Vilken gräsklippare ska man tjöpa?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Sitter och nördar bort mig i gräsklipparnas magiska värld :hjarta

Har idag en robotklippare som klipper den gräsmattan som familjen använder dagligen. I tillägg har vi 3 andra gräsmattor samt diverse småarealer med gräs runt garage m.m, totalt cirka 1300 kvm. Det är till dessa 1300 kvm jag behöver ny klippare. Idag klipper jag 1 av dessa med en handjagare som jag drar bakom elcykeln (750w med gas). Som ni säkert ser framför er är det inte en väldigt vacker syn. De andra 2 växer per idag igen.

Förhoppningen är att med eran vishet hitta det alternativet som är prisvärdast samt brukar minst av min energi energi och tid, inkluderat service. Klipparen bör klara något ojämn terräng samt högt gräs. Flera robotklippare är tyvärr inte ett alternativ.

1. En åkgräsklippare för ca 10.000 riksdaler. Inbillar mig att det går snabbt att klippa utan att använda så mycket energi? Är det mycket service, ni som har såna? Minus att den tar stor plats när den inte används. Till exempel en Honda 1211.

2. Självgående bensinklippare som man går bakom.
- Är dessa energibesparande att klippa med? Bara att följa efter och slappna av?

3. Batteriklippare. Snålheten i mig säger att jag borde köpa en sån här eftersom jag redan har betterierna och laddare hemma,
https://www.biltema.no/fritid/hage/...-gressklippere/gressklipper-clm-36-2000040994 . Den saknar framdrift men är å andra sidan ganska lätt. Är det ett måste med självgående om man har sjukt dåligt med energi? Undrar om den klarar lite högre gräs? Hittar inget om hur stark motorn är så man kan jämföra med en bensinvariant. Hade varit skönt att slippa service och bensinsölet :va
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Elklippare och högt gräs brukar inte vara någon lysande kombo. Klipparen kroknar ganska snabbt.


Självgående bensinare är väl ganska vettigt, speciellt om du kör den på alkylatbensin. Kanske får du lägga något mer tid på dina gräsplättar än vad du vill.

Har du plats att förvara, är väl en åkklippare det du vill ha. Klipper snabbt och brett samt att du kan dricka öl medan du klipper...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Elklippare och högt gräs brukar inte vara någon lysande kombo. Klipparen kroknar ganska snabbt.


Självgående bensinare är väl ganska vettigt, speciellt om du kör den på alkylatbensin. Kanske får du lägga något mer tid på dina gräsplättar än vad du vill.

Har du plats att förvara, är väl en åkklippare det du vill ha. Klipper snabbt och brett samt att du kan dricka öl medan du klipper...

Det är rattfylleri dessvärre så där försvann nöjet
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min tomt är på ca 1100 kvadrat. Jag har en vanlig bensin klippare utan drift.
Känns onödigt att motivera mig att köpa en bättre då jag tar ut och tankar klipper och drar in klipparen på under timmen.

Min tomt är en knölig och gammal gräsmatta. Personligen tycker jag att en självgående går för sakta.

Har en 10-15 år gammal stiga tror bara att jag bytt olja o slipat knivarna någon enstaka gång.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Läs & lär :tummenupp

http://www.olleberg.nu/

Bror som tipsa mig, han har läst på där och det börjar ordna upp sig med hans ogräs:

fullsizer1.jpg

..själv tror jag mer på vildvuxet så jag kan gömma mig när björnen kommer :glömdet
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Vill man följa alla lagar och författningar kan man välja ett alkoholfritt öl då man klipper sin gräsmatta.
Har en stiga villa med hydrostatdrift i stugan, funkar fint men är gräset knähögt vill gärna remmarna slira o man får ibland klippa flera gånger för att få en kort o fin matta. Hydrostatdriften gör dock att man rattar med ena handen o kan med den andra hålla "drickan" i ett säkert grepp :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Läs & lär :tummenupp

http://www.olleberg.nu/

Bror som tipsa mig, han har läst på där och det börjar ordna upp sig med hans ogräs:

fullsizer1.jpg

..själv tror jag mer på vildvuxet så jag kan gömma mig när björnen kommer :glömdet

Mycket bra info där! Mitt mål är dock inte att ha perfekta gräsmattor. Vill använda minst möjlig energi för att få en brukbar gräsmatta.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
E
Har du plats att förvara, är väl en åkklippare det du vill ha. Klipper snabbt och brett samt att du kan dricka öl medan du klipper...

Åkklippare är onekligen mest lockande :tummenupp Då ska man bara finna ut vilken av alla modeller man ska ha. Frontmonterat klippaggregat eller mittmonterat etc.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kör en stiga tornado med hydrostatdrift och mittmonterat klipp själv. Är på det stora hela nöjd, med 500cc maskin klipper man bra fast det är knähögt sly (kör man full makaron kan man få åka över en par vändor) utan att det suckar allt för illa. Tyvärr är toppfarten lite låg gentemot husqvarnas (husq, mcculloch, partner, jonsered, whatever) remdrivna, men jag klipper ändock 4000 kvadrat, med mycket buskar å land och uthus och skit i på ca en och en halv timma och tre öl, med bra musa i peltorsarna är det rtt ok liv.
Enda riktiga nackdelen för mig är att den driver lite för dåligt i snö för att ploga med.
Frontmonterat är dyrt, men eventuellt värt det om man har mycket att klippa runt och är noga med att komma åt i alla vrår. Jag sätter en trimmer i näven åt tanten istället. :yoparty
På 1300 hade jag varit för snål och tatt en promenad variant istället, det klipper man ändå på dryga timmen med en 50cm klippbredd, en 160cc maskin orkar också bra med även om man släpper det att växa ett tag.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mycket bra info där! Mitt mål är dock inte att ha perfekta gräsmattor. Vill använda minst möjlig energi för att få en brukbar gräsmatta.

