Kopplingen förändras mycket när s1000rr blivit varmkörd.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hoj:
S1000RR 2011
3000 mil

När hojen är kall fungerar kopplingen bra, så när på att det är svårt att få i neutralen när jag går från ettan (går bra från tvåan). Så har det varit sen jag köpte den. Jag påpekade neutralen vid senaste service, men de sa inget om det.

Om jag kör vanlig stadskörning, så att hojen kommer upp i arbetstemperatur men inte går särskilt hårt, så fortsätter kopplingen att fungera som den ska.

Men, om jag kör inspirerat så hojen får gå hårt, kan jag inte längre växla med kopplingen. Att växla utan kopplingen går fint.

Detta blir tydligt när jag kommer hem till garaget. Ordentligt varmkört kan jag inte längre gå från ettan till tvåan och att få i neutralen är bara att glömma. Att torrvarva medan jag försöker växla gör ingenting, inte heller att köra en vända i garaget och försöka växla med koppling.

För att kunna växla behöver jag spänna kopplingen, rejält. På det justerbara kopplingshandtaget behöver jag gå från första steget till det sista och dessutom skruva ut justerskruven ordentligt. Då kan jag växla och få i neutralen igen.

Hojen var nyligen storservad, men då jag knappt kört den före denna service, så kan jag inte svära på om felet är nytt eller funnits där hela tiden. Jag vet faktiskt inte.

Men jag tycker det verkar underligt att jag skulle behöva justera kopplingshandtaget till ett ytterläge, direkt efter service? Kan något vara fel eller sönder?

De tidigare hojar jag kört med har jag aldrig upplevt en enorm skillnad på kopplingen mellan varmt och kallt, inte ens när jag kört dem riktigt hårt. Det har förvisso varit mindre effektstarka hojar än s1000rr, det kanske spelar in?

Någon som har någon aning om vad som händer?
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag märkte också det när jag provade en, vajern sträcker sig när den blir varm.
Det är faktiskt rätt irriterande.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag märkte också det när jag provade en, vajern sträcker sig när den blir varm.
Det är faktiskt rätt irriterande.
Hittade lite på forum om detta. Men jag blev inte säker på om de fick lika stora problem som jag, eller om det var mer gnäll för att känslan i kopplingen ändrades.

Är det bara att gilla läget eller vad gör man?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hittade lite på forum om detta. Men jag blev inte säker på om de fick lika stora problem som jag, eller om det var mer gnäll för att känslan i kopplingen ändrades.

Är det bara att gilla läget eller vad gör man?
Jag fick börja köra med typ noll spel vid handtaget för att få ett par mm när den blev varm.
Vet inte om vajern är väldigt lång, kollade aldrig det.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag fick börja köra med typ noll spel vid handtaget för att få ett par mm när den blev varm.
Vet inte om vajern är väldigt lång, kollade aldrig det.
Hittade detta:
OEM
Outer sheath tip to tip 1300mm, 51.18", 51 3/16"
Cable ends center to center 1436mm, 56.54", 56 9/16"
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vid ca 3000mil var kopplingswiren slut på min SV650S.
Märkte det först genom att jag fick justera regelbundet för att minska spelet. (Utan att fatta vad som var på gång.)
Men när kopplingswiren gick av fattade jag.

Dags för ny kopplingswire.
Jag beställde den från Lelles och hade den hemma ca 14 dagar senare.
Wire + wirehöljet i ett paket.
Bara montera.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vid ca 3000mil var kopplingswiren slut på min SV650S.
Märkte det först genom att jag fick justera regelbundet för att minska spelet. (Utan att fatta vad som var på gång.)
Men när kopplingswiren gick av fattade jag.

Dags för ny kopplingswire.
Jag beställde den från Lelles och hade den hemma ca 14 dagar senare.
Wire + wirehöljet i ett paket.
Bara montera.
Märktes det när hojen var varm/kall, eller fick du bara fortsätta justera allt eftersom tiden gick?

Ps. När skaffade du SV650?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Märktes det när hojen var varm/kall, eller fick du bara fortsätta justera allt eftersom tiden gick?

Ps. När skaffade du SV650?

Jag köpte den hösten 2009, då hade den gått ca 2000mil, och började köra på allvar säsongen 2010.
Var väl uppe i 3000mil säsongen 2011.
Jag var tvungen justera kopplingswiren då och då för kopplingsspelet ökade och ökade.
Märkte inte några variationer mellan varm eller kall motor.
Och så på väg till Karlskoga några 100m efter Gbg SJ Centralstation så går kopplingswiren av.
2 timmar senare har Falck MC-assist kört hem mig och SV650S.
Och det är bara att ta Sprint RS till Karlskoga.
Hemma efter helgen var det att beställa nytt kopplingswirepaket=wire + hölje
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag lägger till:
Det kan vara bra att läsa på i servicemanual hur kopplingen ska justeras.

