Kopplingen förändras mycket när s1000rr blivit varmkörd.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byt kopplingswire ändå för den är så billig att de är värt att chansa. De är för många som rek det för att låta bli jag har råkat ut för exakt detta problem de verkar som wiren vrider upp sig och blir längre ju fler ggr man kopplar och när hojen står stilla ett tag vrider den ihop sig igen. De går ev simulera en körning genom att koppla x antal ggr med kall avslagen motor och känna om de blir mer glapp och blir de det så är de såklart wiren. Obs kalltest kan ev bli missvisande då inte kopplingens alla delar inte sväller med värmen men prova gärna ändå koppla typ 150-200ggr :tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Byt kopplingswire ändå för den är så billig att de är värt att chansa. De är för många som rek det för att låta bli jag har råkat ut för exakt detta problem de verkar som wiren vrider upp sig och blir längre ju fler ggr man kopplar och när hojen står stilla ett tag vrider den ihop sig igen. De går ev simulera en körning genom att koppla x antal ggr med kall avslagen motor och känna om de blir mer glapp och blir de det så är de såklart wiren. Obs kalltest kan ev bli missvisande då inte kopplingens alla delar inte sväller med värmen men prova gärna ändå koppla typ 150-200ggr :tummenupp
Om inte meken gör det, kommer jag göra det själv när jag får tillbaka hojen oavsett.

150-200 gånger?! :tungan
61bdQig8U1L._SY355_.jpg

Sa ju till meken både vid första och handra inlämning att jag tyckte han skulle göra det bara för att, men han tyckte det var onödigt då han aldrig varit med om problem med kopplingswiren på s1000rr. Han verkar envis på den fronten.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så där, nu har jag hämtat ut hojen med ny fjäder till kopplingen. Och precis samma slack till kopplingen varm som innan jag lämnade in den.

Över telefon får jag höra att de jämfört den med en annan s1000rr och tycker det är samma. Men väl där säger mekanikern att de inte haft tid att provköra den. Vet faktiskt inte om det går att tomgångsköra den varm nog.

Fick höra ännu en gång att det inte kan vara kopplingsvajern. Jag får helt enkelt byta den själv verkar det som.

Var köper man en kopplingsvajer till s1000rr?
Något erkänt bra tredjepartsmärke? Eller är det original man ska ha?
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag gjorde jag två exempelvideor. Någon som har erfarenhet av S1000RR kanske kan säga om detta är normalt. Jag uppfattar det som lite väl stor skillnad.

Så här beter sig kopplingen efter 20 minuter höstkörning i ~10c genom Göteborg.
Normalt pendlartempo, absolut inga bombarrepor.

Med så här mycket slack krävdes det många försök innan jag kunde nå neutralen från ettan.

Drygt fyra timmar senare har hojen svalnat och kopplingen har återgått till hur den är kall.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I dag gjorde jag två exempelvideor. Någon som har erfarenhet av S1000RR kanske kan säga om detta är normalt. Jag uppfattar det som lite väl stor skillnad.

Så här beter sig kopplingen efter 20 minuter höstkörning genom Göteborg. Absolut inga bombarrepor.
Med så här mycket slack krävdes det många försök innan jag kunde nå neutralen från ettan.

Drygt fyra timmar senare har hojen svalnat och kopplingen har återgått till hur den är kall.

Har ingen erfarenget alls av detta men kan verkligen kopplingsvajern sträcka sig så där mycket av värme? Jag utgår ifrån att nånstans på motorn sitter vajern fäst i nån kopplingsarm eller nåt liknande. Jag skulle ta och mäta hur mycket armen rör sig med varm och kall motor i förhållande till nån annat "fast punkt" tex fästet för själva vajerhöljet eller nåt annat lämpligt.

Då borde man kunna utesluta om det är vajern eller inte, om spelet på armen ändras mellan varm och kall motor är det ju nåt annat i kopplingen som spökar men är spelet lika är det ju vajern som sträcker sig.

