Daytona 675 vs Kawa Zx6r

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Vilken hade ni lagt er röst på?
Bifogar annonserna nedan.
Är ute efter en bra allround hoj i mellanklassen. Försäkringen slår lika på mig oavsett vilken. Fördelen med zx6r som jag kan se är miltalet, slip-on och priset.
Daytonan känns modernare, 1000-mil mer men egentligen i ett bättre skick.

Vad tror ni erfarna?

Zx6r
https://www.blocket.se/vi/86195013.htm

Daytona 675
https://www.blocket.se/vi/85945063.htm
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blocket har något efterblivet blockmongo som utvecklare som inte verkar kunna göra redirects ordentligt från mobil<->desktop så länkarna i din första post funkar på desktop, och de i det andra antar jag funkar på mobil för de funkar inte på desktop. :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har nog svarat själv! 700 mil är inget när det gått mer än 10 år.

Fast jag har kört Daytonan och vet hur rolig den är att köra så jag är kanske lite färgad... :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Provkörning efter betalning" tycker jag är en show stopper.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gillar mina ninjor, men daytona alla gånger mellan de två, vida berömt chassie och trippelmotorn alla gånger roligare på gata.

Fast, "provkörning efter betalning", är ju bara ett puckat sätt att skriva ingen provkörning. Han låter som en mupp, jag hade köpt den av någon annan. :rofl
Men det är ju jag det, jag är lite besvärlig så.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Som jag förstått är det en större service på daytonan vid 4000mil? Är det ventiljustering etc? Och ang. Provkörningen är detta bara tramsigt, har kollat flera fordon där man skriver såhär.. när man väl är på plats och kollar säger man bara att man vill prova efter man gått och kollat runt objektet, har aldrig varit problem innan. Skulle aldrig swisha över beloppet i fråga. Möjligtvis en ev självrisk... fast nej förresten inte ens det!
Daytonan har väl lite mer vrid på låga varv? Hur aggressivt måste man köra med Zx6r egentligen? Tråkigast tycker jag är att kåpan är sprucken annars hade det lutat mest åt den, verkar billigt! En affär man kunde tjäna en slant på kanske när man själv säljer.
Fasen är jäkligt kluven, för och nackdelar med båda som väger upp och ner så det blir svårt. Har en bra bit för att kolla på ena hojen också. Vill gärna ha inputs för driften på dessa samt körhanteringen, vilken är smidigast? Slitagedelar av sämre kvalite på någon av dem?
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har haft 2st sådan ZX6R, eller den ena va en RR, men efter att jag bytte till R6 så insåg jag att det var ett jävla ånglok att vrida in i böj.
Dock va det väl inget som krångla på dom, det var lätt att få fram delar till bra pris hos div handlare eller från ÅF i UK som ofta är snabbare på leverans.

Trajjan kan jag bara säga att den är nog trevligare, MEN dom tidiga modellerna har problem med att bränna statorn då oljenivån är kritisk. Så om du köper en sådan se till att alltid ha MAX med olja efter stickan, kanske tom några mm över MAX strecket.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Bra post! Blir nog att jag kollar på daytonan imon med inställningen ”bara kolla” så får vi se vad det landar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Daytonan var helt ny 2006.
Det innebär diverse barnsjukdomar. Tex
"Gearbox mods have banished the sticky-shift feel of the previous model."
från recensionen av Daytona 2009-2011
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/daytona-675/2009/
Vill man veta vilka problem en modell har, läs omdömet om den följande modellen.....
Jämför Modellen efter annonsens 2005
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/zx-6r/2007/
och den 2005 du ser på
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/zx-6r/2005/

Jag hade spontant valt Kawan.
Därför att det är en 2006 Daytona 675.
Hade det varit en 2009 eller senare Daytona hade det varit svårare val för mig.
Nytt batteri låter bra. Men varför? Det är väl inte för laddningen inte fungerar ?
Köpte själv SV650S med kass laddningsregulator, varit och kollat på en hoj med nytt batteri
och bla kass laddning......
https://www.sporthoj.com/forum/show...Daytona-955i-gått-3500-mil-köpvärd&highlight=

Men kolla på båda och se hur de känns för dig.
 

Bifogat

  • MC-kontroll- 20190504.pdf
    43.6 KB · Visningar: 14
  • Kedjeförlängning4.pdf
    29.5 KB · Visningar: 25
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag har bara kört Daytonan av de två, men det är en grym hoj.
Finfin motor och chassi. Man sitter riktigt högt på den men det gillade jag, även om jag är 2m.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Här kom det något nytt, ser fräsch ut! En cbr600, vad jag förstår en mc väldigt lik kawasakin? Skickar länk. Tror dock inte det ger någon prutmån då den kom ut igår.
https://www.blocket.se/vi/86309899.htm

Om jag vore du så skulle jag siktat in mig på en 675:a och skitit i japanarna. De är 3-cylindrarna är så pass mycket bättre (tycker jag). Bra vrid och skönt körställning.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Nu är detta avklarat, det blev en 675 efter att jag kollat runt lite, vid provkörning kändes den fantastisk! Nu har jag inte kört på 2 år ca, men i jämförelse med en 955:a 2002 tycker jag nog 675 gick bättre till o med! Och bästa, sjukt smidig! Ännu är jag nöjd med den, allt är fräscht och nya vätskor överallt. Dock blev försäkringen lite dyrare pga att det är en import, men det får jag ta. Den har fin dokumentation från Tyskland.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top