räcker inte alltid muskler. Själv är jag över 190cm lång och snubblade till en gång när jag skulle kliva av en inte allt för tung hoj på 180kg. Hojen började tippa, och jag lyckades iof stoppa den med vänster hand i någon konstig vinkel vilket istället resulterade i att jag stukade handleden. Det hade varit bättre att låta hojen åka i backen.
    Hade varit bättre att lägga skämskudden emellan.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Nu har du antagligen redan klarat uppkörningen men för andra i Linköpingstrakten kan det vara bra att veta att det finns låg och högfartsbanor samt bromsprovsbana uppställt på tisdagar dagtid(om jag minns rätt) och det kostar en liten slant men man får nöta hur mycket man vill men flytta på sig om det ska ske en uppkörning. Man anmäler sig och betalar i kanslihuset vid parkeringen utanför banan.

One litre screamer javagurus avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Hoj
    Yamaha
    Att föreslå en R1 för en ovan förare tycker jag tyder på att du är mer ovan än mig. Jag är inte ute efter ett kraftpaket, utan är ute efter att lära mig att kunna kontrollera och manövrera cykeln. Jag kan ha fel om att den inte är lättkörd, men en R1 känns för mig som att den ligger över min körförmåga.

Kanske ska jag som @webgringo säger behålla min cykel och helt enkelt öva mer. Det är ju det jag känner att jag behöver och helt enkelt inte göra dumma saker över min körförmåga.

ER6:an ser helt klart intressant ut, men skiljer sig den nämnvärt från den jag redan har? Verkar som att ER6 väger ganska mycket mindre dock, men bortsett från det vad särskiljer dessa två motorcyklar?
    Du får inga brudar när du glider fram på en er6 som låter som en gräsklippare. "Tjena snäckan, kolla på mig vilken lagom kille jag är".. Tyvärr ingen street cred heller. En Sussuki GSF eller er6 rastar jag med min diesel kombi lastad på väg till tippen

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Citat Ursprungligen postat av javaguru Visa inlägg
    Du får inga brudar när du glider fram på en er6 som låter som en gräsklippare. "Tjena snäckan, kolla på mig vilken lagom kille jag är".. Tyvärr ingen street cred heller. En Sussuki GSF eller er6 rastar jag med min diesel kombi lastad på väg till tippen

Ey, Gurun, det är en brud! Kanske letar efter tjejer men någon lagom kille är det ju knappast

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2008
    Hoj
    Yamaha
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Ey, Gurun, det är en brud! Kanske letar efter tjejer men någon lagom kille är det ju knappast

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Haha ok, dags att sluta så hon inte tror att det är bara idioter här.. B

Reg.datum
    apr 2008
    Hoj
    Yamaha

Kanske ska jag som @webgringo säger behålla min cykel och helt enkelt öva mer. Det är ju det jag känner att jag behöver och helt enkelt inte göra dumma saker över min körförmåga.

ER6:an ser helt klart intressant ut, men skiljer sig den nämnvärt från den jag redan har? Verkar som att ER6 väger ganska mycket mindre dock, men bortsett från det vad särskiljer dessa två motorcyklar?
    Sorry, det är något av en tradition här på Sporthoj.com att någon rekommenderar en R1:a till nybörjare.
    Mitt näst bästa tips till en tjej som ska köra hoj, om du vill ha en lätt hoj, lätt att manövrera och snygg, Ducati 696. Otroligt lätt, smal, och låg. Dock hade jag tröttnat på den efter 2 dagar. Ett steg bättre skulle vara en Triumph Street Triple, där har du lite mer mos i motorn, lika låg,, ungefär lika smal, silkeslen gång, och bra vridmoment eftersom den har 3 cylindrar. Inte lika snygg, men en bättre och roligare hoj. Att öva och köra upp på en tung sugga från tidigt 2000-tal är inte att rekommendera, om du har råd med en modern hoj.

Lycka till

22. 2019-09-30, 07:45
    Anledning
    spam

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag är väl ganska ung med mina 32 men har hängt här till och från sen jag var typ 15-16. SH är definitivt lite omodernt och man behöver fixa till så det blir [...]

P-E
Vill du annonsera ovan? Klicka här