Har förövrigt gett dina videos likes hoppas din karriär som Youtubeer går bättre än min på startmotorn på CB250:in:D
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har ingen erfarenget alls av detta men kan verkligen kopplingsvajern sträcka sig så där mycket av värme? Jag utgår ifrån att nånstans på motorn sitter vajern fäst i nån kopplingsarm eller nåt liknande. Jag skulle ta och mäta hur mycket armen rör sig med varm och kall motor i förhållande till nån annat "fast punkt" tex fästet för själva vajerhöljet eller nåt annat lämpligt.

Då borde man kunna utesluta om det är vajern eller inte, om spelet på armen ändras mellan varm och kall motor är det ju nåt annat i kopplingen som spökar men är spelet lika är det ju vajern som sträcker sig.
I samband med att returfjädern som hjälper till att dra tillbaka armen gick sönder, så kände jag på detta.

Min uppfattning är att det är armen som vajern drar i som flyttar på sig, snarare än att vajern sträcks.

Nästa gång jag kör får jag filma hur armen är kall respektive varm.
Försökt gräva i servicemanualen för att se hur länkaget ser ut, men det är inte lätt att hitta.

Har förövrigt gett dina videos likes hoppas din karriär som Youtubeer går bättre än min på startmotorn på CB250:in:D
Tack :D
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I samband med att returfjädern som hjälper till att dra tillbaka armen gick sönder, så kände jag på detta.

Min uppfattning är att det är armen som vajern drar i som flyttar på sig, snarare än att vajern sträcks.

Nästa gång jag kör får jag filma hur armen är kall respektive varm.
Försökt gräva i servicemanualen för att se hur länkaget ser ut, men det är inte lätt att hitta.

Tack :D

Om du tar och filmar ta och lägg en tumstock, ett skjutmått eller nåt sånt vid kopplingsarmen så man kan se hur mycket det skillnad det rör sig om med varm eller kall motor. Det mesta brukar ju bli större av värme men då borde man ju tappa spelet eller tänker jag fel? Men vad i en kopplingen skulle ge detta fenomen, lamellerna och stålplattorna är väl det enda som skulle kunna påverkas av värme och ändra spelet på kopplingen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Testa trycka in kopplingen med kall avslagen motor tryck in och håll inne kopplingen liknade vid korsningar och simulera växlingar dvs tryck in den snabbt in ut. Upprepa det ett hundra tal ggr och kolla spelet. Om den sträcks ut även då är de vajern.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Testa trycka in kopplingen med kall avslagen motor tryck in och håll inne kopplingen liknade vid korsningar och simulera växlingar dvs tryck in den snabbt in ut. Upprepa det ett hundra tal ggr och kolla spelet. Om den sträcks ut även då är de vajern.
Jag har varmkört och dubbelkollat nu. Det är inte vajern, det finns inget spel i den, den är ganska spänd hela tiden. Slacket kommer helt från den arm som vajern är infäst i.
I inlägget nedan har jag en video som visar vad jag menar.

När hojen är varmkörd så kan jag dra i armen och känna att den är lös första biten innan den börjar dra isär kopplingen. Prövar man att dra i det slappa handtaget och tittar på armen kan man se att det inte finns något slack i vajern. En liten rörelse på handtaget drar direkt i armen, det är bara det att det inte händer något i andra änden.

Upplevelsen är att kopplingen kryper längre och längre mot dig. Vilket gör att dragläget flyttar på sig och att det blir allt svårare att få i neutralen, eftersom det inte går att koppla ur helt.

Hur som helst, nu när jag fastställt att glappet inte är i vajern, utan den arm som kopplingen drar i, så tar jag gärna tips på vad som kan orsaka detta.