I varje fall på SV650S var det utom upp vid styret också hur en ställskruv på vänster sida av motorn skulle ställas in.
Ställskruven stödde mot en stång som gick rakt genom kopplingsaxeln till höger sida av växellådan där stången "lyfte" yttre kopplingskorgen.

Jag fick ett kopplingsfel till på SV650S. Det blev svårare och svårare att frikoppla.
Efter gått igenom hela felsökningschemat i Haynes för SV650S kom jag till sista punkten.
Muttern som håller inre kopplingskorgen på axeln. Har den lossnat ?
Det var bara att riva hela kopplingen för att komma åt muttern.
Knacka ut låsbrickan och så kunde jag med fingrarna skruva loss muttern.
Så det blev platta ut låsbrickan, montera låsbrickan, i med 6an, planka genom bakhjulet stödd mot svingen
montera och dra muttern med moment enligt Haynes, vika till låsbrickan runt muttern, montera ihop kopplingen och på med kopplingskåpan på motorn.
Och så fungerade frikopplingen som den skulle igen.
Men det här varierar förståss från motor till motor.
En servicemanual med felsökningsschema som jag hade (Haynes) till SV650S underlättar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag känner igen symtomen från en xr 600 jag hade wiren sträckte ut sig då den blev varm ju hårdare jag körde desto längre blev wiren.
Byt wire med andra ord....
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har inte lika mkt sträckning som dig på min S1000RR men det är klart märkbart när den blir varm. Dock gick min gamla kopplingsvajer av efter 3500 mil. På den nya kopplingsvajern behöver jag aldrig justera även om jag märker att spelet ändrats efter lite hårdare körning men inte tillräckligt för att jag ska få problem med friläge eller växling.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det verkar som jag ska köpa ny kopplingswire helt enkelt.

Då kommer vi till den klassiska frågan, vad är det man ska köpa? Har inte behövt byta innan. Byter man till original, något dyrt och fancy eller något billigt och lika bra som original?

Jag har inte lika mkt sträckning som dig på min S1000RR men det är klart märkbart när den blir varm. Dock gick min gamla kopplingsvajer av efter 3500 mil. På den nya kopplingsvajern behöver jag aldrig justera även om jag märker att spelet ändrats efter lite hårdare körning men inte tillräckligt för att jag ska få problem med friläge eller växling.
Det var bra att veta, skönt att få någon referens.
Får helt enkelt skaffa mig en ny kopplingswire och se om problemet blir bättre. Om det bara vore ett snäpp eller två på kopplingshandtaget hade det väl varit okej, men nu blir det löjligt.

Jag känner igen symtomen från en xr 600 jag hade wiren sträckte ut sig då den blev varm ju hårdare jag körde desto längre blev wiren.
Byt wire med andra ord....
Det blev bättre efter byte? I så fall är det bara att beställa och se glad ut :)
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag skulle gissa på att du har fått fel olja i hojen på servicen.
Jag har själv varit med om det.
I mitt fall gick det bara bra att växla när motorn var varm.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
EDIT: Såg nu att din vajer inte är av, prova att dra den lite annorlunda först och se om det hjälper något.

Original är inte skitdyrt så jag skulle nog satsa på det, det gjorde jag och det funkar för mig. Kolla noga hur du drar vajern för den ska "igenom" motorn från höger till vänster sida om jag inte minns fel och där är det varmt så om du får "rätt" dragning där kanske värmen påverkar mindre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att kopplingswiren går av bit för bit inledningsvis, dvs den ena ståltråden efter den andra.
Dettta innebär kanske att wiren blir mer och mer elastisk eller bara längre(?) för från början ligger ju ståltrådarna i spiraler och "spiralerna" rätar kanske ut sig när trådar brister.
För jag fick som sagt justera mer och mer vid styret för att ta slacket.
Tills kopplingswiren brast och kopplingshandtaget gick till kontakt med styret, kopplingshandtaget helt löst.
Och kopplingshandtaget gick inte tillbaka när jag släppte kopplingshandtaget. Wire av.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Pratade med Kenneths MC av andra anledningar, passade på att fråga om de kände igen mitt problem och vad de trodde. De gissade att det skulle kunna bero på kopplingslamellerna, om mitt slack ändrades så mycket.

Vad tror ni om det?

Jag justerade rätt slacket när hojen var kall, sedan körde jag en 10 mil i värmen. Slacket ökade så mycket att kopplingshandtaget plötsligt knackade på min hand medan jag körde.

EDIT: Såg nu att din vajer inte är av, prova att dra den lite annorlunda först och se om det hjälper något.

