Förslag på bank?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej,

Behöver en bank för att betala en (1) räkning i Sverige och för att skaffa BankID. Trygg-Hansa har utfärdat försäkring, men vägrar ta kreditkort för betalning och ger inte tillgång till online-tjänster utan BankID...

Så, vilken bank rekommenderar ni? Fokus ligger på låga kostnader då jag inte kommer använda banken till något annat än ovanstående och kommer ha mindre än 10k på kontot.

Tack!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Men vafan... hamnade det här??

Mod, vänligen flytta till ”vanlig OT”...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kan du inte knalla in på ett kassagiroombud och betala? www.kassagirot.se
Eller ett bankkontor.

Be snälla mamma(eller någon annan med internetbank) att betala?

Ang. Val av bank har jag inget bra svar.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan du inte knalla in på ett kassagiroombud och betala? www.kassagirot.se
Eller ett bankkontor.

Be snälla mamma(eller någon annan med internetbank) att betala?

Ang. Val av bank har jag inget bra svar.

Ah men, så enkelt alltså??? Jag frågade den unga damen på TH’s kundtjänst om råd... ”aaaaaa man får alltså typ be en kompis dårå kansje... *tugunmipop*

Tack för hjälpen!! Kör till närmsta kontor imorgon
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hoppas det är så enkelt, aldrig provat själv.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hoppas det är så enkelt, aldrig provat själv.

Killen i kassan skannade mitt körkort... ”naäee, du är inte folkbokförd i Sverige, så du kan inte betala räkningar”.

Alltså, man känner sig som en jävla pensioner som längtar tillbaka till den gamla Postens tider... extra roligt nu när man kommer ”hem” och upptäcker att lokala bankkontoret slagit igen, så man måste köra 16 mil för att få sina tillgångar släppta (ja, på hederligt DDR-maner har de frusit mina tillgångar i Sverige, slagit igen kontoret, och ber mig sedan komma in och visa att jag lever).

Hade en liknande upplevelse när det var dags för nytt pass för några år sedan...

Polis i luckan: ”det vore bäst för oss om du skrev in dig igen”.
Jag: ”men det strider mot skatteverkets regler”
PIL: ”jo, men det vore enklare för oss”
Jag: ”ahmenförihelvetetittainiminablåögonochskrivutpasshelvetetnuochslutadummadig”
PIL: ”det finns för uthämtning om 5 dagar, tack”

Det är alltså i detta landet enklare att snuva både skatteverket och försäkringskassan genom att folkbokföra sig i Sverige, än det är att göra rätt för sig...

Jag har bott och rest i en hel del länder de senaste 15 åren och det är i Sverige jag känner mig minst välkommen. Som grädde på moset är jag dessutom en skidåkande 40-åring, så samhällets alla brister är ett resultat av min existens.

Fy fan
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Killen i kassan skannade mitt körkort... ”naäee, du är inte folkbokförd i Sverige, så du kan inte betala räkningar”.

Alltså, man känner sig som en jävla pensioner som längtar tillbaka till den gamla Postens tider... extra roligt nu när man kommer ”hem” och upptäcker att lokala bankkontoret slagit igen, så man måste köra 16 mil för att få sina tillgångar släppta (ja, på hederligt DDR-maner har de frusit mina tillgångar i Sverige, slagit igen kontoret, och ber mig sedan komma in och visa att jag lever).

Hade en liknande upplevelse när det var dags för nytt pass för några år sedan...

Polis i luckan: ”det vore bäst för oss om du skrev in dig igen”.
Jag: ”men det strider mot skatteverkets regler”
PIL: ”jo, men det vore enklare för oss”
Jag: ”ahmenförihelvetetittainiminablåögonochskrivutpasshelvetetnuochslutadummadig”
PIL: ”det finns för uthämtning om 5 dagar, tack”

Det är alltså i detta landet enklare att snuva både skatteverket och försäkringskassan genom att folkbokföra sig i Sverige, än det är att göra rätt för sig...

Jag har bott och rest i en hel del länder de senaste 15 åren och det är i Sverige jag känner mig minst välkommen. Som grädde på moset är jag dessutom en skidåkande 40-åring, så samhällets alla brister är ett resultat av min existens.

Fy fan

Finns det inte ett iban nummer på räkningen som du kan betala från ett konto varfansomhellstifrån?
Brukar ju vara mycket prat från politiken att man bör få in pengar från utlandet, svårt attans om man gör det hopplöst för utlandet att praktiskt ge pengarna åt en. :hihi

Konstigt att de ens behöver identifikation för att betala en räkning över disk, är väl bara att blippa skiten och ta emot kontanter/debetkort och slå på någon tia för besväret? :va Fan någon måste ju ha skapat en sån bussiness, annars måste jag! :dummer
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Finns det inte ett iban nummer på räkningen som du kan betala från ett konto varfansomhellstifrån?
Brukar ju vara mycket prat från politiken att man bör få in pengar från utlandet, svårt attans om man gör det hopplöst för utlandet att praktiskt ge pengarna åt en. :hihi

Konstigt att de ens behöver identifikation för att betala en räkning över disk, är väl bara att blippa skiten och ta emot kontanter/debetkort och slå på någon tia för besväret? :va Fan någon måste ju ha skapat en sån bussiness, annars måste jag! :dummer

Helt otroligt, men sant.