För närvarande är min bästa gissning att denna tredjepartskoppling sväller på grund av undermålig kvalitet. Det är sagt att vara Barnett, men på mitt kvitto står det inget märke.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I samband med att returfjädern som hjälper till att dra tillbaka armen gick sönder, så kände jag på detta.

Min uppfattning är att det är armen som vajern drar i som flyttar på sig, snarare än att vajern sträcks.

Nästa gång jag kör får jag filma hur armen är kall respektive varm.
Försökt gräva i servicemanualen för att se hur länkaget ser ut, men det är inte lätt att hitta.

Tack :D

Ja då är det en inbyggd finess i kopplingsmekanism i BMW S1000RR 2011 som ger den här funktionen.

Eller så är det något i kopplingen som inte är OK.
Riva kopplingen och söka efter slitage ?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ser att jag uttryckte mig slarvigt. Det är inte så att armen flyttar på sig, utan att en bit av vägen den förflyttar sig blir slapp och lös.

Nedan är en video där jag varmkört precis så att slacket börjat öka. (Normalt blir det mycket mer än så här, vilket syns i tidigare video ovan.)

Jag känner i handtaget och ser att slacket har ökat och tittar sedan i andra änden och ser varifrån det kommer, kopplingsarmen.


Ja då är det en inbyggd finess i kopplingsmekanism i BMW S1000RR 2011 som ger den här funktionen.
Att det skulle vara en finess att S1000RR får sladdrigt kopplingshandtag och inte kan växla 1->N när den är varmkörd låter långsökt. I så fall borde jag ha sett mycket mer om detta på nätet tycker jag.


Eller så är det något i kopplingen som inte är OK.
Riva kopplingen och söka efter slitage ?
Hojen har precis kommit tillbaka från verkstad med utbytt kopplingskorg och nya lameller.
Visst skulle det kunna ha uppstått ett stort slitage samma dag som jag plockade ut den, men det tror jag inte.

Antingen är det så att både nuvarande och föregående lameller är skräp eller så är det något med länkaget som inte är som det ska tänker jag. Någon som har bättre koll på hur länkaget och kopplingen sitter ihop kanske har smartare idéer.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Stålskivorna mellan lamellerna är de bytta? Om lamellerna var brända så kan stålskivorna slagit sig tänker jag. Skevheten kan påverkas av temperaturen. Jag gissar fast man inte får.

Skönt i alla fall att du uteslutit kopplingsvajern. Det trodde jag inte på alls.

Att oljan och oljetemperaturen skulle påverka spelet i kopplingshandtaget har jag svårt att tro. Inte heller fibermaterialet i lamellerna. Kanske möjligen ev... Oklart vilket fabrikat det är på lamellerna.

Mysko fel. Hoppas du hittar felet. :tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Stålskivorna mellan lamellerna är de bytta? Om lamellerna var brända så kan stålskivorna slagit sig tänker jag. Skevheten kan påverkas av temperaturen. Jag gissar fast man inte får.

Skönt i alla fall att du uteslutit kopplingsvajern. Det trodde jag inte på alls.

Att oljan och oljetemperaturen skulle påverka spelet i kopplingshandtaget har jag svårt att tro. Inte heller fibermaterialet i lamellerna. Kanske möjligen ev... Oklart vilket fabrikat det är på lamellerna.

Mysko fel. Hoppas du hittar felet. :tummenupp
Tack! Bra idé.
På kvittot står det så här: Clutch friction plate kit carbon fiber 10 plates.
Så jag antar att det faktiskt bara är lamellerna och inte stålplattorna som bytts.
Lamellerna ska vara av märket Barnett, men det står ingen tillverkare på kvittot.

Det mesta brukar ju bli större av värme men då borde man ju tappa spelet eller tänker jag fel? Men vad i en kopplingen skulle ge detta fenomen, lamellerna och stålplattorna är väl det enda som skulle kunna påverkas av värme och ändra spelet på kopplingen?
Jag tror du tänker fel (eller så är det något med kopplingslänkaget som jag inte förstår).

