Ducati 1198S - Kopplingsbyte

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej alla glada mekare!

Jag ska byta kopplingskorg och lameller inför en liten hojtripp på torsdag. Allt gick jättebra fram tills jag fått av centermuttern. Efter det kom jag inte längre. Hubben som måste bort för att kunna skruva av korgen vill inte rubba sig en millimeter. Har kollat på lite YouTube-filmer och de verkar få ur den lätt som en plätt, typ bara drar ut den. :3freak

Jag hoppas någon har något/några skoj tips på lager? Ännu bättre ifall tipsen dessutom är till nytta. ;)

Har bifogat en bild på hur det ser ut, om det kanske kan vara till någon hjälp.

DSC_0010_1.JPG
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hittade en video med en japanare som hade samma problem som jag. Han svor så svavlet osade (tror jag i alla fall, för han lät arg, men det verkar de i och för sig låta som ganska ofta) och så fick jag ny inspiration! :Bugar

Jag hade provat kila in en skruvmejsel tidigare under kvällen, men trots den var ganska spetsig så var den ändå uppenbart för trubbig. Japanaren använde något vassare, så jag tänkte att ett stämjärn kanske funkar och det gjorde det! :tummenupp

Imorgon blir det fortsatt byte av kopplingskorg och lameller, bromsbelägg fram och bak och så nya däck. :kär
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Då dök nästa problem upp, efter att ha fått ut den där mojängen. :( Kopplingshubben kom ut + alla gummikuddarna, men den sista delen sitter fast.

De som vet: Borde det inte bara vara att dra ut den där grejen (se bifogad bild), så att jag sedan kan komma åt skruvarna som håller korgen? Och om ja, har någon några knep man kan ta till om den sitter fast?

PS: Sitter ett hål i ringen där inne. Vad är det till? :)

DSC_0012_1.JPG
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Fick ett verktygstips av min bror så till sist fick jag av den. Efter det var det rätt enkelt att montera dit ny korg och lameller samt få ihop allt, så nu skramlar den inget och med en koppling från EVR med 48 "tänder", istället för Ducatis 12 i original, så kommer den förhoppningsvis hålla ännu längre. :)

Stort tack till er som gjort försök att hjälpa till! :tummenupp

DSC_0016_1.JPG
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Fick ett verktygstips av min bror så till sist fick jag av den. Efter det var det rätt enkelt att montera dit ny korg och lameller samt få ihop allt, så nu skramlar den inget och med en koppling från EVR med 48 "tänder", istället för Ducatis 12 i original, så kommer den förhoppningsvis hålla ännu längre. :)

Stort tack till er som gjort försök att hjälpa till! :tummenupp

View attachment 449976
Tack för att du återkommer med lösningar! :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top