Hur göra med storlek mc-jacka?

Goethe

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2019
Ort
Umeå
Hoj
2019 KTM Super Adventure R
Jag har köpt ett Klim Badlands-ställ. Dyrt, men vad jag kunnat läsa mig till är få missnöjda med dem och jag har inget emot att betala för bra grejer.

Mitt problem, dock, är att jag ligger mellan två storlekar på jackan. L stramade lite över bröstet då jag provade ut, men jag beställde det ändå. När jag kom hem fick jag kalla fötter. Jag gymmar mycket och kommer sannolikt bli större, så därför ändrade jag beställningen till XL.

Nu har grejerna kommit och när jag provar jackan känns den stor. Tilläggas bör att jag är ganska slankt byggd, de "extra" cm runt både midja och bröst gör att den större storleken känns bylsig.

Har någon här erfarenhet av Klim-ställ? "Går de ut sig"? Växer jag bara några cm till i bröstvidd kommer L börja strama ganska mycket runt bröstet, ifall inte jackan går ut sig. Jag förstår ju att ett allvädersställ inte sitter som en racingoverall, men hur mkt är det rimligt att tulla på passformen? En av anledningarna att jag vill ha ett allvädersställ är för att slippa sitta med en presenning (läs överdragsställ) så fort det börjar regna.

Byxorna är jag supernöjd med!

Tack på förhand!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gymma mindre eller använd vikterna på annat sätt då...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Hellre för stor än för liten tycket jag. Man kan ju fylla upp med extra stort ryggskydd, bröstplatta och tröja. Små kläder tycker jag har en tendens att bli varma/kalla pga sämre ventilation.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Justera med en tröja under och skippa och kör i värmeböljan.

Fast i fart spelar det inte så stor roll.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
På sommaren kan det ju vara gött med lite utrymme som luften kan få cirkulera i och när det är kallt så är det ju bra om man får plats med ett förstärkningslager eller två.

Så hellre lite för stort än lite för litet tänker jag;)
 

Goethe

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2019
Ort
Umeå
Hoj
2019 KTM Super Adventure R
Tack för svar!

Jag har klämt ca. 50 mil i de nya kläderna idag och de har överträffat förväntningarna. Den stora storleken på jackan gjorde mycket riktigt underverk för luftgenomströmningen. Trots att tempen bitvis kröp upp i 28°C har jag varit sval. Varmast var hjälmen ????
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite trådkapning men hur ser ni stora kläderna och skydd? Jag kommer i alla fall inte att köra mer med allväderställ (mitt betydligt billigare än Klim) med skydden i stället utan kommer att köpa utan köpa en skyddsjacka och lösa skydd då detta ev kan vara orsaken till mitt krossade knä, vet inte hundra men misstänker att knäskyddet kan ha flyttat på sig från knäet om byxan rörde sig då jag gick omkull.

Har själv ett Klim skoterställ och det är väl bland de bästa kläderna som finns så jag kan tänka mig att deras motorcykelkläder också är riktigt bra.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Gjorde ett vettigt och förnuftigt inlägg. .. Vi skiter i det tror jag.
 
Last edited:

Goethe

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2019
Ort
Umeå
Hoj
2019 KTM Super Adventure R
Lite trådkapning men hur ser ni stora kläderna och skydd? Jag kommer i alla fall inte att köra mer med allväderställ (mitt betydligt billigare än Klim) med skydden i stället utan kommer att köpa utan köpa en skyddsjacka och lösa skydd då detta ev kan vara orsaken till mitt krossade knä, vet inte hundra men misstänker att knäskyddet kan ha flyttat på sig från knäet om byxan rörde sig då jag gick omkull.

Har själv ett Klim skoterställ och det är väl bland de bästa kläderna som finns så jag kan tänka mig att deras motorcykelkläder också är riktigt bra.

Jag bidrar väl inte med något konkret direkt, men är det något jag ska klaga på efter dagens etapp så är det väl passformen, och i förlängningen funktionen, på skydden (i jackan då.) Den lösa passformen gör att bröstskydden och ryggskenan (de "inbyggda" alltså) inte direkt sitter som mitt Halvarsson-ryggskydd gjorde. Samtidigt var det ju en av anledningarna till att jag ville ha inbyggda skydd; för att slippa kränga av mig både jacka OCH ryggskena varje gång jag stannar.