Original är inte skitdyrt så jag skulle nog satsa på det, det gjorde jag och det funkar för mig. Kolla noga hur du drar vajern för den ska "igenom" motorn från höger till vänster sida om jag inte minns fel och där är det varmt så om du får "rätt" dragning där kanske värmen påverkar mindre.
Jag drog hem servicemanualen för att titta om det är något särskilt som ska göras med dragningen. Tyvärr är den inte så detaljerad som jag hade önskat.

K46_R32045b_small.jpg
Här är den närmsta bilden, men den visar inte hur kabeln ska ligga i själva genomföringen från höger till vänster sida.

Har följt kopplingsvajern och ingenting ser fel ut, förutom möjligtvis genomföringen. Där ser den ut att ligga an mot motorn, när den kanske ska vara upphängd i något(?).

ps. Var är ett bra ställe att handla originalkablar?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är mycket möjligt de är bytt till billiga chinalammeller och då kan de säkert svälla och krympa ordentligt ber på oljetemp. Även på min Ktm 990 som fortfarande har org lammeller och hydralkoppling känner man att kopplingen tar olika långt in ber på oljetemp men jag behöver inte justera under körning.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag var jag och pratade med verkstaden. De var relativt säkra på att det rörde sig om koppling, då en kopplingsvajer inte borde flexa så mycket som mitt spel ändras.

Ett kopplingsbyte hos dem skulle kosta 8800kr :gnissla
Detta då bara ett BMW original lamellpaket låg på 5500kr, sen tillkom arbete och oljebyte.

De rekommenderade original-lameller, eftersom deras erfarenhet var att många andra tillverkare helt enkelt var sämre och att det inte var ovanligt med svällande koppling. Ganska mastigt pris.

När jag kollade runt på nätet hittade jag kopplingar (av okänd kvalitet) för runt 1500-2000kr. Vill inte stoppa in skräp som blir kass, men hade jag fått tag på bra lameller för under 5500kr hade det så klart varit trevligt.

Det verkar vara hårdare körning, snarare än kökörning som gör det. I dag var det förvisso svalt, men mycket kökörning och längre perioder med runt 100c på mätaren i klustret. Kunde känna hur hela hojen ångade upp värme på mig. Spelet ökade något, men inte så illa att kopplingen kom och petade mig på handen eller att det inte gick att växla.

De är mycket möjligt de är bytt till billiga chinalammeller och då kan de säkert svälla och krympa ordentligt ber på oljetemp. Även på min Ktm 990 som fortfarande har org lammeller och hydralkoppling känner man att kopplingen tar olika långt in ber på oljetemp men jag behöver inte justera under körning.

Skulle det kunna vara så att tidigare ägare slängt i någon finare olja för att minska detta problem? Alternativt, skulle det kunna vara så att tidigare ägare kört med en fet mapp för att sänka temperaturen och undvika detta problem?

Säljaren visade nämligen glatt upp ett kvitto på ett helt onödigt oljebyte och jag vet att mappningen inte kom från en bänkning. Mina kopplingsproblem började efter en storservice, då byttes oljan och jag la också in en nollmapp eftersom helsystemet byttes till originalsystem.

Innan servicen hade jag kört hojen gbg-stockholm-gbg, mälaren runt i värmen och även lite hårdare turer på ~10 mil utan några tillstymmelser till de kopplingsproblem jag har nu.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ställ frågan på s1000rrforum.com

För många år sedan har jag rivit av kopplingskåpan genom att luta hojen åt sidan så långt att oljan inte rann ut... inte jättesmidigt, men det går om man bara ”vill kika lite”, eller byta lameller utan att byta olja.

Inget jag rekommenderar, men det går.

Personligen skulle jag fråga på ett par utrikiska forum och sedan beställa hem en kopplingssats. Köp från en lokal firma så du kan lämna tillbaka den om lamellerna på plats är fräscha. Töm sedan oljan och riv av kopplingskåpan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ställ frågan på s1000rrforum.com
Tack, registrerat ett konto nu. Ska bara posta mina 3 spamposter som ny användare så jag kan ställa en fråga.

Personligen skulle jag fråga på ett par utrikiska forum och sedan beställa hem en kopplingssats. Köp från en lokal firma så du kan lämna tillbaka den om lamellerna på plats är fräscha. Töm sedan oljan och riv av kopplingskåpan.
Lokalt finns det nog bara två mc-firmor som kan hämta hem originalkopplingar. Tror inte priset skiljer så mycket mellan dem.

Skulle väl vara om jag lyckas hitta någon svensk butik där man kan använda distansköplagen, men har inte hittat någon med originalkoppling hittills.

Verkstan erbjöd sig (om jag inte hade bråttom) att ta sig en titt på kopplingen först och bara beställa hem en i fall den såg dålig ut. Det tyckte jag lät helt okej, även om jag så klart inte är rädd för att göra jobbet själv. Är mest en fråga om att hitta rätt delar till bra pris så det känns värt besväret.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top