Ducati Panigale 959

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har kört ca 250 mil med min nu och jag tycker värmefrågan är klart överdriven. Pendlar även till jobbet och då går det långsamt mellan köerna. Visst blir det lite varmt men absolut inte olidligt. Under landsvägskörning märker jag det inte alls. Förövrigt så är jag supernöjd med min, enda nackdelarna så här långt är möjligen högt insugsljud (?), avsaknad av bränslemätare samt lite hög förbrukning.
Kul att du är nöjd! :tummenupp
Hur är vibrationerna jämfört med din gamla supersport?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför blir sadeln så olidligt varm när blåset sitter på sidan ? Eller har jag missat nåt ? -Men en riktigt snygg hoj är det..

View attachment 450815

Det beror på bl.a:
Avgasröret från bakre cylinder gör bl.a en "kortare böj" bakåt något upp mot sadeln till.
Sen så är det avgasormbo så det står härliga till rent allmänt.
Det sitter ändå en värmesköld på den std. Trots det så kan den och mer eller mindra alla Ducatis sporthojar bli rätt varma i sadeln. Uppvärmd sits finns inte vad jag på tillbehörslistan.
Sök på "Ductati 959 exhaust" t.ex så syns det tydligt varför det blir varmt...
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Kul att du är nöjd! :tummenupp
Hur är vibrationerna jämfört med din gamla supersport?

Ja, känns som den är lite bättre på allt undantaget komforten som är något sämre. :)
Kan inte säga att jag känner någon större skillnad i vibrationer.
Skulle nog behöva köra dem direkt efter varandra för att känna ev skillnad.
 

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Det beror på bl.a:
Avgasröret från bakre cylinder gör bl.a en "kortare böj" bakåt något upp mot sadeln till.
Sen så är det avgasormbo så det står härliga till rent allmänt.
Det sitter ändå en värmesköld på den std. Trots det så kan den och mer eller mindra alla Ducatis sporthojar bli rätt varma i sadeln. Uppvärmd sits finns inte vad jag på tillbehörslistan.
Sök på "Ductati 959 exhaust" t.ex så syns det tydligt varför det blir varmt...

Du är ute och cyklar.(Som vanligt) Standard är det ren dragning och inte något ormbo. Pratar vi sedan WSBK system och upp-under under-sadeln,då har vi ormbo.
För att bli att med en del värme plockas värmesköldarna till cylindrarna bort då dom stänger inne en hel del.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Du är ute och cyklar.(Som vanligt) Standard är det ren dragning och inte något ormbo. Pratar vi sedan WSBK system och upp-under under-sadeln,då har vi ormbo.
För att bli att med en del värme plockas värmesköldarna till cylindrarna bort då dom stänger inne en hel del.

I så fall vet jag inte vilket märke och modell det är på cykeln.

Vi har uppenbarligen olika definitioner på "ormbo" och även på vad som är "standard".
Det är relativt lätt att på bilder på 959:eek:r i std-utförande se att framförallt det bakre grenröret inte direkt beskriver en "ren dragning". Tittar man i verkstadshandboken under "Removing the exhaust system" så finns det två bilder direkt i början på det avsnittet, framförallt den andra som någ får de flesta att undra vilka lämpor man behöver för att beskriva det bakre rörets dragning som "ren".

Vi definierar nog både ormbo och ren dragning lite olika.
 

Bifogat

  • 959EngineRight.png
    959EngineRight.png
    211.7 KB · Visningar: 35
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top