Var inne på lokala vårdcentralen för lite allmän veklighet igår. Döm om min förvåning när de inte kunde ta betalt!

Receptionist: ”nä, vi skickar en räkning i slutet av månaden, sen får du betala den via din internetbank”

Trött Patient: ”jag har ingen adress här, ingen bank här, men gott om kontanter och kreditkort. Även en vilja att göra rätt för mig”

R: ”nä, du kan inte betala här”

TP: ”driver ni det till inkasso om jag skiter i att betala?”

R: ”ja vet inte”


Övervägde snabbt om jag skulle lägga pengarna på disken, ta ett foto, och vinka fram det som bevis på betalning när fogden kommer.

Vafan håller man på med egentligen?? Är det en suktan efter ett helt transparent samhälle som driver detta ständiga krav på legitimerade, elektroniska betalningar? Fy fan vilket DDR samhälle det blivit...


Hånlog när jag trött stod och hängde i väntan på att receptionisten skulle avsluta samtalet med ekonomiavdelningen (ja, det krävdes att de skulle involveras för att lösa denna avancerade situation) och såg att det finns en hel jävla byggnad dedikerad till Asylvård. Undrar hur man tar betalt där...


Så, nu har jag en ofrivillig springnota från lokala vårdcentralen. Fan så fint på CV:t.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt otroligt, men sant.

Var inne på lokala vårdcentralen för lite allmän veklighet igår. Döm om min förvåning när de inte kunde ta betalt!

Receptionist: ”nä, vi skickar en räkning i slutet av månaden, sen får du betala den via din internetbank”

Trött Patient: ”jag har ingen adress här, ingen bank här, men gott om kontanter och kreditkort. Även en vilja att göra rätt för mig”

R: ”nä, du kan inte betala här”

TP: ”driver ni det till inkasso om jag skiter i att betala?”

R: ”ja vet inte”


Övervägde snabbt om jag skulle lägga pengarna på disken, ta ett foto, och vinka fram det som bevis på betalning när fogden kommer.

Vafan håller man på med egentligen?? Är det en suktan efter ett helt transparent samhälle som driver detta ständiga krav på legitimerade, elektroniska betalningar? Fy fan vilket DDR samhälle det blivit...


Hånlog när jag trött stod och hängde i väntan på att receptionisten skulle avsluta samtalet med ekonomiavdelningen (ja, det krävdes att de skulle involveras för att lösa denna avancerade situation) och såg att det finns en hel jävla byggnad dedikerad till Asylvård. Undrar hur man tar betalt där...


Så, nu har jag en ofrivillig springnota från lokala vårdcentralen. Fan så fint på CV:t.

Förlåt, men. :rofl :rofl :rofl

Ja, transparens är väl ledordet, det är ju åtminstone varken service eller billigt att göra så. :näsblod
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Förlåt, men. :rofl :rofl :rofl

Ja, transparens är väl ledordet, det är ju åtminstone varken service eller billigt att göra så. :näsblod

Kul att det glädjer någon

Den banken jag varit kund i sedan Vasa skidade genom Dalarna håller fortfarande mina tillgångar frusna. Trots att jag varit där och visat upp mig, de har tagit kopior på pass och körkort från både Sverige och USA, och jag har fyllt i varje papper de tryckt under nosen på mig.

För någon tusenlapp och några Telia-aktier...

Extra härligt när de frågade vilka tjänster jag behöver framöver (jävla säljare)... ”inga, jag försöker säga upp kontot så jag slipper deklarera skiten i USA varje år”

Då tyckte tom bankirerna att hela processen gått lite till överdrift. Däremot påminde de mig att de minsann inte har kontanthantering, så ”utbetalning av innestående belopp kan bli svårt”...

Tur man har semester, ny hoj, och lite att göra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Helt otroligt, men sant.

Var inne på lokala vårdcentralen för lite allmän veklighet igår. Döm om min förvåning när de inte kunde ta betalt!

Receptionist: ”nä, vi skickar en räkning i slutet av månaden, sen får du betala den via din internetbank”

Trött Patient: ”jag har ingen adress här, ingen bank här, men gott om kontanter och kreditkort. Även en vilja att göra rätt för mig”

R: ”nä, du kan inte betala här”

TP: ”driver ni det till inkasso om jag skiter i att betala?”

R: ”ja vet inte”


Övervägde snabbt om jag skulle lägga pengarna på disken, ta ett foto, och vinka fram det som bevis på betalning när fogden kommer.

Vafan håller man på med egentligen?? Är det en suktan efter ett helt transparent samhälle som driver detta ständiga krav på legitimerade, elektroniska betalningar? Fy fan vilket DDR samhälle det blivit...


Hånlog när jag trött stod och hängde i väntan på att receptionisten skulle avsluta samtalet med ekonomiavdelningen (ja, det krävdes att de skulle involveras för att lösa denna avancerade situation) och såg att det finns en hel jävla byggnad dedikerad till Asylvård. Undrar hur man tar betalt där...


Så, nu har jag en ofrivillig springnota från lokala vårdcentralen. Fan så fint på CV:t.
Hur man tar betalt för asylvård? Du förstår den inbyggda motsägelsen i den meningen hoppas jag?

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top