Så här ser jag på det;
intryckt handtag = lamellerna dras isär X mm från varandra.
utsläppt handtag = lamellerna går ihop

Om de växer kommer de gå ihop tidigare, alltså behöver handtaget inte gå hela vägen ut för att lamellerna ska gå ihop helt. Men det är samma utväxling i kopplingen som innan, så du kan inte dra isär dem lika mycket längre.

Jag upplever just att dragläget flyttas närmre och närmre styret, samt att jag tror själva slacket är när handtaget har nått den punkt där lamellerna sitter helt ihop. Då finns det inte längre den kraftiga fjäder som drar ihop hela kopplingen utan bara den lilla returfjädern som drar i armen.

Men det är spekulation från mitt håll, givetvis.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stålskivorna mellan lamellerna är de bytta? Om lamellerna var brända så kan stålskivorna slagit sig tänker jag. Skevheten kan påverkas av temperaturen. Jag gissar fast man inte får.

Skönt i alla fall att du uteslutit kopplingsvajern. Det trodde jag inte på alls.

Att oljan och oljetemperaturen skulle påverka spelet i kopplingshandtaget har jag svårt att tro. Inte heller fibermaterialet i lamellerna. Kanske möjligen ev... Oklart vilket fabrikat det är på lamellerna.

Mysko fel. Hoppas du hittar felet. :tummenupp

Bra att du kommit fram till att det inte är vajerm, en felkälla mindre .

För att få detta fenomen om nu stålskivorna är skeva så borde det väl vara så att stålskivornaska sak vara skeva då dom är kalla och bli plana av värmen om man ska få ökat spel i kopplingen eller tänker jag fel? Om stålplattorna i kopplingen blir skeva hur brukar dom bete sig då, är det lite hur som helst?

Borde inte verkstaden som bytt kopplingen mäkt att stålskivorna är skeva det ser är ju som inget liten skillnad i spel det mellan varm och kall motor det rör sig om.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror du tänker fel (eller så är det något med kopplingslänkaget som jag inte förstår).

Så här ser jag på det;
intryckt handtag = lamellerna dras isär X mm från varandra.
utsläppt handtag = lamellerna går ihop

Om de växer kommer de gå ihop tidigare, alltså behöver handtaget inte gå hela vägen ut för att lamellerna ska gå ihop helt. Men det är samma utväxling i kopplingen som innan, så du kan inte dra isär dem lika mycket längre.

Jag upplever just att dragläget flyttas närmre och närmre styret, samt att jag tror själva slacket är när handtaget har nått den punkt där lamellerna sitter helt ihop. Då finns det inte längre den kraftiga fjäder som drar ihop hela kopplingen utan bara den lilla returfjädern som drar i armen.

Men det är spekulation från mitt håll, givetvis.

Jo nu inser jag att jag tänker fel, slår sig stålskivorna av värmen och "kopplingspaketet" blir tjockare flyttas spelet då det ska pressas isär och spelet ökar då vid handtaget. Kom att tänka på kopplingen i en Ilo Piano motor som ligger i garaget ;)

Går det att få fram en sprängskiss på kopplingen och mekanismen som påverkar det? Då borde det ju vara ganska lätt att räkna ut vilka delar som som kan påverka spelet och som kan påverkas av värmen.