Absolut men det följer liksom med i den läran, typ vilka medel som funkar vad gödsla ger och hur man håller mossan borta.. typ. Sen kan du hoppa över svenska mästerskapen i kantstensklippning o dylikt =)

Själv har vi en begad Toro proline 118 på lut, inte helt original tror det sitter dubbelmontage på den men användbar maskin för småslantar.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
1. Muta grannungarna
2. Kommunala sommarjobbare
3. Trädgårdsmästare
4. Konstgräs
5. Klippa själv...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
1300kvm är väl inte särskilt mycket att oroa sig

Åkgräsklippare: Om det inte är kliniskt rent från träd, buskar, rabatter, sandlådor etc så kommer det nog att ta lika lång tid att klippa med en åkgräsklippare som med en vanlig handdragen på den areal det handlar om i ditt fall. För är det sånt kommer det att gå åt mycket tid till att backa, ta om, köra runt etc.

Dessutom så kommer man åt ganska dåligt med t.ex. en sån Honda som du gav förslag på (förutom att klippaggregatet också såg mycket smalt ut på den). Det är därför som professionella åkgräsklippare oftast har frontmonterade klippaggregat. Med ett sånt mittmonterat aggregat riskerar du att det kommer bli mycket som ändå måste tas med en handdragen klippare eller grästrimmer.

Batteridriven klippare: De 38cm klippbredd den där har är ganska smalt i förhållande till de flesta bensindrivna klippare som kanske ligger på 45-50cm. En skillnad på 7cm kanske inte låter som mycket, men det är det några hundra kvm så märks det snabbt.

Personligen är jag väl lite skeptisk till hur en batteriklippare orkar med lite högre gräs. Att den dessutom bara klarar 300-600kvm per laddning innebär att du inte kommer kunna klippa hela mattan på en dag (om du inte har flera batterier). Skulle tro den fungerar bra för en radhustomt hos en pensionär som vill roa sig med att klippa 1-2ggr/vecka.

Självgående bensinklippare: Ofta är det kanske inte som de klarar sig riktigt enbart med att man går bakom och styr. Man kanske även måste parera lite med handtaget för att hjälpa hjulen hitta fäste. Men det är inte alls som att släpa runt på en klippare som saknar drivning. Sedan så är det förhållandevis lugn promenadtakt det brukar handla om när det gäller hur snabbt den självgår.

För den yta det handlar om i ditt fall skulle jag nog köra på handdragen bensinklippare (personligen skulle jag inte prioritera självgång eftersom de brukar vara lite långsamma för min smak, men smaken är som vaken - olika). En begagnad Klippo i fint skick t.ex. Uppsamlare skulle inte vara prioriterat eftersom de blir fulla ganska fort och då måste tömmas ofta. Angående att tackla högt gräs så säger en del att sidoutkast är bäst för det, annars brukar det mesta lösa sig bara man går långsamt.

Och oavsett vilken bensindriven klippare det handlar om så skulle jag inte köra den på något annat än alkylatsoppa. Även om man struntar blankt i miljön så är alkylaten betydligt bättre för dig själv och den orsakar inte lika mycket problem för klipparen när den står oanvänd.

Fast, med allt det sagt: Skulle jag ha obegränsat med slantar skulle det bli en batteridriven åkgräsklippare. oavsett tomtstorlek och buskmängd. Bara lalla runt på den med bar överkropp och lyssna på ljudbok skulle nog vara fantastisk meditation. :banana Men de är nog allt annat än gratis.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kör en stiga tornado med hydrostatdrift och mittmonterat klipp själv. Är på det stora hela nöjd, med 500cc maskin klipper man bra fast det är knähögt sly (kör man full makaron kan man få åka över en par vändor) utan att det suckar allt för illa. Tyvärr är toppfarten lite låg gentemot husqvarnas (husq, mcculloch, partner, jonsered, whatever) remdrivna, men jag klipper ändock 4000 kvadrat, med mycket buskar å land och uthus och skit i på ca en och en halv timma och tre öl, med bra musa i peltorsarna är det rtt ok liv.
Enda riktiga nackdelen för mig är att den driver lite för dåligt i snö för att ploga med.
Frontmonterat är dyrt, men eventuellt värt det om man har mycket att klippa runt och är noga med att komma åt i alla vrår. Jag sätter en trimmer i näven åt tanten istället. :yoparty
På 1300 hade jag varit för snål och tatt en promenad variant istället, det klipper man ändå på dryga timmen med en 50cm klippbredd, en 160cc maskin orkar också bra med även om man släpper det att växa ett tag.

Är per idag inte så mycket hinder att klippa runt. Har även köpt en batteridriven grästrimmer till tanten. Antar att man behöver en åkklippare med AWD för att även kunna ploga snö? Kan bli dyrt det här känner jag :hihi
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Massa bra text...

Fast, med allt det sagt: Skulle jag ha obegränsat med slantar skulle det bli en batteridriven åkgräsklippare. oavsett tomtstorlek och buskmängd. Bara lalla runt på den med bar överkropp och lyssna på ljudbok skulle nog vara fantastisk meditation. :banana Men de är nog allt annat än gratis.

Tack för bra info.

En elektrisk hade varit drömmen men låg på cirka 100k. Även om en vanlig bensindriven som man går bakom hade funkat så tror jag det hade blivit klippt för sällan med en sån hos oss. Blir nog en sittklippare. Måste bara hitta en bra och billig som klarar lite högt gräs och några backar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top