Vilken gräsklippare ska man tjöpa?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Två alternativ:

1: Servande fackhandel.
Det självklara valet om du har för tjock plånbok, alltid lämnar bort service osv.

2: Byggvaruhuset.
Det självklara valet om du sparar kvitto på köpet och går tillbaka efter 2 år när det rasat för att kvittera ut en ny, eller om du ler lite skadeglatt (vid tanke på alla pengar du sparar) när du lappar ihop det billiga skrotet ytterligare en gång...


Varumärke?
Jag skulle definitivt kika på Viking.
Stihl, motorsågstillverkaren har grön/grå trädgårdsmaskiner under namet Viking.
Jag var i den fabriken (Österrike) för 12-15 år sedan, jösses, dom hade järnkoll på kvaliteten!
https://www.stihl.se/viking-produkter.aspx

I övrigt kan man ju numera bara minnas den forntid då det gick att köpa gräsklippare som iallafall var hopskruvade i Sverige...av "internationella komponenter" som det numera heter.
Men det är som sagt historia, det finns ingen svensk tillverkare av gräsklippare längre. :(
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är sjukt sugen att köpa en flånkande ny HUSQVARNA RIDER 112C5. Den kostar runt 20.000 riksdaler. Inbillar mig att bakhjulsdriften kommer göra att den kommer upp för den halvbranta backen.


Den har tyvärr manuell och inte hydrostatisk växellåda. Betyder det att man måste använda koppling som på spörthojen? Eller är det autokoppling så man bara måste växla manuellt? Vill att min son ska kunna klippa gräset om några år. Antar att man kan växla i fart?

Andra synpunkter på ett köp av HUSQVARNA RIDER 112C5 mottages varmt :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man ska helst stå stilla när man växlar men ridern är såpass smidig att man behöver knappt växla mer än när
man ska lägga i backen
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Man ska helst stå stilla när man växlar men ridern är såpass smidig att man behöver knappt växla mer än när
man ska lägga i backen

Man lägger alltså i växeln stillastående utan att använda koppling? Det hade i så fall varit perfekt när man ska lära barnen köra, så de inte får köra snabbare än 1a växeln tillåter.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man lägger alltså i växeln stillastående utan att använda koppling? Det hade i så fall varit perfekt när man ska lära barnen köra, så de inte får köra snabbare än 1a växeln tillåter.
Man bromsar så den stannar så frikopplar den automatiskt då växlar man .Men man kör i princip bara i en växel när man klipper perfekt bara tanka den så klipper barnen
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man lägger alltså i växeln stillastående utan att använda koppling? Det hade i så fall varit perfekt när man ska lära barnen köra, så de inte får köra snabbare än 1a växeln tillåter.

Kanske lika bra, så att de inte gör som sambon och sladdar av gräsmattan, över kantstockarna, genom syrenerna, och ut i skogen. :crash
I 6 km/h.
Nä inte jag heller.... :confused:
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Då blev det en ny och fin Husqvarna Rider 112C5 :banana
H310-0884.png

Testade att klippa upp den näst brantaste backen (ca 14.8 graders lutning) och det gick bra. Gräset var något fuktigt men inte genomblött.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Då blev det en ny och fin Husqvarna Rider 112C5 :banana
View attachment 450057

Testade att klippa upp den näst brantaste backen (ca 14.8 graders lutning) och det gick bra. Gräset var något fuktigt men inte genomblött.

Grattis, den där kommer du bli nöjd med!
Se bara till att inte försöka BACKA uppför den där brantaste backen...det lär inte gå så bra... :D
Bakhjulsdriften kan leda till att man hamnar i lite knepiga situationer, typ "kör ner, försöka backa tillbaka upp", men när man väl gjort dom misstagen ett par gånger så lär man sig var gränserna går. :crash
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det bästa med min bakhjulsdrivna är att det går asbra att wheela med den! :yoparty
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Grattis, den där kommer du bli nöjd med!
Se bara till att inte försöka BACKA uppför den där brantaste backen...det lär inte gå så bra... :D
Bakhjulsdriften kan leda till att man hamnar i lite knepiga situationer, typ "kör ner, försöka backa tillbaka upp", men när man väl gjort dom misstagen ett par gånger så lär man sig var gränserna går. :crash

Tack! Imponerad av klipparen så långt. Om den håller ihop så kommer jag bli väldigt nöjd!

Krypkörde upp för den brantaste backen (ca 16 grader) idag med klippaggregatet nere och det gick bra. Klippte även slänten som inte har klippts på hela sommaren. Trodde klipparen skulle wheela över några gånger i den branta slänten, men det gick bra. Till slut blev det lite offroad genom nå grovt ogräs på ojämn mark, fick ratta mig loss en gång. Trodde RWD skulle ta sig fram sämre. Med facit i hand är jag glad att jag inte slängde in de extra 20k för AWD.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Man ska nog inte pressa gränserna allt för mycket med åkgräsklipparen även om det känns ganska ofarligt. Det är visst mycket olyckor och en del dödsolyckor varje år. https://www.jp.se/article/antalet-grasklipparolyckor-okar/

På den tid jag jobbade med åkgräsklippare körde jag följande "regel" vid utbildningar:
"-Så länge det inte lutar mer (sidledes) än att du bekvämt kan sitta kvar "i" sitsen, alltså inte behöver hänga "på kanten" så är du safe"
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top