Sitter kopplingsarmen på vänstersida av motorn och själva kopplingen på högersida med en axel kopplad till kopplingsarmen tvärs genom motorn som trycker isär lamellpaketet? Så är konstruktionen på Ilo Piano G50, nu vet jag inte ålderskategorin här så att hänvisa till en moppemotor från 50-talet som jämförelse av funktionen är kanske inte så smart :D
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ställ den på 0-spel när den är kall då.Finns hydraulkonvertering att köpa så funkar det betydligt bättre när spelet varierar men det brukar ju inte vara gratis direkt...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag sökte på
BMW S1000RR großes kupplungsspiel im warmen zustand
och hittade bland annat den här länken
http://www.s1000-forum.de/viewtopic.php?f=2&t=13185
med citat
Die Kupplung muss im kalten Zustand ein Spiel haben wie es in der Bedienungsanleitung steht und wird nicht über die Gewindelänge eingestellt!
Wird das Moped warm wird das Spiel größer, insofern kann der Seilzug fast spielfrei im kalten Zustand eingestellt werden.
Vorausgesetzt das Gewinde ist lang genug eingeschraubt! Sonst must du den Seilzug direkt unten an Der Kupplung nachsetzen.
Hoffe ich konnte helfen -Gruß Steini
vilket jag tolkar som att ökar spelet när den blir varm kan spelet vara 0 (noll) med kall motor.

Eller på annat sätt minska spelet när motorn är varm så den frikopplar och du kan lägga i nollan.
Och kör inte iväg med kall motor. Låt den stå på tomgång till den är varm.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det kan absolut vara stålskivorna. Läste på Barnetts hemsida och de säger att gamla stålskivor ska kontrolleras för platthet och om de har märken från att de varit varma eller på något sätt ser suspekta ut, så ska de bytas.

Mekanikern sa att mina kopplingslameller var helt brända, så det kan ju absolut vara så att även stålskivorna har skadats.

Går det att få fram en sprängskiss på kopplingen och mekanismen som påverkar det? Då borde det ju vara ganska lätt att räkna ut vilka delar som som kan påverka spelet och som kan påverkas av värmen.
Hittar ingen stor sprängskiss, utan bara mängder av små sprängskissar manualen.

Manualen finns att ladda ner i detta inlägg..

Sedan navigerar jag så här:
Workshop installation instructions ->
Clutch with driver plate ->
21 21 000 Removing and installing or replacing clutch

Sitter kopplingsarmen på vänstersida av motorn och själva kopplingen på högersida med en axel kopplad till kopplingsarmen tvärs genom motorn som trycker isär lamellpaketet? Så är konstruktionen på Ilo Piano G50, nu vet jag inte ålderskategorin här så att hänvisa till en moppemotor från 50-talet som jämförelse av funktionen är kanske inte så smart :D
Det stämmer fint. På vänstersidan sitter det en arm som drar i kopplingen som sitter på högersidan.

Ställ den på 0-spel när den är kall då.Finns hydraulkonvertering att köpa så funkar det betydligt bättre när spelet varierar men det brukar ju inte vara gratis direkt...
Det verkar som något är trasigt, så jag börjar i änden att försöka fixa felet, innan det blir workarounds och uppgraderingar.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag kollade lite i manualen det hänvisas till högre upp, valde den översta modellen med nr 507
så skulle kopplingsarmen stå 56,9mm (om jag minns rätt) från jysteringen.
(Min anmärkning: För att ha rätt läge på mekanismen innanför kåpan ? )
Och sedan justeras spelet till stången genom primära växellådsaxeln med den anordning som finns i centrum av kopplingen. Anordning som man kommer åt och justerar med monterad koppling.

Jag kollade lite på Raceservice och nått som kom upp snabbt (25 timmar respektive 50 timmar) var "selector drum" och "forks" vilket jag tolkar som växelförare.

Kan problemen få i nollan vara orsakade av böjda slitna växelförare ???
Men kan du justera kopplingen så du får i nollan med varm motor.
Så ser jag inget problem.
Kör bara inte iväg med kall motor och slirande koppling.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Stålskivorna va en bra ide. På min xr650 brände jag stålskivorna och de resulterade att kopplingen funkade bra kall men ju varmare den blev desto mer högg kopplingen. Skivorna va rak kall men blev vågiga ju varmare den blev. Och nu när jag tänker efter fick jag justera kopplingsslacket hela tiden ber på hur varm motorn va!!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top