Men spontant känns det som att skyddsförmågan får stryka på foten då passformen blir sämre.

Jag vet inte om det kan vara skadligt på samma sätt som knäskyddet skadat dig dock. De inbyggda knäskydden på byxorna drar jag däremot åt i knävecken, så de sitter som gjutna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De inbyggda knäskydden på byxorna drar jag däremot åt i knävecken, så de sitter som gjutna.

Låter som bra konstruktion !

Har efter själv skadat ett knä börjat köra med lösa knäskydd under skinnbyxorna som jag drar åt så knäskydden sitter på plats framför knäet.
Om knäskydden hjälper ifall jag kasar framåt med knäet under hojen (som jag gjorde) är väl mer tveksamt.
Så bäst undvika det, hamna med kroppsdel under hojen.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag är ny inom "motorcyklandet" men jag nördar alltid ner mej ordentligt och har läst/hört mej för kring skyddsutrustningen massvis innan jag började. Det allmäna jag fick höra var att kroppsskydd som man spänner på kroppen ALLTID skyddar mer än de som är inbyggda i kläderna. Kläderna är bara skrapskydd när man glider över asfalten och skydden sitter sällan där de skall vara när det gäller.

Än så länge är allt det hörsägen o jag hoppas det förblir så! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ny inom "motorcyklandet" men jag nördar alltid ner mej ordentligt och har läst/hört mej för kring skyddsutrustningen massvis innan jag började. Det allmäna jag fick höra var att kroppsskydd som man spänner på kroppen ALLTID skyddar mer än de som är inbyggda i kläderna. Kläderna är bara skrapskydd när man glider över asfalten och skydden sitter sällan där de skall vara när det gäller.

Än så länge är allt det hörsägen o jag hoppas det förblir så! :tummenupp

Väl passande kläder av hög kvalitet skyddar bättre än billiga kläder med dålig passform... Det gäller här som annars att man får det man betalar för.

Skydd skall förstås sitta bra även NÄR det händer och det finns många olika sorters skydd och olika sorters kläder. Men bättre grejor har ofta möjlighet att justera både läge på skydden och hur fast kläderna skall sitta på kroppen.

Det där med "bara" skrapskydd skall inte underskattas. Bra kläder har bra skydd, det är själva affärsidén...
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Låter som trådstartaren missat det viktigaste, skyddens funktion, till förmån för passform. Inte roligt om skydden flyttar sig i en krasch.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låter som trådstartaren missat det viktigaste, skyddens funktion, till förmån för passform. Inte roligt om skydden flyttar sig i en krasch.

Jag har helt klart fått upp ögonen på detta med skydd efter min fadäs, sen om det hade haft betydelse hur det gick med mitt knä vet det jag. Kan säga att jag aldrig skulle fundera på att det tar lite extra tid att dra på ett löst ryggskydd mot att ha det i jackan, eller skydd i övrigt, kommer att köpa en skyddsjacka att ha under ställen och låta det ta den tid det tar.

Har idag varit till Luleå och sen till Gammelstad på fikaträff med Cadillacen och vet inte hur många mc-åkare jag sett i shorts och t-shirt idag i det varna vädret. Jag kan säkert vara gammal och feg men jag fattar inte hur dom törs, mc-jeans är väl redan dom på gränsen om det går galet. Och som sagt det behöver inte gå fort för att det ska bli 4 mån ofrivillig semester.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har helt klart fått upp ögonen på detta med skydd efter min fadäs, sen om det hade haft betydelse hur det gick med mitt knä vet det jag. Kan säga att jag aldrig skulle fundera på att det tar lite extra tid att dra på ett löst ryggskydd mot att ha det i jackan, eller skydd i övrigt, kommer att köpa en skyddsjacka att ha under ställen och låta det ta den tid det tar.

Har idag varit till Luleå och sen till Gammelstad på fikaträff med Cadillacen och vet inte hur många mc-åkare jag sett i shorts och t-shirt idag i det varna vädret. Jag kan säkert vara gammal och feg men jag fattar inte hur dom törs, mc-jeans är väl redan dom på gränsen om det går galet. Och som sagt det behöver inte gå fort för att det ska bli 4 mån ofrivillig semester.

Dom som åker i shorts å t-shirt kan lika gärna köra utan hjälm oxå för att förlusten blir inte så stor om dom vurpar..

Själv skulle jag aldrig åka så hur varmt de än är..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top