Kopplingen förändras mycket när s1000rr blivit varmkörd.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Uppdatering:
Lukten av bränd koppling visade sig vara kladd på katalysatorn.

Mekanikern säger sig ha monterat ner min koppling och jämfört med en annan S1000RR utan att kunna se något som är olikt. Men det hjälper inte mig med glappet som uppstår när den blivit varmkörd.

Vet inte vad jag ska säga till mekanikern, jag är så klart inte nöjd med att problemet kvarstår.

Jag vill ju tro att man borde kunna se var glappet är någonstans om man öppnar medan den är varm och glappig, men tydligen verkar det inte så.

Som jag förstått det har mekanikern inte justerat på pushrodden.

En annan möjlighet är att stålskivorna från donatorhojen sväller när de är varma, det är jag ganska säker på att han inte kollat.

Ja byt ut stålskivorna de mest misstänkta när kopplingen beter sig som din. Jag kommer från enduro och där får man detta problem som man byter kallingar. "Chansa och byt ut dem :tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja byt ut stålskivorna de mest misstänkta när kopplingen beter sig som din. Jag kommer från enduro och där får man detta problem som man byter kallingar. "Chansa och byt ut dem :tummenupp
Så din upplevelse är att dåliga stålskivor kan ge exakt detta problem?

Att det är som att något i kopplingen sväller, dragläget kommer närmre handtaget samtidigt som första biten i handtaget blir slapp?

Tänkte jag ska prata med honom angående skivorna när jag hämtar ut hojen. Finns inte så mycket annat kvar tänker jag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så din upplevelse är att dåliga stålskivor kan ge exakt detta problem?

Att det är som att något i kopplingen sväller, dragläget kommer närmre handtaget samtidigt som första biten i handtaget blir slapp?

Tänkte jag ska prata med honom angående skivorna när jag hämtar ut hojen. Finns inte så mycket annat kvar tänker jag.

De är vanligt fenomen på endurohojar där man slirar mycket på lamellerna stålskivorna slår sig. Ibland kan man se att de blivit blonerade av hetta och då är man säker på att de slagit sig. På xr 650 offroaden jag körde förut fick jag justera kopplingwiren hela tiden ber på hur het motorn va och de va lite drygt. De är en vild chansning att byta skivorna men du har ju bytt allt annat.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Uppdaterar vidare i den här tråden. Meken prövade att byta stålskivor, men då gick inte hojen längre att växla varm. Jag vågar inte svara på huruvida skivorna var original eller inte, men jag gissar på att de inte var det.

I tidigare inlägg nämner jag "thrust piece" som möjlig problemkälla. Sedan dess har jag sett att den delen var bytt från en frisk donatorhoj, så inga sönderskruvade inställningar på den.

Men! Det centrumlager till kopplingskorgen som meken bytte tittade han på igen. När hojen är varmkörd spinner även det nya lagret i huset. Jag trodde att han hade bytt både lager och hus, men så var inte fallet, endast lagret hade bytts ut. Nu är nytt lager+hus beställt, så får vi se om denna följetång äntligen löser sig.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lider med dig, det är verkligen inte så skoj med dessa långdragna felsökningar...:(
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fått höra att ytterligare några kopplingsrelaterade lager som har motorblocket som hus blir lösa när hojen är varmkörd.

Då det inte är ett alternativ att byta motorblock ska det prövas med en särskild loctite till dessa. Jag vet inte hur pålitlig sådan loctite är, men det blir nog inte sämre tänker jag.

Lider med dig, det är verkligen inte så skoj med dessa långdragna felsökningar...:(
Nej, verkligen inte. Både dyrt och långrandigt. Har hållt på fram och tillbaka i över ett år nu. Men detta känns som sista anhalten.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har limmat många motorlager som snurrat på axlar och i block. De håller väldigt bra och då har jag limmat ramlager i motorblock! Jag menar om de klarar stötarna radiellt från en kolv som far upp o ner med flera tons kraft i vändningarna så lär de hålla till en kopplingskorg som bara snurrar.
De gäller att limma med cylindrisk låsning gap filler. Den som aldrig någonsin svikit mig är Loctite 638 så jag rek verkligen den!
I texten på länken står det 648 men när man klickat är de 638 på bild, och de är den de ska va. Den kan fylla glipor på 0,25mm,,,men obs man måste montera enormt snabbt för de härdar omg när de kommer i kläm! Och man måste slipa lagerbanan utvändigt så den blir revig så limmet fastnar samma sak i lagersätet. 648 lär funka också men den har jag ingen erfarenhet av.

https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har limmat många motorlager som snurrat på axlar och i block. De håller väldigt bra och då har jag limmat ramlager i motorblock! Jag menar om de klarar stötarna radiellt från en kolv som far upp o ner med flera tons kraft i vändningarna så lär de hålla till en kopplingskorg som bara snurrar.
De gäller att limma med cylindrisk låsning gap filler. Den som aldrig någonsin svikit mig är Loctite 638 så jag rek verkligen den!
I texten på länken står det 648 men när man klickat är de 638 på bild, och de är den de ska va. Den kan fylla glipor på 0,25mm,,,men obs man måste montera enormt snabbt för de härdar omg när de kommer i kläm! Och man måste slipa lagerbanan utvändigt så den blir revig så limmet fastnar samma sak i lagersätet. 648 lär funka också men den har jag ingen erfarenhet av.

https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2

När jag kollar på specarna klarar Loctite 648 max 0,15 mm spel medan Loctite 638 klarar max 0,25mm spel. Läs specen under bilden.
https://www.kullagret.com/product/loctite-648-5ml-cylindrisk-fastsattning
och så Loctite 638 på 648 sida 2 !?!?
https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2
Så det är bara ta fram bladmåttet och se hur illa det är.

Det ser ut som hubben är av aluminium med värmeutvidgningkoefficient 0,000024
kullagerbana är av stål med värmeutvidgningkoefficient 0,000013
Skillnad 0,000011

Om kullagret har ytterdiameter 52 mm och värms 100grader kommer det bli 52 x 0,000011 x 100 = 0,0572 mm ~0,06mm
Dvs ska det hela fungera utan problem måste helst hubben värmas ordentligt innan lagret släpps i.
Lagret från frysen.
För annars så kommer ju lagret lossna i hubben. När motorn blir varm....
eller på annat sätt, hubben måste alltså tillverkas med presspassning mot lagret på minst 0,06 mm vid rumstemperatur för det ska funka.

Om man inte väljer hubb av stål (lika värmeutvidgningkoefficient lager hubb) eller titan med med värmeutvidgningkoefficient 0,0000085, ju varmare motor dessto bättre sitter lagret fast.

Anm: 52mm var en gissning på lagrets ytterdiameter.....

För övrigt 1100 000 resultat på BMW S1000RR clutch free play
https://www.google.se/search?source...MwLjGYAQCgAQKgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab
tex
https://s1000rrforum.co.uk/archive/index.php/t-8083.html
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det ser ut som hubben är av aluminium med värmeutvidgningkoefficient 0,000024
kullagerbana är av stål med värmeutvidgningkoefficient 0,000013
Skillnad 0,000011
Hubb + lager byts ut. Däremot fanns det "andra lager" (vet ej vilka) som använde motorblocket som hus. Dessa kommer loctitas. Jag får helt enkelt hoppas att verkstaden väljer rätt loctite för ändamålet. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top