Suzuki gsx600f göra service

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Min lilla erfarenhet säger att dessa äldre hojar känns ganska slekiga i framgaffeln och mår bra av lite tjockare gaffelolja. Blanda 50/50 mellan 5W och 10W eller gå på 10W direkt.

Håller med....10w direkt. (trodde det var även en rekommendation på den)
 

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Vilket fabrikat rekommenderar ni på bromsbelägg?
Finns hur många som helst på nätet.

Vill gärna köpa lite bättre kvalitet men som sagt vad ska man ha?
 

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Jag har aldrig behövt byta gummipackningen för ventilkåpan. Har skruvat isär och ihop 50-talet luft/olje-kylda motorer genom åren. Däremot har jag ett helicoil-kit för M7x1 med många reservinsatser. Betänk att skruvarna för ventilkåpan tätas av gummivulkade brickor så man bara behöver "sätta" skruven lätt i botten. De fyra banjoskruvarna tätas av aluminiumbrickor så se till att de hamnar på samma ställe de kom från.

Bladmått är ett måste. 0.15 på insug och 0.2 på avgas. Hellre för stort spel än för litet.

Behöver man dra skrivarna med moment sedan för att inte dra dom för hårt? Isåfall vilket moment?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Drar du med momentnyckel får du lätt gängpaj, iaf på de skruvar som har insexgrepp. Banjoskruvarna (10 mm nyckel) kan du dra med moment om du absolut måste. Jag använder ett kort spärrskaft på ca 10 cm och drar med tumme och två fingrar, bara så att skruvarna bottnar lätt. Du har en stor gummipackning runt det hela samt fyra små runt tändstiften som spjärnar emot utöver det vulkade gummit på brickorna. Låt hellre en skruv lossna (som möjligen kan driva lite olja) än att förstöra gängorna. Jag har aldrig varit med om att någon skruv på ventilkåpan gängat upp sig.

Bromsbelägg är förbrukningsvara. Börja med organiska.

https://www.denniskirk.com/blog/2014/03/10/motorcycle-brake-pads-sintered-vs-organic/
 
Last edited:

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Nu har jag plockat ner framgaffeln och ska rengöra det imorgon och montera ihop det. Jag ser att det är blå hjullagerfett när jag monterade ner fälgen, måste jag köra samma fett eller kan det vara vilket som hjulöagerfett typ Biltemas?
Jag fyller på 0.5L gaffelolja i varje hittar ingen annan information. Behöver jag dra påfyllnadsskruven med moment eller bara tills det känns bra. Den satt inte så hårt när jag skruvade bort den.
 

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Den länken till packningarna stämmer det att det är dom. Jag har fått hem dom men den översta packning har en fjäder runt det hade inte den gamla, alltså synlig fjäder runt packningen. Kolla på bilden på länken så förstår du vad jag menar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fett som fett.

Påfyllningsskruven har väl o-ring som tätning - som även förhindrar "automagisk" urskruvning. Momentnyckel har man för motordetaljer som cylle/topp och motorhalvor.

Vilken länk?
 

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GSX-600-F-1995-Fork-Repair-Kit-Including-Retaining-Ring/401709535991

På bilden längst till vänster är packningen som ska sitta överst alltså den som syns. Ska det vara en fjäder runt den överst på packningen som syns? Så är det inte på dom gamla packningarna
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den nya packningen förlitar sig inte enbart på gummits hårdhet för att kunna skrapa bort nysplaschade insekter.
 

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Så det är rätt packning?
Monterade ena gaffeln men bult nr.9 på skissen har gängan gett sig. Gängan i gaffeln och inte bulten. Vet inte hur jag ska göra. Det är en M6. Gänga om kanske vet inte. Behöver akut hjälp.

https://www.partssweden.se/suzuki-gsx600-f-katana-1988-1996-usa-gsx600/front-damper-model-klmnprst
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gängreparationssats M6x1 finns på t.ex. Swedol etc.

Gänga upp till M7x1 och montera M7 skruv. Gängtappen kostar 27 kronor på Biltema. Skruv M7x1 kan du hitta på någon moppeverkstad. Istället för o-ring som tätning funkar aluminium- eller kopparbricka.

Som sagt, drag hellre för löst än för hårt.
 

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Nu är allt fixat och den gick igenom besiktningen utan problem.
Det dom anmärkte på var att styret var lite trögt, han trodde att styret/lagret behöver smörjas.
Hur mycket jobb är det med det? Måste styret monteras ned?

Tack allihop för alla bra tips jag fått!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Servicemanualen beskriver det förfarandet. Förmodligen har föregående ägare dragit åt det (för hårt) - ett tecken på att styrlagren är utslitna och bör bytas.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top